تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۸۹۵۶۴
صادق زیباکلام و کمال‌الدین پیرموذن در گفت‌وگو با«ابتکار» بیان کردند؛

بی‌هنری «باهنر»

پایگاه بصیرت / علی فراهانی
(روزنامه ابتكار ـ 1394/08/04 ـ شماره 3276 ـ صفحه 10)
گروه گفت‌وگو: انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی، اسفندماه امسال برگزار می‌شود و چند ماه مانده به برگزاری انتخابات، گروه‌های سیاسی مختلف به آرایش نیروهای سیاسی خود مشغول هستند. در این میان اصلاح‌طلبان معتدل و میانه‌روها که با پیروزی حجت‌الاسلام حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲، به پیروزی امیدوار شده‌اند از عدم احراز صلاحیت نامزدهای خود در شورای نگهبان نگران هستند. پیش از این محمدرضا عارف، معاون اول رئیس دولت اصلاحات که از او به‌عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده، یاد می‌شود، تاکید کرده بود که «اصلاح‌طلبان، چاره‌ای جز پیروزی در انتخابات مجلس دهم ندارند». به باور عارف، «مشارکت حداکثری»، ضامن پیروزی اصلاحات خواهد بود. او تصریح کرده بود که اصلاح‌طلبان باید به دنبال «عبور از موانع» باشند و با «احترام کامل به قانون»، در پی رفع مشکلات و معضلات، باشند. از سوی دیگر چندی پیش محسن رهامی، رئیس کمیته انتخابات مجلس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان نیز گفته بود که «اصلاح‌طلبان در تلاش هستند تا با نیروهای معتدل و طرفداران حجت‌الاسلام روحانی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، همان‌طور که در انتخابات سال ۹۲ به اتحاد رسیدند، در این انتخابات هم به یک لیست واحد برسند». اما نکته مهمی که نباید فراموش کرد این است که انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز در اسفندماه امسال، همزمان با دوره دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی، برگزار می‌شود. بنابراین جریان سیاسی چپ و راست در تلاشند تا با تمام قوا به دوئل رقابت سیاسی یعنی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بروند تا با بیشترین تعداد نفرات کرسی‌های دو مجلس را به دست آورند. این در حالی است که به نظر می‌رسد اصولگرایان نظر دیگری دارند؛ نظری که شاید حتی به گونه‌ای بر حذف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان دلالت دارد.

چندی پیش محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به در پیش بودن دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفته بود: «باید به یک سری نیروهای اصولگرا برسیم و بتوانیم آنان را کنترل کنیم تا مجلس دهم دست حتی اصلاح‌طلبان معتدل هم نیفتد». دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، که در جلسه ماهانه انجمن اسلامی مهندسین خرسان رضوی در مشهد سخنرانی می‌کرد، ادامه داده است: «اگر خدای ناکرده مجلس دهم، دست اصلاح‌طلبان معتدل هم بیفتد این دوستان نشان دادند که بعد از اینکه به‌قدرت می‌رسند فضا را دست تندروها دادند یا تندروها آنان را مصادره کرده‌اند، ما مجلس ششم و مسائلی که در دولت اصلاحات به وجود آمد را هنوز به خاطر داریم». وی درعین‌حال تاکید کرده همیشه به اصلاح‌طلبان توصیه کرده است تا در «میدان انتخابات» حضورداشته باشند تا به گفته باهنر، «رقابت جدی داشته باشیم».

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در ادامه بیان کرد که اصولگرایان در انتخابات پیش‌رو باید به دنبال کسانی بروند که «حداقل صلاحیت‌ها و حداکثر مقبولیت‌ها» را دارند، چرا که به گفته نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی، «رای آوردن شرط لازم کاندیداهاست». رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری، در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: «مجلس دهم اصولگرایی که باهنر و دوستانش در آن حضور نداشته باشند را ترجیح می‌دهیم به مجلس دهم اصلاح‌طلبی که ما در آن در اقلیت باشیم». به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، اصولگرایان در بسیاری از شهرها، رقبای اصلاح‌طلب جدی دارند که فعال هستند. محمدرضا باهنر، «فتنه و انحراف» را خط قرمز اصولگرایان دانست و در ادامه افزود: «فتنه»، عنوانی است که اصولگرایان برای توصیف معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دهم که به اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد منتهی شد، به‌کار می‌برند و «انحراف» نیز به جریانی سیاسی در داخل دولت محمود احمدی‌نژاد اطلاق می‌شود که با محوریت اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر او فعالیت می‌کرد. حال از محمدرضا باهنر باید پرسید که وی در چه جایگاهی چنین سخنانی را بیان کرده و به چه حقی آرزوهای شخصی خود را از تریبونهای رسمی کشور بیان کرده‌است؟

باهنر در این 12 سال چه گلی بر سر ملت ایران زد

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی درباره اظهارات باهنر به «ابتکار» گفت: من از محمدرضا باهنر چند سوال دارم اولا باهنر و اصولگرایان هم‌قطار وی که از مجلس هفتم تا نهم حضور دارند و مجلس شورای اسلامی را در انحصار خودشان قرار داده‌اند، در این مدت چه گلی بر سر ملت و کشور زده‌ و چه گامی برای سیاست، اقتصاد و جلوگیری از فساد و اختلاس کشور برداشته‌اند؟ او در ادامه افزود: اگر باهنر و طرفداران وی در این 12 سال برای جلوگیری از فساد در کشور اقدام مثبتی انجام داده بودند که این همه اختلاس پشت سر هم نمایان نمی‌شد. زیباکلام با طرح این پرسش که 12 سال است مجلس ایران در انحصار اصولگرایان و امثال باهنر قرار داشته و دارد، تاکید کرد: محمدرضا باهنر از مجلس هفتم تا نهم نماینده مجلس شورای اسلامی است. مگر وی قرار است در مجلس دهم چه اقدام مثبتی انجام دهد که در گذشته نداده‌ است؟! به گفته وی، مردم ایران 36 سال پیش انقلاب اسلامی را رقم زدند تا خودشان بتوانند آینده سیاسی خودشان را تعیین کنند و با انتخابات کاندیدهای مد نظر خود را بر کرسی مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری بنشانند. این استاد دانشگاه به سوال دیگر خود از باهنر اشاره کرد و افزود: اصولگرایان و امثال محمدرضا باهنر نسبت به اصلاح‌طلبان از دغدغه کمتری برای رد صلاحیتها برخوردار هستند چرا که اکثریت جناح راست مشکلی از نظر تایید صلاحیت‌ها نداشته و ندارند اما اگر اصولگرایان و باهنر خودشان را جای اصلاح‌طلبان تصور می‌کردند آیا باهنر این سخنان را بازگو می‌کرد؟

باهنر به انتخابات آزاد در کشور یقین ندارد

زیباکلام اضافه کرد: سخنان باهنر نشان می‌دهد که خود و جریان اصولگرایی به انتخابات آزاد و عادلانه در کشور یقین ندارند؛ اگر این چنین نبود وی این اظهارات را بیان نمی‌کرد. این کارشناس سیاسی در پاسخ به این پرسش که محمدرضا باهنر همواره به عنوان شخصی میانجیگر در بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان شهرت داشته و دارد، پس چرا وی گفته که نباید اجازه داد مجلس دهم دست اصلاح‌طلبان معتدل بیفتد، افزود: پاسخ این سوال روشن است چرا که باهنر فردی واقع‌بین است و از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 درس گرفته که متاسفانه خیلی از اصولگرایان از آن عبرت نگرفته‌اند؛ زیرا جناح راست از فقدان محبوبیت در بین مردم و به خصوص جوانان رنج می‌برند، اما اصلاح‌طلبان در کشور از لحاظ محبوبیت از پایگاه مردمی برخوردارند. به گفته زیباکلام، باهنر به دلیل واقع‌بینی تعارفات را کنار زده و این اظهارات را گفته است. در حالی‌که خود وی کاملا می‌داند که اصلاح‌طلبان حداقل دو سوم کرسی‌های مجلس دهم را به دست می‌آورند. وی اضافه کرد: اصولگرایان از صدماتی که محمود ‌احمدی‌نژاد به اقتصاد و سیاست خارجی کشور زده، اطلاع دقیق دارند و می‌دانند که وی چه خسارات بی‌سابقه‌ای را به کشور وارد کرده و جالب اینکه بعدها بسیاری از جناح راست از رای دادن به احمدی‌نژاد پشیمان شدند و ندامت خود را اعلام کردند. بنابراین طبیعی است که نگران باشند تا مردم به آن‌ها رای ندهند.

باهنر با این سخنان بی‌هنری کرده‌است

کمال الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز درباره اظهارات باهنر به «ابتکار» گفت: جامعه ایران، جامعه چند صدایی است چرا که اگر در جامعه منابع انسانی وجود نداشته باشد هیچ تضمینی برای رشد توسعه سیاسی و اقتصادی در کشور رقم نمی‌خورد. او در ادامه افزود: محمدرضا باهنر با این سخنان بی‌هنری کرده ‌است چرا که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب سال 94 سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نام‌گذاری شده است. پیرموذن با بیان اینکه باید به همه سلایق سیاسی در امر انتخابات احترام گذاشت، تاکید کرد: برای انتخاب باید به رای مردم به کاندیداها در انتخابات مجلس شورای اسلامی و دیگر عرصه‌های سیاسی کشور احترام گذاشت و به عقیده من، اظهارات باهنر توهین به فهم شعور مردم است. او در ادامه به شان و منزلت مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: به نظر من، محمدرضا باهنر با این سخنان شان و منزلت نمایندگان و مجلس را حفظ نکرده و وی باید شان و جایگاه خود را بشناسد و هر حرفی را بر زبان جاری نکند.

باهنر قانون اساسی را نقض کرد

این نماینده مجلس اظهارات باهنر را خلاف قانون اساسی کشور دانست و افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب به برگزاری انتخابات آزاد و بر اساس عدالت تاکید کرده‌اند. بنابراین سخنان باهنر قانون اساسی، فرمایشات بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و رهبر فرزانه انقلاب را نقض می‌کند و این برداشت می‌شود که هیچ انتخاباتی در ایران آزاد و عادلانه نبوده است. به گفته پیرموذن، باهنر مانند تندروهای مجلس و جبهه پایداری رفتار کرده است و باید بابت توهین خود از مردم ایران عذرخواهی کند. وی اضافه کرد: من به همراه محمدرضا باهنر در فراکسیون رهروان ولایت حضور داریم و قطعا از اعضای این کمیسیون می‌خواهم تا به او تذکر جدی بدهند تا دیگر شاهد چنین سخنانی در کشور نباشیم.

http://ebtekarnews.com/?newsid=23543

ش.د9402963

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات