صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۹۰۰۴۵

قوه قضائیه آمریکا؛ همراهی با سعودی، راهزنی از ایران

دادگاه عالی آمریکا در حالی حکم به مصادره اموال و دارایی های ایران داده است که رئیس جمهور این کشور با تصویب لایحه پیشنهادی دادن مجوز درخصوص طرح شکایت بازماندگان قربانیان 11 سپتامبر از دولت عربستان بعلت حمایت مستقیم و غیر مستقیم از حملات 11سپتامبر مخالف است.
پایگاه بصیرت / علیرضا عرب
گزارش تحقیقاتی کنگره آمریکا در خصوص بررسی وقایع 11سپتامبر 2001 م در 832 صفحه منتشر شده است اما متاسفانه 28 صفحه آن بصورت فوق محرمانه باقی مانده و منتشر نشده است.

پرده اول: انتشار 28 صفحه فوق سری 11سپتامبر

برخی از وابستگان قربانیان حملات 11سپتامبر به طور مصرانه ای از دولت اوباما خواسته اند که این 28 صفحه از گزارش تحقیقاتی کنگره را منتشر کند.
این 28 صفحه معروف و فوق سری از گزارش تحقیقاتی کنگره آمریکا و اعضا کمیته حقیقت یاب به بررسی نقش دولت عربستان سعودی و نیز شهروندان سعودی در حملات 11سپتامبر و حمایت و برنامه ریزی مالی و غیر مالی آنها بصورت مستقیم و غیر مستقیم از القاعده و حملات 11سپتامبر می پردازد.
به نحوی که "سیمون هندرسون" در فارین پالیسی و به نقل از منابع آمریکایی و انگلیسی ، از حمایت مالی دو شاهزاده سعودی از سال 1996 م از القاعده آن هم نه از منابع مالی شخصی شان بلکه از دارایی های خزانه دولتی عربستان سعودی پرده برمی دارد.
حتی دربرنامه 60 دقیقه شبکه تلویزیونی CBSآمریکا اخیرا ادعا شد که 2نفر از هواپیماربایان 11سپتامبر مستقیما با یکی از کارمندان دولت سعودی ارتباط داشتند و او به این دو نفر یک ماه قبل از وقوع حملات 11سپتامبر هنگامیکه به آمریکا رفته بودند،کمک کرده بود.
لازم به ذکر است که از 19 هواپیما ربایی که حملات 11سپتامبر را شکل دادند 15 نفر از شهروندان عربستان سعودی بودند و عربستان سعودی اصلی ترین عامل ترویج تفکر وهابی افراطی و سازمان دهنده گروه های عملیاتی وهابی تندرو در سطح جهان است.
وهابیت که بطور رسمی از طرف عربستان حمایت و ترویج می گردد بستری مناسب جهت تولید و انتشار برداشت های متعصبانه،افراطی و خشونت بار از اسلام را در سطح جهان فراهم می کند.
دلارهای نفتی عربستان حامی و ضامن بسط تفکر افراط گرایانه وهابی در سراسر جهان است و وهابیتی که در ابتدای قرن 20 میلادی دامنه ای ناچیز در سطح جهان اسلام داشت و جهانیان شاهد وجود و همزیستی انواع مذاهب و نحله های متنوع و بعضا پرمایه اسلامی اعم از فقهی،عرفانی و فلسفی در سراسر جهان اسلام بودند.
اما این مذاهب و نحله های متنوع اسلامی به مرور و در پی ترویج و حمایت عمیق و گسترده عربستان سعودی از تفکر سطحی ،افراطی ،غیر منعطف و خشن وهابی و به برکت دلارهای نفتی سعودی، به مرور مشروعیت خود را از دست داده، کمرنگ شده و یا ازمیان رفتند و جای آنها را وهابیت خشن و سطحی گرفت.
مثلا عرفان و تصوف در جهان اهل تسنن ریشه های عمیقی دارند و حامل روح همزیستی، تساهل و تسامح و مشارکت بین مذاهب و فرق اسلامی هستند اما شدیدا از سوی تفکر خشک و خشن وهابی طرد و نفی می شوند .
هم اکنون نیز حمایت همه جانبه سعودی ها بطور دولتی و غیر دولتی و مالی و غیر مالی از گروه های افراطی و تکفیری در سراسر جهان اسلام از افغانستان، آسیای مرکزی و قفقاز ، حتی بخش های جنوبی روسیه مثل چچن و داغستان، شمال و مرکز افریقا، یمن، عراق و سوریه تا مدیترانه بطور مستند آشکار برقرار است. حملات 11سپتامبر 2001م در قلب اقتصادی و سیاسی آمریکا و به برج های دوقلو سازمان تجارت جهانی و پنتاگون که نماد منزلت اقتصادی و سیاسی آمریکا است انجام گرفت و منجر به کشته شدن 2977نفر از شهروندان ایلات متحده آمریکا شد.
کنگره آمریکا به زودی قرار است ، طرحی را به تصویب برساند که به آمریکایی‌ها از جمله وابستگان افرادی که در حوادث 11 سپتامبر کشته شدند، اجازه می‌دهد که علیه دولت عربستان دادخواست قضایی مطرح کنند.
حال که برخی از سناتورهای آمریکایی پیش نویس طرحی را تهیه کردند که امکان پیگرد و محاکمه مسئولان بلند پایه عربستان سعودی را که در خصوص واقعه 11سپتامبر مظنون به دخالت تشخیص داده می شوند، را در دادگاه های آمریکا فراهم می کند و به برخی از خانواده های قربانیان 11 سپتامبر امکان طرح دعوی حتی از دولت عربستان سعودی را فراهم می کند؛ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، باراک اوباما و همچنین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا "پل رایان " با انتشار این 28 صفحه و نیز پیگرد قانونی و شکایت شهروندان امریکا از مسئولان و دولت عربستان سعودی مخالف هستند.
اوباما با تصویب لایحه پیشنهادی دادن مجوز درخصوص طرح شکایت بازماندگان قربانیان 11 سپتامبر از دولت عربستان بعلت حمایت مستقیم و غیر مستقیم از حملات 11سپتامبر مخالف است.
"جاش ارنست" سخنگوی وزارتخارجه امریکا می گوید دولت امریکا مخالف تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان است و آن را امضا نخواهد کرد و قول وتوی آن را به عربستان سعودی داد.
"پل رایان " رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز می گوید:" نباید به شهروندان آمریکایی اجازه شکایت از دولت عربستان سعودی را داد". البته دراین بین تهدید سعودی به خارج کردن دارایی های 750 میلیارد دلاری آنها از عرصه اقتصادی آمریکا را نمی توان نادیده گرفت.

پرده دوم:ردپای لابی سعودی یا استقلال قوه قضاییه
در موردی دیگر دادگاه عالی آمریکا ایران را به دخالت و سازماندهی حمله مرگبار دیگری در 1983م که طی آن 241نفر از تفنگداران آمریکایی که در بمب گذاری پایگاه نظامیان آمریکا در بیروت کشته شدند؛ متهم کرده است و حکم بر این قرارگرفته است که مبلغ 2میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران توسط آمریکا بعنوان خسارت مصادره گردد.
و این درحالی است که اولا هیچ مدرک و سندی که نشانگر دخالت و سازماندهی ایران در این حملات باشد وجود ندارد و ثانیا بنا به دستور دولت آمریکا در سال 2012م هرگونه برداشت از دارایی ها و اموال بلوکه شده ایران در آمریکا ممنوع شده است.
و به این ترتیب رویه ای شوم تبیین شده است تا باب دستبرد و غارت به اصطلاح قانونی بر مایملک امانتی ملت ایران در آمریکا باز گردد.
این در حالی است که دولت اوباما سال 2015م از تلاشهای قانونی کنگره برای مشروط کردن رفع تحریم های ایران به پرداخت خسارات به قربانیان آمریکایی ناشی از حمایت ایران از تروریسم جلوگیری کرد.
حال در این بین اقدام دادگاه عالی آمریکا در خصوص دخالت ایران در انفجار مقر تفنگداران امریکایی در1983م در بیروت و حکم به مصادره اموال امانتی ایران در آمریکا و دادن مجوز به بازماندگان قربانیان آن حادثه درخصوص برداشت 2میلیارد دلار بعنوان غرامت از این دارایی های بلوکه شده ایران را چطور می توان ارزیابی کرد؟!!!
آیا این اتهام و اجحاف قضایی با روح برجام و تلاش های انجام گرفته برای از میان برداشتن دیوار بلند بی اعتمادی بین دو کشور سازگار است ؟!!!
آیا این برخورد دوگانه حاکمیت ایالات متحده آمریکا با پرونده نقش سعودی در حملات 11سپتامبر 2001 م و پرونده دارایی های به امانت گذاشته ایران ، نمایانگر استقلال قوه قضائیه در ایالات متحده آمریکا است یا مصداق نفوذ مخرب لابی سعودی و منحرف کردن دستگاه سیاسی و قضایی آمریکا از پیگیری منافع ملی این کشور است؟!!!
منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات