تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۸۹۷۸۴

تلاش آمريكا براي حفظ سايه «جنگ» و «تحريم» بر سر ايران

پایگاه بصیرت / سعید همتی

(روزنامه جوان - 1394/08/28 - شماره 4681 - صفحه 5)

هنوز روز اجراي رسمي برجام آغاز نشده، غربي‌ها توطئه‌هاي متعددي را براي دور زدن برجام يا به عبارتي عدول از تعهدات مندرج در سند توافق هسته‌اي در دستور كار قرار داده‌اند.

امريكايي‌ها كه طي سال‌هاي گذشته با اقدامات خصمانه عليه ايران محوري‌ترين نقش را در تضعيف ملت و انقلاب اسلامي ايران بازي كرده‌اند طي دو سال اخير تلاش داشته‌اند در پوشش «مذاكره» چهره‌اي معتدل و ترميم شده از خود به نمايش بگذارند اگر چه در همين فرايند مذاكرات هم طرف غربي بارها تعهدات خود در ژنو3 و بعد از آن بيانيه لوزان را ناديده گرفت و با افزايش تحريم‌ها و تهديدات تلاش كرد ضمن حفظ اهرم فشاري به نام«تحريم» عليه ايران اهداف نهايي خود را پيگيري نمايد.

در شرايطي كه برجام از مسيرهاي چندگانه قانونگذاري در مجلس ايران و كنگره امريكا عبور كرده و در آستانه روز اجرا قرار دارد، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از يك سو و كنگره ايالات متحده هم از سوي ديگر در تلاش هستند تا با نقض تعهدات خود سايه سنگين «جنگ» و «تحريم» را بر سر جمهوري اسلامي ايران حفظ كنند. پايگاه خبري «هرالد» در يادداشتي به دشمني تمام ناشدني امريكايي‌ها عليه ايران و مخالفت با برنامه جامع اقدام مشترك مي‌پردازد و با لحني لجوجانه اصرار ورزيد كه توافق هسته‌اي بايد لغو شود.

در اين يادداشت به شعارهاي مرگ بر امريكا و مخالفت ايران با اصل وجودي رژيم اشغالگر قدس پرداخته شده و به صورت تلويحي تأكيد مي‌كند كه توافق با دشمن (ايران) بايد پايان بپذيرد: «زماني كه سناتور ريك سنتوريوم در كنگره حضور داشت، اقدامات فراواني را در جهت تحريم ايران به كار بست. ما (امريكا) نبايد با كشوري كه هدفش نابودي متحد ارشد ما (اسرائيل) مي‌باشد، توافق كنيم!»

هرالد آنلاين همچنين مدعي مي‌شود كه يك جريان دوحزبي در كنگره تشكيل شده كه به صورت هماهنگ و هدفمند تأكيد دارند موارد خاص ديگري بايد براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي به صورت جداگانه اجرا شود!

اين سايت امريكايي مطالبات كنگره را اينگونه ذكر مي‌كند «اولين مورد دسترسي بلامانع بازرسان به مراكز مشكوك (نظامي و هسته‌اي) مي‌باشد. توافق كنوني اجازه تأخير 24 روزه و انتخاب بازرسان از سوي ايران را مي‌دهد. پروتكل الحاقي نيز داوطلبانه از سوي ايران اجرا مي‌شود.» زماني استمرار فشارهاي برخي رسانه‌هاي امريكايي در كنار هجمه‌هاي برخي از اعضاي كنگره و لابي صهيونيستي را در كنار اراده دولت اوباما و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار مي‌دهيم شايد تصويري نگران كننده از آينده توافقات هسته‌اي پيش روي ما قرار مي‌گيرد كه چنانچه چنين موضوعاتي با سنجش دقيق و اقدامات مناسب دولت يازدهم همراه نشود، مي‌تواند بسياري از اهداف جمهوري اسلامي ايران از مذاكرات هسته‌اي را بر زمين گذاشته و در مقابل جبهه جديدي از تحريم و تهديد را عليه ملت ايران بازگشايد.

تشكيل كميته نظارت در آمريكا با هدف سنگ‌اندازي در اجراي برجام

در چنين شرايطي هفته قبل بود كه خبري مبني بر تشكيل كميته نظارت از سوي كنگره به گوش رسيدواين مجلس كه تحت سيطره صهيونيست‌ها قرار دارد خواستار تشكيل كميسيون نظارت بر اجراي برجام شده است كه با نگاهي واقع بينانه نمايانگر تلاش كنگره جهت سنگ اندازي در مسير اجراي برجام است.

جرالد كونولي و ريچارد هانا، دو عضو مجلس نمايندگان امريكا با انتشار يادداشتي در پايگاه خبري هيل، با بيان اينكه بايد بر پايبندي كامل ايران به برنامه جامع اقدام مشترك(برجام) نظارت كامل شود، تصريح كردند: ما بر اين باوريم، زمان آن رسيده است كه كنگره از بحث‌هاي باقي مانده درخصوص اين توافق فراتر برود و براي نظارت بر پايبندي كامل ايران به برجام گام بردارد.

اين دو عضو مجلس نمايندگان در ادامه با تكيه بر ادعاهاي بي‌اساس غرب و امريكا عليه برنامه هسته‌اي كشورمان تأكيد كردند كه جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي همچنان سياست آشكار واشنگتن است. از نظر متحدان نزديك امريكا، ازجمله اسرائيل نيز اين سياست غير قابل تغيير به منزله يك تضمين امنيتي اساسي در منطقه بحران زده خاور ميانه است.

اين دو در ادامه به ارائه پيشنهادي كه به گفته خودشان هم از پشتيباني حاميان و هم مخالفان توافق هسته‌اي برخوردار است و بر اساس آن كنگره در تلاش‌ها به منظور تضمين پايبندي ايران به تعهداتش حضور فعال خواهد داشت، افزودند: كنگره همان‌گونه كه به اعمال رژيم تحريم‌هاي ايران كمك كرد، اكنون نيز مي‌تواند درخصوص تضمين اجراي دقيق برجام نقشي سازنده داشته باشد.

اين دو نماينده در ادامه پيشنهاد كرده‌اند كه يك كميسيون اجرايي در كنگره متشكل از نمايندگان هردو حزب ايجاد شود تا همواره عملكرد ايران طبق اين توافق و كارايي اقدامات امنيتي قيد شده در آن را مورد بررسي قرار دهد. اين دو نماينده معتقدند حضور نمايندگاني از وزارت دفاع، انرژي، امور خارجه و خزانه داري در اين كميسيون هماهنگي ميان كنگره و دولت را تسهيل خواهد كرد.

بايد اشاره كرد كه تشكيل اين كميسيون ازجمله معدود پيشنهادات درباره توافق هسته‌اي ايران و گروه 5+1 است كه توانسته حمايت هر دو حزب را به دست آورد و كنگره بايد از اين فرصت براي متحد شدن در اين زمينه استفاده كند.

تلاش كنگره براي وضع تحريم‌هاي جديد

همه اينها در حالي است كه بعد از تصويب برجام در كنگره امريكا اين مجلس تلاش كرده حجم ديگري از تحريم‌ها را عليه ايران وضع نمايد. به گزارش آسوشيتدپرس، باب كوركر رئيس كميته روابط خارجي سنا يكسري از نشست‌هاي استماع را در خصوص نقش و راهبرد امريكا در خاورميانه آغاز كرده است كه تبعات توافق هسته‌اي با ايران را ارزيابي خواهد كرد.

كوركر كه از مخالفان توافق هسته‌اي ايران است، در اين باره گفت: اين يك مسئله اساسي است، اين بخشي پيچيده از قانون خواهد بود. جمهوريخواهان نتوانستند قطعنامه رد برجام را به تصويب برسانند كه علت اصلي آن مخالفت نمايندگان دموكرات بوده است. در مقابل وزارت خارجه امريكا هم اعلام مي‌كند: اوباما ۱۸ اكتبر اعلام نام معاف‌شدگان از تحريم‌ها را اعلام خواهد كرد، بنابراين واشنگتن آماده است تا اگر ايران به تعهدات خود براي محدود كردن برنامه هسته‌اي عمل كند، تحريم‌ها را كاهش دهد.

اگر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي پايبندي ايران به تعهداتش را تأييد كند، آنگاه تحريم‌هاي اعمال شده از سوي امريكا، سازمان ملل و اروپا عليه بخش انرژي، مالي، كشتيراني، خودروسازي و ساير بخش‌ها لغو خواهد شد. مارك دوبويتز كارشناس تحريم‌ها و از مخالفان تحريم در بنياد دفاع از دموكراسي در اين باره گفت: روز موسوم به «روز اجرا» طي شش تا ۱۲ ماه آينده فرانخواهد رسيد.

ايده‌اي كه در كنگره مورد مذاكره قرار گرفته است، درخواست براي نظارت بر پايبندي ايران به تعهدات هسته‌اي است. ايده ديگر تصويب قانوني است كه تحريم‌ها عليه ايران را بار ديگر اعمال كند. قانون تحريم‌ها در سال ۱۹۹۶ ميلادي تصويب شد تا بر شركت‌هاي خارجي كه در بخش نفت و گاز ايران سرمايه گذاري مي‌كنند، فشار وارد كند.

http://javanonline.ir/fa/news/754502

ش.د9404202

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات