صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۸۹۹۲۶

اخبار ویژه روزنامه‌های 7 اردیبهشت ماه

روزنامه کیهان **

قیافه طلبکارانه عوامل مقصر در غارت 2 میلیارد دلاری آمریکا

2 میلیارد دلار غارت شده از سوی آمریکایی‌ها را دوم خردادی‌ها در دولت اصلاحات هدیه دادند اما حالا در موضع شکایت و طلبکاری از دولت سابق نشسته‌اند.

روزنامه جوان در این باره نوشت: هرچند وعده داده می‌شد که با وقوع توافق ایران با قدرت‌های غربی در پرونده هسته‌ای، تحریم‌های ظالمانه غرب برداشته می شود، اما اکنون تقریبا بر همه مسجل شده که تفاوت دوره پسابرجام با پیشابرجام «تقریبا هیچ!» است که البته مورد اذعان برخی چهره‌های دولتی همچون ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نیز قرار گرفته است. اما در عین حال تجربه دیگری که در سال‌های اخیر به دست آورده‌ایم عبارت است از «دستبردهای پساتوافق»، به این معنا که طرف غربی در هر مرحله از توافق با اخذ امتیازهای قابل توجهی اعلام توافق برای لغو بخشی از تحریم‌ها را می‌نماید و در کمتر از چند هفته مبلغی معادل آنچه عاید ایران در توافق بوده است را با ترفندی دیگر اخذ می‌کند. اولین نمونه این تجربه را درتوافق موسوم به ژنو 3 داشتیم که در آن مبلغ 4/2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران (که ظالمانه توسط آمریکا بلوکه شده بود) آزاد شد و در مقابل ما بخشی از دستاوردهای صنعت هسته‌ای خود را کنار نهادیم. دیری نپایید که محکمه‌ای در آمریکا ساختمان یک مؤسسه وابسته به جمهوری اسلامی ایران را در آمریکا مصادره کرد.

این ماجرا در روزهای اخیر نیز تکرار شده و اکنون در حالی که در صدمین روز اجرای برجام هستیم و همگان منتظر اولین پرتوهای این آفتاب تابان (!) هستند، دادگاهی دیگر مبلغ 2 میلیارد دلار از دارایی‌های ملت ایران را مورد دستبرد حقوقی قرار می‌دهد و این در حالی است که به اذعان وزیر خارجه آمریکا کل مبلغی که طی این 100 روزه در اختیار طرف ایرانی قرار گرفته است، 3 میلیارد دلار است. به نظر می‌رسد این معامله حقیقتا «برد-برد» البته تنها برای طرف آمریکایی است. به این معنا که اگر تا پیش از توافق این دارایی‌ها به لحاظ مالکیت متعلق به ایران و به صورت مسدود شده در اختیار آمریکا بود، اینک با این ترفند حقوقی مالکیت آنها را نیز در اختیار می‌گیرد.

اما در این میان نکته‌ای نیز تا حدودی مغفول واقع می‌شود. از دشمن- هر اندازه که بزک هم شده باشد- انتظاری به جز دشمنی نمی‌رود، اما چرا ما به دست خودمان شرایط را برای تیزشدن حربه‌های دشمن فراهم می‌کنیم. برای روشن شدن موضوع کافی است به برخی روایت‌های رسمی که در حول و حوش این ماجراست، اندکی دقت کنیم. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام روز جمعه سوم اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا در وین، می‌گوید: «ماجرای ‌2] میلیارد دلار[ مربوط به پولی است که در سال 2003 سپرده‌گذاری شده است. سال 2008 به بعد درگیر مسائل قضایی و دادگاه می‌شود، تا الان بانک مرکزی طی روال قضایی چند بار فرجام‌خواهی کرده و سرانجام منجر به پایان مراحل قضایی البته از دید طرف آمریکایی و مصادره اموال شده است.»

حال به دقت، جزئیات مورد اشاره ایشان را مرور می‌کنیم. بنا به تصریح عراقچی، این پول در سال 2003 میلادی (1382 هجری شمسی) در آمریکا سپرده‌گذاری شده است. این بدان معنا است که بانک مرکزی ایران در سال 1382 این پول را از درآمدهای ملی ایران در یک بانک آمریکایی (سیتی‌بانک) سپرده‌گذاری می‌کند.

حال این پرسش پیش می‌آید که بانک مرکزی دولت وقت - دولت هشتم که در ادبیات سیاسی به عنوان دولت اصلاحات شناخته می‌شود- مبلغ قابل توجهی از اموال ملت ایران را در دل کشور متخاصمی که از حمله نظامی به ما سخن می‌گوید سپرده‌گذاری می‌کند؟ اگر 13 سال پیش در اثر غفلت مسئولان وقت دولت اصلاحات حجم قابل توجهی از دارایی‌های ملت ایران به چنگال دشمن می‌افتد که چندین سال بعد و دقیقا در روز مبادا، همین دارایی‌ها را از ملت ایران دریغ ورزیده و به یغما برند، هیچ بعید نیست که چنین رویدادی در زمان کنونی نیز تکرار شود. چرا عجیب باشد اگر بشنویم برخی از مدیران خوش‌خیالانه به حساب اینکه در دوره پسابرجام دیگر تحریمی نیست و تقابل جای خود را به تعامل داده است، فضایی برای تحرک دشمن چه در داخل جغرافیای ایران و چه درباره سرمایه‌‌های ایرانی (اعم از مالی و انسانی) فراهم آورند که خدای ناکرده در آینده به حربه‌ای دیگر برای دشمن بدل شود.

یقه غارتگران آمریکایی را نمی‌گیرید چون 3 سال به آنها لبخند زدید

مسئولان دولتی در ماجرای غارت ۲ میلیارد دلاری به جای اینکه گریبان دزد آمریکایی را بگیرند، رفتار زشت آمریکایی‌ها را توجیه و تطهیر می‌کنند.

روزنامه رسالت با طرح این موضوع نوشت: تعصب ملی و غیرت دینی اجازه نمی‌دهد که دستبرد آمریکایی‌ها به منابع مالی ملت در این کشور را رها کنیم و با بی‌انصافی، دولت قبل را به جای آمریکا مورد حمله قرار دهیم.

دولت قبل برای دور زدن تحریم‌ها راه‌های مختلفی را در پیش گرفت از جمله با همان پول‌های بلوکه‌ شده بخشی از وجوه نقد را تبدیل به 13 تن طلا نمود و آن را وارد کشور کرد. آن زمان طلا هر اونس 600 دلار بود که بلافاصله به 1600 تا 1800 دلار رسید.

باید دولت فعلی به دولت قبل افتخار کند که اولا، بخشی از منابع مالی کشور را از خطر دستبرد نجات داد. ثانیا، ارزش آن را به دو برابر نیز افزایش داد. از آن زمان تاکنون قیمت طلا هر اونس 1200 دلار کمتر نشده است.

محمدکاظم انبارلویی در این یادداشت افزود: یکی از راه‌های فرار از خطر بلوکه شدن، تبدیل ذخایر وجه نقد به شبه نقد یا در حکم وجه نقد بود که مصداق آن همین خرید اوراق بود. اولا، از زمان قطع رابطه ایران و آمریکا بیش از 30 میلیارد دلار از منابع مالی ما در آمریکا ضبط و بلوکه شده است و دولت موسوی نتوانست با قرارداد الجزایر آن را به کشور برگرداند. آمریکا بخواهد به منابع ما دستبرد بزند از آن 30 میلیارد دلار برمی‌دارد نه از این 2 میلیارد دلار! ثانیا، دولت تدبیر و امید 3 سال است روی کار است، چرا برای صیانت همین 2میلیارد دلار تدبیر نکرد؟

آقای جهانگیری می‌گوید؛ دولت قبل با علم به اینکه آمریکایی‌ها پایبندی به مقررات بین‌المللی ندارند این تصمیم را گرفت! سوال این است؛ شما که این علم را داشتید چه طور 3 سال رفتید با دیپلماسی لبخند مذاکره کردید و پای سندی را امضا کردید و با علم به اینکه آمریکایی‌ها پایبندی به مقررات بین‌المللی ندارند زیرساخت صنعت هسته‌ای کشور را بی‌نتیجه به تاراج دادید و به قول سیف هیچ‌چیزی هم به دست نیاوردید؟

آقای جهانگیری به جای اینکه یقه دزد را بگیرد و این سرقت را مورد مذمت قرار دهد، یقه اهل خانه را گرفته که چرا مثلا فلان پنجره را باز گذاشتید تا دزد بیاید بخشی از اموال ما را ببرد؟! شما 3 سال وقت داشتید آن پنجره را ببندید. تازه با آن دزد هم صحبت کردید اموال را برگرداند و برنگردانده است.

حمله به دولت قبل نوعی تطهیر و نیز توجیه عمل زشت دزدی آمریکایی‌هاست و نوعی آدرس غلط دادن به مسائل جاری است آن هم به هنگام فروش آب سنگین اراک که گفته می‌شود به یک سوم قیمت واقعی و ده‌ها برابر قیمت تمام شده بوده است.

اگر اقدام دولت قبل در خرید اوراق، بی‌تدبیری بود چرا آمریکایی‌ها در همان دولت قبل که روابط ایران و آمریکا به اوج تشنج و تیرگی خود رسیده بود آن را مصادره نکردند؟ چرا مصادره این دو میلیارد دلار در دولت تدبیر، آن هم پس از توافق با کدخدا و تعهد آمریکایی‌ها برای آزاد کردن منابع بلوکه شده صورت می‌گیرد؟!

مشاور روحانی: توان کارشناسی دولت از عهده گره‌های اقتصادی برنمی‌آید

دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در هزارمین روز فعالیت دولت یازدهم، نقدینگی و جمعیت بیکار را به دو بمب ساعتی تشبیه کرد.

در حالی که بالغ بر 30 ماه از فعالیت دولت می‌گذرد، کارشناسان اقتصادی و حتی اقتصاددانانی که سابقا حامی دولت بودند هشدار می‌دهند دولت به قیمت ایجاد رکود و توقف تولید و چرخه اشتغال، به کاهش تورم پرداخت و به رونق اقتصادی کم‌توجهی کرد.

در این شرایط مسعود نیلی مشاور ارشد رئیس‌جمهور گفته است اقتصاد با دو بمب ساعتی یکی نسبت جمعیت غیرفعال و دیگر نقدینگی روبروست.

به گزارش عصر ایران به نقل از تارنمای ساعت 24، نیلی خاطرنشان می‌کند: این دو بمب ساعتی هنوز فعال نشده‌اند و زمان انفجار را نشان نمی‌دهند. جمعیت غیرفعال ایرانی با عطف به جمعیت شاغلان زندگی می‌کنند و برای اینکه صبر آنها لبریز نشود باید اقدام‌های کوتاه‌مدت انجام داد».

او می‌گوید: اما نقدینگی که بمب دوم است و اگر فعال شود فاجعه درست می‌کند نیازمند اتخاذ سیاست‌های بلندمدت‌تر است.

دکتر نیلی تصریح کرده است: بهبود وضعیت اقتصاد ایران دو پیچیدگی دارد و پیچیدگی نخست ابعاد فنی و کارشناسی کلان اقتصاد است که هر روز بر پیچیدگی آن افزوده می‌شود و به سمتی می‌رود که باز کردن و ساده کردن آن از توانایی کارشناسی دولت دور می‌شود.

نکته عجیب در عملکرد دولت این است که دولت پروژه‌های مهم و رونق‌آفرینی نظیر مسکن مهر را که چند صد شاخه صنعتی را در زیر شاخه‌ها تغذیه می‌کرد، متوقف کرد! این بهانه که نقدینگی و تورم را مهار کند اما هم‌اکنون نقدینگی از 430 هزار میلیارد تومان به، 1100 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

تبدیل برجام به استخوان لای زخم /دستاویز ادامه مذاکرات

مرور اظهارات محمدجواد ظریف و جان کری پس از ملاقات اخیر در نیویورک، از زمینه‌سازی برای تداوم ارتباط و مذاکره با وجود ختم مذاکرات و توافق برجام حکایت می‌کند.

رهبر معظم انقلاب تصریح کرده‌اند که با نهایی شدن توافق، پرونده مذاکره با آمریکا نیز بسته شده و ما مذاکره دیگری با آمریکا نداریم.

اما ظاهراً آمریکایی‌ها مایلند با گروگان گرفتن برجام و منافذ بسیار آن- و با همراهی برخی طرف‌های ایرانی- مسیر ملاقات و مذاکره را ادامه دهند.

جان کری پس از ملاقات 2/5 ساعته با ظریف در سخنانی قابل تأمل گفت: من بسیار خوشحال هستم که با جناب ظریف وزیر امور خارجه امروز دیدار می‌کنم تا بحث‌هایمان را درباره اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک ادامه بدهیم. ما اوایل هفته، جلسه‌ای بسیار سازنده داشتیم. ما هنوز هم گفت‌وگوهای زیادی باید انجام بدهیم. ما درباره برخی چالش‌ها تبادل نظر کردیم. ما هر دو تصمیم گرفتیم که به کشورهایمان برویم تا کارهای مهم را انجام بدهیم و حالا بازگشته‌ایم تا آن گفت‌وگوها را ادامه دهیم.

ظریف هم در جمع خبرنگاران گفت: ما امیدواریم که با سخنانی که جناب وزیر (جان)کری اظهار داشتند راه دشواری که به علت نگرانی بانک‌ها درباره رویکرد ایالات متحده در خصوص اجرایی شدن تعهدات براساس برنامه جامع اقدام مشترک بسته شده باید باز شود. ما همچنان اختلافاتی با ایالات متحده خواهیم داشت. اختلافات ما بسیار جدی و در حیطه‌های مختلف هستند اما ما با هم و با گروه پنج بعلاوه یک تصمیم گرفته‌ایم که به این موضوع رسیدگی کنیم. و ما می‌خواهیم نشان دهیم گروه پنج بعلاوه یک و ایران توانسته‌اند که مسئله بسیار دشوار و مهمی را از طریق مذاکرات حل و فصل کنند. من معتقدم که ما باید گام‌های ضروری در این خصوص را برداریم و من امیدوارم که از طریق اقدام عملی جدی، مردم ایران بتوانند منافع ناشی از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک را مشاهده کنند. ما می‌توانیم با وجود تبعات درازمدت این توافق خیلی مهم به جلو حرکت کنیم.

کری در بخش دیگری از این سخنانش در جمع خبرنگاران گفت: جناب وزیر خارجه (ظریف) به نکته‌ای اشاره کرد که برای شفاف کردن مسئله‌ای بود که تلاش می‌کنیم به آن بپردازیم. جناب وزیر خارجه درست می‌گوید. اختلافاتی وجود دارد و بدیهی است که برخی از آنها اختلافاتی جدی هستند و این مسائل باید موضوع بحث مذاکرات آینده باشند. اما درک این نکته مهم است که همه بدانند توافق، توافق است و لازم است این مسائل را از هم جدا کنیم حتی در حالی که تلاش می‌کنیم این اختلافها را حل و فصل کنیم. هیچیک از سخنانی که گفته‌ام سبب نمی‌شود تعهد ایالات متحده برای کمک به حل و فصل این اختلافات کاهش یابد و مطمئناً ما به «تلاش در جهت صلح و ثبات در منطقه» ادامه خواهیم داد.

یادآور می‌شود قبل از سفر ظریف به نیویورک و ملاقات با جان‌کری، ولی‌اله سیف رئیس بانک مرکزی به نیویورک رفته و با جک لو وزیر خزانه‌داری آمریکا دیدار و مذاکره کرده بود که چیزی عاید ایران نکرد.

اخیراً روزنامه آن‌لاین واشنگتن فری‌بیکن برای امکان دیدار روحانی با باراک اوباما فضاسازی تحلیلی کرده بود.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* برگزاری کنسرت موسیقی بنیامین در قزوین با حاشیه‌هایی همراه شد. خواننده جوان بنیامین شب جمعه گذشته تاریخ (2/2/95) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین کنسرت موسیقی برگزار کرد که با اعتراضات و حاشیه‌هایی همراه بود. پخش عکسهای بی‌حجاب دختران جوان از این مراسم با اعتراض مسئولان فرهنگی، تشکلهای دانشجویی و نمازگزاران در مساجد شهر مواجه شد. در همین زمینه فریدون نعمتی استاندار قزوین که جهت شرکت در نمازجماعت به مسجد ولایت قزوین مراجعه کرده بود مورد سئوال حاضرین در مسجد قرار گرفت ولی توضیحات استاندار، آنان را قانع نکرد. از این کنسرت عکسهایی در فضای مجازی در معرض دید همگان تحت عنوان «مانور تلخ ابتذال در کنسرت بنیامین در قزوین» قرار گرفته است. در سنوات گذشته نیز برگزاری چنین کنسرت‌هایی که شئون اسلامی در آن رعایت نمی‌شود اعتراضاتی را در شهر مذهبی قزوین فراهم ساخته بود.

* مدیرکل راه‌آهن فارس در مراسمی آغاز فعالیت قطار پنج‌ستاره فدک در مسیر شیراز به تهران را اعلام کرد. به گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از این قطارها بلیط هر نفر 205 هزار تومان است. معلوم نیست چه خدماتی در این قطارها ارائه می‌شود که هزینه بلیط هر نفر از شیراز به تهران دوبرابر بلیط سفر با هواپیما می‌باشد، اقدامی که ترویج مصرف‌گرایی است و هیچ مشکلی را از اقشار کم‌درآمد جامعه که قطار را وسیله‌ای نسبتاً ارزان‌قیمت می‌دانند حل نخواهد کرد.

* در جریان بارندگی‌های اخیر در خوزستان وچند استان غربی کشور رودخانه مهم دز در خوزستان طغیان کرد و رودخانه کرخه نیز در خطر طغیان قرار گرفت. بارش 170 میلی‌ باران سیل‌آسا در مدت چند ساعت در حوضه رودخانه دز وافزایش دبی ورودی از 300 مترمکعب بر ثانیه به حدود 800 مترمکعب بر ثانیه و محدودیت سد دز، این رودخانه را سیلابی و بدون اینکه تلفات جانی داشته باشد خسارتی بالغ بر 482 میلیارد تومان به بخش کشاورزی خوزستان وارد کرد. اما سایر رودخانه‌های کارون، کرخه و مارون به دلیل وجود سدهایی که اکثرا در دوره سازندگی بدست توانمند سدسازان ایرانی ساخته شده‌اند سیلاب کاملا مهار شد و از بروز یک فاجعه کم‌سابقه انسانی واقتصادی در خوزستان جلوگیری کرد. با وجود اهمیت مدیریت بحران سیل در خوزستان، برخی جریانات سیاسی تلاش کردند وقوع سیل در پایین دست سد دز را دستاویزی برای حمله به دولت قرار دهند که خوشبختانه به دلیل آشنایی مردم استان با اهمیت مدیریت وکنترل سیلاب این تبلیغات تاثیری نداشت.

*********************************

روزنامه خراسان**

تابناک نوشت:

صدور پروانه توسط مدیر میراث فرهنگی شهرستان آباده برای کارخانه تولید رب در حریم مقبره کوروش در پاسارگاد در شرایطی جنجال آفرین شده که مشخص نیست این اختیار با چه منطقی به یک مدیر جزء داده شده تا بتواند درباره صادر کردن یا نکردن مجوز درباره میراث جهانی «پاسارگاد» تصمیم‌گیری کند؟

جمهوریت نوشت :

پس از آنکه هفته گذشته علیرضا زاکانی، به عنوان"رییس کمیسیون ویژه برجام" سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران بود و در سخنرانی خود به نقد جدی برجام پرداخت عوض حیدرپور گفت: کار کمیسیون ویژه در تاریخی که گزارش را به صحن ارائه داد به پایان رسید و تمام شد و مجلس نیز طرحی را بر اساس نقطه نظرات کمیسیون ویژه برجام ، رهنمودهای رهبری و نظرات شورای عالی امنیت ملی به تصویب رساند . اگر قرارباشد خارج از این چهارچوب تعیین شده کسی برای خود عنوانی قائل باشد، این عنوان وجود خارجی ندارد .

عصر ایران مدعی شد :

یک منبع آگاه در مصاحبه با خبرنگار عصرایران خبرهای منتشر شده درباره تغییر معاون عربی آفریقایی وزیرخارجه ایران را تایید کرد. به گفته این منبع آگاه، قرار است حسین امیرعبداللهیان تغییر کند و جای خود را به "محمد فرازمند" بدهد.فرازمند هم اکنون مدیر کل خلیج فارس وزارت خارجه ایران است.این منبع آگاه افزود: حسین امیرعبداللهیان به عنوان سفیر جدید ایران در عمان (مسقط) معرفی خواهد شد.

جمهوریت نوشت :

امیر حسین قاضی زاده هاشمی، عضو جبهه پایداری و نماینده مردم مشهد در مجلس با اشاره به عدم تمایل جبهه پایداری برای تبدیل شدن به حزب گفت: واقعا احمدی نژاد در حال حاضر دیگر برای جبهه پایداری موضوعیتی ندارد که بخواهیم بر مبنای آن با دیگر اصولگرایان اختلاف داشته باشیم. قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: علاوه بر این که در کشور ما معمول نیست رییس جمهوری دوباره به قدرت برگردد.

*********************************

روزنامه ایران**

مبادله «رضا ضراب» با زندانیان امریکایی؟

«رضا ضراب»، تاجر ایرانی‌الاصل ترک که در امریکا بازداشت شده، از مکانی به مکان دیگر منتقل می‌شود. وی چندین بار بین زندان‌های مختلف فدرال امریکا از میامی گرفته تا نیویورک جابه‌جا شده است. به گزارش «تسنیم» به نقل از «حریت دیلی نیوز»، این جابه‌جایی «رضا ضراب» احتمالاً تأثیر روانی بسیار شدیدی روی وی داشته است. دفتر دادستانی نیویورک در اصلاحیه کیفرخواستی که ماه گذشته صادر کرد، ترکیه را به عنوان بخشی از صحنه جرم مطرح نکرد. به نوشته این پایگاه خبری، «در اولین کیفرخواست تسلیم شده به دادگاه در 15 دسامبر 2015، اعلام شده بود که شبکه ضراب در ترکیه مستقر بوده است. در این کیفرخواست علناً گفته شده بود که جرایم مربوطه خارج از خاک امریکا ارتکاب یافته است.» «حریت دیلی نیوز» ادامه داده است: «آنها می‌خواهند در این پرونده برنده شوند. آنها می‌خواهند ضراب محکوم شود و به همین دلیل در حال جمع‌آوری اطلاعات لازم هستند. آنها تلاش می‌کنند دامنه تحقیقات را گسترش دهند و ارتباطی بین ضراب و درز برخی اطلاعات خاص در آن سوی مرزها بیابند.» براساس این گزارش، «سؤال این است که چرا آنها تا این حد تلاش دارند ضراب محکوم شود؟ اولاً اینکه امضای «بهارارا» پای این کیفرخواست است و وی فردی است که تحمل شکست را ندارد. ثانیاً، ضراب یک مهره بسیار ارزشمند است که امریکا نمی‌خواهد آن را از دست بدهد. پس از آنکه ضراب محکوم شد، وی یک فرد بسیار مهم برای مبادله با ایران خواهد بود و می‌تواند موجب آزاد شدن امریکایی‌های زندانی در ایران شود.»

لابی ایران پشت ماجرای لایحه کنگره امریکا علیه عربستان؟

رئیس مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه و از نزدیکان پادشاه عربستان در «الحیات» نوشت: «لایحه ارائه شده در کنگره در مورد 11 سپتامبر اجازه شکایت از کشورهای عامل حملات تروریستی در خاک امریکا را به مردم ایالات متحده می‌دهد.» به گزارش «انتخاب»، «انور عشقی» افزوده است: این لایحه در پی حکم مصادره 2 میلیارد دلاری اموال ایران طرح شد. سؤال مطرح شده این است: چرا این لایحه قبل از سفر اوباما به عربستان در کنگره ارائه شد؟ آیا هدف از این پروژه این بود که رئیس جمهوری امریکا، عربستان و شورای همکاری خلیج فارس را تحت فشار قرار دهد؟ یا اینکه «لابی» ایران سناتور شومر و کورنین را به ارائه این طرح سوق داده تا روابط بین ایالات متحده و شورای همکاری خلیج فارس بیش از پیش تیره شود؟ مشاور «ملک سلمان» تأکید کرده است: ما باید اعتراف کنیم که در تشکیل «لابی» عرب در امریکا خوب عمل نکرده و شکست خورده‌ایم و در این زمینه مقصر هستیم. ایالات متحده بازار بزرگی است و برنده کسی است که مسلط به قوانین بازی باشد.

انتقاد غرضی از وعده‌های بی پایه

سیدمحمد غرضی گفت: «حرف و وعده 250 هزار تومانی شیطانی است. مگر می‌شود به تک تک افراد جامعه مبلغ 250 هزار تومان داد؟ اصلاً چنین پولی در جامعه وجود ندارد! اداره کشور به شعار ربطی ندارد بلکه به تجربه مربوط می‌شود.» وی در گفت‌وگو با «آنا» افزود: «هر قدر هم احمدی‌نژاد تلاش کند، رأی حسن روحانی بیشتر می‌شود. بیشترین رأی آقای روحانی از روستاها بود. وی در شهر تهران 700 هزار رأی داشت دقیقاً برعکس میرحسین موسوی، چراکه روستاها در دولت قبلی بیشترین آسیب را دیدند.»

درخواست وکیل بقایی از سخنگوی قوه قضائیه

وکیل حمید بقایی با اشاره به اظهارات یکشنبه اژه‌ای گفت: «از سخنگوی قوه قضائیه درخواست می‌کنیم موارد اتهامی آقای بقایی را با ذکر جزئیات اعلام کند.» به گزارش «باشگاه خبرنگاران جوان»، سید علی اصغر حسینی افزود: «مهم‌ترین دلیل برای اثبات اینکه اتهامات آقای بقایی جزئی و فاقد مستندات محکم حقوقی است، آزادی وی با قرار کفالت است. اگر اتهامات آقای بقایی آن چیزی باشد که عده‌ای به دروغ مطرح می‌کنند، یقیناً الان وی با قرار کفالت یعنی با حداقل قرار آزاد نبود.»

آزادی کارمند سابق سفارت فرانسه از زندان

کارمند سابق سفارت فرانسه در تهران، از زندان آزاد شد. به گزارش «میزان»، نازک هوشمند افشار، کارمند سابق سفارت فرانسه در تهران که دارای تابعیت ایرانی و فرانسه است، دیروز از زندان اوین آزاد شد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

شکست حمله موشکی داعش به کربلا

با هوشیاری رزمندگان بسیج مردمی عراق عملیات موشک‌باران مناطق حاشیه‌ای شهر مقدس کربلا از سوی عناصر گروه تروریستی - تکفیری داعش با شکست مواجه شد. بنابر این گزارش، رزمندگان لشکر حضرت ابوالفضل العباس‌(ع) عصر یکشنبه طی عملیاتی 15 موشک زمین به زمین گروه تروریستی - تکفیری داعش را پیش از شلیک به سمت مناطق حاشیه‌ای شهر کربلا کشف و خنثی کردند. در پی این موفقیت، نماینده عالی مرجعیت عراق طی تماس با فرماندهان لشکر ابوالفضل العباس(ع) از هوشیاری آنها در نبرد علیه داعش تقدیر و تشکر کرد.

آزادی کوچک‌ترین اسیر جهان

رژیم صهیونیستی کوچک‌ترین دختربچه اسیر فلسطینی را که اهل شهرک حلحول در شمال الخلیل واقع در جنوب کرانه باختری است و خردسال‌ترین دختربچه اسیر در جهان به شمار می‌رود، آزاد کرد. رژیم صهیونیستی دیما واوی (12 ساله) را 2 ماه و نیم پیش در راه رفتن به مدرسه در نزدیکی شهرک کرمی زور واقع در شمال الخلیل بازداشت کرده و مدعی شده بود وی با همراه داشتن چاقو، سعی در حمله به نظامیان صهیونیست داشته است. دادگاه صهیونیستی نیز دیما واوی را به 4 ماه حبس و پرداخت غرامت 2500 دلاری محکوم کرده بود.

تعقیب قضایی حریری در پاریس

روزنامه لبنانی السفیر نوشت که براساس اعلام بودوان توفانو، قاضی تحقیق دستگاه قضایی فرانسه در پرونده معروف به سیدر، سعد حریری، رئیس حزب جریان المستقبل و نخست‌وزیر اسبق لبنان به دادگاهی در پاریس در ارتباط با اتهام پولشویی فراخوانده شده است. پرونده سیدر بسیار وسیع‌تر از پولشویی در زمینه مواد مخدر است و دفتر مبارزه با مواد مخدر آمریکا و دستگاه قضایی فرانسه آن را پیگیری می‌کنند و از ماه ژانویه تاکنون 5 لبنانی در فرانسه و آلمان در این رابطه بازداشت شده‌اند.

نیروهای آمریکا در سوریه

منابع آگاه آمریکایی از تصمیم واشنگتن برای اعزام نظامیان بیشتری به سوریه خبر دادند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا دیروز اعلام کرد با اعزام 250 مربی نظامی دیگر به سوریه موافقت کرده است. باراک اوباما یکشنبه گفته بود اعزام زمینی نیروهای انگلیسی و آمریکایی برای براندازی نظام سوریه اقدامی اشتباه است. اوباما پیروزی بر داعش در دوران ریاست‌جمهوری خود را بعید دانست و مدعی شد: می‌توانیم به‌تدریج مناطقی را که داعش در آن فعال است از کنترل آن خارج کنیم.

پ‌ک‌ک‌ آنکارا را تهدید کرد

حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) می‌گوید، آماده است جنگ خود علیه دولت ترکیه را به دلیل تلاش آنکارا برای تسلیم کردن این جنبش تشدید کند. جمیل بایک، رهبر پ‌ک‌ک در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه «به این جنگ دامن می‌زند». این در حالی است که یکی از معاونان اردوغان احتمال هرگونه مذاکره با پ‌ک‌ک را رد و عنوان کرد: پ‌ک‌ک تلاش دارد کشوری مستقل را در ترکیه ایجاد کند.

ارامنه پیام اردوغان را نپذیرفتند

دولت ارمنستان با رد پیام رئیس‌جمهور ترکیه درباره سالگرد نسل‌کشی ارامنه در امپراتوری عثمانی، آن را «نمونه‌ای ناموفق در انکار حوادث» و «تلاش برای سلب مسؤولیت» عنوان کرد. شاوارش کوچاریان، معاون وزیر خارجه ارمنستان درباره پیام اردوغان به خبرگزاری ریانوستی گفت: «پیام رئیس‌جمهور اردوغان در روز 24 آوریل نفی ناموفق این رویداد و تلاشی دوباره برای سلب مسؤولیت از امپراتوری عثمانی و ظلم آنهاست. ترکیه همچنان سعی دارد قربانیان امپراتوری عثمانی را با کشتار از پیش تعیین شده در یک کفه ترازو قرار دهد. سیاست انکارگرانه ترکیه موانع بین ترک‌ها و ارمنی‌ها را بیشتر می‌کند. بهتر است به جای این کار اعتراف کرد». اردوغان در پیامی که یکشنبه شب برای رهبر کلیسای ارمنستان آرام آتشیان به مناسبت سالگرد کشتار ارمنی‌ها در سال 1915 ارسال کرد، این رویداد را نسل‌کشی ندانست.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات