تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۸۹۷۸۳
فریدون مجلسی در گفتگو با آفتاب یزد:

حادثه پاریس موضع ایران در وین را تقویت کرد

مقدمه: تصور کنید که در یک روز به ظاهر آرام و رویایی ، فارغ از روزمرگی های همیشگی برای دیدن یک کنسرت پای به سالنی بگذارید و یا برای تشویق تیم مورد علاقه تان به استادیوم بروید و بعد ... برخلاف همه آنچه انتظارش را داشتید ، آن روز آرام و رویایی ، تبدیل به بدترین کابوس زندگیتان شود و شایدهم پایان زندگی . فرانسه این روزها ملتهب ترین و غافلگیرانه ترین حادثــه دهــه های اخیر ش را تجربه می کند . داعش آنچنان در پوست و استخوان این کشور اروپایی رخنه کرده که می تواند در یک روز چند حمله را تدارک ببیند و طبق شیوه ای دیرینه ، عده ای تروریست انتحاری به خیال رسیدن به میوه های بهشتی، جان خود و بقیه را بگیرند تا جنت موعود نصیبشان شود! و نتیجه این تفکر بیمارگونه کشتن دیگران به بهانه راه یافتن به پردیس آخرت ! آن می شود که سه روز عزای عمومی در فرانسه اعلام شده و تمام مرزهای این کشور برای ورود و خروج بسته است. و اکنون خیلی ها دلشان می خواهد تا آن را با یازده سپتامبری دیگر مقایسه کنند . هرچند نه تلفاتش به آن شکل و نه عملیاتش به آن پیچیدگی است، اما به خاطر کشتار بی سابقه ای که مدعیان خلافت اسلامی ! در یک کشور اروپایی به راه انداخته اند، تداعی کردن برجهای دوقلویی که در چشم به هم زدنی فرو ریختند پر بیراه نیست . از طرفی داعش، بلند پروازانه یا شایدهم قلدر مآبانه سایر کشورهای اروپایی را هم زیر تیغ تهدید خویش کشانده وگفته مقاصد دیگری از رم گرفته تا لندن را هم برای حملات تروریستی اش در نظر دارد . اگر از این سوال که آیا داعشی ها با اقدام اخیر خود دست به استراتژی نوینی زده اند و یانه ؟و این اقدامات را از روی عجزشان انجام می دهند یا گسترششان در کشورهای مختلف ؟بگذریم، یک نکته بیش از هر چیز در حادثه فرانسه، مورد توجه قرار گرفته و آن، نقش ایران در مبارزه با تروریسم است، چرا که با شیوع وگستردگی لجنزار داعش به مناطق مختلف و اینبار اروپا ، نیازی که اکنون همه کشورها دارند این است تا دیدگاه‌هایشان را درباره مبارزه با تروریسم و همین طور همکاری با کشورمان در این رابطه تقویت کنند، از سویی مطمئنا حملات تروریستی اخیر بر سر نشست های وین درباره سوریه نیز سایه افکنده و مذاکرات صلح را تحت الشعاع قرار خواهد داد . با این اوصاف آیا می توان گفت که در اجلاس های آتی وین پیرامون بحران سوریه ، کفه ترازو به سمت موضع ایران گرایش پیدا می کند و از سویی نظرات کشورمان درباره طریقه برخورد با تروریسم، توسط غرب، تایید خواهدشد ؟ فریدون مجلسی، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با آفتاب یزد در اینباره به سوالات ما پاسخ می دهد .
پایگاه بصیرت / امید کاجیان

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1394/08/24 ـ شماره 4477 ـ صفحه 3)

* آقای مجلسی! از دیدگاه شما چرا یک چنین حملات تروریستی در فرانسه اتفاق افتاد و این موضوع چه قدر می تواند با مهاجرت هایی که بعد از بحران سوریه ،به کشورهای اروپایی از جمله این کشور انجام شده، مرتبط باشد؟

** فکر نمی کنم این جریان چندان به مهاجرت ها مربوط شود ، هرچند اساس مهاجرت های کشورهای داعش زده(!) ، ناشی از تلاش‌های ترکیه است تا بخشی از فشار مهاجران را به کشورهای اروپایی سرازیر کند، برخی از کشورها اساسا شرایط فراهم آمدن دموکراسی را ندارند و نتایج آن هم چنین جنایت ها و هرج و مرج هایی می شود که می بینید.

اما اینکه چرا داعش در میان کشورها، فرانسه را مورد هدف قرار داده است ، دو علت می تواند داشته باشد؛ اول اینکه فرانسه در بمباران ها علیه داعش شرکت کرده است و از طرفی هم فراموش نکنید حدود 10 درصد جمعیت فرانسه اعرابی هستند که در بین آنها پیدا کردن داوطلبان داعشی کار آسان‌تری از کشورهای دیگر است!

* یعنی پیدا کردن یک فرد داعشی در فرانسه ،از روسیه هم آسان‌تر است آن هم روسیه ای که به مراتب شدیدتر علیه داعش وارد جنگ شده؟

** بله، اگر قرار بر مقایسه باشد، در فرانسه پیدا شدن داعشی ها راحت تر خواهد بود. چون در روسیه رنجیدگی دینی قفقازی‌ها، ترکستان و ازبکستان رنگ عربی ندارد. البته در روسیه هم ممکن است حمله های اخیر به هواپیماها، کار داعش باشد.

* آیا چنین اقداماتی در فرانسه نشانه گسترش و قوت گرفتن داعش است؟ و می توان این حادثه را با یازده سپتامبر مقایسه کرد؟

** اتفاقا من این موضوع را نشانه ضعف داعش می دانم ، چون برخلاف ظاهر یازده سپتامبر که القاعده می خواست قدرت نمایی کند و بگوید تا چه حد در بخش های علمی و فنی و تکنیکی نفوذ دارد و می تواند هواپیمایی را در آسمان آمریکا بلند کند و به ساختمان‌های این کشور بزند ،مشاهده می کنیم که حمله داعش به فرانسه زمانی رخ می دهد که این گروه بخش های مختلف تحت تسلطش را از دست داده است مثلا در شمال عراق و در «سنجار» شکست خورد ، در الرمادی و انبار مجبور به عقب نشینی شد ،ازطرفی در سوریه می‌بینیم که هم کردها پیشرفت داشتند و هم طرفداران بشار اسد به سمت حلب حرکت کردند، بنابراین داعش در جبهه های مختلف تحت فشار است و در چنین موقعیتی، این گروه ذلیلانه ترین کار ممکن را انجام داد ، چون شما کافی است 6-5 نفر را برای خودکشی پیدا کنید و به آنها بمب ببندید و یا اینکه یک نفر کلاشینکف به دست مردم را به گلوله ببندد. آن هم مردمی که در یک کنسرت با شادی آواز می خوانند و آمده اند یک روز تعطیلشان را بگذرانند!

البته آنها به فرانسه هم اکتفا نخواهند کرد بلکه شاید فرانکفورت، برلین، لندن (که جمعیت بزرگ پاکستانی آماده افراطی گری دارند) را هم مکان‌های بعدی دانست. داعش اکنون به دنبال هدف‌های آسان‌تر با تلفات بیشتر می گردد، وقتی استادیوم و یا سالن کنسرت با صدها جوان بیگناه هدف قرار می گیرد یعنی داعش توان نظامی‌گری اش را از دست داده است. داعش اکنون تنها به دنبال ایجاد رعب و وحشت است البته آنهایی که ژست متحدان غرب را می گیرند و آزادانه به یمن حمله نظامی می کنند باید پاسخگوی اوضاع کنونی باشند و این دیوی(داعش) را که از بطری درآوردند را به بطری بازگردانند.

* داعش به "رم" ،" لندن" و "واشنگتن" به عنوان اهداف احتمالی بعدی اشاره داشته است، به نظر شما با توجه به همان ملاک هایی که برشمردید؛ کدام یک ممکن است اولویت های بعدی داعش ممکن است باشد؟

** من بیشتر از همه نگران لندن و برلین هستم و بعد از آن مسکو، چون در مسکو هم ممکن است افراطیون که از طریق برخی کشورهای منطقه تغذیه می شوند دست به اقدام علیه روس ها بزنند.

* از نظر شما اتفاق فرانسه تا چه میزان موضع ایران را در قبال سوریه و اصولا تروریسم تقویت می کند و با توجه به نشست آینده وین ، چقدر حرکات تروریستی در پاریس ، قدرت چانه زنی ، در این اجلاس را به سمت ایران کشاند؟

** من فکر می کنم که این وضعیت جایگاه ایران را در نشست وین تقویت خواهد کرد به شرط آنکه ، ایران مواضع شدیدی را در پیش نگیرد. به هر حال باید بپذیریم که اگر ایران نبود داعش چند روزه به بغداد می رسید ، کردستان عراق سقوط کرده بود از طرفی در سوریه هم حضور میدانی ایران بسیار کارساز شد. الان هم می بینیم که کشوری مثل ترکیه از مواضع قبلی اش در برابر سوریه پشیمان شده و نگران افراطی گری در کشور خودش است.

همه باید در مذاکرات وین ، مشوق صلح باشند و از طرفی روی بخشی از مخالفان دولت سوریه که با داعش همراه نیستند تمرکز شود تا گروهی از این مخالفان معتدل تر را به ائتلاف ملی با کردها و دولت سوریه تشویق کنند و گروهی از این مخالفان که حاضر به همکاری با ما نیستند را از همکاری با داعش بر حذر دارند.

* در چنین شرایطی عده ای می گویند که ایران باید در کنار فرانسه باشد و گروهی هم نظر مخالف دارند و معتقدند باید کشور ما مستقل عمل کند و در مقابل فرانسه موضعی متفاوت با آنچه رئیس جمهور ایران گرفته بگیرد، نظر شما چیست؟

** آنهایی که می گویند ایران باید در قبال سوریه ، مستقل عمل کند کسانی هستند که در اقتصاد هم دم از خودکفایی می زنند و یا سیاست خارجه را در انزوا بودن می دانند و این اعمال را استقلال تعریف می کنند. از دیدگاه من ، محدود کردن حتی اگر توسط خود ما هم صورت بگیرد ، استقلال کشور را ضعیف می کند ، استقلال به این معناست که هر آنچه به نفع شماست را انجام دهید ، در حقیقت ایران باید کشورهای دیگر را به سمت خودش بکشد تا در مبارزه مشترک علیه داعش اقدام کند ، بنابراین هم کشورما باید با غرب همکاری داشته باشد و هم غرب را به همکاری وا دارد ، چون هیچ کشوری به اندازه ایران به اوضاع منطقه آگاه نیست.

* برعکس این موضوع چه طور؟ از دیدگاه شما موضع کشورهای غربی بعد از حمله تروریستی فرانسه تغییر خاصی پیدا می کند و برای حل بحران منطقه به ایران نزدیک‌تر خواهد شد؟

** بله، من فکر می کنم آنها شناخت نگران کننده ای از سابقه عربستان پیدا کرده اند و دیگر به آن سادگی فریب وعده های خرید چند ده میلیاردی تسلیحات را نخواهند خورد، از طرفی ایران هم با مواضع ملایم و موازن‌تری که در این دوسال پیش گرفته باعث شده تا غرب این موقعیت را غنیمت بشمرد و از کشورما بیشتر حمایت کند تا سیاست اعتدال در منطقه گسترش یابد .

* بعد از اتفاقی که در فرانسه افتاد، در داخل کشور عکس العمل های منفی و بعضا عجیبی هم از سوی برخی شاهد بودیم، عده ای به اینکه چرا حادثه فرانسه تا این حد رسانه ای شده ولی کمتر به یمن توجه می شود، انتقاد می کنند.

** ما به کسانی که با کشتن خودشان عده ای را هم به کشتن می دهند جاهل می گوییم شجاعتی که در آن عدالت وجود نداشته باشد جهالت است. اما درباره واکنش سریع رئیس جمهور ایران به حادثه فرانسه هم باید گفت این رفتار آقای روحانی در پیام تسلیت زودهنگام، الزامی بود، چرا که شخص ایشان قرار شد به این کشور سفر کند ولی سفرش را به تاخیر انداخت، در چنین شرایطی تنها نمی توانید بگویید من سفرم به تعویق افتاد و بعد هم تسلیتی در این رابطه نگویید! از طرفی ایران برای همه کشورها که اتفاق تلخی برایشان افتاده به موقع عکس العمل نشان داده است. اما رفتار دوگانه ، حقیقتی است که نمی شود آن را نادیده گرفت، ولی این دلیل بر این نیست که رنج و عذاب فرانسوی ها را نبینیم بلکه باید بدانیم فرانسوی ها هم همان قدر این روزها در غم و اندوه به سر می برند که در لبنان، عراق، سوریه، یمن و.. سایر کشورها این ناراحتی وجود دارد همان طور که نباید درد و رنج کشورهای منطقه را از یاد ببریم و یکی را بردیگری رجحان دهیم .

http://aftabeyazd.ir/?newsid=19138

ش.د9404321

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات