تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۸۹۶۲۲
بررسي وضعيت واردات در سه دولت

دولت احمدی‌نژاد؛ رکورددار واردات

(روزنامه آرمان – 1394/08/17 – شماره 2897 – صفحه 2)

اگربخواهیم قرن جدید را براساس مؤلفه‌های ارتباطی درسطوح مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتمایی مورد ارزیابی قرار دهیم بدون شک باید این عصر را عصر ارتباطات و فراتر از آن اصل یکی شدن ملت‌ها دانست. بی‌تردید یکی از مؤلفه‌های اصلی عصر ارتباطات، اقتصاد است تا جایی که می‌توان ادعا کرد حجم ارتباطات با مؤلفه‌های اقتصادی رابطه مستقیم دارد. امروز روابط مختلف ازجمله روابط اقتصادی آنچنان درهم تنیده شده است که به اعتقاد برخی حتی در موقعیت‌هایی مانند قطع روابط کامل سیاسی، روابط اقتصادی هر چند ضعیف در میان کشورها برقراراست.

نمونه بارز این ادعا روابط اقتصادی ایران و آمریکاست. ایران و ایالات متحده آمریکا حدود 35سال است که به لحاظ سیاسی روابط دیپلماتیک ندارند. علاوه براین آمریکا در طول این 35 سال گذشته به بهانه‌های مختلف کوشیده است از برقراری رابطه سایرکشورهای غربی با ایران جلوگیری کند و حتی توانست در دوران دولت گذشته تحریم‌های اقتصادی و ظالمانه بین‌المللی را علیه ایران در شورای امنیت به تصویب رساند تا جایی که وارد کنندگان نفت از ایران خرید نفت از کشورمان را تعطیل و صادرات نفت ایران از 2500بشکه در روز تحت‌تأثیر تحریم‌های سازمان ملل به حدود 900بشکه برسد.

43 درصد کل واردات 36 سال اخیر در دولت احمدی‌نژاد

محمود احمدی‌‌نژاد درشرایط مطلوبی ازنظر اقتصادی کلیددار قوه مجریه شد. رشد اقتصادی 7/6درصد و تورم 11درصدی میراث دولت اصلاحات برای دولت احمدی‌نژاد بود ولی دولت وی به جای این که به مؤلفه‌های اقتصادی مطلوب روی آورد به سیاست‌های وارداتی روی آورد تا جایی که 43درصد از کل واردات جمهوری اسلامی ایران (تقریبا از بدو تأسیس تاکنون) تنها در شش‌سال دولت احمدی‌نژاد انجام شده است؛ دولتی که اتفاقا بیش از تمام دولت‌های قبلی در خصوص عدالت، توجه به تولید، جلوگیری از تجمل‌گرایی، مبارزه با تبدیل بازارهای ایران به محل فروش کالاهای امپریالیسم و... حساسیت نشان داده است اما این جالب است که در 30 سال پس از انقلاب اسلامی ایران، در هیچ دولتی چون دولت عدالت‌محور رشد واردات مشاهده نمی‌شود! حتی در دوران هاشمی رفسنجانی که همیشه متهم به رواج مصرف‌گرایی و ورود کالاهای غربی می‌شود، رشد واردات طی هشت‌سال 55 درصد بوده، این در حالی است که تنها در شش سال ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، رشد واردات

- آن هم در مقایسه با هشت‌ سال قبلی - بیش از 98درصد بوده است.

دولت سازندگی: افزایش معقول واردات

اگر چه با نگاهی به دوران سخت و ناگوار اقتصادی جنگ تحمیلی بسیاری برآنند که در دولت هاشمی و توجه به مصرف و واردات کالا به دلایلی از جمله سیاست‌های سازندگی افزایش معقولی یافت، اما در مقابل افزایش 5/98درصدی شش‌سال کار احمدی‌نژاد در برابر هشت‌سال اصلاحات، واردات در دوران هاشمی رفسنجانی، تنها 55درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر میانگین درصد رشد واردات کشورمان در هشت‌سال دولت سازندگی 13درصد بوده است

دوران اصلاحات: دوران اعتدال وارداتی

اگر دور نخست ریاست‌جمهوری هاشمی دوران رشد واردات و دور دوم آن، دوران کاهش واردات باشد، در دوران اصلاحات درست برعکس این موضوع مشاهده می‌شود. در دوران اصلاحات، واردات تغییر چندانی با دوران قبل نمی‌کند و این مجموع ماجراست. در واقع در فاصله سال‌های 1376 تا 1384، اگرچه واردات افت و خیز زیادی داشته، اما مجموعا در این هشت سال تنها 82/2درصد رشد واردات به چشم می‌خورد و متوسط رشد واردات سالانه در دوران اصلاحات 13درصد است. طی سه دهه گذشته، مجموعا 703میلیارد و 550 میلیون و 671 هزار و 100 دلار کالا به کشورمان وارد شده است. میانگین ارزش واردات سالانه در هفت‌ونیم دولت مورد بررسی اما 23میلیارد و 451میلیون و 689 هزار دلار بوده است.

از سویی، بررسی‌ها نشان می‌دهد، میانگین رشد سالانه واردات در ایران 52/8درصد بوده است. نگاهی به ارزش واردات طی مدت مذکور نشان می‌دهد در دوران شش‌ساله احمدی نژاد ارزش واردات با بیش از 304میلیارد و 607میلیون و 321 هزار و 100 دلار به‌تنهایی تقریبا با ارزش واردات تمام سه دولت هشت‌ساله دیگر برابری می‌کند.

دوران احمدی‌نژاد و واردات از آمریکا!

بعد از توافق ایران با کشورهای غربی برخی از رسانه‌های اصولگرا به‌منظور فشار بر دولت، فضای سیاسی و اقتصادی خاصی را در رسانه‌های خود به وجود آوردند گویی دولت قصد دارد بعد از لغو تحریم‌ها روابط گسترده تجاری با ایالات متحده آمریکا برقرار کند در صورتی که نبود رابطه سیاسی این دو کشور به هیچ وجه اجازه برقراری رابطه گسترده تجاری بین دو کشور را نمی‌دهد. دلواپسانی که قصد القای اینگونه سیاست‌ها را در رسانه‌های خود دارند حتی حاضر نیستند به آمارهای رسمی کشور درباره میزان واردات و صادرات دوران دولت مطلوب خود مراجعه کنند. در دولت محمود احمدی‌نژاد که همواره خواهان پایان رابطه با دولت‌های غربی بود براساس آمار دولت ایران بالغ بر 16,250,000,000,000 (16هزار و250میلیارد) ریال کالا از کشور آمریکا وارد کرد؛ آماری که به هیچ وجه با شعارهای دولتی که سیاست خود را مبارزه با سلطه استکباری معرفی می‌کرد، مطابقت ندارد.

دولت، واردات از آمریکا را ممنوع کرد

دلواپسان و مخالفان توافق هسته‌ای اما به دلیل اینکه مهم‌ترین اقدام دولت روحانی را پیروزی در پرونده هسته‌ای می‌دانند درصددند که با فشار بردولت به مقاصد خود رسیده و با کم‌اهمیت جلودادن پیروزی در پرونده هسته‌ای کام ملت و دولت را تلخ کنند تا دولت هم از برنامه‌های خود برای گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با دنیا کوتاه بیاید. جریان تندرو اصولگرا اما در دو ماه اخیر بر مساله واردات ایران از آمریکا تاکید زیادی ورزیده، به‌رغم اینکه دولت حسن روحانی هیچ‌گاه قصد برقراری روابط عالی تجاری با ایالات متحده را نداشته تا جایی که چند روز پیش وزیر صنعت با ابلاغ دستورالعملی واردات از ایالات متحده را ممنوع اعلام کردو متن بخشنامه محمدرضا نعمت‌زاده به این شرح است: «با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در انتهای نامه 29 مهرماه 94 خطاب به حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهور محترم، در مورد توجه جدی به امر اقتصاد مقاومتی و ضرورت تقویت تولید ملی و نیز مراقبت بر جلوگیری از واردات بی رویه و به خصوص پرهیز از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا، لازم است کلیه معاونان و روسای سازمان‌ها ضمن تلاش در تقویت تولید ملی از واردات کالاهای مصرفی آمریکا جلوگیری نموده و اجازه عرضه کالاهای مصرفی آمریکا که جنبه نمادین حضور آمریکا در کشور می‌باشد را ندهند.» همچنین رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران نیز اعلام کرد علاوه بر کالاهای مصرفی واردات کالاهای دارای سبک زندگی آمریکایی نیز ممنوع شده است. یدا... صادقی تاکید کرد: براساس بخشنامه وزیر صنعت ورود کالاهای مصرفی و کالاهایی که نماد زندگی آمریکایی دارند، ممنوع اعلام شده است.

http://armandaily.ir/?News_Id=133633

ش.د9404242

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات