تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۸۹۱۵۰
محمد هاشمی در گفت‌وگو با بهار:

صداوسیما اصلا رسانه ملی نیست

اشاره: عملکرد صداوسیما باز جنجالی شد تا دوباره حرف‌و‌حدیث‌ها درباره این سازمان و برخورد جناحی آن با موضوعات و مسائل روز جامعه ازجمله حذف مراسم عزاداری حرم امام(ره) از برنامه‌های ویژه ایام محرم، نحوه پوشش اخبار برجام و همچنین نحوه پوشش اخبار دولت، چون تحولات اخیر سازمان محافظت از محیط‌زیست، به اوج خود برسد. «بهار» به‌همین بهانه به گفت‌وگو با محمد هاشمی‌رفسنجانی که سابقه ریاست سازمان صداوسیما طی سال‌های 63 تا 73 را دارد، پرداخته است تا از نظر او عملکرد رسانه ملی در دوران اخیر، به‌ویژه ماه‌های گذشته، را تحلیل کند؛ آن‌چنان‌که او می‌گوید: «سازمان صداوسیما اصلا رسانه ملی نبوده است، بلکه یک رسانه جناحی و گروهی است که بخش‌هایی از آن نیز به جریان‌های افراطی تعلق دارد.» او درعین‌حال نیز به‌این نکته تاکید دارد که «اصلا چنین ادعایی درست نیست که بخواهیم به نام سیاست‌های کلان نظام تا این اندازه محدودسازی داشته باشیم.»

(روزنامه بهار - 1394/08/07 - شماره 33 - صفحه 2)

* دیروز آیت‌الله مکارم در دیدار با رئیس مرکز پژوهش و سنجش صداوسیما انتقاداتی نسبت به عملکرد این سازمان در جریان پوشش اخبار مذاکرات هسته‌ای و برجام مطرح کردند و مسئولان این سازمان را درباره عدول از خط اعتدال هشدار دادند. نظر شما به‌عنوان رئیس اسبق صداوسیما چیست؟ آیا این سازمان در نحوه پوشش اخبار برجام و مذاکرات عملکرد مقبولی داشت؟

** انتقاداتی که مطرح می‌شود، انتقادات درستی است. صداوسیما باید یک رسانه‌ملی باشد، ولی به یک رسانه جناحی و گروهی تبدیل شده است؛ به‌ویژه در بخش‌های حساسی چون اخبار که تمایل به گروه‌های افراطی در جامعه پیدا کرده است. شما به‌خوبی مشاهده می‌کنید که همان رفتاری که در مجلس شورای اسلامی افراطیون انجام دادند، همین جریان، برنامه‌های بررسی برجام و سایر برنامه‌های تلویزیونی را مدیریت کردند و همچنان این نقش را دراین سازمان برعهده دارند؛ لذا به‌اعتقاد من سازمان صداوسیما از حالت ملی خارج شده است.

* خانم معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، نیز طی نامه‌ای اعلام کرده بود رسانه ملی با برجسته‌سازی گزینشی اخبار‌ درصدد سیاه‌نمایی درمورد عملکرد دولت یازدهم برآمده است.

** بله، چنین مطالبی درباره عملکرد صداوسیما درست است و چنین نقدی را نیز بنده به‌این رسانه وارد می‌دانم.

* پیش‌ازاین نیز پایگاه اطلاع‌رسانی جماران طی مطلبی نسبت به حذف برنامه‌های حرم امام(ره) در ایام محرم نیز واکنش نشان داده و اعلام کرده است که «حرم امام(ره) جایی در رسانه ملی ندارد». فارغ از این چنین رفتاری را در مراسم ارتحال بنیان‌گذار انقلاب نیز شاهد بودیم که صداوسیما سخنرانی یادگار ایشان را عملا از برنامه تلویزیونی خود حذف کرد.

** درباره حرم امام(ره) واقعا تاسف‌بار بود که چنین اتفاقی رخ داد. من برنامه‌های صداوسیما را در ایام محرم و عزاداری دنبال کردم و دیدم صداوسیما برخلاف همیشه رفتار کرد. ما همیشه در صداوسیما اول مراسم عزاداری حرم امام رضا(ع) در مشهد، حرم حضرت معصومه(س) در قم و درنهایت حرم امام(ره) را پوشش می‌دادیم، اما دیدیم که آقایان دیگر اسمی از حرم امام(ره) نمی‌آورند. نه‌آنکه برنامه‌ای اختصاص دهند، بلکه حرفی یا کلامی از امام(ره) یا اسمی از ایشان در تلویزیون نمی‌آورند، لذا نقدهایی که درباره این موضوع صورت می‌گیرد بجا و دقیق است و صداوسیما باید خودش را اصلاح کند.

* مسئولان صداوسیما در توجیه این رفتارها اعتقاد بر آن دارند که سازمان براساس سیاست‌های کلان نظام رفتار می‌کند و هیچ تعلق جناحی یا گروهی در نحوه پوشش اخبار و برنامه‌ها ندارد. آیا سیاست‌های کلان نظام محدودیت‌ها را، آن هم دراین اندازه که حرم امام(ره) را از تلویزیون حذف کند، تایید می‌کند؟

** اصلا چنین ادعایی درست نیست که بخواهیم به‌نام سیاست‌های کلان نظام تا این اندازه محدودسازی داشته باشیم. سیاست‌های کلان نظام به‌این‌ معنا نیست که مسائل ملی و مهم نظام مثل برجام یا مسئله امام(ره) را از رسانه حذف کرده است یا برخورد جناحی با آن داشته باشیم. ما هر موضوعی را بخواهیم دراین انقلاب مطرح کنیم باید اول از امام(ره) شروع کنیم. این انقلاب و این کشور از امام‌خمینی است. وقتی ایشان از صداوسیما به‌کلی حذف می‌شوند براساس کدام سیاست است، مگر سیاست گروهی افراطی که علیه امام(ره) و نزدیکان ایشان عمل کردند.

* مسئله اصلی اینجا مطرح می‌شود که مسئولان صداوسیما خود را پاسخگو به هیچ نهادی ـ چه سیاسی و چه مدنی ـ نمی‌دانند و با استناد بر قانون‌اساسی تاکید می‌کنند دلیلی به پاسخگوبودن برای آنان وجود ندارد. آیا یک رسانه ملی نباید گوش شنوایی برای منتقدان داشته باشد؟

** شما جزو منتقدان هستید و می‌دانید حرف منتقدان چیست. حرف منتقدان هم همین است. برای این مسئله قانون ظرفیتی دیده و براساس آن شورایی تحت عنوان شورای نظارت بر عملکرد سازمان صداوسیما تعریف کرده است. دراین شورا دو نماینده از مجلس شورای اسلامی، دو نماینده از دولت و دو نماینده از قوه‌قضاییه عضویت دارند. شورا باید همکاری داشته و جلوی اجحافاتی که در سازمان صداوسیما رخ می‌دهد بگیرد. وظیفه شوراست که جلوی تک‌روی‌ها و رفتارهای جناحی رسانه ملی گرفته شود، اما متاسفانه اعضای این شورا به وظایف خودشان خوب عمل نمی‌کنند وگرنه شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم.

* فکر می‌کنید این رفتارهای جناحی صداوسیما چه آثاری در جامعه داشته باشد؟

** از نتایج سوء این رفتارها گرایش مردم به‌سمت ماهواره و رسانه‌های دیگر به‌جای رسانه ملی است؛ کمااینکه رفتند و این بزرگ‌ترین خطر رفتار جناحی مسئولان صداوسیماست. مردم وقتی می‌بینند رسانه ملی یک رسانه جناحی شده است همراه رسانه‌های دیگر می‌شوند که این موضوع به‌دنبال خود تهاجم‌فرهنگی را خواهد آورد. اگر صداوسیما بنای مقابله با تهاجم فرهنگی دارد باید در داخل جایگاه خودش را محکم کند. وقتی کسی به رسانه پشت کند و مورد اعتماد مردم واقع نشود نتیجه آن می‌شود که مردم به‌سمت ماهواره و رسانه‌های دیگر بروند.

* تعریف شما به‌عنوان رئیس اسبق صداوسیما از مجموعه این سازمان در دوران کنونی چیست؟

** به‌نظر من سازمان صداوسیما اصلا رسانه ملی نیست؛ یک رسانه جناحی و گروهی است که بخش‌هایی از آن نیز به جریان‌های افراطی تعلق دارد.

http://bahardaily.ir/fa/Main/Detail/3542

ش.د9404545

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات