تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۲۸۹۳۳۷
لاوروف: واشنگتن از همكاري اطلاعاتي با روسيه خودداري مي‌كند

آمريكا 50 تن سلاح براي داعش ريخت

پایگاه بصیرت / نویسنده: روح‌الله صالحي

(روزنامه جوان ـ 1394/07/21 ـ شماره 4650 ـ صفحه 15)

در شرايطي كه روسيه حملات گسترده‌اي را عليه تروريست‌ها در سوريه انجام مي‌دهد كارشكني‌هاي غرب نيز براي به چالش كشيدن مسكو ادامه دارد. سرگئي لاوروف گفت كه با وجود درخواست‌هاي مسكو براي دريافت اطلاعات لازم و هماهنگي در انجام عمليات، ائتلاف امريكايي از هرگونه همكاري در اين زمينه خودداري كرده است. همچنين امريكا 50 تن مهمات به تروريست‌هاي سوري تحويل داده است.

پس از شروع عمليات هوايي روسيه به مواضع تروريست‌ها در سوريه اقدامات مخرب غربي‌ها براي مقابله با حملات مسكو نيز بيش از پيش افزايش يافته است. روسيه با هدف قرار دادن مواضع تروريست‌ها سعي دارد به بحران سوريه پايان داده و مسير را براي مذاكرات سياسي باز كند ولي امريكا و متحدانش ورود روسيه به فاز نظامي در سوريه را منفي تلقي كرده و با همه توان با آن مقابله مي‌كنند.

به رغم اعلام آمادگي اطلاعاتي روسيه با غرب براي مقابله با تروريست‌ها، غرب چندان تمايلي به همكاري با مسكو ندارد. سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه روز دوشنبه در كنفرانس مشترك خبري با «لامبرتو زانير» دبيركل سازمان امنيت و همكاري اروپا گفت: «روسيه و ائتلاف امريكايي براي گريز از وقايع رويدادهاي ناخواسته و تصادف در فضاي هوايي سوريه توافق كرده‌اند و مي‌خواهيم در اين زمينه همكاري مطمئني بين نظاميان ما و ائتلاف امريكايي صورت گيرد و همچنين درصدديم با يكديگر اقدامات مشترك ضدتروريستي انجام دهيم.»

به گزارش ايرنا، لاوروف با اشاره به اهميت هماهنگي اطلاعاتي در مبارزه با تروريسم گفت: «از ائتلاف امريكايي خواستيم اطلاعات خود را درباره فعاليت‌ها و مواضع گروه تروريستي ادامه دهند كه گفتند آمادگي ندارند و حتي از ارائه اطلاعات مربوط به معارضان سوري براي تفكيك اهداف جنگنده‌هاي سوري خودداري كردند.» پيشتر ژنرال «آناتولي نيستچوك» فرمانده پايگاه پانزدهم نيروي هوايي روسيه گفته بود كه امريكا در سامانه موقعيت‌ياب (جي‌پي‌اس) با اطلاعات تحريف شده موقعيت جغرافيايي و ارتباطي، در حملات هوايي روسيه به تروريست‌ها اختلال ايجاد مي‌كند. هرچند روس‌ها به غربي‌ها اين اطمينان را داده‌اند كه بين تروريست‌ها و نيروهاي ميانه رو تفاوت قائل هستند و مواضع آنها را هدف قرار نمي‌دهند ولي امريكا و متحدانش معتقدند روسيه بيش از داعش مواضع نيروهاي ميانه‌رو سوري را بمباران مي‌كند. از زمان شروع حملات روسيه عليه تروريست‌ها از جمله داعش و القاعده مقامات كشورهاي اروپايي و عربي مواضعي اتخاذ كرده‌اند كه حاكي از نگراني آنها از درهم كوبيده شدن اين گروه‌هاست. اين مخالفت‌ها با روسيه درحالي است كه نيروهاي ائتلاف بين‌المللي ضدداعش در يك‌سال گذشته نه تنها نتوانسته‌اند موفقيتي در مقابل تروريست‌ها كسب كنند بلكه تكفيري‌ها با پيشروي در برخي شهرهاي عراق و سوريه مناطقي را تصرف كرده‌اند.

ـ تحويل 50 تن سلاح به تروريست‌ها

امريكا بار ديگر براي اينكه تروريست‌هاي سوري را تقويت كند سلاح به اين گروه‌ها تحويل داد. شبكه خبري سي ان ان روز دوشنبه در گزارشي اعلام كرد كه هواپيماهاي باري امريكا يك‌شنبه شب 50 تن مهمات نظامي را به تروريست‌ها در شمال سوريه تحويل داده‌اند. بر اساس اين گزارش با كاهش دما دولت باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا در اولين گام براي كمك به تروريست‌ها، 112 جعبه مهمات را به آنها ارسال كرده است و به دنبال يافتن راه‌هاي جديدي است تا اين گروه‌ها را در مقابل دولت سوريه تقويت كند. جزئيات اين مأموريت هوايي توسط يك مقام امريكايي تأييد شده است ولي او حاضر به مصاحبه علني نشد، زيرا جزئيات آن به طور رسمي تأييد نشده است.

براساس اين گزارش، هواپيماهاي سي- 17 امريكا به همراه چند جنگنده اسكورت شدند و سلاح‌هاي كوچك و نارنجك‌هاي دستي را به تروريست‌ها در استان حسكه در شمال سوريه پرتاب كردند. به گفته اين مقام امريكايي همه محموله‌ها با موفقيت به دست تروريست‌ها رسيده است. وزارت دفاع امريكا (پنتاگون) هفته گذشته طرح آموزش مخالفان ميانه رو سوري را متوقف كرد تا راه‌هاي جايگزين براي كمك به معارضان پيدا كند. برخي ناظران بر اين باورند كه اولين گزينه امريكا براي حمايت از معارضان ميانه رو ارسال تسليحات به اين گروه‌هاست تا بتواند موازنه ميداني را به نفع مخالفان تغيير دهد. غربي‌ها معتقدند حضور نظامي روسيه قاعده بازي در سوريه را به نفع محور مقاومت تغيير خواهد داد و اين مسئله همه تلاش‌هاي چندساله غرب و متحدانش براي سرنگوني بشاراسد، رئيس‌جمهور سوريه را بر باد خواهد داد.

ـ پيشروي نيروهاي مقاومت

همزمان با حملات هوايي روسيه پيشروي نيروهاي مقاومت در برابر تروريست‌ها نيز ادامه دارد. گروهي از نيروهاي ويژه حزب الله لبنان در اطراف روستاي «سكيك» واقع در ريف شمالي استان حماه با شناسايي پناه‌گاه تروريست‌هاي جبهه النصره موفق شدند با هجوم به مقر آنان بيش از 75 تن از تروريست‌ها را از پاي درآورند. به گزارش فارس، نيروهاي مقاومت همچنين در اين عمليات توانستند تعدادي خودروي مجهز به دوشكا و موشك ضد زره تاو امريكايي را منهدم كنند. نيروهاي ارتش سوريه به كمك نيروهاي حزب الله طي چند روز گذشته موفق شدند بعد از حملات سنگين جنگنده‌هاي روس به مواضع تروريست‌ها بر مناطق شمالي استان حماه، تعدادي شهرك و روستا را پاكسازي كنند.

همچنين حملات شديد هوايي و زميني روسيه و سوريه و شكست‌هاي پياپي گروه‌هاي تروريستي در استان «ادلب» سوريه سبب شد عناصر اين گروه‌ها مواضع خود را در «فوعه» و «كفريا»‌ در اين استان ترك كرده و خلأ ناشي از شكست‌ در منطقه سهل‌الغاب را پوشش دهند. يك منبع نزديك به گروه تروريستي «أحرار الشام الاسلاميه» در «ادلب» اعلام كرد كه عناصر اين گروه و ساير گروه‌هاي تروريستي از جمله «جيش الفتح» از سركرده‌هاي خود مي‌خواهند كه عقب‌نشيني كنند. اين منبع در گفت‌وگو با روزنامه دولتي «الوطن» سوريه علت اين مسئله را ناتواني اين گروه‌ها براي مقابله با ائتلاف ارتش سوريه و جنگنده‌هاي روسيه عنوان كرد.

از سوي ديگر، وزارت دفاع روسيه روز دوشنبه اعلام كرد كه هواپيماهاي اين كشور، 53 موضع از مواضع داعش در سوريه را هدف قرار داده‌اند. به گزارش پايگاه خبري اسپوتنيك، «ايگور كوناشنكوف» سخنگوي وزارت دفاع روسيه اعلام كرد: «در اين عمليات هفت مركز فرماندهي، شش كمپ آموزشي، شش انبار مهمات و يك مركز فرماندهي زير زميني و چندين تأسيسات نظامي ديگر داعش دراين حملات منهدم شده است.»

http://javanonline.ir/fa/news/746288

ش.د9404451

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات