تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۸۹۲۰۶
واشنگتن در فكر اعزام بيشتر نيرو به سوريه و تسليح موشكي داعش است

هرج و مرج آمريكايي در مقابل راهبرد سوري ايران و روسيه

(روزنامه جوان - 1394/08/19 - شماره 4673 - صفحه 15)

پس از اعزام 50 نيروي ويژه امريكا به سوريه وزير دفاع اين كشور گفت اگر امريكا بتواند نيروهاي محلي تواناتر و ماهرتري را براي همكاري در مبارزه با داعش پيدا كند، قطعاً نيروهاي امريكايي بيشتري به سوريه اعزام خواهند شد. واشنگتن قصد دارد با ورود به سوريه موازنه ميداني را به نفع تروريست‌ها تغيير دهد. كارشناسان مي‌گويند امريكا مي‌خواهد داعش را به موشك‌هاي پيشرفته مجهز كند.

به گزارش «جوان»، امريكا كه پس از شروع حملات روسيه به تروريست‌ها در سوريه قاعده بازي در مقابل رقيب سنتي‌اش را باخته سعي در جبران شكست‌هاي خود دارد تا شايد بتواند موازنه ميداني را كه در هفته‌هاي اخير به نفع نيروهاي مقاومت تغيير يافته به نفع تكفيري‌ها برگرداند. باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا كه در اواخر دوره تصدي خود قرار دارد و پيشتر مخالفت خود را با حضور نيروهاي امريكايي در خاورميانه اعلام كرده بود، اكنون در حال بررسي گزينه‌هاي عملي‌تر و حضور نيروهاي بيشتر امريكا در سوريه است.

اشتون كارتر، وزير دفاع امريكا يك‌شنبه شب در مصاحبه با شبكه خبري اي. بي. سي نيوز گفت: «اگر گروه‌هاي بيشتري را پيدا كنيم كه به مبارزه با داعش تمايل داشته و ماهر و با انگيزه باشند، نيروهاي امريكايي بيشتري به سوريه اعزام خواهيم كرد. باراك اوباما تمايل خود را در اين مورد نشان داده و من نيز قطعاً به ايشان توصيه مي‌كنم در شرايط مذكور اين كار را انجام دهد اما براي اين كار بايد نيروهاي محلي ماهر و با استعداد داشته باشيد. اين مسئله كليدي براي پيروزي پايدار محسوب مي‌شود.» وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) دو هفته پيش با مجوز اوباما 50 نيروي ويژه در سوريه مستقر كرد. واشنگتن در حالي از تجديد نظر در استراتژي عليه داعش سخن مي‌گويد كه چندي پيش به شكست برنامه پرهزينه آموزش و تجهيز معارضان ميانه‌رو مورد حمايت امريكا در سوريه اذعان كرده بود.

كارتر در ادامه به مأموريت اين نيروها در سوريه پرداخت و گفت: «كاري كه اين نيروها در سوريه انجام مي‌دهند اين است كه براي نيروهاي محلي يعني تركيبي از كردها، سوري‌ها و عرب‌ها كه مي‌خواهند با داعش مبارزه كنند، امكانات لازم را فراهم كنند. در نتيجه اين گروه كوچك اما بسيار زبده قصد دارد تمامي قدرتي كه امريكا دارد از نظر اطلاعاتي وقدرت هوايي را به كار گيرد تا به اين نيروهاي محلي با انگيزه، ماهر و با استعداد كمك كند و اين چكيده‌اي از كل استراتژي ماست. ما بايد داعش را شكست دهيم. ما اين گروه تروريست را شكست خواهيم داد.

قلب داعش در سوريه و عراق است.» مقامات واشنگتن درحالي از مقابله با داعش سخن مي‌گويند كه در هفته‌هاي اخير دهها تن تسليحات از طريق هوا به تروريست‌ها ارسال كرده‌اند تا از آنها در مقابل روس‌ها و نيروهاي مقاومت استفاده كنند. اقدامات ضد تروريستي امريكا در شرايطي است كه در يك‌سال گذشته نيروهاي ائتلاف بين‌المللي ضدداعش نه تنها نتوانسته‌اند موفقيتي در مقابل تروريست‌ها كسب كنند بلكه تكفيري‌ها با پيشروي در برخي شهرهاي عراق و سوريه مناطقي را تصرف كرده‌اند.

احتمال تغيير مأموريت نيروها

هرچند مقامات امريكايي هدف از استقرار نيروهاي ويژه در سوريه را آموزش مخالفان و مردم محلي براي مقابله با داعش عنوان كرده‌اند ولي احتمال تغيير مأموريت اين نيروها وجود دارد. به گزارش ايسنا، كارتر در ادامه سخنان خود درباره تغيير مأموريت احتمالي نظاميان امريكايي در سوريه نيز گفت: «اگرچه مأموريت اصلي اين نيروهاي عمليات ويژه امريكايي كه در سوريه مستقر مي‌شوند و كمك به گروه‌هاي مخالفان سوري ويژه است، اما ممكن است شرايط سربازان امريكايي را وادار كند تا وارد مأموريت‌هاي جنگي شوند.»

پس از شروع عمليات هوايي روسيه به مواضع تروريست‌ها در سوريه اقدامات مخرب غربي‌ها براي مقابله با حملات مسكو نيز بيش از پيش افزايش يافته است. روسيه با هدف قرار دادن مواضع تروريست‌ها سعي دارد به بحران سوريه پايان داده و مسير را براي مذاكرات سياسي باز كند ولي امريكا و متحدانش ورود روسيه به فاز نظامي در سوريه را منفي تلقي كرده و با همه توان با آن مقابله مي‌كنند. به‌نظر مي‌رسد حملات روسيه عليه داعش موفقيت‌هايي داشته و به‌نوعي كارآمدي امريكا و متحدانش در نبرد عليه داعش را زير سؤال برده است.

تجهيز داعش به سلاح‌هاي ضدهوايي

برخي ناظران معتقدند واشنگتن قصد دارد داعش را به سلاح‌هاي سنگين مجهز كند. استفان لندمن، تحليلگر امريكايي در مطلبي با تأكيد بر اينكه امريكا در حال ارائه سلاح‌هاي با قابليت ساقط كردن هواپيما به داعش است، از جنگ نيابتي واشنگتن با ايران و روسيه در سوريه خبر داد. به گزارش خبرگزاري فارس، لندمن در نشريه «پيپلس وُيس» نوشت: «اهداف بلندمدت امريكا براي تغيير رژيم در سوريه، نابودي حكومت مستقل آن و جايگزيني حكومتي تحت كنترل واشنگتن و اسرائيل، بالكانيزه كردن آن و استثمار مردمش و در همان زمان ايجاد خشونت و ناامني پايان‌ناپذير شبيه به هرج و مرجي كه در افغانستان، عراق، ليبي و تقريباً هر جايي كه سر و كله امريكا در آنجا پيدا مي‌شود است كه اين اهداف بزرگ‌ترين تهديد صلح در تاريخ جهان است.» استفان لندمن تصريح كرد: «هر چه داعش و ديگر تكفيري‌ها بيشتر و سنگين‌تر مسلح شوند، جنگنده‌هاي روسيه احتمالاً آنها را شديدتر هدف قرار خواهند داد.»

مقابله با نفوذ ايران و روسيه

غرب مي‌داند كه آينده سوريه را تحولات ميداني رقم خواهد زد و درحال حاضر دست برتر با نيروهاي مقاومت و روس‌هاست و به همين خاطر مي‌خواهد با حضور مستقيم در سوريه روند تحولات را تغيير دهد. استيون بوچي، مقام سابق پنتاگون درباره رويكرد جديد غرب در مقابل داعش گفته است: «افزايش اقدامات نظامي روسيه كه با هدف حمايت از دولت بشار اسد انجام شده، سياست باراك اوباما در مقابله با داعش را بيش از گذشته بي‌اثر كرده است. هيچ شكي وجود ندارد كه اقدامات روسيه بر اين تصميم تأثير‌گذار بوده است و هدف از اين اقدام مقابله با نفوذ ايران و روسيه در خاورميانه خواهد بود.» غربي‌ها معتقدند حضور نظامي روسيه قاعده بازي در سوريه را تغيير خواهد داد و اين مسئله همه تلاش‌هاي چندساله غرب و متحدانش براي سرنگوني بشاراسد را بر باد خواهد داد.

تلاش اسرائيل براي تصرف جولان

رژيم صهيونيستي كه در چهار سال گذشته از تروريست‌ها در سوريه حمايت كرده است اين بار برنامه‌هايي براي تصرف بخش‌هايي از سوريه در سر دارد. منابع آگاه اعلام كردند كه رژيم صهيونيستي در تلاش است با سوء‌استفاده از اوضاع امنيتي در سوريه سلطه خود بر جولان اشغالي را كه از سال 1967 تحت اشغال اين رژيم است، توسط جامعه بين‌الملل به رسميت بشناساند.

به گزارش مجله انگليسي اكونوميست، اين منابع خاطرنشان كردند كشف چاه‌هاي جديد نفت كه ميلياردها بشكه از نفت در منطقه جولان را تأمين مي‌كند، به اين جهت‌گيري رژيم صهيونيستي دامن زده است. براساس اين گزارش، جرياني در رژيم صهيونيستي سر برآورده است كه پيشنهاد سوء‌استفاده از اوضاع ناآرام سوريه را براي ارائه درخواستي به سازمان ملل جهت الحاق رسمي جولان به اراضي اشغالي مطرح مي‌كنند. در رأس اين فهرست، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و معاون وي قرار دارند كه پيشنهاد الحاق جولان را در مقابل توافق هسته‌اي ايران با غرب و امريكا مطرح مي‌كنند.

بحران سوريه راه‌حل سياسي دارد

محمد جواد ظريف وزيرخارجه ايران روز دوشنبه با انتقاد از كساني كه معتقدند راه‌حل نظامي براي سوريه وجود دارد، گفت: «ما بر اين اعتقاديم كه سوريه تنها راه‌حل سياسي دارد و هميشه اصرار كرده‌ايم كه وظيفه جامعه بين‌المللي است كه با تروريست‌ها و افراطيون مقابله كند.» وي اضافه كرد: «متأسفانه برخورد غيرقابل قبول برخي كشورها با گروه‌هاي تروريستي كه مردم سوريه را به خاك و خون كشيده‌اند، باعث شده اين موضوع به معضلي براي كل جهان تبديل شود و ضرورت دارد كه اين معضل هر چه سريع‌تر خاتمه يابد.» به گفته وي، وظيفه جامعه بين‌الملل، مبارزه جدي با اين پديده خطرناك است.

http://javanonline.ir/fa/news/752510

ش.د9404400

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات