صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۹۰۲۶۶

حاشیه‌های جدید انتخابات آمریکا

در چهار روزی که از آخرین انتخابات درون حزبی می‌گذرد، حواشی جدیدی را حول محور انتخابات آمریکا شاهد بودیم. ترامپ سیاست خارجی خود را تبیین کرد و سپس از واشنگتن به کالیفرنیا رفت و مورد اعتراض لاتین‌تبارهای این ایالت قرار گرفت.
طی سه روز اخیر، شاهد اتفاقات چالشی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بودیم. در ابتدا دانلد ترامپ از برنامه سیاست خارجی خود پرده برداشت. یک روز بعد، تعدادی از مخالفین دانلد ترامپ در کالیفرنیا که غالب آنها دارای اصلیت لاتین‌ هستند، اقدام به تظاهرات خشونت‌آمیز علیه وی کردند دو روز تمام است که اعتراض شدید خود به حضور وی در این ایالت را ابراز می‌کنند. از طرف دیگر، برنی سندرز در جدیدترین اقدام خود، از کمیته ملی دموکرات‌ها شکایت کرد اما در کمتر از 2 روز شکایت خود را پس گرفت. 

ترامپ در روز 27 آوریل در هتل «مِیفلاور» واشنگتن در حضور حضار، سوگند یاد کرد که آمریکا را در سیاست خارجی به سربلندی می‌رساند و راه ریگان که الگویش در سیاست خارجی است را در پیش خواهد گرفت. وی در ادامه با حمله به اوباما و کلینتون، آنها را مایه شرمندگی در سیاست خارجی دانست. وی ناتو را رفیق ناصادق خواند و زحمات و جانم‌فشانی نیروهای امریکایی را متذکر شد. ترامپ در ادامه مدعی شد که در صورت ورود به کاخ سفید، با روسیه و چین به گفتگو می‌نشیند و در کمال رعایت اقتدار و اعتبار آمریکا، با آنها به مصالحه می‌رسد. این نامزد جمهوریخواه، همچنین روش و رویکرد ناتو در قبال خطراتی چون مهاجرت و چیزی که تروریسم اسلامی خواند را بسیار قدیمی و نیازمند به بازنگری دانست. ترامپ اطمینان داد که از تکنولوژی چاپ سه بعدی، هوش مصنوعی، و جنگ سایبری برای افزایش اقتدار آمریکا بهره بگیرد. 

میلیاردر نیویورکی، وعده داد که روش‌های منسوخ شده شکنجه را بخصوص برای اسلام‌گرایان احیا خواهد کرد و جنگ با داعش را یک جنگ فلسفی مثل دوران جنگ سرد دانست. وی دولت اوباما را به بی‌عرضه‌گی در انتقال نفت از سوی داعش به لیبی متهم کرد و گفت: «اگر من بودم، در قبال این حرکت داعش، از گزینه نظامی استفاده می‌کردم». وی ادامه داد: «ما نه بمباران می‌کنیم و نه دشمنان را محدود می‌کنیم. من آمده‌ام که به این وضعیت خاتمه دهم. اما در مورد چین و روسیه باید بگویم که حتما به گفتگو با آنها می‌نشینم و ضمن حفظ اقتدارمان، این دو قدرت را هم جدی می‌گیرم. ما باید با آنها به صلح برسیم. وقتش است که چشم‌هایمان را باز کنیم و دشمنی را کنار بگذاریم.

ترامپ افزود: «پس از اینکه رییس جمهور شوم، با ناتو و متحدین آسیایی در جلسات جداگانه به گفتگو خواهم نشست و غیر از توافقات اقتصادی، در مورد چالش‌های مشترک و چگونگی برخورد با آنها به این دوستان به توافق خواهم رسید. از طرف هم معتقدم که باید زرادخانه هسته‌ای خود را به قویترین و جدیدترین شکل ممکن بروزرسانی کنیم».

فردای رور سخنرانی، ترامپ به کالیفرنیا سفر کرد. تعدادی از مخالفین دانلد ترامپ در کالیفرنیا که غالب آنها دارای اصلیت لاتین‌ هستند، در اعتراض به ورود ترامپ به این ایالت جهت سخنرانی در شهر «برلینگِیم»، اقدام به خشونت علیه کاروان حامل وی کردند. شدت اعتراضات به حدی بود که ترامپ و همراهان وی در محافظت کامل از در پشتی هتل «هایِت»، وارد آن شدند. گفتنی است که در شب پنجشنبه گذشته 17 نفر از معترضین در اجتماع طرفداران ترامپ دستگیر شدند و در روز جمعه در مقابل هتل مذکور، 5 نفر توسط پلیس دستگیر شدند. 

در هتل هایت، کنوانسیون جمهوریخواهان برگزار شد و عده‌ای در زمان سخنرانی ترامپ، گرد هم آمدند و که یک نفر توسط پلیس دستگیر شد. در تمامی این وقایع، پلیس ضد شورش مجبور به برخورد با مردم شد. ترامپ، در حین سخنرانی با زبان طنز اقدام به روایت رسیدن خود به محل سخنرانی کرد: «باورتان نمی‌شود که چه بلایی می‌خواستند بر سر من بیاورند. نمی‌دانید که از چه مسیری گذشتم. در واقع، شرایط برای یک جمهوریخواه نسبت به یک دموکرات سخت‌تر است. من در ایالاتی مثل نیویورک و پنسیلوانیا پیروز شدم که رقیبان من خواب پیروز شدن در آنها را هم نمی‌بینند».

همچنین در شهر «کاستا مسا» واقع در جنوب کالیفرنیا، خشونت به سر حد اعلا رسید تا جاییکه 5 دستگاه از خودروهای پلیس به شدت صدمه دیدند و مجموعا 17 نفر بین سنین 18 تا 23 دستگیر شدند و پس از اخذ تعهد کتبی آزاد شدند.

در اورنج کانتی هم صحنه به نمایش دیوانه وار معترضین بدل شد و خیابان‌های تا ساعاتی درگیر ترافیک بود. 

سندرز شکایت کرد و پس گرفت
برنی سندرز در جدیدترین حرکت خود، اقدام به طرح شکایت علیه کمیته ملی دموکرات‌ها کرد. طرح دعوی وی بدین شرح بود که این کمیته اجازه دسترسی وی به پایگاه اطلاعاتی رای‌دهندگان را نمی‌دهد. بیشترین تمرکز این دعوی بر روی انتخابات آیووا و نیوهمشایر بود. پیشتر از این، حزب ملی دموکرات‌ها و کلینتون در پاسخ به ادعای سندرز مبنی بر مشکوک‌ بودن این رد درخواست از سوی کمیته مذکور، گفته بودند که خطای فنی در پایگاه داده‌های مربوط به طرفداران رخ داده است. پس از بررسی فنی از سوی متخصصین ستاد سندرز، مشخص گردید که این ادعا کذب محض بوده است. پس از اینکه «لوئیز میراندا» مدیر ارتباطات کمیته مذکور اظهار داشت که طبق بررسی‌های مستدل شرکت «کراود استرایک»، یک اشکال موقت در سامانه بوجود آمده بود، بدین طریق، مشخص گردید که عدم دسترسی سندرز عمدی نبوده، سندرز از شکایت خود انصراف داد و کمیته متعهد شد که پایگاه اطلاعات مربوط به رای‌دهندگان را در اختیار وی قرار دهد.

منابع:

http://www.theguardian.com/us-news/2016/apr/27/donald-trump-foreign-policy-speech

https://www.rt.com/usa/341439-sanders-drops-dnc-lawsuit/

http://www.theguardian.com/us-news/2016/apr/27/trump-inconsistencies-foreign-policy

http://www.theguardian.com/us-news/live/2016/apr/29/presidential-campaign-live-coverage-trump-jeb-bush
منبع: مشرق
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات