تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۹۰۰۹۲
وحدت زير چتر بزرگان، كليد پيروزي در انتخابات

اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در مسیر هاشمی

پایگاه بصیرت / یاسمین طالقانی
(روزنامه آرمان - 1394/09/17 - شماره 2921 - صفحه 3)

«وحدت» میراث گرانبهایی که از بزرگان به سیاسیون رسیده است؛ میراثی که رمز پیروزی است. از ابتدای انقلاب تاکنون اگر مسیرهایی که منتج به موفقیت شده، مورد بررسی قرار گیرد این نتیجه حاصل خواهد شد که وحدت نیروهای همفکر و البته میانه‌رو نقش بسیار مهمی در این موفقیت داشته است. یکی از این بزرگان که همواره بر وحدت تاکید دارد آیت‌ا... هاشمی است. او از ابتدای ورودش به عرصه سیاست‌ورزی این کلمه را به‌عنوان مهمترین راهکار پیروزی در دستور کار قرار داد البته برای او پیروزی در قالب یک حزب یا گروه تعریف نمی‌شود بلکه برای او تحقق خواست اکثریت و پیشرفت کشور به معنای پیروزی است.

پارسینه دیروز نوشت؛ «در کشور ما ریبرندینگ آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی اتفاق افتاده که به لحاظ کم و کیف و سختی مسیری که باید طی می‌شد به مراتب از این مثال‌های خارجی ارزش بیشتری دارد و حتی ارزش دارد که یک ترم و به عنوان یکی از مباحث درسی بومی حوزه سیاست برای دانش‌آموختگان علوم سیاسی تدریس شود یا در یک رساله دکتری به آن پرداخته شود. نکته بسیار مهم دیگری هم درباره آقای هاشمی وجود دارد که باید به آن اشاره کنم. به کار بردن اصطلاح برند برای ایشان همه ابعاد و توانمندی‌های ایشان را در حوزه سیاسی تبیین نمی‌کند. ایشان بیش از آنکه یک برند باشد یک«مگابرند» سیاسی است.

مگابرندها حوزه عمل بسیار گسترده‌تری نسبت به یک برند سیاسی دارند. حوزه‌ای را نمی‌بینید که آقای هاشمی در آن حضور نداشته باشد. وقتی صحبت از رابطه ایران وآمریکاست، نقش ایران در منطقه است یا وقتی موضوع مباحث سیاست داخلی از اقتصادی گرفته تا اجتماعی و انتخاباتی است، آقای هاشمی حضور دارد و حرف هم برای گفتن دارد. حالا شما این را با برند آقای ظریف مقایسه کنید که الحق برند قوی و مثبتی است اما صرفا محدود به حوزه سیاست خارجی است. از طرف دیگر برخلاف یک برند سیاسی از دل یک مگابرند سیاسی، برندهای سیاسی زیادی منشعب می‌شود و فعالیت این برندها مگابرند را تضعیف یا تقویت می‌کند. از دل مگابرند آقای هاشمی برندهای سیاسی زیادی متولد شده‌اند.»

هاشمی یک مگاوحدت

در انتخابات‌هایی هم که قرار است در کشور برگزار شود هاشمی در نقش یک مگامصلح ظاهر می‌شود. کلید مجلس دهم در دستان اوست و رمزش را به دلسوزان گفته است. او به همگان توصیه می‌کند که وحدت داشته باشند چنانکه در سال۹۲ هم تاکیدات هاشمی بر وحدت سبب شد تا حماسه بزرگی رقم بخورد و این تاکیدات هم مبتنی بر لزوم وحدت اصلاح‌طلبان و میانه‌روها بود. اکنون هم در راستای تداوم مسیر پیروزی سال۹۲ باید این وحدت را تقویت کرد و آیت‌ا... هاشمی هم که خود را وقف پیشرفت و اعتلای کشور کرده در این راستا پیشقدم شده است. او در دیدارهایی که با فعالان سیاسی دارد به آنها گوشزد می‌کند مسیر اعتدال در مجلس دهم و حذف تندروها تنهادر وحدت نیروهای دلسوز و متخصص میسر می‌شود.

مهرماه امسال بود که آیت‌ا... هاشمی در سالگرد شهادت شهید محراب آیت‌ا... عطاءا... اشرفی‌اصفهانی گفت: « در آستانه انتخابات مصلحت نیست کشور دچار تفرقه شود بلکه باید فضایی آرام و مطمئن فراهم کرد تا مردم فهیم ما خودشان هرکسی را که می‌خواهند انتخاب کنند و انتخابات همان‌طور انجام شود که مردم می‌خواهند.» در یکی از دیدارهای اخیر سیاسیون با آیت‌ا... هاشمی، مهم ترین بخش سخنان او فقط یک جمله بود؛ «شرایط کشور، عوض شده است.» هاشمی یک انقلابی تحولگراست. امام نیز یک انقلابی تحولگرا بود با نوگرایی‌هایی که تعدادش از شماره خارج است. از نوگرایی فقهی درباره موسیقی تا نوگرایی سیاسی در تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام. از پذیرش پایان جنگ تا باز گذاشتن راه برقراری رابطه با روس‌ها و حتی آمریکایی‌ها. امام، یک مجتهد بی‌بدیل زمان‌شناس بود و رهبری مصلحت‌شناس. مهم ترین علت بغض متحجران هم از امام به همین سبب بود. امام پرچم متحجران را پایین کشید تا پرچم اعتدال و زمان‌شناسی را بالا ببرد.

فرصت حضور هاشمی برای دلسوزان

شعار دیرین هاشمی، وحدت است. با راهبردی روشن و صریح. وحدت ملی در سایه تمکین به رأی اکثریت مردم و در جاده‌ای مستقیم به نام «حق‌النّاس». از سوی دیگر حضور آیت‌ا... هاشمی در انتخابات مجلس خبرگان یک پتانسیل بالا برای وحدت نیروهای دلسوز است. ابراهیم اصغرزاده در این باره می‌نویسد: «در شرايط كنوني انتخابات مجلس خبرگان به دليل حضور آيت‌ا...هاشمي‌رفسنجاني داراي اهميت بسيار زيادي است. حضور آيت‌ا... هاشمي به عنوان كانديداي خبرگان بدون ترديد آرايش سياسي كشور را به‌ هم مي‌ريزد. در شرايط كنوني حضور آيت‌ا... هاشمي در انتخابات خبرگان و كساني كه پيرو تفكر سياسي ايشان هستند انتخابات اسفندماه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. به نظر من ايشان با رأي بسيار بالايي وارد مجلس خبرگان خواهد شد.

به همين دليل حضور ايشان به همراه حضور احتمالي سيدحسن خميني و همچنين حسن روحاني در انتخابات خبرگان فضاي عمومي كشور را تحت تاثير قرار خواهد داد. اين در حالي است که حضور آيت‌ا... هاشمي در انتخابات خبرگان يك فرصت طلايي براي اصلاح‌طلبان خواهد بود. اگر استقبال مردم از حضور آيت‌ا... هاشمي در انتخابات بالا باشد كه اينچنين به نظر مي‌رسد اين استقبال در حوزه‌هاي انتخاباتي شهرستان‌ها براي انتخاب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز خود را بازتوليد خواهد كرد.» حضور هاشمی در انتخابات‌ها معنادار است چه آن روز که به انتخابات ریاست جمهوری گام گذاشت و می‌دانست تندروها نخواهند گذاشت آن انتخابات بدون حاشیه برگزار شود و چه آن زمان که در انتخابات ریاست جمهوری سال۹۲ به‌رغم اطلاع از عدم‌احراز صلاحیتش ثبت نام کرد. او می‌آید تا این پیام را بدهد که نهادهای کشور محل امنی برای تندروها و نوسیاسیون بی‌تجربه نیست.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/136654

ش.د9404737

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات