صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۸۹۹۱۳

نقش آژانس‌های بیگانه در حمایت مالی از افراط‌گرایی در مصر

رئیس مرکز بین المللی گفت‌وگو در مصر گفت: امروز طرف‌هایی بیگانه با حمایت مالی از برخی احزاب و گروه‌ها در داخل مصر برای فتنه انگیزی و افراط‌گرایی در این کشور تلاش می‌کنند.
«فرحات جنیدی»، مدیر مرکز بین المللی گفت‌وگو در مصر در قاهره تاکید کرد که با وجود نقشه آمریکا و اسرائیل برای ایجاد خاورمیانه جدید از طریق نابودی ظرفیت‌ها و ارتش‌های امت عربی، قضیه فلسطین و مقاومت، زنده و پابرجاست.

وی افزود: آمریکا و اسرائیل طرح جدید خود برای نابودی امت اسلامی و تجزیه آنها را با تلاش برای تجزیه عراق به سه کشور شیعی، سنی و کرد آغاز کردند، اما در این نقشه خود شکست خورده و تصمیم گرفتند با کمک برخی کشورهای عربی گروهک داعش را بسازند.

آمریکا و اسرائیل داعش را برای تشکیل دولت‌شهرها در عراق،سوریه و مصر خلق کردند

کارشناس مصری گفت: آمریکا و اسرائیل قصد داشتند توسط داعش، ساختار دولت شهری را در عراق پیاده کنند همچون چیزی که در ایتالیا و پیرامون آن قبل و بعد از امپراطوری رومانی رخ داد، به گونه‌ای که در عراق هم دولت شهرهای مستقلی همچون دولت موصل، دولت بصره، دولت بغداد، دولت کربلا و غیره روی کار بیاید.

جنیدی راه خلاصی امت عربی و اسلامی از توطئه‌های صهیونیستی-آمریکایی را گسترش و تقویت فرهنگ وحدت و مبارزه با تهاجم فرهنگی دانست و گفت: باید جوانانی تربیت کنیم که ایمان داشته باشند نبرد در غزه تا دمشق تا موصل، عرسال و سینا یک هدف را دنبال می‌کند.

وی مبارزه با تروریسم را تکلیف همه امت شریف عرب خواند و گفت: این یک واقعیت است که آمریکا و اسرائیل به طور جدی به دنبال ترسیم خاورمیانه جدید هستند و درگیری‌های مذهبی و طائفه‌ای در عراق، سوریه و مصر به منظور نابودی ظرفیت‌ها و سرگرم کردن ارتش‌های آنها به مناقشات داخلی و در نهایت تجزیه این کشورهاست.

ورود پول‌های کثیف به نهادهای حقوق بشری، انسان را ابراز رسیدن به خودکامگی کشورها کرد

جنیدی در خصوص نقش نهادهای حقوقی بین المللی نیز گفت: نهادهای حقوق بشری از جمله نتایج انقلاب ضد دیکتاتوری بود تا از آزادی و شعور انسانی دفاع کند اما متاسفانه پول‌های کثیفی که به برخی از این نهادها تزریق شد موجب انحراف توجه آنها از دفاع از بشریت به سوی استفاده ابزاری از بشریت منجر شد.

کارشناس مصری گفت:در مصر هم، همه تلاش‌ها برای مقابله با نفوذ پول‌های سیاسی ناموفق بوده است به گونه‌ای که همه در برابر قدرت این پول‌ها تسلیم شده‌اند .

وی با اشاره به اینکه شناسایی منابع سرازیر شدن این پول‌ها به مصر زحمت زیادی ندارد،گفت: شخصیت‌ها، کانال‌های ماهواره‌ای، مطبوعات و نهادهایی در مصر هستند که به صورت ناگهانی ظهور پیدا کرده، پرچم ملی گرایی بالا گرفته‌اند و با امکانات مالی فراوانی که در اختیار دارند برای تحریف افکار عمومی کار می‌کنند.

جنیدی گفت: این گروه‌ها و نهادها هم اکنون به طور قوی برای بی ثبات کردن اوضاع سیاسی و اقتصادی مصر تلاش می‌کنند و در آینده نیز اگر دستگاه‌های نظارتی به طور جدی برخورد نکنند، برای فتنه‌انگیزی و افراط گرایی و چه بسا تبدیل مصر به گروهک‌هایی تروریستی اقدام خواهند کرد.

وی افزود: امروز مهم‌ترین طرف‌های خارجی که از گروه‌ها، احزاب و نهادهایی در داخل مصر حمایت مالی فراوان به عمل می‌آورند، شامل آژانس توسعه و مرکز دموکراتیک آمریکا، آژانس توسعه بین المللی کانادا (سیدا)، دانرد دانمارک، فنیدا فنلاند، سوارد نروژ، سیدار سوئد، توفت هلند، اسرائیل خوب اسرائیل، فریدش ناومن آلمان و ردبور وابسته به حزب دموکراتیک آلمان است.

ملک فاروق به عربستان درباره گرفتن دو جزیره تیران و صنافیر هشدار داده بود

مدیر مرکز بین المللی گفت‌وگو در مصر اقدام حکومت السیسی در بخشیدن دو جزیره مصری تیران و صنافیر به عربستان را نیز مغایر با قانون اساسی و کوتاهی در دفاع از خاک کشور و حقوق تاریخی مصر توصیف و تاکید کرد: این اتفاق در چارچوب معامله  سیاسی مشکوک و با هدف تداوم حمایت مالی آل سعود از رژیم متزلزل السیسی صورت گرفت که با بحران‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ویرانگری روبروست.

وی افزود: در زمان سلطنت ملک عبدالعزیز بر عربستان بنا به دستور وی چهار جزیره مصری به عربستان ملحق شد تا امنیت دریایی عربستان حفظ شود چون بیم توسعه طلبی‌های اسرائیل می‌رفت، این جزایر به نام‌های ینبع، ضبا، الموالح و الوجد بودند که برای توسعه سیطره آبی عربستان بر منطقه از مصر جدا شد.

جنیدی گفت: ملک فاروق اولین کسی بود که به عربستان درباره گرفتن جزایر تیران و صنافیر هشدار داد و این خود گواه بزرگی بر مصری بودن این 2 جزیره است و در این اصل هیچ جای شک و تردیدی وجود ندارد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات