صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۸۹۸۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4331 یکشنبه 5 اردیبهشت ماه 1395

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) من از هر اقدامی که در دولت، مجلس و قوه‌ قضائیه، در جهت منافع مردم و گشایش امور و حل مشکلات مردم باشد، جداً حمایت خواهم کرد، اما مهم این است که احساس شود کاری که انجام می‌گیرد، برای منافع ملی مفید و لازم است. (18/1/95)
 نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز 
   تلاش برای کاهش محبوبیت سپاه

جان کری، وزیر خارجه آمریکا ادعا کرده است: «پول مالیات‌دهندگان آمریکایی در نهایت به دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نهادهای تروریستی می‌رسد»(!) این سخنان وزیر خارجه آمریکا به‌گونه‌ای بیان می‌شود که گویا سپاه از بودجه دولت آمریکا حقوق خود را دریافت می‌کند. این سخنان موذیانه آمریکایی‌ها برای فضاسازی به‌منظور مقابله با سپاه در داخل ایران و آمریکاست و از آن روست که آمریکا طرح گسترده‌ای را برای مقابله با سپاه در ابعاد مختلف تدارک دیده است.
آمریکا در مقابله با سپاه پاسداران پس از برجام اهداف زیر را دنبال می‌کند؛
1- یکی از راهبردهای آمریکا ایجاد دیوار حائل به دور سپاه است تا با فشارهای دیپلماتیک و جنگ رسانه‌ای در داخل از هرگونه همکاری دولت، نهادهای داخلی و بین‌المللی با سپاه پاسداران در زمینه‌‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی خودداری کنند.
2- دشمنان با همراهی برخی از عناصر داخلی به دنبال «کاهش محبوبیت ملی سپاه» در جامعه هستند و در این مسیر از هر تلاشی برای نسبت دادن ناکامی‌ها، فشارها و سختی‌‌‌ها به سپاه استفاده می‌کنند؛ گویا سپاه پاسداران در صدد دشمن‌تراشی و افزایش مشکلات مردم است. این در حالی است که به دلیل اقدامات ملی و منطقه‌ای سپاه، کشور ایران که با داعش فاصله‌ای کمتر از 200 کیلومتر دارد، از اروپا که با آن 3000 کیلومتر فاصله دارد، امنیت بیشتری دارد.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رسالت خود می‌داند که جان عزیزترین فرماندهان و پاسداران خود را برای حفاظت و حراست از مرزهای سرزمینی و اعتقادی کشورمان فدا کند و از ابتدای انقلاب تاکنون بر این میثاق خود باقی مانده و هرگز از آن تخلف و کوتاهی نکرده است و اگر کوچک‌ترین خطری این ملت مقتدر را تهدید کند، سپاه اجازه نمی‌دهد در جانفشانی کسی از او سبقت بگیرد و به یقین این نهاد برای مردم و نظام از همه نهادها دلسوزتر است و هیچ‌کس حق ندارد به بهانه دفاع از حقوق مردم، سپاه پاسداران را با کنایه یا به صورت مستقیم تضعیف و تخریب کند.



▼ گزارش روز                 
     اتم قانون

یکی از مصیبت‌های جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته، نگاه سلیقه‌ای و منفعت‌طلبانه به قانون بوده است؛ در میان مدیران و مسئولانی که در سال‌های پس از انقلاب بر کرسی‌های تصمیم‌گیری کشور تکیه زده‌اند، بودند و هستند کسانی که با وجود آنکه مدام از قانون دم می‌زنند تنها بخش‌هایی از قانون را می‌پسندند و بخش‌های دیگر را نه‌تنها اجرا نمی‌کنند که بر خلاف آن نیز موضع می‌گیرند و اقدام می‌کنند. به عبارت بهتر، تنها بخشی از قانون را دوست و محترم می‌دارند که تهدید و آسیبی برای سبد رأی آنها نباشد، اتفاقی که این روزها نیز دوباره با مصداقی از آن روبه‌رو هستیم. پس از آنکه نیروی انتظامی بر اساس قانون «راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» مصوب سال 1384، از برنامه جدید خود برای برخورد با کشف حجاب در خودروها، ایجاد مزاحمت برای نوامیس و آلودگی صوتی در تهران خبر داد، برخی افراد و مسئولان در برابر این طرح موضع‌گیری کردند و گفتند، چنین نیست که هر کس یا نهاد و ارگانی بخواهد با اقداماتی به دنبال کنترل مردم باشد.
به راستی، چگونه ممکن است همواره از قانون حرف زد، اما وقتی یک نهاد قانونی برنامه‌ای را بر اساس قانون آغاز می‌کند با آن مخالفت کرد! آن هم درست زمانی که نهادها و متولیان امر عفاف و حجاب، چه در دولت و چه در سایر بخش‌ها وظایف قانونی خود را به کل فراموش کرده‌اند و معترضان امروز به نیروی انتظامی هیچ تذکری را جایز نمی‌بینند!
البته این گفتار به این معنا نیست که نمی‌توان برای یافتن بهترین روش اجرای قانون اقدامات نیروی انتظامی را در بوته نقد قرار داد؛ بلکه به این معنی است که نباید انتظار داشت به دلیل بهانه‌جویی برخی نیروی انتظامی وظیفه خود را رها کند.

▼ اخبار ویژه  
    
مقدمات یک پیروزی فراهم شده است
منابع خبری اعلام کردند، مذاکرات صلح یمن در کویت مقدمه پیروزی انصارالله بر ائتلاف عربی و غربی است و دشمنان یمن که خود را شکست‌خورده این جنگ می‌دانند، از هم اکنون در حال محاسبه پیروزی انصارالله و دستاوردهای آن هستند. آنها این‌‌گونه القا می‌کنند که حوثی‌ها می‌خواهند قدرت را در دست بگیرند و سپس با استفاده از سلاح، بر آب‌های منطقه‌ای تسلط پیدا کرده و بر اقیانوس هند نظارت کنند؛ هدفی که اگر محقق شود، زمینه را برای نظارت مستقیم ایرانی‌ها بر صادرات در خلیج(فارس) فراهم خواهد کرد.


خبرگان پنجم تفاوتی با دوره‌های گذشته ندارد

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری، منتخب مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: ترکیب خبرگان پنجم نسبت به دوره‌های گذشته جوان‌تر است، اما از نظر فکری و اعتقادی تفاوت چندانی با خبرگان دوره‌های گذشته ندارد. همان‌طور که خبرگان در دوره‌های گذشته به وظایف خودش در صحنه‌های گوناگون اجتماع عمل کرده و پشتیبان نظام و رهبری بوده و یکی از بازوان پرتوان رهبری محسوب می‌شده است، خبرگان پنجم نیز با وجود ترکیب جوان‌تر، به صورت فعال‌تر در زمینه‌های مختلفی که نظام نیاز دارد و ضرورت ایجاب می‌کند، مدافع جدی ولایت و رهبری معظم انقلاب خواهد بود.
 
▼ اخبار
1- آب سنگین اراک بخش قابل توجهی از نیاز آمریکا را تأمین می‌کند
به گزارش «اکونومیک تایمز» همزمان با توافق تهران و واشنگتن برای فروش ۳۲ تن آب سنگین اراک به یک شرکت آمریکایی، «الیزابت ترودو» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: این مقدار بخش قابل‌توجهی از نیاز داخلی آمریکا را برای مصارف صنعتی و تحقیقاتی سال جاری تأمین می‌کند. وی در ادامه گفت: محصول فروخته شده حاوی مواد رادیواکتیو نیست و در نتیجه خطرهای امنیتی را در پی نخواهد داشت. در عین حال این معامله به ایران برای فروش مازاد آب سنگین خود مطابق با تعهدات قید شده در برجام کمک می‌کند. ترودو افزود: برای آمریکا هیچ اجباری برای خرید آب سنگین از ایران وجود نداشته و در آینده هم وجود نخواهد داشت؛ اما توافق هسته‌ای ایران را ملزم می‌کند تا ذخایر آب سنگین خود را به کمتر از ۱۳۰ تن کاهش دهد. ناگفته نماند که آمریکا جزء کشورهای تولیدکننده آب سنگین به شمار نمی‌رود و تاکنون آب سنگین مورد نیاز برای مصارف صنعتی و تحقیقاتی خود را از کشورهای کانادا و هند خریداری می‌کرده است.  

2 -فلسطین به پرونده دست‌چندم در جهان عرب تبدیل شده است

روزنامه «لوفیگاروی» فرانسه در مقاله‌ای به‌قلم «ایزابل لاسر» نوشت: «مسئله فلسطین تقریباً از مرکز توجه همه کشورهای عربی خارج و به پرونده‌ای دست‌چندم از بعد اهمیت در زمینه مسائل استراتژیک تبدیل شده است؛ این در حالی است که این موضوع برای مدت‌ها از مهم‌ترین موضوعات دیپلماسی کشورهای عربی بود.» در این مقاله آمده است: از مصر گرفته تا بغداد و امان اندیشه غالب این بود که صلح خاورمیانه به حل مناقشه فلسطین و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) متصل است. آرمان فلسطینی به‌‌مثابه بیرق اتحادیه عربی بالای سر می‌رفت؛ ولی مدت‌هاست از مطالبات بیرون آمده است؛ این موضوع حتی از مرکز توجه کشورهای عربی نیز بیرون آمده و به‌دلیل پرونده‌های دیگر، از ردیف پرونده‌های راهبردی خارج شده است.

3- واکنش اصولگرایان به «تهرانیزه» کردن انتخابات
سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با تأکید بر اهمیت دور دوم انتخابات و طرح برخی اظهار نظرها از سوی اصلاح‌طلبان، گفت: در روزهای گذشته اصلاح‌طلبان از شگردهای خاصی استفاده کرده‌اند؛ آنها می‌گویند باید دور دوم انتخابات را «تهرانیزه» کنیم که واقعاً چنین اظهاراتی جای تعجب دارد. مسئله انتخابات در تهران با شهرستان‌ها کاملاً متفاوت است؛ چرا که بافت سیاسی، قومی و اجتماعی شهرستان‌ها با مرکز کشور کاملاً متفاوت است. در برخی حوزه‌های انتخابیه نیاز به انتخاب یک تا دو نماینده وجود دارد، پس باید پرسید هدف از «تهرانیزه» کردن انتخابات چیست؟ مردم در دور دوم به سوابق و نامزدها رأی خواهند داد و طرح این موضوعات شائبه‌‌برانگیز است.


4- جامعه‌ مدرسین برنامه‌ای برای ریاست خبرگان ندارد
آیت‌الله مرتضی مقتدایی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره برنامه این تشکل برای ریاست مجلس پنجم خبرگان رهبری گفت: جامعه مدرسین برای ریاست مجلس پنجم خبرگان رهبری برنامه‌ای ندارد و تا به حال نیز درباره آن صحبتی نکرده است. وی افزود: این مسئله مربوط به خود اعضای خبرگان است که چه کسانی نامزد می‌شوند و چه کسانی‌ رأی می‌آورند و جامعه مدرسین در این موضوع دخالتی ندارد. وی در ادامه گفت:‌ جامعه مدرسین قصدی برای رایزنی در این‌باره نداشته، ندارد و نخواهد داشت.

▼ اخبار کوتاه
دكتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: سال گذشته موفق شدیم حداقل 30 درصد واردات دارو را از نظر ارزی كاهش دهیم و صادرات آن را دو برابر كنیم. وی با بیان اینكه در تلاشیم میزان صادرات دارو را چندین برابر افزایش دهیم، تصریح كرد: اگر كسی بتواند دارویی را در كشور تولید یا مشابه خارجی دارویی را تولید كند، ما 75 درصد قیمت خارجی آن را پرداخت می‌كنیم.
علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ساختار ذهن ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی هنوز بر مشاهدات تکیه دارد و راهکارهای‌مان نیز به مواردی که می‌بینیم، ختم می‌شوند. در صورتی که تنها درصد ناچیزی از آسیب‌های اجتماعی دیده می‌شوند و بخش مهمی از آن پنهان است. اگر به این تغییرات توجه نکنیم، در راهکارها به خطا خواهیم رفت.
«مقتدا صدر» رهبر جریان صدر عراق برای فشار به پارلمانی که جلسات خود را به دلیل بحران سیاسی به تعلیق درآورده، با صدور بیانیه‌ای خواستار برگزاری تظاهرات میلیونی در روز دوشنبه آینده شد. عراق پس از اقدام نمایندگان پارلمان به برگزاری جلسه جنجالی که به برکناری سلیم الجبوری، رئیس پارلمان منجر شد، وارد یک بحران سیاسی جدی شده است.
محمدبن‌سلمان، جانشین ولیعهد عربستان گفت: عربستان در صورتی که سیاست‌های خود را تغییر ندهد، در اوایل سال ۲۰۱۷ ورشکست خواهد شد. وی افزود: اقدامات زیادی برای مقابله انجام داده‌ایم و همین نقش مهمی در کاهش هدررفت ذخایر پولی عربستان که نیمه اول ۲۰۱۵ به سی میلیارد دلار در ماه رسید، داشته است.
روز گذشته منصوره حسینی یگانه، مجری شبکه «من و تو» که وابسته به بیگانگان و بهائیان است و فعالیت‌های تبلیغی علیه انقلاب اسلامی دارد، برای شرکت در جشنواره جهانی فیلم فجر در پردیس چهارسو حضور پیدا کرد. با وجود تأیید صحت این خبر، مسئولان و برگزارکنندگان این جشنواره از هرگونه پاسخی در این‌باره طفره رفته‌اند.
◄ جمهوری آذربایجان به منظور پیشبرد ساخت کریدور ترانزیتی شمال- جنوب، اعتباری به ارزش 500 میلیون دلار به صورت وام به ایران خواهد داد. ساخت خط آهن رشت- آستارا نیازمند حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است. ایران 92 درصد کار زیرساخت مسیر قزوین - رشت را تکمیل کرده است که تا پایان سال کامل خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات