صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۸۹۵۰۲

اخبار ویژه روزنامه‌های 31 فروردین ماه

روزنامه کیهان **

سانسورچی‌های نسبتاً محترم!مگر سیف درباره برجام دروغ گفته است؟

رسانه‌های زنجیره‌ای در واکنش به تیتر نشریات اصولگرا از سخنان رئیس بانک مرکزی، به کاهدان زدند.

روزنامه اجاره‌ای آفتاب یزد در تیتر اول خود ذیل عنوان «دلواپسان زنجیره‌ای» نوشت: پنج رسانه مخالف دولت با تیتر و عکس مشابه به برجام حمله کردند.

اشاره این روزنامه به جمله «تقریباً هیچ چیز از 3 ماه اجرای برجام عاید ایران نشده» است که از سوی آقای سیف رئیس بانک مرکزی در سفر به آمریکا مورد تأکید قرار گرفته است. سایت اجاره‌ای انتخاب و برخی سایت‌های مشابه نیز گویا که کشف مهمی کرده باشند مدعی شده‌اند نشریات اصولگرا با این تیتر خاص «تقریباً هیچ» منافع ملی را زیر پا گذاشته‌اند.

این دستپاچگی در حالی است که همین رسانه‌های زنجیره‌ای، ارزیابی و قضاوت مهم رئیس بانک مرکزی (دیدبان اقتصادی کشور) درباره 3 ماه کارنامه برجام را سانسور کردند اما به جای اینکه درباره اقدام ضد حرفه‌ای خود توضیح بدهند با فرار به جلو جای شاکی نشسته‌اند که چرا خبر اظهارات صریح سیف را منتشر کرده‌اید گویی که به رسم همه بزک کنندگان آمریکا توقع داشته‌اند اظهارات مهم یک مقام مسئول اقتصادی به اطلاع مردم نرسد.

سیف در آمریکا گفته بود «3 ماه پس از اجرای برجام، تقریباً هیچ چیز عاید ایران نشده است... آنها ]آمریکا و غرب[ به الزامات خود عمل نکرده‌اند. نتیجه‌ای که ما انتظارش را داشتیم آن چیزی نیست که الان می‌بینیم. برای فعالیت‌های عادی بانکی هنوز شرایط لازم فراهم نشده است... توقع ما این بود که بعد از اجرایی شدن برجام ایران به اقتصاد جهانی وصل شود. متأسفانه چنین نشده است. ما باید نتایج ملموس برای ارائه به مردم خود در اختیار داشته باشیم... شرط زنده ماندن برجام این است که غرب به تعهدات خود عمل کند وگرنه برجام فرو خواهد پاشید... ایران 3 ماه پس از اجرایی شدن برجام، توان دستیابی به 100 میلیارد دلار دارایی ضبط شده‌اش در خارج را ندارد».

در واکنش به سیاه‌بازی سایت انتخاب علیه روزنامه کیهان و دیگر نشریات اصولگرایان، مخاطبان این سایت کامنت‌های جالبی را زیر تحلیل انتخاب گذاشته‌اند از جمله؛

- زمانی که آقای روحانی افرادی مثل ایشان را رئیس بانک مرکزی کردند که دشمن ارزانی و کاهش قیمت دلار است و از اقتصاد فقط کاهش سود سپرده بانکی را بلد است و سیاستهای ایشان کشور را دچار رکود کرده باید انتظار این حرفها را هم داشت...

- یعنی باید یکی بذارن که «هر طوری» شده از برجام دفاع کنه؟ چرا نمی‌خایم واقعیت رو بپذیریم که برجام کارا نبوده و صورت مسئله رو پاک کنیم؟

- خوب دروغ گفتن مگه کو آثار برجام اصلاً شما یه نمونه مثال بزن که تحریمی برداشته شده اینهمه دروغ گفتین سوئیفت متصل شد جمع کنید بابا.

- عزیزانی که به این نظر رأی منفی دادند... خب مگه دروغ گفته این دوست عزیز (100)؟؟؟ اگه مثمر ثمر بود این لغو تحریمها خب ما هم دفاع می‌کردیم...

- قبل از هر چیز باید بگم من طرفدار روحانی و مخالف شدید دلواپسان هستم. این مورد که فرمودین خلاف امنیت ملی نیست و با حقیقت منافات داره واقعیت اینه که آمریکا اجازه استفاده از سیستم مالی خودش بر پایه دلار رو نمیده و اینه که نمیشه در این حوزه ورود کرد.

حوزه یورو هم رغبتی نداره.

مثل اینه که شما یه جنسی داشته باشی که خریدار نداشته باشه.

- و تلاش رسانه‌های خاص از جمله انتخاب و دوستانش در حال ماله کشی به قرارداد ننگین برجام البته میدونم اونقدر بزدلید که نظرات مخالف میلتونو انتشار نمیدید.

- جمع کنید بابا. اون همه امتیاز دادین.

- برجام کجاست دیگه... اخوی برو خودتو سیاه کن.

- خوب اگر دروغ است بگویید. قرار بود تحریم‌ها برداشته شود خوب هسته‌ای را دادیم و تحریم‌ها سرجایش است. این یعنی چه. غیر از شکست محض. خوب این نظر را بزنید تا خوانندگان هم نظر بدهند. دوستان غیر این است. اگر تحریم‌ها رفع میشد میشد دفاع کرد. آمریکا هر روز یه بامبول درمیاره حالا چی.

- دارم منفجر میشم این همه امتیاز دادیم آخرش هم سر بزنگاه سرمون کلاه رفت.

- خب اینها هم دارن حرفهای سیف رو منعکس می‌کنن دیگه یعنی چجوری دولت رو در زمینه دیپلماسی کمک کنن؟ بیان بگن سیف دروغ میگه خوبه؟ یا مثل شما گزینشی خبر بدن؟

سدهای ساخته شده اگر نبود سیل خسارت سنگینی بر جای می‌گذاشت

یک روزنامه زنجیره‌ای پس از مشاهده سیل ویرانگر اخیر در جنوب کشور اذعان کرد جنجال‌های منفی یکی دو سال اخیر علیه سدسازی در دولت قبل، بی‌ربط و ضد منافع ملی بوده است.

رسانه‌ها و نشریات زنجیره‌ای و محافل شبه اصلاح‌طلب در چند سال اخیر با دستاویز قراردادن خشکسالی و خشکیدن برخی دریاچه‌ها، به تمسخر و تخطئه سدسازی در دولت قبل روی آورده بودند.

اما روزنامه اعتماد در این زمینه در سرمقاله‌ای نوشت: سیلی که روزهای گذشته در خوزستان و لرستان آمده است، در نوع خود بی‌نظیر و به تعبیر دقیق‌تر کم‌نظیر بوده است. شاید کسی تصویر دقیقی از میزان آبی که وارد رودخانه‌های خوزستان شده است نداشته باشد. وقتی که می‌گوییم 8000 متر مکعب آب در ثانیه وارد مخزن سد دز شده است، باید تصور روشنی از ماجرا به دست آورد، به بیانی دیگر در هر ثانیه به اندازه 90 دستگاه اتوبوس ولووی بین شهری آب داخل سد می‌شود! و این رقم بسیار بزرگی است، و باز برای اینکه تصویر روشن‌تری پیدا شود، حجم آب ورودی طی فقط یک روز آخر هفته گذشته به پشت سد دز به اندازه دو برابر حجم سد امیرکبیر کرج بود و معادل مصرف آب 4/5 ماه مردم تهران! روشن است که اگر این حجم آب در پشت سدها کنترل نمی‌شد، خسارت بسیار زیادی به مردم خوزستان وارد می‌کرد. یکی از بدترین این سیلاب‌های چند دهه اخیر سیلی بود که پیش از احداث سد کرخه آمد. رودخانه کرخه برخلاف رود کارون به نسبت رودخانه وحشی محسوب می‌شود و در حالی که آب معمول آن خیلی کمتر از کارون است، ولی در مواقع طغیان و سیل تا هزاران متر مکعب آب در ثانیه نیز در آن جاری می‌شود و همین موجب خسارت فراوان آن می‌شود.

این روزنامه می‌افزاید: لذا یکی از منافع مهم سدسازی را جلوگیری از خسارت‌های ناشی از سیلاب‌ها می‌دانند. با توجه به حملات وسیعی که طی یکی، دو سال گذشته علیه سیاست سدسازی صورت گرفته بود، بارش‌های اخیر، این فرصت را فراهم کرد که وزیر نیرو به خوزستان و بازدید از سد دز رفت و معاون وی نیز از فرصت استفاده کرد و به مخالفان سدسازی پاتک زد تا در دفاع از منافع سدسازی چنین بگوید که: «با وجود این سدها در خوزستان در این مدت علاوه بر مهار و تسکین سیلاب، حجم آب بسیار خوبی وارد مخازن سدها شده است، اما نبود این سدها باعث خسارت بسیار شدید به شهرها و روستاهای مسیر رودخانه از جمله شهر اهواز می‌شد. با بررسی عمیق در خصوص اثرات سیلاب خواهیم دید که این سدها علاوه بر اینکه در همین چند روز چندین میلیارد متر مکعب سیلاب را در خود ذخیره کرده‌اند، از بروز خسارت‌های مادی و انسانی در پایین دست رودخانه‌ها نیز جلوگیری به عمل آورده‌اند. در زمان آغاز یک طرح سدسازی و در ادامه در زمان اختصاص اعتبار برای سدهایی که هم از نظر توجیه اقتصادی و محیط زیستی مورد تأیید هستند، انتقادهای فراوان غیر کارشناسی صورت می‌گیرد.

اما در مواقع بحران‌هایی اینچنین می‌توان دید که این اعتبارها اگر برای ساخت سد استفاده نمی‌شد، باید برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل هزینه می‌شد. «فقط یادآور می‌شود سدسازی صنعتی بزرگ در دنیاست و یکی از افتخارات جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.» نشریات زنجیره‌ای به همراه رسانه‌های بیگانه سعی کرده بودند از این نقطه قوت در تمام کشورهای پیشرفته دنیا به عنوان حربه و نقطه ضعف علیه جمهوری اسلامی و کارنامه آن استفاده کنند.

خرده فرمایش‌های نامزد ناکام وزارت برای تغییر در دولت و مجلس

نامزد ناکام وزارت علوم خواستار برکناری و جابه‌جایی برخی وزرای کابینه شد. نجفی همچنین می‌گوید؛ بهتر است عارف به جای لاریجانی رئیس مجلس شود.

محمدعلی نجفی عضو سابق کارگزاران که اکنون عنوان مشاور اقتصادی رئیس جمهور را یدک می‌کشد به روزنامه آفتاب یزد گفته است: اگر احساس کنیم که مثلاً معرفی آقای دکتر عارف به عنوان ریاست مجلس منجر می‌شود که اصولگرایان طرفدار آقای لاریجانی و طرفدار دولت به سمت جریان تندرو اصولگرا میل پیدا کنند به نظر من حتماً باید در آن تصمیم تجدید نظر کرد و در مورد آن دقت نمود. این مقدمه بحث بود اما در مورد مقایسه آقای دکتر عارف و آقای دکتر لاریجانی باید عرض کنم که به هر حال پیام رأی مردم این بود که آنها علاقه‌مند به یک نوع تغییر هستند که این تغییر حتی در سطح دولت و دستگاه‌های اجرایی هم هنوز مورد مطالبه است و همین طور در سطح مجلس، بنابراین انتخاب مجدد آقای دکتر لاریجانی به ریاست مجلس می‌تواند یک پیام ناامید کننده به مردم بدهد، چون مردم دلشان می‌خواهد حتی در سطح مجلس هم شاهد تغییر باشند.

در حالی که اصلاح‌طلبان فعلاً در اقلیت مجلس دهم هستند، وی ادامه می‌دهد: رأی مردم در انتخابات مجلس نشان دهنده خواست آنها برای تغییر است و این خواست آنها فقط در حد مجلس خلاصه نمی‌شود.

یعنی آنها انتظاردارند که در سطح دولت یا حتی خارج از دولت هم تغییراتی ایجاد شود، بنابراین من فکر می‌کنم اگر بخواهیم به رأی مردم احترام بگذاریم و به آن توجه کنیم یکی از اقداماتی که باید در این راستا انجام شود، ترمیم کابینه است. حالا اینکه این ترمیم کابینه در کدام یک از وزارتخانه‌ها و در چه سطحی انجام شود بستگی دارد به صلاح دید آقای دکتر روحانی ولی من به عنوان کسی که از بیرون نگاه می‌کنم به مسائل جامعه و همین طور مسائل دولت، فکر می‌کنم که در این مرحله ترمیم کابینه به صلاح دولت است.

نجفی افزود: من توصیه‌ام به دکتر روحانی این است که در مواردی که صلاح می‌دانند در ارتباط با بعضی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها هر چه زودتر در مورد ترمیم کابینه تصمیم بگیرند.

مسئولان اقتصادی چرا بدعهدی آمریکا را پیش‌بینی نکردند؟

اعترافات رئیس بانک مرکزی «بد»نیست ولی آیا پیش از این، بدعهدی آمریکایی‌ها قابل پیش‌بینی نبود؟

ابراهیم رزاقی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «دانا» و با اشاره به پیش‌بینی‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص بدعهدی آمریکایی‌ها عنوان کرد: اینکه امروز آقای سیف به این موضوعات اعتراف کرده است بد نیست اما سؤالی که وجود دارد این است که آیا آقای سیف نمی‌توانست پیش از این بدعهدی آمریکایی‌ها را پیش‌بینی کند و اینگونه بدعهدی آمریکایی‌ها را برای مردم بیان کند.

وی با بیان اینکه ما با مذاکره با آمریکایی‌ها از حیثیت بین‌المللی خودمان هزینه کردیم خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها پس از برجام روز به روز عرصه را تنگ‌تر کرده‌اند اما هنوز هم مسئولان ما خوش خیالی می‌کنند که آمریکا به تعهداتش عمل خواهد کرد.

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه امروز ما باید از حالت انفعالی که داریم خارج شویم افزود: خارج شدن از این حالت انفعالی بعید به نظر می‌رسد و من فکر می‌کنم که آقای سیف جزء استثنائات در این زمینه است.

رزاقی ادامه داد: باید ببینیم که حالا آقای سیف کاری می‌کند که نشان بدهد مسئولان ما واقعاً می‌خواهند مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند. یعنی کاری کنند که سرمایه‌های اقتصادی ما صرف تولید شود و از دلار ارزان برای واردات خبری نباشد.

وی با بیان اینکه دلار ارزان یعنی نابود کردن تولید داخلی تصریح کرد: تولیدات داخلی ما امروز وابسته شده به واردات و حجم واردات به دلیل دلارهای ارزان به قدری بالا رفته که دیگر تولیدات داخلی ما در کارخانه‌ها خاک می‌خورد.

رزاقی ادامه داد: این یک برنامه جهانی است که بخشی از آن در داخل پیاده می‌شود و برنامه این است که به مردم القا کنند که شما خودتان هیچ‌اید و برای پیشرفت به ما محتاج‌اید.

وی گفت: دولت‌های غربی به دنبال این هستند که همه وابسته به آن‌ها باشند و خط و خطوط آمریکایی را در کشورها پیاده کنند. سیاست‌های تعدیل در هیچ کشوری موجب پیشرفت اقتصادی نشده است.

کاش یک صدم جنجال حصر حل مشکلات اقتصادی را مطالبه می‌کردید

علی مطهری خواستار پیگیری حصر دو تن از سران فتنه توسط رئیس جمهور شد.

وی در مصاحبه با ایلنا گفته است: روحانی به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی وظیفه دارد پیگیر رفع حصر باشد. نباید دائماً این مسائل را به شرایط سیاسی پیوند زد و گفت اکنون کشور در شرایط خاصی است و صلاح نیست این موضوع مطرح شود. این حرف درست نیست چون کشور ما به دلیل پیگیری آرمان‌های انقلاب اسلامی همیشه در شرایط خاصی است.

مطهری افزود: اینکه برخی عنوان می‌کنند «اگر دادگاه برگزار شود، حکم صادره سخت خواهد بود پس بهتر است برگزار نشود»، نمی‌تواند منطقی باشد؛ چرا که باید حرف‌ها و دفاعیات شنیده شود و مشخص شود چه عواملی موجب بروز چنان رفتارهایی از آنها شد و شروع کننده چه کسی بود. اینها طبعاً اتهام آنها را سبک‌تر می‌کند.

معلوم نیست چرا آقای مطهری که این همه به سرنوشت سران فتنه علاقه نشان می‌دهد، چرا به اندازه یک صدم این توجه و تمرکز، مثلاً درباره تشدید رکود اقتصادی و 3 برابر شدن حجم نقدینگی و افزایش نرخ بیکاری و چک‌های برگشتی و تشدید واردات کالاهای لوکس و کوتاهی در اجرای برجام و کم توجهی به نقض آن توسط طرف غربی و «تقریباً هیچ» شدن دستاورد برجام از دولتمردان و رئیس‌جمهور سؤال و مطالبه نمی‌کند؟ و آیا ادعای «صدای ملت، منتقد دولت» فقط برای دولت سابق بود و در دولت فعلی باید مطالبات اقتصادی و فرهنگی از دولت را تعطیل کرد؟

ثانیاً افراطیون قانون‌شکن و ضد اسلامیت و جمهوریت که پشت نقاب اصلاح‌طلبی پنهان شده‌اند،کی به حکم قانون (چه شورای نگهبان و چه قوه قضائیه) تن داده‌اند که اکنون هم در صورت محاکمه و محکومیت سران فتنه تمکین کنند؟ مگر برخی از همین فعالان محکومان فتنه 88، حامیان بعدی امثال علی مطهری نشدند؟

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* دولت اردن به تحریک عربستان سفیر خود را از تهران فراخواند. در بیانیه وزارت خارجه اردن که به همین مناسبت منتشر شده آمده است: اردن در اعتراض به دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی، سفیر خود را از تهران فراخواند، زیرا دخالت‌های ایران باعث ایجاد بحران‌ها و تعمیق بی‌ثباتی‌ها می‌شود. این بیانیه افزود: «ایران به درخواست‌های ما برای توقف دخالت در امور داخلی کشورهای عربی، پاسخ نداده است.» وزارت خارجه اردن این اقدام را بعد از سفر ولیعهد عربستان به اردن و دیدار با شاه‌عبدالله که چند روز قبل صورت گرفته انجام داده است.

* فرستاده سازمان ملل در امور سوریه پیشنهاد داد 4 نفر از نیروهای ایرانی در قبال آزادسازی 2 هزار تروریست آزاد شوند. به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه خبری «العربیه» عربستان ادعا کرد که «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از معارضان این کشور خواسته است 4 ایرانی را که در اسارت آنها هستند آزاد کنند. این شبکه همچنین مدعی شد که در مقابل قرار است ارتش سوریه 2 هزار نفر از عناصر تروریستی را آزاد کند.

* مذاکره‌کننده ارشد گروه مخالفان مسلح سوری مورد حمایت عربستان، با نادیده گرفتن آتش‌بس در سوریه، خواستار از سرگیری جنگ گروههای مخالف مسلح با مردم و نظام سوریه شد. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، محمد علوش سرپرست هیات مخالفان مسلح سوریه در مذاکرات ژنو، در صفحه توئیتر خود خطاب به گروههای مسلح در سوریه نوشت: «ای برادران، از شما خواسته بودم (آتش نبرد در) جبهه‌ها را شعله ور کنید، که شعله ور شد. منتظر رحمت و شفقت نظام (سوریه) نباشید. گردن آنها را بزنید. من در کنار همه شما هستم و هیچ گونه امتیازدهی درخصوص (به‌اصطلاح) اهداف انقلاب را قبول نخواهیم کرد. من شخصا هرگونه موضع جمعی گروهها را تایید می‌کنم و درباره یک موضع توافق کنید و من خدمتگذار شما هستم.» با اینکه گروه موسوم به احرارالشام قبلاً اعلام کرده بود از زمان خروج از کنفرانس معارضان سوری مورد حمایت عربستان در شهر ریاض، از مذاکرات سوریه خارج شده است، علوش گفت که این گروه با نماینده‌ای حضور دارد و از همه جزئیات در کنار سایر گروهها آگاهی می‌یابد و با آن مشورت می‌شود.

* اسناد جدید نشان می‌دهند بیشتر عاملان 11 سپتامبر با دولت عربستان در ارتباط بودند. رسانه‌ها گزارش دادند 28 صفحه از 800 صفحه گزارش کمیته حقیقت‌یاب 11 سپتامبر که نقش داشتن عربستان را در این حادثه نشان می‌دهد هنوز منتشر نشده است. در 20 شهریور 1380 با حمله چند هواپیمای مسافربری به برج‌های دوقلوی نیویورک‌، این برج‌ها نابود شدند وعده‌ای به قتل رسیدند. تحقیقات اکنون نشان می‌دهد افرادی از عربستان دراین واقعه نقش داشتند. دولت آمریکا بعداز این واقعه که به «11سپتامبر» معروف شد، به افغانستان لشکرکشی کرد و طالبان را از حکومت این کشور کنار زد.

* سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید سه تبعه سعودی که در هنگام بازداشت در جریان اعتراضات، کودک بودند، اینک در انتظار اعدام به سر می‌برند. دستگاه قضایی عربستان این سه متهم را با استناد به اعترافاتی محکوم کرده، اما آنان در دادگاه با پس گرفتن اعترافات خود، گفتند آن اعترافات با زور از آنها اخذ شده است. به نوشته روسیا الیوم، «ساره لیا ویتسن» مدیر اجرایی بخش خاورمیانه در دیده بان حقوق بشر گفت: حکم ادعایی علیه بازداشت شدگانی که ادعا شده قانون را نقض کرده‌اند، نمونه‌ای روشن از ظلم دستگاه قضایی عربستان است که فقط به حکم اعدام سه جوان محدود نمی‌شود؛ جوانانی که ادعا می‌شود جنایت‌هایی را مرتکب شده‌اند در حالی که کودک بودند. این سه نفر بنا به اتهامات صادره در جریان مشارکت در تظاهرات مناطق شیعه نشین شرق عربستان در سال‌های 1390 و 1391 بازداشت شدند. بیش از 200 نفر از شیعیان منطقه الشرقیه در عربستان از سال 1390 به ادعای ارتکاب جرایمی مرتبط با تظاهرات و اعتراضات، به دادگاه معرفی شده‌اند.

*********************************

روزنامه خراسان**

عصر ایران نوشت:

محمود سریع القلم گفت: اگر در خرداد 92 سعید جلیلی رئیس جمهور می‌شد شاید دیگر 2 سال منتظر نمی‌ماندیم تا توافق هسته ای امضا شود...زیرا کسی که در جایگاه ریاست جمهوری قرار می‌گیرد با واقعیت‌ها رو به رو می‌شود و از شعارها فاصله می‌گیرد.

جماران نوشت :

سید حسن خمینی با خانواده مرحومه ستایش قریشی دختر 6 ساله افغان ساکن ایران که چند روز پیش، پس از آزار و اذیت به نحوی فجیع به قتل رسید، ابراز همدردی کرد.وی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:هر چند می توان گفت برادران و خواهران افغانی ما در این کشور کمتر احساس غربت می کنند ولی باز نباید غربت را دست کم گرفت. سر بسته بگویم که ظلم، حق کشی، اجحاف و تعدی، ملیت و دین ندارند هر چند شرمندگی آن برای ما صاحب خانه ها می ماند؛ صاحب خانه های مسلمان و شیعیان علی و فاطمه ، همان که فرمود " الجار ثم الدار".

پارس نیوز مدعی شد :

آمریکا برای تضعیف قدرت منطقه ای ایران، در حال عملی کردن طرحی دو پایه با حکومت سعودی است. بر اساس توافقی که بین کاخ سفید و حاکمان ریاض انجام گرفته است، سعودی، بایستی ضمن تشدید نزاع با جمهوری اسلامی ایران در جبهه های مختلف منطقه، به طور مستمر پالس هایی مبنی بر آمادگی جهت مذاکره به ایران ارسال نماید.

عصر ایران نوشت :

محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس نهم در ارتباط با سخنان اخیر رییس بانک مرکزی گفت : رئیس بانک مرکزی این سخنان خود را در قالب ابراز گلایه بیان کرده است و این ابراز گلایه نیز درست بود زیرا آمریکایی ها در اجرای تعهداتشان تعلل می کنند.وی اظهار داشت:علی رغم اینکه سوئیفت باز است و کشور ما می‌تواند با سایر کشورها و بخش خصوصی تعاملاتی را داشته باشد اما این امر محقق نشده است و این عدم تحقق نیز به دلیل سایه تهدیدی است که وجود دارد و این تهدید از جانب آمریکایی هاست .تابش در مورد عکس العمل جمهوری اسلامی ایران در مقابل اینگونه رفتارها گفت:پیش بینی شده است که در هر سطحی متناسب با اقدام آنها در شورای عالی امنیت ملی بحث و تصمیم گیری شود.

*********************************

روزنامه ایران**

مشاور وزیر نفت: طلبکاران خارجی زنجانی به صف شدند

مشاور وزیر نفت در امور حقوقی و بین‌المللی و مسئول کمیته وصول مطالبات این وزارتخانه از تکرار آگهی مزایده اموال بابک زنجانی و ادعای برخی افراد در امارات و ترکیه مبنی بر داشتن طلب از زنجانی خبر داد. اصغر هندی درخصوص فردی به نام «باگانا» که شرکت «اونر ایر» را به زنجانی فروخته و ادعا کرده از او 100 میلیون دلار طلب دارد، به تسنیم گفت: «این ادعا فعلاً تأیید نشده زیرا زنجانی وجود چنین بدهی را قبول ندارد و ما نیز قبول نداریم. البته بیشتر اموال زنجانی در ترکیه و تاجیکستان است که این اموال در اختیار ما نیست. ضمن اینکه به تازگی یکسری طلبکار در امارات و ترکیه پیدا شده‌اند که ادعای طلب از زنجانی دارند.» مسئول کمیته وصول مطالبات وزارت نفت درخصوص ادعای وکیل بابک زنجانی مبنی بر اخذ وکالتنامه جدید از زنجانی و اینکه او فهرستی از اموال خود در ترکیه را برای پیگیری حقوقی به وزارت نفت داده است، گفت: «اتفاق جدیدی نیفتاده و اموال جدیدی معرفی نشده است.»

انتقاد از عملکرد منفی صدا و سیما در قبال «برجام»

عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت گفت: «صدا و سیما همراه با تندروها می‌خواهد برجام را زیر سؤال ببرد و امروز هم همچنان در حال انجام این کار است.» غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با «ایلنا»، ضمن انتقاد از عملکرد صدا و سیما در پوشش اقدام‌های صورت گرفته از سوی دولت، خاطرنشان کرد: «هنگامی که برجام تبدیل به ابزار سیاسی در انتخابات ۷ اسفند می‌شود، دوستانی در صدا و سیما به تحلیل می‌رسند که می‌توانند با حمله به برجام، بدون در نظر گرفتن منافع ملی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بهره‌برداری کنند، تخریب آقای عراقچی و دیگران برایشان موجه خواهد بود.» او همچنین در واکنش به پخش گزارشی علیه «سیدعباس عراقچی» در صدا و سیما که میهمان برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری بود، گفت: «سؤال اینجاست که مگر صدا و سیما پیش از این رفتاری غیر از این داشته و مگر به پیشبرد برجام کمکی کرده که امروز انتظار داشته باشیم، در راستای یاری رساندن به دولت و برجام اقدام کند؟» نماینده رشت در مجلس ادامه داد: «صدا و سیما همراه با تندروها می‌خواهد برجام را زیر سؤال ببرد و امروز هم همچنان در حال انجام این کار است.»

فراخوانی سفیر اردن از ایران

شبکه «اسکای‌نیوز» مدعی شد که اردن سفیر خود را از تهران فرا خوانده است. به گزارش «ایسنا»، شبکه خبری«اسکای نیوز عربی» در خبری فوری ادعا کرد که اردن سفیر خود را از ایران فرا خوانده و ادعا کرده است دلیل آن دخالت ایران در امور کشورهای عربی است. سخنگوی وزارت خارجه اردن دلیل این اقدام را حمله به سفارت عربستان در تهران اعلام کرد. 12 دی‌ماه 94 گروهی با تجمع در مقابل سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد به اعدام «شیخ‌ نمر باقر النمر»، رهبر شیعیان عربستان توسط دولت سعودی اعتراض کردند. به نظر می‌رسد این اقدام دولت اردن تحت فشار دولت سعودی انجام شده است. برخی منابع به نقل از سفیر اردن در تهران اعلام کرده‌اند که وی برای مشورت به کشورش فراخوانده شده است. ایران همواره دخالت در کشورهای منطقه و عربی را رد کرده است.

بیانیه پارلمان عربی علیه ایران و حزب‌الله

پارلمان عربی با طرح ادعاهایی بی اساس علیه کشورمان، در بیانیه پایانی خود ایران و حزب‌الله را به دخالت در امور دیگر کشورها متهم کرد. به گزارش «ایسنا» به نوشته روزنامه «گلف تودی»، پارلمان عربی پس از پایان چهارمین نشست خود در قاهره در بیانیه خود همچنین از ایران خواست موضوع جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی که امارات متحده عربی مدعی مالکیت آنها است را به دیوان دادگستری بین‌المللی ارجاع دهد یا با امارات بر سر میز مذاکره بنشیند و آن را حل کند.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

بعد از بخشیدن صنافیر و تیران به عربستان سودان هم از مصر زمین می‌خواهد

پس از اقدام دولت مصر در واگذاری 2 جزیره تیران و صنافیر به عربستان، سودان هم از مصر خواست 2 کشور درباره 2 منطقه حلایب و شلاتین و واگذاری آنها به سودان وارد مذاکره شوند. وزارت خارجه سودان در بیانیه‌ خود تاکید کرد، به پیگیری‌های خود از طریق طرف‌های مسؤول و اتخاذ اقدامات لازم برای حمایت از «حقوق حاکمیتی سودان بر مناطق حلایب و شلاتین و سواحل اطراف آنها» ادامه خواهد داد. در این بیانیه تأکید شده است: سودان از سال 1958 شکایتی را به شورای امنیت درباره حق حاکمیتی خود بر 2 منطقه حلایب و شلاتین ارائه کرده و بارها بر این حق تاکید کرده است. مصر نیز در واکنش اعلام کرد: حلایب و شلاتین جزء اراضی مصر هستند و تحت حاکمیت این کشور قرار دارند و مصر پاسخ بیشتری به بیانیه وزارت خارجه سودان نمی‌دهد؛ اگر چه از زمان استقلال سودان و خروجش از حاکمیت مشترک انگلیس و مصر در سال 1956، این منطقه مورد اختلاف 2 کشور بوده است. این منطقه تا سال 1995 که ارتش مصر وارد آنجا شد و کنترل آن را به دست گرفت، هیچ محدودیتی برای ورود و خروج تجار و افراد مختلف نداشت. اقدام دولت مصر در واگذاری 2 جزیره تیران و صنافیر به عربستان، با اعتراض‌های گسترده‌ای در مصر همراه شده است.

کنگره برزیل به استیضاح رئیس‌جمهور رأی مثبت داد روزهای سخت روسف

گروه بین‌الملل: کنگره برزیل طرح استیضاح دیلما روسف، رئیس‌جمهوری این کشور را تصویب کرد. برای استیضاح روسف دوسوم نمایندگان پارلمان برزیل باید رای مثبت می‌دادند که تعداد آرای موافق حتی از 342 رای مورد نیاز نیز بیشتر بود. در صورتی که سنا نیز با اکثریت آرا به این استیضاح رای دهد، دیلما روسف ملزم است طی 6 ماه از ریاست‌جمهوری برزیل استعفا دهد و به احتمال زیاد پس از وی میشل تمر، معاون روسف به عنوان جانشین موقت تعیین می‌شود. روسف متهم است که در آستانه برگزاری انتخابات عمومی سال ٢٠١٤ که دومین دوره ریاست جمهوری او بود، با تخطی از قانون بودجه، هزینه‌های دولتی را افزایش داده و به دستکاری در آمار دولتی مبادرت ورزیده تا نظر مساعد رای‌دهنگان را جلب کند. پس از اعلام نتایج رای‌گیری، خوزه گیماریوس، رهبر حزب کارگران که از سال 2002 حزب حاکم در برزیل بوده است، به شکست اذعان کرد و گفت: این مبارزه اکنون در دادگاه‌ها، خیابان‌ها و مجلس سنا در جریان است. پس از اعلام نتایج آرا، فریاد شادی طرفداران استیضاح پارلمان را پر کرد. مخالفان این طرح نیز فریاد «کودتا، کودتا» سر می‌دادند. رئیس دفتر ریاست جمهوری برزیل گفته است دولت اطمینان دارد که سنا طرح استیضاح را رد خواهد کرد. این در حالی است که به نظر نمی‌رسد روسف شانسی برای باقی ماندن در سمت خود داشته باشد.

272 کشته در زلزله اکوادور

شمار تلفات زمین‌لرزه 8/7 ریشتری در اکوادور به 272 تن افزایش یافت. با وقوع بزرگ‌ترین زلزله طی دهه گذشته در اکوادور، بازماندگان این حادثه اجساد اعضای خانواده‌شان و دیگر قربانیان را دفن کرده و در کنار آوار به جا مانده از خانه‌های خود به دنبال سرپناه هستند. این زلزله 8/7 ریشتری سواحل این کشور را روز شنبه به لرزه درآورد، موجب ترس و دلهره ساکنان اکوادور شد و تخریب ساختمان‌ها، پل‌ها و جاده‌ها را به دنبال داشت. بررسی‌ها حاکی از آن است که 2068 نفر نیز مجروح شده‌اند و این امکان وجود دارد که تلفات حادثه زلزله افزایش یابد.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات