صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۸۹۹۳۴

هشدار کارشناسان درباره دور جدید تحریم‌های «پسابرجامی»

کارشناسان سیاسی مصادره ۲ میلیاردی اموال ایران توسط دادگاه آمریکا را نوعی «نقض برجام»، «دزدی پسابرجامی» و «قلدری آمریکا» دانستند و به دولت یازدهم در خصوص احتمال تکرار تحریم‌های جدید از سوی آمریکا هشدار دادند.
دیوان عالی آمریکا چهارشنبه( اول اردیبهشت 1395) در حکمی اعلام کرد که حدود 2 میلیارد دلار دارایی بلوکه ایران باید به خانواده های آمریکایی های کشته شده در بمب‌گذاری 1983 پایگاه تفنگداران آمریکایی در بیروت و دیگر حملاتی که گفته می شود ایران در آنها دست داشته، پرداخت شود.

همزمانی این اقدام پس از سه‌دهه از وقوع ماجرا و در آستانه دوره پسابرجام، این موضوع را به ذهن متبادر می‌کند که سیاست‌های  منفعلانه دولت یازدهم در قبال دشمنی آمریکا، این کشور را چنین گستاخ کرده است و این سوال بی‌جواب می‌ماند: «هنگامی که محمدجواد ظریف و جان کری زیر پرچم آمریکا با هم عکس یادگاری می‌گیرند و لبخند‌های دیپلماتیک می‌زنند دقیقاً در خصوص چه چیزی مذاکره می‌کنند که فردای آن روز اموال ایران به سرقت می‌رود!»

سخنگوی وزارت خارجه ایران این حکم را «دستبرد به اموال جمهوری اسلامی ایران» عنوان کرد اما مسئولان این وزارتخانه همواره تاکید می‌کنند که اقدام آمریکا نقض برجام نیست!

معاون اول رئیس‌جمهور روز شنبه در اظهار نظری عجیب اعلام کرد که «بی تدبیری دولت قبل باعث شد که آمریکا بتواند این پول را بلوکه کند!»

اسحاق جهانگیری هر چند در نشست مدیران عامل بانک‌های خصوصی و دولتی که در تاریخ 4 اردیبهشت 95 برگزار شد، اقدام آمریکا را محکوم کرد و گفت: آمریکایی‌ها با نهایت قلدری این کار را انجام دادند و این اقدام‌شان یک دستبرد به منابع بانک مرکزی ایران در یک بانک اروپایی بود، اما طبق معمول موضع‌گیری‌های مسئولان دولت یازدهم در این سه سال، مقصر را دولت قبل دانست و اظهار داشت: «بعضی‌ها ذوق می‌کنند که این اتفاق به این دولت مرتبط است در حالی‌که دولت در این اتفاق نقشی نداشته است بلکه در دولت قبل در دوره‌ای تصمیم گرفته شد بخشی از منابع بانک مرکزی در اروپا مدیریت شود؛ بنابراین با بی تدبیری کامل دو میلیارد دلار اوراق آمریکایی خریداری شد و در بانک اروپایی نگه داشته شد، بنابراین آمریکا به راحتی توانست ابتدا این اوراق را مسدود کرده و سپس آن‌ها را مصادره کند.»

خبرگزاری فارس در گزارشی با استناد به مصاحبه عباس عراقچی با ایرنا این ادعا را خلاف واقع دانست.

مذاکره کننده ارشد کشورمان در این مصاحبه  مسبب سپرده‌گذاری پول‌های مسدود شده را «دولت اصلاحات» دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از 6 روز به این اقدام آمریکا واکنشی دیپلماتیک نشان داد.

ظریف صبح امروز در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه مقدونیه  نیز همانند معاون اول رئیس‌جمهور این اقدام را ناشی از برخی تصمیم‌گیری‌ها در دوره گذشته دانست و تاکید کرد که این موضوع مسئله جدیدی نیست.

از سویی دیگر برخی تحلیل‌گران و کارشناسان سیاسی معتقدند که اقدام اخیر آمریکا بدتر از اعمال تحریم‌ها علیه ایران است زیرا در تحریم نهایتاً اموال ملت ایران بلوکه می‌شد اما در اقدام جدید ایالات متحده، اموال کشورمان رسماً توسط دولت آمریکا غارت می‌شود.

خبرگزاری فارس در چند روز اخیر در گفتگو‌های متعددی با کارشناسان مسائل سیاسی و نمایندگان مجلس به تبیین چرایی دوگانگی اقدامات خصمانه آمریکا و رفتار منفعلانه دولت یازدهم پرداخته است.

بخش اول این گفتگو‌ها اینجا قابل مشاهده است و آنچه در ذیل می‌خوانید گفتگو با کارشناسان دیگری در خصوص مصادره 2 میلیاردی اموال ایران و اظهار نظر مسئولان دولت یازدهم است.

محمدی: اوراق آمریکایی در«دولت اصلاحات»خریده شد/اگر اعتماد دولت قبل به آمریکا اشتباه بود چرا دولت روحانی آن را تکرار کرد

مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به  غارت اموال بلوکه شده ایران از سوی آمریکا، همزمان با اجرای برجام اظهار داشت: این مسئله چند دلیل اصلی دارد که باعث شده آمریکا در این مقطع خاص دست به این کار بزند، دلیل اول این است که آمریکا می‌خواهد بگوید هزینه اقدامات خصمانه علیه ایران در دوران بعد از برجام صفر است و آن‌ها می‌توانند هر اقدام خصمانه‌ای انجام دهند و مطمئن باشند که برجام آسیب نخواهد دید.

محمدی بر همین اساس تصریح کرد: این اطمینان خاطر آمریکایی‌ها باعث شده که آنها به آسانی دست به اقدامات خصمانه علیه ایران بزنند.

این کارشناس مسائل سیاسی به تشریح دلیل دوم انجام چنین اقدامی از سوی آمریکا پرداخت و ادامه داد: دلیل دوم این است که اساساً دولت آمریکا استراتژی تحریم علیه ایران را کنار نگذاشته بلکه درصدد تقویت این راهبرد است و تلاش می‌کند که راه‌های جدیدی برای ایجاد محدودیت‌های مالی علیه ایران پیدا کند که یکی از آن‌ راه‌ها پناه بردن به احکام دادگاه‌های آمریکاست.

وی یادآور شد: بنابراین دولت آمریکا می‌تواند ادعا کند که در این زمینه کاری از دستش ساخته نیست لذا آنها حتماً به تشدید این روند ادامه خواهند داد.

محمدی با بیان اینکه دلیل سوم این مسئله در شرایط فعلی اجبار دولت دموکرات آمریکاست گفت: دولت فعلی آمریکا مجبور است برای تقویت موضع دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری اقداماتی انجام دهد تا جمهوری‌خواهان نتوانند آنها را متهم به کوتاه آمدن مقابل ایران کنند.

*اقدامات بیشتری مانند حکم دیوان عالی آمریکا در راه است

این کارشناس مسائل سیاسی بر همین اساس افزود: بنا به این سه دلیل این اقدام دیوان عالی آمریکا تعجب آور نبود و باید بدانیم اقدامات بیشتری از این قبیل در راه است.

*غارت 2 میلیارد آمریکا از اموال ایران «قطعا نقض برجام» است

وی خاطرنشان کرد: برداشت 2 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران قطعا نقض برجام تلقی می‌شود چرا که عملا اعمال محدودیت مالی و بانکی جدید علیه جمهوری اسلامی است.

محمدی تاکید کرد: مطابق روایت ایران از برجام که در شورای عالی امنیت ملی آمده دولت باید نسبت به این مسئله واکنش نشان دهد اما چیزی که ما در عمل مشاهده می‌کنیم این است که دولت ایران علاقه‌ای به این موضوع از خود نشان نمی‌دهد و تصور می‌کنم دولت تمام این موارد را به بهانه‌ای برای انجام مذاکرات بیشتر با آمریکا قرار خواهد داد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اظهارات جهانگیری مبنی بر مقصر دانستن دولت قبل در خرید اوراق آمریکایی تصریح کرد: اولاً اطلاعات جدیدی که منتشر شده، نشان می‌دهد که خریداری این اوراق در دولت آقای خاتمی صورت گرفته و در دولت گذشته صرفا این موضوع تمدید شده است.

وی ادامه داد: سوال مهم ما از دولت این است که  اگر اعتماد به دولت آمریکا و سرمایه گذاری بر روی آمریکایی‌ها از سوی دولت قبل اشتباه بوده،‌چرا هزاران برابر این سرمایه گذاری مادی و سیاسی در دولت یازدهم انجام شد لذا این مهمترین سوالی است که دولت روحانی باید به آن پاسخ دهد و گمان نمی‌کنم که پاسخی در این زمینه وجود داشته باشد.

*ایمانی:غارت 2 میلیاردی ثابت کرد آمریکا نمی‌خواهد برجام را اجرا کند/ رهبری گفته بودند آمریکا قابل اعتماد نیست

ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی نیز در این خصوص اظهار داشت: برای بی‌اعتمادی به دولت آمریکا نیازی به شروع نیست و شروع این مسئله از زمان آغاز انقلاب اسلامی بوده است.

ایمانی با بیان اینکه برداشت 2 میلیارد دلاری از اموال بلوکه شده ایران یک مسئله غیرقانونی و غیر حقوقی است که مصداق راهزنی بین‌المللی محسوب می‌‌شود، افزود: این موضوع ارتباطی با برجام ندارد چرا که این حادثه 30 سال پیش در بیروت اتفاق افتاده و مدرک و مستندی که نشان دهد ایران در آنجا مقصر بوده، وجود ندارد و ثانیا توقیف اموال یک کشور خلاف قانون است.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه این موضوع نباید به عملکرد این دولت یا دولت قبل نسبت داده شود، یادآور شد: ما باید توجه کنیم که آمریکا یک دولت استعمارگر و زورگو است که دست به غارت اموال ایران می‌زند و این موضوع بیش از آنکه زمینه داخلی داشته باشد زمینه خارجی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که پس چرا آمریکا در 30 سال گذشته جرأت چنین غارتی از اموال بلوکه شده ایران را نداشت، تصریح کرد: به هر حال آمریکا از طرق مختلف مانع‌تراشی می‌‌کند که اموال ایران داده نشود و به تعبیری برجام را اجرا نکند.بنابراین این خصوصیت ذاتی آمریکاست که نمی‌توان به آن اعتماد کرد و رهبری نیز بر همین اساس بارها حتی قبل از برجام گفته بودند که آمریکا غیر قابل اعتماد است.

ایمانی با بیان اینکه اموال مصادره شده ایران تنها همین 2 میلیارد دلار نیست و ما میلیاردها دلار در آمریکا پول داریم، خاطرنشان کرد: کسانی که در داخل کشور تصور می‌کنند می‌شود به آمریکا اعتماد کرد این اتفاق مصداق خوبی است که بدانند آمریکا قابل اعتماد نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به قول تضمینی جان کری برای عدم ممانعت از ارتباط مالی بانک‌های اروپایی با ایران تأکید کرد: این مسئله نیز یک نیرنگ دیگر کشور آمریکاست چرا که بحث بانک‌های خارجی درباره برجام نیست بلکه آنها در خصوص مسائل غیر برجام هراس دارند و فکر می‌کنند در صورت معامله با ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا این موضوع را نقض حقوق بشر یا نقض موشکی اعلام کرده و این بانک‌ها را تحریم می‌کند.

وی بر همین اساس افزود: مشکل بانک‌های خارجی با اظهار نظر وزیر امور خارجه آمریکا حل نمی‌شود و وزارت خزانه‌داری آمریکا باید دستورالعملی صادر کند تا آنها بتوانند به تعامل مالی با ایران بپردازند.

*فضائلی: غارت 2 میلیاردی اموال ایران نشان داد نتیجه «اعتماد به آمریکا» ضایع کردن منافع ملی است/ نگران باب شدن دسترسی به اموال بلوکه‌ایم

مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی اقداماتی از این قبیل را نشان دهنده این دانست که آمریکا به هیچ‌عنوان نمی‌خواهد پیام مثبتی به جمهوری اسلامی بدهد و همچنان برخوردهای خصومت‌آمیز خود با منافع ملت ایران را از این طریق دنبال می‌کند.

فضائلی ادامه داد: آنچه که نتیجه چنین رفتارهایی است تداوم بی‌اعتمادی به آمریکا و اثبات یک کینه‌توزی ریشه‌دار و مقابله تمام‌نشدنی با جمهوری اسلامی است و اتفاقی که در این مسئله افتاد و بسیار نگران‌کننده است باز شدن باب یک ماجرا با صدور این حکم بود.

این کارشناس مسائل سیاسی بر همین اساس تصریح کرد: این نگرانی بیشتر از این بابت است که دولت اوباما ادعای کم‌رنگ کردن بی‌اعتمادی‌ها را دارد اما همین دولت از حکم دیوان عالی آمریکا حمایت کرد و این باعث افزایش نگرانی خواهد شد که باب جدیدی در دسترسی به اموال بلوکه شده ایران باز شود و باز هم از اموال ایران به بهانه‌های دیگر برداشت کنند.

وی با اشاره به اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر پرداخت تنها 3 میلیارد دلار به جمهوری اسلامی بعد از برجام خاطرنشان کرد: مجموعه این اتفاقات به تداوم بی‌‌اعتمادی به آمریکا به دلیل این رفتار خصمانه کمک می‌کند.

فضائلی درخصوص اظهارات جهانگیری که این غارت 2 میلیاردی را هم ناشی از اقدامات دولت قبل عنوان کرده است، گفت: اینکه اساسا چقدر این مسئله به دولت قبل باز می‌گردد، موضوعی است که خود افراد آن دولت باید پاسخ دهند اما اگر مسئله آنها نیز اعتماد به آمریکا بوده این یک اعتماد بی‌جهت است و این نشان می‌دهد که هر دولتی چه احمدی‌نژاد و چه روحانی اگر به دشمن اعتماد کنند نتیجه‌ای جز ضایع کردن منافع کشور نمی‌گیرند.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: آمریکا بارها از قضیه دکتر مصدق و کودتای 28 مرداد تاکنون ثابت کرده است که قابل اعتماد نیست و آنچه که ما رد تاریخ روابط ایران و آمریکا می‌بینیم دست‌اندازی این کشور به منافع ملت ایران است.

*ایزدی: رئیس راهزنان اموال بلوکه‌ ایران کری است/ اگر مشکل دولت قبل است چرا آن زمان 2 میلیارد دلار غارت نشد

فؤاد ایزدی عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران نیز بیان کرد: اینکه خانواده‌ آمریکایی‌هایی که خارج از آمریکا کشته شده‌اند، بیایند از کشوری شکایت کنند و پول‌های متعلق به مردم آن کشور را تصاحب کنند، خلاف عرف بین‌المللی است.

وی افزود: افراد حقیقی در یک کشور حق ندارند از دولت کشور دیگری شکایت کنند و بانی این عرف بین‌الملل نیز خود آمریکاست، چون دولت آمریکا در کشورهای مختلف افراد بسیاری را کشته است، به همین خاطر این مسئله را مطرح کرده که نباید مردم یک کشوری بتوانند از دولت کشور دیگری شکایت کنند؛ چرا که در این صورت خود آمریکا بیش‌ترین ضرر را متحمل می‌شد.

این کارشناس مسائل آمریکا با تأکید به اینکه حکم دیوان عالی آمریکا خلاف روندی است که خود آمریکایی‌ها سال‌ها پیگیر آن بوده‌اند، گفت: البته دو نفر از اعضای همین دیوان نسبت به این پرونده رأی منفی داده‌اند، دلیل‌شان هم این بود که اگر در دعوای حقوقی، یکی از دو طرف دعوا در کنگره نفوذ داشته باشد، سیستم نباید به‌گونه‌ای عمل کند که کنگره به نفع یکی از طرفین قانون تصویب کند.

ایزدی با طرح این سوال که چرا امروز آمریکا به این فکر افتاده که اموال بلوکه‌شده ما را غارت کند، گفت: چرا آمریکا زمانی که دولت ما دو سال با آن مذاکره کرده، حسن‌نیت نشان داده، حتی بعضی دولتمردان ما نسبت به مقامات آمریکایی سخنان مثبتی بیان کردند و گفتند اوباما آدم باهوش و مؤدبی است و اینکه سعی در کاهش تنش با آمریکا دارند و امتیازات گسترده در حوزه هسته‌ای به آمریکا دادند و به دنبال بهبود روابط هستند، اقدام به غارت اموال ایران کرده است.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، اضافه کرد: جالب اینجاست که حکم دیوان عالی آمریکا در خصوص غارت اموال ایران، زمانی صادر می‌شود که وزیر خارجه ما در نیویورک است. این هم‌زمانی اتفاقی نیست، حاکمیت آمریکا به‌دنبال بی‌آبرو کردن، مسخره کردن و اهانت به مقامات کشور ما است.

وی افزود: نوع برخورد با مقامات ما این‌گونه است که انگار با ژنرال‌های یک کشور شکست‌خورده برخورد می‌کند و برای اینکه غرور این کشور شکست‌خورده را بیش‌تر بشکند، به مسئولین ما بیش‌تر اهانت می‌کند. یکی از شعارهای دولت یازدهم این بود که ژنرال‌های دیپلماسی را روی کار می‌آوریم، اما در عمل اتفاقی که افتاده، این است که به افراد در سطح بین‌الملل توهین می‌شود.

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه تصریح کرد: سوال اینجاست که ما دو سال چگونه با آمریکایی‌ها گفت‌وگو کردیم که آنان جرأت توهین پیدا کردند و هیچ ترسی نسبت به جمهوری اسلامی ندارند و هیچ دغدغه‌ای نسبت به پاسخ متقابل ایران ندارند.

ایزدی با اشاره به نقض‌های مکرر برجام توسط آمریکا، گفت: وقتی برجام به صورت متعدد از طرف آمریکا نقض شد، مسئولان دیپلماسی ما عکس‌العمل جدی نشان ندادند و گفتند ایمیل می‌زنیم و اینکه هیچ ایرانی را نباید تهدید کرد، چون او به شما ایمیل خواهد زد!

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: وقتی وضعیت سیاست خارجی ما را به این سطح کشاندند، خیلی نباید تعجب کنیم که طرف مقابل در برخورد با ما جری‌تر شود. علاوه‌بر این چون دولت، آینده سیاسی خود را به مذاکره و بهبود روابط با آمریکا گره زده، اقدام جدی و متقابلی در برابر بدعهدی‌های آمریکا و غارت اموال بلوکه‌شده ایران، از خود نشان نمی‌دهد.

وی در پاسخ به اینکه گفته شده غارت اموال ایران به خاطر بی‌احتیاطی دولت قبل است، گفت: متأسفانه دوستان می‌خواهند هر مشکلی که پیدا می‌شود را به گردن دولت قبل بیندازند، سوال این است که اگر دولت قبل این مشکل را داشت، پس چگونه در زمان آن دولت 2 میلیارد دلار غارت نشد و امروز دولت آمریکا تصمیم به صادر کردن این حکم گرفته است.

ایزدی ادامه داد: اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران در همین دو سال گذشته از جمله نقض برجام و غارت اموال بلوکه‌شده، همگی به تأیید قوه مجریه آمریکا رسیده است. همین جان کری که وزیر خارجه ما با او دست می‌دهد و عکس می‌گیرد، رئیس راهزنان و دزدان اموال ایران است.

این کارشناس مسائل آمریکا با انتقاد از فروش آب سنگین ایران به آمریکا، گفت: چرا در همین هفته که آمریکا اعلام کرده می‌خواهد 2 میلیارد دلار از اموال ایران را غارت کند، دولت می‌خواهد با حفظ روند گذشته، داشته‌های هسته‌ای کشورمان از جمله همین آب سنگین اراک را به آمریکا آن هم به قیمت 8 میلیون دلار بفروشد. چرا دولت اصرار دارد این اهانت‌ها را بپذیرد، اما روند خود را تغییر ندهد.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، تأکید کرد: ما در حوزه هسته‌ای امتیازات گسترده‌ای دادیم و بر روی کاغذ امتیازات محدودی گرفتیم که در عمل نیز محقق نشد و علاوه بر آن پول‌های ما هم توسط آمریکا غارت شد، این روند اگر فاجعه در سیاست خارجی نیست، پس چیست؟

ایزدی اضافه کرد: اینکه تمام تحلیل‌های دولت در حوزه سیاست خارجی اشتباه از آب درآید و در این بین به منافع ملی ضربه وارد شود و امتیازات گسترده‌ای به آمریکا داده شود، درحالی که پول‌هایمان را نیز آمریکا به غارت می‌برد، جز فاجعه، چیز دیگری است؟ ما نیاز به بازبینی در حوزه سیاست خارجی داریم.

وی با بیان اینکه دیپلماسی خواهش در مقابل آمریکا جواب نمی‌دهد، گفت: اینکه ما برجام را به گونه‌ای بنویسیم که در نهایت دست طرف مقابل باز باشد تا هر طور که خواست با آن برخورد کند، وزیر خارجه و رئیس بانک مرکزی ما مجبور شوند به نیویورک بروند و خواهش کنند که فلان امتیاز را به ما بدهید، پذیرفته نیست.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: البته آمریکایی‌ها هم نمی‌خواهند تیمی که اکنون در ایران سر کار است، زمین بخورد، به همین خاطر شاید چند شکلات نیز به اینان بدهد تا در دوره بعد انتخابات نیز حرفی برای گفتن داشته باشند، منتهی ساختار تحریم‌ها سر جایش قرار دارد و وضعیت فعلی ما این‌گونه است که ما به خسارت محض رسیده‌ایم.

*آصفی:برجام چراغ راهنمای قابل اعتمادنبودن کاخ سفید است/دستبرد 2 میلیاردی غیرقابل قبول و قلدری است/احتمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا

حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به غارت 2 میلیارد دلاری اموال بلوکه شده ایران از سوی آمریکا اظهار داشت: دستبرد آمریکا به دارایی‌های ایران ریشه در سیاست‌های خصمانه آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی دارد چرا که رویکرد آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی تغییر نکرده و این مسئله ربطی به برجام هم ندارد.

آصفی ادامه داد: رویکرد جمهوری اسلامی نیز به آمریکا بعد از برجام تغییر نکرده است و از این رو ارتباط دادن دستبرد به 2 میلیارد دلار به برجام موضوعیتی ندارد چرا که ما یک تفاهمی با طرف مقابل انجام دادیم که باید سعی کنیم اجرایی شود، البته ممکن است نقاط ضعف و کمبودی داشته باشد اما خیلی جاهای آن نیز نقاط قوت دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات با بیان اینکه برجام مورد توافق ایران و طرف مقابل قرار دارد و ما باید آمریکا و کشورهای دیگر را تحت فشار بگذاریم که برجام را محترم بشمارند و آن را عملیاتی کنند، گفت: گروه‌های مختلف نقدهایی به برجام دارند و برخی از آن حمایت می‌کنند، اما خطا وقتی صورت می‌گیرد که برجام موضوع مناقشه بین طرفین می‌شود در حالی که کمیته نظارت بر روند اجرای برجام بر این مسئله نظارت دارد و مسئولان عالی کشور متناسب با نقض برجام یا اجرای برجام تصمیم لازم را می‌گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که این چه توافقی است که باید طرف مقابل را برای اجرای آن تحت فشار قرار داد، گفت:‌ آنها می‌گویند ما برجام را اجرا می‌کنیم، جان کری می‌گوید بانک‌های خارجی نباید از مبادله مالی با ایران نگران باشند و این موضوع در واقع چراغ سبز رئیس دیپلماسی آمریکا به بانک‌های خارجی است.

آصفی در عین حال ادامه داد: بانک‌های اروپایی حضور گسترده‌ای در اقتصاد آمریکا دارند و از این رو باید با احتیاط عمل کنند لذا اینها گرفتاری‌هایی است که در ارتباط با برجام وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات تاکید کرد: اجرای برجام از توافق برجام بسیار سخت‌تر است و این مسئله که آیا نقض برجام صورت گرفته یا نه، موضوعی است که کمیته نظارت باید نظر بدهد و حرف‌های شخصی در این زمینه ملاک نیست.

وی تصریح کرد: اینکه آمریکا 2 میلیارد دلار از اموال ایران را برمی‌دارد یا ممکن است فردا تحریم‌های دیگری را هم اعمال کند و احتمالش هم کم نیست، ربطی به برجام ندارد و به سیاست‌های خصمانه آمریکا و نگرش آنها به ایران که بسیار ایدئولوژیک است،‌ برمی‌گردد، اگر برجام هم نبود، ممکن بود این موضوعات گسترده‌ مطرح می‌شد.

آصفی در پاسخ به اینکه ما از صنعت هسته‌ای خود هزینه کرده‌ایم تا به توافق برسیم و چرا این تحریم‌ها باید تشدید شود، گفت: این را از من نپرسید، من حرفم چیز دیگری است؛ هر موضوعی که در آمریکا اتفاق می‌افتد نمی‌شود آن را به برجام نسبت داد، برجام یک سند درباره موضوعات هسته‌ای است اما اینکه آمریکا 2 میلیارد دلار از پول ما را سرقت و دزدی می‌کند از سیاست‌های خصمانه این کشور است لذا برجام نشان داد که آمریکا غیرقابل اعتماد است و سخت می‌شود با آنها به تفاهم رسید.

سخنگوی وزارت امور خارجه دولت اصلاحات درباره راهبردی که دولت در این زمینه باید اتخاذ کند، توضیح داد: ما باید آمریکا و متحدان اروپایی آن را تحت فشار قرار دهیم که برجام را اجرایی کند اما تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ما شاهد این احتیاط و تعلل از سوی اروپایی‌ها خواهیم بود تا نتیجه انتخابات در آمریکا مشخص شود چرا که آنها منتظر هستند ببینند چه کسی روی کار می‌آید.

وی همچنین افزود: ما باید با روس‌ها نیز جدی‌تر کار کنیم چرا که آنها به عنوان یکی از ارکان قضیه اقدام می‌کنند و در کنار ما باشند.

آصفی دستبرد 2 میلیاردی آمریکا از اموال کشورمان را کاری زشت، غیرقابل قبول و قلدری دانست و تصریح کرد: اگر برجام هم  نبود احتمال داشت آنها این کار را بکنند و از این رو برجام چراغ راهنماست که نشان می‌دهد آمریکا قابل اعتماد نیست.

*آیت‌الله مجتهد شبستری: آمریکا «همزمان با اجرای برجام» دست به غارت اموال ایران زد/ دولت در مقابل بدعهدی آمریکا سکوت نکند

آیت‌الله محسن مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در این خصوص اظهار داشت: تاکنون جنایت‌ها و خیانت‌های آمریکا درباره ایران فراوان ملاحظه شده است ولی به نظر نمی‌رسید بلافاصله بعد از برجام و همزمان با اجرای برجام این اتفاق رخ دهد.

آیت‌الله مجتهد شبستری ادامه داد: این مسئله در حالی اتفاق افتاد که هنوز طرف مقابل به وعده‌های خود وفا نکرده اما با این وجود مرتکب خیانت دیگری شد و با بهانه‌ای واهی دست به غارت 2 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران زد.

امام جمعه آذربایجان شرقی غارت 2 میلیارد از اموال ایران را مصداق دست‌درازی آشکار به اموال ملت ایران دانست و خاطرنشان کرد: این اموال بیت‌المال مسلمین است و از این رو ملت و دولت باید عکس‌العمل مناسبی از خود نشان دهند و نگذارند آمریکا بیش از این گستاخ شود.

وی تاکید کرد: هر چه ما در مقابل این بدعهدی و خیانت‌های آمریکا سکوت کنیم آنها قطعا گستاخ‌تر خواهند شد و در مسائلی همچون بحث‌های موشکی و حقوق بشر که در دوران پسابرجام پیش می‌آید، دولت باید مواضع محکمی در مقابل آمریکا اتخاذ کند تا آنها دست و پای خود را جمع کنند.

*جعفری: برجام تبدیل به مایه حیات و شیشه عمر دولت یازدهم شده/ اگر آمریکا قابل اعتماد نیست چرا برجام را امضا کردیم

قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برجام تبدیل به مایه حیات و شیشه عمر دولت یازدهم شده است گفت: گویا برجام تبدیل به شیشه عمر حضرات شده است، خیلی راحت می‌گویند درباره هر چیزی می‌خواهید حرف بزنید اما درباره برجام چیزی نگویید، حریمی برای برجام درست کردند و می‌گویند وارد محدوده برجام نشوید، اگر احساس کنند برجام فروریخته این برای دولتی‌ها بدان معناست که دولت یازدهم فرو ریخته است و دیگر دولت دوازدهم در دست حضرات نخواهد بود.

نماینده بجنورد در مجلس تصریح کرد: آقای روحانی و دوستانش برای شنیدن انتقاد از برجام حوصله ندارند، در زمان مذاکرات می‌گفتند وقتی رزمنده در میدان است نباید از او انتقاد کرد بلکه باید به او روحیه داد، حالا هم می‌گویند دیگر برجام تأیید شده و نباید از ان انتقاد کرد.

وی ادامه داد: دوستان فکر می‌کنند با توافق برجام یک شق‌القمری اتفاق افتاده در حالی که واقعیت این نیست، به همین دلیل است که مشکلات به خاطر نگاه دولت به غرب، حل نمی‌شود؛ مشاور اقوام رئیس‌جمهور سال گذشته در خراسان شمالی گفته بود که اگر برجام امضا شود ازدواج جوانان هم درست می‌شود، آقای روحانی نیز گفته بود حتی آب خوردن مردم هم وابسته به برجام است.

جعفری با بیان اینکه آقایان می‌خواهند همه مشکلات کشور را گردن دولت قبل بیندازند، یادآور شد: اگر دولت قبل رفته و 2 میلیارد دلار اوراق آمریکایی خریداری کرده، باید پرسید آقایان در این 3 سال دقیقاً چه کاری انجام می‌دادند؟ اگر مدعی هستند دولت قبل بی‌تدبیری کرده چرا خودشان عبرت نمی‌گیرند؟‌ اگر واقعاً آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند پس چرا برجام را با آمریکایی‌ها امضا کردند؟!!

وی در پایان خاطرنشان کرد: آقای هاشمی‌رفسنجانی مگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکاست که در جلسه مجمع تشخیص اعلام می‌کند آمریکایی‌ها قول دادند بحث سوئیفت را حل کنند، این موارد نشان‌دهنده آن است که عده‌ای گرایش اعتقادی به غرب دارند، دولت آقای روحانی باید طبق تأکیدات مقام معظم رهبری نگاهش به داخل کشور باشد.

*قدیری ابیانه: دادگاه‌های آمریکا وارد فاز غارت اموال ایران در پسابرجام شده‌اند/حواله تقصیرات به دولت سابق از دولت فعلی سلب مسئولیت نمی‌کند

محمدحسن قدیری‌ابیانه کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه فریب جدید آمریکایی‌ها دریافت امتیاز از طریق مذاکرات پیاپی با مقامات ایرانی است، گفت: آمریکا در مذاکرات برجام در قبال امتیازاتی که داد امتیازات زیادی گرفت و این ترفندها برای این است که همین مبالغی که طبق برجام باید به حساب ایران بازگردد نیز مصادره شود.

وی با اشاره به مصادره اموال ایران توسط آمریکا افزود: دادگاه‌های آمریکا وارد کار شده‌اند تا با صدور احکامی چون حکم مصادره دو میلیارد دلاری از اموال بلوکه شده، نسبت به غارت اموال ایران در دوران پسابرجام اقدام کنند؛و باید گفت مصادره اموال به مراتب شرایطی بدتر از این است که اموال بلوکه شده باشند.

قدیری ابیانه با اشاره به دو مورد برداشت آمریکایی‌ها از حساب بلوکه‌شده ایران گفت: مورد اول برداشت دو میلیارد دلاری اخیر و دیگری نیز محکومیت ایران به پرداخت بیش از 10 میلیارد دلار بابت انفجار برج‌های دوقلو در 11سپتامبر 2012 است؛ این در حالی است که همه مسئولان آمریکایی واقف به بی‌اعتباری این وقایع با ایران هستند.

کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه با اشاره به بی‌نتیجه بودن مذاکرات بین ایران و آمریکا گفت: در این مذاکرات ظریف سعی می‌کند تا آمریکایی‌ها را به اجرای برجام ترغیب کند ولی نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشد این است که آنها فریب‌ها و ترفندهای خود را برای امتیازگیری‌های بعدی از ایران و اعمال برجام‌های بعدی ادامه خواهند داد.

قدیری ابیانه با انتقاد از اتخاذ موضع سیاسی دولت در قبال اقدامات خصمانه آمریکا خاطرنشان کرد: اظهارات آقای جهاگیری در مورد قصور دولت سابق موجب بی اعتباری دولت یازدهم می‌شود؛ اینکه هیچ قصوری را از طرف دولت فعلی قبول نکنیم و تمام آنچه که اتفاق می‌افتد را به دولت قبل حواله کنیم، از دولت فعلی سلب مسئولیت نمی‌کند و دولت کنونی باید پاسخگوی مشکلات پیش آمده در مسیر اجرایی شدن برجام باشد.

وی در پایان با اشاره به عدم توفیق دولت در دوران پسابرجام اظهار داشت: آمریکایی‌ها حتی اگر چیزی را روی کاغذ متعهد شوند، در عرصه عمل با آن مقابله خواهند کرد

کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان ادامه داد: تحلیل آمریکایی‌ها این است که با عدم اجرای اقتصاد مقاومتی ایران مجبور به قبول برجام‌های دیگری است و این در حالی است که شاهد رغبت دولت فعلی به اجرای اقتصاد مقاومتی نیستیم.

*سروری: غارت اموال ایران بستری برای تحمیل برجام‌های 2 و 3 است/این چه مذاکره‌ای است که فقط به نفع آمریکا رقم می‌خورد؟

پرویز سروری قائم‌مقام جمعیت رهپویان نیز اظهار داشت: هر مقدار به انتخابات آمریکا نزدیک می‌شویم، شاهد  اقداماتی چون برداشت دومیلیارد دلاری از اموال بلوکه شده ایران خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اظهارات آقای سیف نیز در آمریکا کمک به دموکرات‌ها بود، گفت: دموکرات‌ها می‌توانند در مسائل تبلیغاتی خود،این را مطرح کنند که رئیس‌کل بانک مرکزی ایران اعلام کرده از برجام هیچ منفعت اقتصادی برای ایران حاصل نشده است؛ این صحبت‌های سیف، این امکان را به دموکرات‌ها در انتخابات داد که بگویند ما همه چیز را از ایران گرفتیم و چیزی به ایران ندادیم.

قائم‌مقام جمعیت رهپویان در تشریح دلیل محکوم‌کردن واهی آمریکا علیه ایران به بمبگذاری در بیروت گفت: آنها می‌خواهند طوری القا کنند که لبنان تحت‌الحمایه ایران است واز این طریق، ایران را پاسخگوی تمام اتفاقاتی معرفی کنند که در لبنان رخ می‌دهد.

وی در همین راستا با بیان اینکه دادگاه‌های یک‌طرفه آمریکا بعد از برجام این امکان را دارند که مبالغ نجومی را از حساب‌های مسدودشده ایران برداشت کنند، گفت: آمریکایی‌ها درآینده در مورد کشورهایی چون عراق، سوریه و یمن نیز این بازی را انجام خواهند تا ضمن غارت اموال بلوکه‌شده ایران، بستری برای برجام‌های 2 و 3 مهیا کنند تا ایران مجبور به مذاکره برای اعطای امتیازهای بیشتر شود.

سروری با انتقاد از عدم اتخاذ موضع آشکار توسط مقامات دولتی در قبال سیاست‌های آمریکا تصریح کرد: امیدواریم توافقی بین مذاکره‌کننده ایران و آمریکا نشده باشد که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به آنها کمک شود و آمریکایی‌ها نیز دولت را در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران یاری کنند.

وی با بیان اینکه محرمانه‌کردن تمام مسائل توسط دولت موجبات ایجاد ابهامات و سوالات زیادی را فراهم می‌کند اظهار داشت: وقتی آقای ظریف مقابل خبرنگاران حاضر می‌شود، برجام  را موضوع مذاکره با جان کری معرفی می‌کند و در همین حین دادگاه‌های آمریکا شروع به جریمه جمهوری اسلامی می‌کنند که اقدامی خلاف برجام است.

قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در پایان با طرح این سوال که این چه مذاکره‌ای است که صرفا به نفع آمریکا رقم می‌خورد؟، گفت: با بررسی اوضاع کنونی به این نتیجه می‌رسیم که عطای مذاکره را به لقایش ببخشیم و به آقای ظریف بگوییم لطفا مذاکره نکنید و هزینه‌های جمهوری اسلامی را افزایش ندهید.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات