تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۸۹۳۳۹

تير ناتوان تل‌آويو مقابل چاقوي انتفاضه

(روزنامه جوان ـ 1394/07/22 ـ شماره 4651 ـ‌ صفحه 15)

نتانياهو: در شرايط دشواري به‌سر مي‌بريم

افزايش عمليات استشهادي در كرانه باختري و نوار غزه رژيم صهيونيستي را براي مقابله با موج جديد انتفاضه درمانده كرده است. پس از هلاكت چهار صهيونيست به دست جوانان فلسطين، كابينه رژيم صهيونيستي ديروز جلسه فوق‌العاده تشكيل داد. نخست‌وزير رژيم صهيونيستي ضمن اقرار به ضعف و ناتواني دولتش در رويارويي با عمليات شهادت‌طلبانه فلسطيني‌ها از محمود عباس خواست اين عمليات‌ها را محكوم كند.

به نظر مي‌رسد انتفاضه فلسطيني‌ها وارد مرحله جديدي شده است و جوانان فلسطيني با خلق روش‌هاي ابتكاري و فردي به جنگ با صهيونيست‌ها رفته‌اند. هرچند نظاميان صهيونيست با سركوب گسترده و شهادت فلسطينيان سعي در مهار انتفاضه دارند ولي نتايج معكوس به دست مي‌آورند و عمليات ضدصهيونيستي نه تنها كاهش پيدا نكرده بلكه هر روز بر شدت آن افزوده مي‌شود. در جريان عمليات روز سه‌شنبه در بيت‌المقدس و ديگر مناطق فلسطين اشغالي، چهار صهيونيست به هلاكت رسيده و بيش از 30 نفر ديگر زخمي شدند كه حال شش نفر از آنها وخيم گزارش شده است.

در نخستين عمليات كه در شهر رعناته به وقوع پيوست، دو شهرك نشين صهيونيست زخمي شدند و مجري عمليات نيز به شدت مجروح شد. به گزارش ايرنا به نقل از مركز اطلاع رساني فلسطين، پس از اين عمليات نيز دوعمليات مقاومتي در قدس صورت گرفت كه در جريان يكي از آنها دو جوان فلسطيني اقدام به تيراندازي در داخل يك اتوبوس كرده و تعدادي از صهيونيست‌ها را هم با سلاح سرد زخمي كردند. در اين عمليات همچنين يكي از عاملان اين عمليات‌ها به شهادت رسيد و عامل استشهادي دوم نيز به شدت مجروح شد كه وضعيت جسمي وي وخيم گزارش شده است.

از روز شنبه گذشته 12 عمليات استشهادي با استفاده از چاقو عليه نظاميان و شهرك نشينان صهيونيست در سراسر فلسطين اشغالي صورت گرفته است. كابينه امنيتي رژيم صهيونيستي به ‌منظور بررسي اوضاع به ‌دنبال عمليات شهادت‌طلبانه در قدس اشغالي و شمال تل‌آويو كه به كشته شدن چهار صهيونيست منجر شد، نشست اضطراري برگزار كرد. روي آوردن جوانان فلسطيني به سلاح سرد در روزهاي اخير، به اين دليل است كه رژيم صهيونيستي محاكمه‌هاي سختي را براي كساني كه سنگ پرتاب مي‌كنند صادر كرده است. با شدت گرفتن عمليات استشهادي، «گلعاد اردان» وزير امنيت داخلي رژيم صهيونيستي خواستار برقراري حكومت نظامي و وضعيت فوق‌العاده در كرانه باختري و محله‌هاي فلسطيني‌نشين قدس شد.

ـ نتانياهو: در شرايط دشواري به سر مي‌بريم

تشديد درگيري‌ها در سرزمين‌هاي اشغالي و ترس از شكل‌گيري انتفاضه جديد نگراني و عصبانيت بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي را در پي داشته است. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت فلسطين اليوم، نتانياهو روز سه شنبه در جلسه سخنراني خود در كنست (پارلمان اسرائيل) گفت: «ما در دوره بسيار دشواري قرار داريم. در تمامي جبهه‌ها عليه تروريست‌ها فعاليت مي‌كنيم اما تدابير بيشتري را اتخاذ خواهيم كرد كه به ما اين امكان را مي‌دهد موج كنوني را از بين ببريم. به آنها اجازه نخواهيم داد تا در مورد سرنوشت ما حكم كنند.» وي از محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين نيز خواست به «تحريك فلسطيني‌ها و منزجر كردن آنها از يهوديان» پايان دهد و حملاتي كه اسرائيلي‌ها را هدف قرار مي‌دهد، محكوم كند. نتانياهو با ادعاي اينكه عمليات‌هاي مقاومتي نمي‌تواند باعث شكست و تسليم آنها شود، گفت: «بر عكس، عرب‌ها از همان نخستين روز تأسيس اسرائيل سعي در تخريب و نابودي ما داشتند، اما خودشان ضربه خوردند و اكنون بيش از يك ميليون نفر در تل‌آويو زندگي مي‌كنند و تلاش‌هاي 100 ساله براي ضربه زدن به اسرائيل هيچ نتيجه‌اي براي مخالفان ما نداشته است.»

ـ اسرائيل ناتوان از مهار انتفاضه

تحركات صهيونيست‌ها براي مهار انتفاضه فلسطين تاكنون راه به جايي نبرده است. رژيم صهيونيستي براي جلوگيري از دامنه انتفاضه و قيام كرانه باختري به محمود عباس، متوسل شده است. برخي منابع هم از فشار كشورهاي عربي به عباس براي سركوب انتفاضه ملت فلسطين خبر مي‌دهند. به باور برخي ناظران، كاسه صبر جوانان فلسطين به سر آمده و آنها با طرح‌هاي ابتكاري جديد، استفاده از سلاح سرد و زير گرفتن صهيونيست‌ها با خودرو به جنگ با صهيونيست‌ها رفته و عرصه را بر اين رژيم تنگ كرده‌اند؛ جواناني كه براي دستيابي به حقوق از دست رفته خود، دست از حمايت مجامع بين‌المللي شسته و با تكيه بر خواست و اراده خود، صهيونيست‌ها را زمينگير كرده‌اند. ناتواني صهيونيست‌ها براي مهار انتفاضه جديد ملت فلسطين به جايي رسيد كه روزنامه صهيونيستي هاآرتص اذعان كرد نهاد امنيتي اسرائيل نيز بر اين باور است كه مقابله با «انقلاب چاقويي» فلسطينيان دشوار است. به باور ناظران، فلسطين براي رسيدن به حقوق از دست رفته خود عزم خود را جزم كرده و تا زماني كه به اين حق خود دست پيدا نكند، محال است دست از قيام بكشد، هرچند خاموشي انتفاضه موقتي باشد.

ـ تشديد درگيري‌ها

با آغاز هفته دوم انتفاضه قدس درگيري شبانه و روزانه بين نظاميان صهيونيست و شهروندان فلسطيني همچنان ادامه دارد. به گزارش الجزيره، وضعيت در قدس به شدت پرتنش است. نيروهاي امنيتي و پليس اشغالگران به طور گسترده در شهر قديمي قدس و غرب اين شهر حضور دارند و اسرائيلي‌ها از وضع پيش آمده به شدت نگران هستند. وبگاه خبري «غزه الان» گزارش داد بر اثر درگيري‌هايي كه در نزديكي گذرگاه «بيت‌حانون» در شمال نوار غزه رخ داد، يك جوان فلسطيني شهيد و چندين تن ديگر زخمي شدند. در شهر رام الله نيز درگيري‌هاي شديدي بين شهروندان فلسطيني و نظاميان صهيونيستي روي داد. در عمليات ديگر هم، يك جوان فلسطيني با خودروي خود تعدادي از صهيونيست‌ها را زير گرفته است كه منجر به زخمي شدن تعدادي از آنها شده است. همچنين درگيري‌هايي ميان فلسطيني‌ها و ارتش اسرائيل در گذرگاه قلنديا درگرفته است.

از ابتداي ماه اكتبر 30 فلسطيني شهيد و يك هزار و 400 فلسطيني براثر اصابت گلوله‌هاي جنگي و پلاستيكي مجروح شده‌اند و شمار كساني كه با گازهاي اشك آور و سمي صهيونيست‌ها دچار خفگي و تنگي نفس شده‌اند نيز از 4هزار نفر فراتر رفته است. وزارت بهداشت فلسطين نيز در نوار غزه در سايه افزايش تعداد زخمي‌ها و كمبود دارو حالت فوق‌العاده اعلام كرده است. دكتر جواد عواد، وزير بهداشت فلسطين گفت: «دو سوم شهداي انتفاضه را كودكان تشكيل مي‌دهند و اين امر نشان مي‌دهد دشمن صهيونيستي كودكان را به صورت مستقيم نشانه رفته‌ است.»

http://javanonline.ir/fa/news/746564

ش.د9404453

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات