صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۸۹۴۸۳

چالش‌های پیش روی پارلمان جدید سوریه

نمایندگان راه یافته به پارلمان سوریه با چالشهای گوناگونی مواجه هستند که برای مقابله با این چالشها باید از روحیه مسئولیت پذیری و حکمت کافی برخوردار باشند و در یافتن راه حلها و خلاقیت تواناتر باشند.
انتخابات پارلمانی سوریه در سایه اوضاع امنیتی، سیاسی و میدانی دشواری برگزار شد.

کمیته عالی انتخابات سوریه نتایج دومین تجربه انتخاباتی این کشور در طول بحران پنج ساله را اعلام کرد.

بعد از اعلام میزان مشارکت 57.5 درصدی واجدان شرایط از سوی کمیته عالی انتخابات، نمایندگان پارلمان جدید، با چالشهای بزرگی مواجهند.

سوریه با اوضاع میدانی دشواری مواجه است که در نبردهای ارتش سوریه علیه گروههای تروریستی  تجلی یافته است. در عرصه سیاسی نیز هم برخی از دولتها مانند ایالات متحده آمریکا و فرانسه به برگزاری انتخابات پارلمانی سوریه اعتراض کرده اند. اما مواردی که در بالا به آن اشاره شد، هیچ تاثیری در روند انتخابات نداشت، بلکه ملت سوریه نشان داد که از اراده زندگی برخوردار است و به تدریج از مشکلات فارغ خواهد شد.

ویژگی این دور از انتخابات پارلمانی سوریه

ویژگی این دور از انتخابات پارلمانی سوریه این است که برای اولین بار به نیروهای ارتش سوریه اجازه داده شد که در انتخابات شرکت کنند، زیرا پیش از این نظامیان حق مشارکت در انتخابات را نداشتند.

تعداد کرسی‌ها به تفکیک استانی

تعداد کرسی های پارلمان سوریه به 250 کرسی می رسد و به تفکیک استانی به شکل ذیل است:

30 کرسی برای دمشق و 19 کرسی برای حومه دمشق

20 کرسی برای شهر حلب و 32 کرسی برای حومه حلب

23 کرسی برای شهر حمص

21 کرسی برای شهر حماه

18 کرسی برای شهر إدلب

17  کرسی برای شهر لاذقیه

14 کرسی برای شهر دیر الزور

14  کرسی برای شهر حسکه

13  کرسی برای شهر رقه

10  کرسی برای درعا

8  کرسی برای شهر رقه

6  کرسی برای شهر سویداء

5  کرسی برای شهر قنیطره

چالشهای اقتصادی نمایندگان پارلمان سوریه

نمایندگان راه یافته به پارلمان سوریه با چالشهای اقتصادی مواجه هستند که این چالشها در بحرانهای پی در پی که اقتصاد سوریه با آن مواجه می شود، تجلی یافته است. این بحرانهای پی در پی، شهروندان سوریه را با مشکل مواجه کرده است به گونه ای که آنها با اوضاع معیشتی دشواری مواجه هستند. از سوی دیگر تحریمهای اقتصادی تحمیل شده به دولت سوریه مانند بلوکه شدن دارایی ها، جلوگیری از واردات کالاهای اولیه لازم برای کارخانه ها، و ممنوعیت ورود ادویه و مواد غذایی به سوریه که اتحادیه اروپا آن را وضع کرده است، پارلمان سوریه را مقابل مسئولیتی سنگین برای یافتن منابع و راه حلهای جدید قرار داده است.

آغاز کار پارلمان جدید سوریه با دستاوردهای میدانی ارتش سوریه همزمان شده است. بنابراین پارلمان جدید باید برای تامین نیازهای مناطقی که از دست تروریستها آزاد شده اند، آمادگی کامل داشته باشد و این مناطق را به زیرساختهای لازم برای بازگشت شهروندان تجهیز کند. همچنین پارلمان باید طرحها و برنامه هایی را برای فراهم کردن مقدمات بازسازی دولت و زیرساختهای اصلی آن تدوین کند.

پارلمان جدید سوریه باید کار سیاسی بویژه در عرصه داخلی مانند آشتی های داخلی، یافتن راه حل برای مسئله مفقود شدگان و ربوده شدگان از سوی گروههای ترورریستی و ارسال کمکهای بشردوستانه به مناطق محاصره شده از طریق همکاری با نهادها و سازمانهای بین المللی را دنبال کند.

همه این چالشها ایجاب می کند که نمایندگان پارلمان جدید سوریه از روحیه مسئولیت پذیری و حکمت کافی برخوردار باشند و در یافتن راه حلها و خلاقیت تواناتر باشند تا ثابت کنند که آنها در سطح خواسته های ملتی هستند که به پایان بحران پنج ساله کشورشان چشم دوخته است.

پارلمان سوریه 250 کرسی دارد و انتخابات پارلمانی در این کشور هر 4 سال یک‌بار برگزار می‌شود، که آخرین دوره انتخابات آن در سال 2012 و پس از تغییر قوانین برگزار شد به‌طوری که برای اولین بار، به احزاب متعدد اجازه شرکت در انتخابات داده شد.

استقبال گسترده مردمی از انتخابات اخیر در سوریه چندین پیامد مهم دارد: مشروعیت نظام دمشق را به جامعه جهانی گوشزد می‌کند، وزن دولت را در مذاکرات جاری ژنو بیشتر می‌کند، پشتوانه‌ای محکم برای مشروعیت یافتن عملیات نظامی ارتش سوریه به مواضع تروریست‌ها در صورت شکست آتش‌بس است.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات