تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۸۹۹۲۲

شبکه «الميادين»؛ کابوسي که عربستان را کلافه کرد

(روزنامه اطلاعات ـ 1394/08/30 ـ شماره 26309 ـ صفحه 12)

بايد بهانه‌ها و دلايل مطرح شده از سوي مسئولان عربستاني براي توقف پخش شبکه الميادين از ماهواره عرب‌ست را که مقر هيات مديره شرکت آن در رياض بوده و صاحب حدود يک سوم سهام آن است، کنار بگذاريم و از پديده‌اي خطرناکتر و مهمتري صحبت کنيم که عبارت از اين است که اين مسئولان به طرفي تبديل شده‌اند که تعيين مي‌کنند چه کسي واقع‌بين است و چه کسي آزاد است و چه کسي مغرضانه عمل مي‌کند و چه کسي دشمن و چه کسي دوست است و چه کسي حرفه‌اي و چه کسي غيرحرفه‌اي است و چه شبکه‌اي بايد روي عرب‌ست يا نايل ست يا هر ماهواره عربي ديگر باقي بماند و چه کسي بايد بيرون حذف شود و چه کسي خواننده باشد و چه کسي شاعر و چه کسي خلاق است و چه کسي خلاق نيست.

به گزارش ايسنا، عبدالباري عطوان، تحليل نويس مشهور عرب در مقاله‌اي در روزنامه مستقل راي اليوم پس از تلاش اخير شرکت عرب ست درباره قطع پخش شبکه الميادين بدون هيچ توجيهي و به دستور عربستان و همدستي رژيم صهيونيستي و نيز فيلتر کردن پايگاه اينترنتي و همه صفحات اين شبکه در پايگا‌ه‌هاي ارتباط اجتماعي نوشت: عربستان و بيشتر همپيمانان آن در شوراي همکاري خليج فارس و ائتلاف عربي تحت امر عربستان همان‌هايي هستند که تصميم گرفتند پخش شبکه‌هاي ماهواره‌اي وابسته به ائتلاف انصارالله و علي عبدالله صالح، رئيس جمهور پيشين يمن را قطع کنند، همانطور که پيش از آن تصميم گرفتند تا کانال‌هاي رسمي ليبي را ببندند و همين تصميم را با همان بهانه‌ها در مورد بستن شبکه‌هاي سوري گرفتند چون وجود نظري ديگر ممنوع است، چرا که آنها از نظر طرف مقابل و از تمامي تريبون‌هاي رسانه‌اي هراس دارند، حال هرچقدر هم اين شبکه‌ها و رسانه‌ها از لحاظ مالي و امکانات فني در سطح پاييني باشند.

اين کشورها هستند که امپراتوري‌ها و شاخه‌هاي رسانه‌اي آنها را در اختيار دارند که مثل خرگوش توليد مثل مي‌کنند و ميلياردها خرج اين شبکه‌ها مي‌شود.

نمي‌دانيم که چه کسي به مسئولان عربستاني اين قدرت و اين حق وتو را داده است و چرا کشورهايي چون مصر، عراق، الجزاير، مغرب، کويت و اردن سکوت اختيار کرده‌اند؟ فهرست طولاني از کشورهايي که سکوت کرده‌اند، وجود دارد. به چه حقي عربستان هر کانالي را که مي‌خواهد، مي‌بندند و هرچه را مي‌خواهد به نيابت از عرب‌ها و مسلمانان و اتحاديه عرب و نهادهاي آن نگه مي‌دارد.

مسئولان عربستاني تمامي اين اقدامات و حتي بيشتر را انجام داده و مي‌دهند و در حال حاضر از حوزه جنگ سرپوش گذاري رسانه‌اي عمل مي‌کنند که ظرف 30 سال گذشته و با کسب مهارت‌ در سرپوش‌ گذاشتن‌ها وارد مداخله نظامي مستقيم شده و تمامي اين اقدامات با شعار حمايت از ملت‌ها و اشاعه ارزش‌هاي عدالت اجتماعي و نهادينه کردن ارزش‌هاي دموکراسي و اجراي عدالت مستقل صورت مي‌گيرد.اگر اين غول رسانه‌اي عربستان و ديگر امپراتوري‌ها که گرد آن مي‌چرخند، در اوج عملکرد حرفه‌اي و واقع‌بينانه و بي‌طرفانه بودند و هيچ دستور کار خاصي را در پيش نمي‌گرفتند و به نظر طرف ديگر احترام مي‌گذاشتند و فهرست‌هاي سياه و قرمز و زرد را براي شبکه‌ها قرار نمي‌دادند اين نفوذ را درک مي‌کرديم، اگر ما اشتباه مي‌کنيم، پس براي ما لطفا در مورد واقع‌بيني "العربية" و حرفه‌اي عمل کردن "الجزيره" به ويژه در امور يمن، مصر، ليبي و سوريه صحبت کنيد، به ما در مورد "ميانه‌روي" و عدم طائفه‌گرايي بيش از 100 کانال ترويج دهنده تندروي‌ها که کشورهاي عربي حوزه خليج فارس و بالاخص عربستان حامي مالي آنها هستند، توضيح دهيد.

علت يا بهانه‌اي که مسئولان عربستاني براي قطع پخش شبکه الميادين مطرح مي‌کنند، حضور يک مهمان ايراني در اين شبکه بوده که شاهد وقايع مربوط به فاجعه اخير منا بوده است. اين مهمان ايراني عربستان را مورد انتقاد شديد قرار داد،اما ما اين حق را داريم که از مسئولان عربستاني در مورد اين مساله بپرسيم که انتظار داشتند واکنش مسئولان ايراني چه باشد زماني که بيشتر از 300 تن از حجاج‌شان کشته شدند و بيش از 20 تن از آنها مفقود‌ شده‌اند که تاکنون هيچ يک از آنها پيدا نشده‌اند و هيچ پاسخ مثبتي را پيرامون سرنوشت آنها و صدها تن از ديگر حجاج از سوي ديگر مقامات عربستاني دريافت نکرده‌اند.

آيا مسئولان عربستاني از يک پدري که فرزندش را از دست داده است يا پسري که پدر يا مادرش يا هر دوي آنها را از دست داده است انتظار داشتند که به تمهيدات سطح بالاي عربستان براي موسم حج اکتفا کند و از دولت عربستان به خاطر حفظ جان حجاج قدرداني کند.

بيش از دو ماه از فاجعه منا گذشته است و تاکنون آماري واقعي و موثق را در مورد شمار قربانيان يا سرنوشت افراد مفقود شده نخوانده و نشنيده‌ايم و به اطلاعات موثقي در مورد چگونگي رخ دادن اين جنايت دست نيافته‌ايم و نمي‌دانيم که چه کسي مسئول اين اقدام بوده است. علي‌رغم آنکه هزاران دوربين کار گذاشته شده بودند و کميته حقيقت‌ياب تشکيل شد و تمام آنچه که شنيده‌ايم پيام تبريک پادشاه عربستان به وليعهد خود و رئيس کميته عالي ناظر بر امور حجاج و حفظ جان آنها بود که به او به خاطر موفقيت‌آميز بودن تلاش‌هايش در اين زمينه تبريک گفت.

يمن فقيرترين کشور عربي و چه بسا فقيرترين کشور جهان است که از هفت ماه قبل و از سوي بيش از 200 جنگنده از آنچه که کارخانه‌هاي آمريکايي توليد مي‌کنند، مورد حملات قرار گرفته است که اين جنگنده‌ها گدازه‌هاي خود را روي سر يمني‌ها مي‌ريزند و هر طور که مي‌خواهند مي‌کشند و منهدم مي‌کنند و کارگاه‌هاي توليد مواد غذايي و مراکز غيرنظامي و مراسم عروسي را در ميان محاصره زميني، هوايي و دريايي خفه‌کننده هدف قرار مي‌دهند که باعث شده است 20 ميليون يمني با گرسنگي و قحطي دست و پنجه نرم کنند و گزينه مردم يمن اين شده است که يا از سر گرسنگي يا بمباران بميرند. بله... حوثي‌ها نيز بمباران مي‌کنند و کساني را مي‌کشند اما چه کسي آنها را به اين جنگ واداشته است؟ چه کسي اين جنگ را آغاز کرده است؟ چه کسي بيش از 300 ميليارد دلار براي خريد جديدترين موشک‌ها و راکت‌ها و کشنده‌ترين آنها در سه سال اخير هزينه کرده است که در حال حاضر از آنها در يمن استفاده مي‌کنند.

ما و کسان ديگري جز ما منع شده‌ايم که در مورد اين مسائل با نگاه واقع‌بينانه بنويسيم. ما از اين امر منع شده‌ايم که آنچه که بان‌کي‌مون، دبيرکل سازمان ملل در مورد کشته شدن نزديک به 10 هزار يمني گفت، تکرار کنيم و اين اجازه را نمي‌دهند که در مورد فاجعه منا صحبت کنيم و بخواهيم شمار کشته‌شدگان را بدانيم که آيا 760 تن در اين فاجعه کشته شدند يا 2200 تن يا 4000 تن .

ممنوع است که در مورد هرگونه کوتاهي صحبت کنيم. ممنوع است که به تباني کشورهاي عربي با پيمان ناتو و نقش آن در تبديل کردن ليبي به يک کشور شکست خورده که کاملاً شبه‌نظاميان مسلح آن را تحت تصرف دارند، صحبت کنيم. همان‌طور که ممنوع است با بيش از يک ميليون عراقي همدردي کنيم که بر اثر تحريم پس از حمله به کويت در سال 1990 جان خود را از دست دادند يا در مورد بيش از يک ميليون تن که به دليل حمله و اشغالگري آمريکا کشته شدند، صحبت کنيم. اگر ما صحبتي هم بکنيم افراد غيرحرفه‌اي و غيرواقع‌بين و جاسوس ايران به حساب مي‌آييم .صبر ما از غرور و خودخواهي شما به سر آمده است. به اين روش ادامه دهيد و ما به شما بشارت مي‌دهيم که شما اکثريت قاطع فقيران عرب و صاحبان وجدان‌هاي بيدار را عليه نظام‌هايتان متحد خواهيد کرد. شبکه‌هاي ما را ببنديد.

ما را از عرب‌ست خود بيرون کنيد. ما را از شبکه‌ها و فرودگاه‌هايتان منع کنيد. هرچقدر که خواستيد به ما دشنام دهيد اما ما همچنان خواهيم نوشت حتي اگر شده اين کار را روي ديوارها انجام خواهيم داد و همواره يار‌ي‌رس مظلومان عرب که در رده نخست ملت‌هاي شما قرار دارد باقي خواهيم ماند و شما به هيچ‌وجه ما را نمي‌توانيد بترسانيد. مال از بين خواهد رفت هر لحظه در حال تمام شدن است و کسي خوشبخت است که از ديگران پند بگيرد. روزگار ميان ما حکم خواهد کرد.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2015\11\11-20\19-27-57.htm&storytitle=%D4%C8%98%E5%20%AB%20%C7%E1%E3%ED%C7%CF%ED%E4%BB%BA%20%98%C7%C8%E6%D3%ED%20%98%E5%20%DA%D1%C8%D3%CA%C7%E4%20%D1%C7%20%98%E1%C7%DD%E5%20%98%D1%CF

ش.د9404344

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات