صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۸۹۶۸۱

نیویورک‌تایمز: اروپا گروگان سیاست آمریکاست

یک روزنامه آمریکایی نوشت در حالی که سه ماه از لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌گذرد، تاجران اروپایی به‌علت آنکه نمی‌توانند قراردادها با ایران را نهایی کنند، سرخورده شده‌اند.
 روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای نوشت: اروپایی‌ها از اینکه مقررات آمریکا آنها را از داد و ستد با ایران بازداشته است، ناراحت هستند و سه ماه بعد از لغو بسیاری از تحریم‌ها، سرخوردگی سیاستمداران، دیپلمات‌ها و تاجران اروپایی به این علت که نمی‌توانند دهها قرارداد در حوزه‌های نفت،‌ هوانوردی و ساخت‌وساز خود با ایران را نهایی کنند، افزایش یافته است.

در این مقاله آمده است: با نهایی شدن توافق هسته‌ای ایران و باز شدن بازارهای این کشور، تاجران اروپایی انتظار یک ثروت بادآورده را داشتند اما سه ماه بعد از لغو بسیاری از تحریم‌ها، سرخوردگی سیاستمداران، دیپلمات‌ها و تاجران اروپایی به این علت که نمی‌توانند دهها قرارداد در حوزه‌های نفت،‌ هوانوردی و ساخت‌وساز خود با ایران را نهایی کنند، افزایش یافته است.

اروپایی‌ها می‌گویند، مانع اصلی در این مسیر، متحد آنها یعنی آمریکا عامل اصلی پشت توافق تاریخی هسته‌ای است.

بانک‌های اروپایی که نگران تحریم‌های جدید واشنگتن ضدایران به‌علت برنامه موشکی و اتهامات مربوط به حمایت این کشور از تروریسم هستند، از پشتیبانی مالی این قراردادها خودداری می‌کنند.

ماریت ساکی رئیس هیئت پارلمان اروپا در روابط با آمریکا گفت: اروپا گروگان سیاست آمریکاست. ما با هم توافق را به نتیجه رساندیم اما حالا آمریکا مانع اجرای آن می‌شود.

شرکت‌های نفتی اروپا تا وقتی وزارت خزانه داری آمریکا مجوز استفاده از دلار را در خرید و فروش‌های نفت ایران صادر نکند، هیچ قراردادی امضاء نمی‌کنند.

فدریکا موگرینی مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته در سفر به تهران تلاش کرد این موانع را رفع کند اما بانک‌های اروپایی مجبورند مقررات آمریکا را رعایت کنند.

موگرینی به خبرگزاری تسنیم گفت: ما در گذشته شریک اول اقتصادی ایران بودیم و حالا نیز می‌خواهیم بازگردیم.

با وجود این مشکلات، اروپایی‌ها مصمم هستند راه را برای روابط تجاری با ایران باز کنند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات