تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۹۰۳۹۴
قطعنامه‌ای برای مقابله با داعش

شورای امنیت بیدار شد!

(روزنامه جام‌جم – 1394/09/01 – شماره 4413 – صفحه 6)

پس از یک سال که از جنایت‌های گروهی تکفیری و تروریستی به نام داعش می‌گذرد، سرانجام شامگاه جمعه شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای خواستار انجام «همه اقدامات ضروری» برای مبارزه علیه این گروه شد. به گزارش پرس‌تی‌وی، شورای امنیت سازمان ملل جمعه‌شب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، قطعنامه پیشنهادی فرانسه که در نشست شورای امنیت به اتفاق آرا به تصویب رسید، از همه کشورها می‌خواهد «به جنگ علیه تروریسم» در مناطق تحت کنترل داعش در سوریه و عراق بپردازند و «مامن» تروریست‌ها را نابود کنند.

این بیانیه هشدار می‌دهد گروه تکفیری داعش «توانایی و قصد» انجام حملات مرگبار بیشتری را همانند آنچه هفته گذشته در پاریس و بیروت روی داد، دارد. براساس این بیانیه، داعش همه مناطق و همه کشورها حتی آنهایی را تهدید می‌کند که از مناطق مورد مناقشه بسیار دور باشند. شورای امنیت در این قطعنامه از کشورهای عضو خواست تلاش‌ برای ممانعت از ورود تروریست‌های خارجی به عراق و سوریه را گسترش دهند، مسیرهای تامین مالی این گروه تروریستی را مسدود کنند و همچنین بار دیگر تاکید کرد عاملان اقدامات تروریستی و ناقضان قوانین حقوق بشر بین‌المللی باید بازخواست شوند.

نکته مهم این است که در این قطعنامه هیچ مبنای قانونی برای اقدام نظامی در نظر گرفته نشده است. از سوی دیگر، این قطعنامه در حالی صادر شده است که کشورهای غربی و اروپایی با گذشت نزدیک به چهار سال از درگیری‌های سوریه هیچ اقدام موثری برای مقابله با تروریسم انجام نداده‌اند و همواره طی این سال‌ها با تاکید بر تجهیز و تامین مالی گروه‌های به اصطلاح میانه‌رو در سوریه، نقش به‌سزایی در شکل‌گیری گروه‌های افراطی و تروریستی داشته‌اند. غربی‌ها در حالی پس از حوادث پاریس به تکاپوی مقابله با تروریسم افتاده‌اند که مقامات سوریه از مدت‌ها پیش نسبت به مقابله با این گروه‌ها تاکید کرده و در مورد وقوع حملات تروریستی در خاک اروپا هشدار داده بودند. در همین حال، بشار الجعفری. نماینده سوریه در سازمان ملل به دنبال تصویب این قطعنامه خاطرنشان کرد: «خوشامد می‌گویم به همه کسانی که سرانجام از خواب بیدار شدند و به باشگاه مبارزه علیه تروریسم پیوستند.»

هشدار امنیتی در بلژیک

تصویب این قطعنامه در حالی انجام می‌شود که ترس و وحشت از وقوع حملات جدید تروریستی بر کل اروپا سایه انداخته است. به واسطه ارتباط مستقیم تعدادی از عاملان و طراحان حملات هفته گذشته پاریس با بروکسل، پایتخت بلژیک، مسئولان این کشور دست به اقدامات امنیتی گسترده‌ای زده‌اند. در همین راستا و به دنبال دریافت یک تهدید فوری و جدی در بروکسل، دولت بلژیک با افزایش سطح هشدار امنیتی در این کشور و درخواست از شهروندان برای خودداری از حضور در مناطق پرتردد، ایستگاه‌های متروی بروکسل پایتخت این کشور را تعطیل کرد و مسابقات فوتبال نیز به تعویق افتاد.

به گزارش ایرنا، دولت بلژیک با اعلام این‌که این کشور با «تهدید فوری و جدی» روبه‌رو بوده، گفت سراسر این کشور در سطح3 هشدار و بروکسل در بالاترین سطح هشدار یعنی 4 قرار دارد. بر اساس این گزارش، پس از حملات تروریستی پاریس که مشخص شد یکی از مظنونانش ساکن بلژیک بوده است، مقامات بلژیک اعلام کردند این کشور با درجه بالایی از خطر مواجه بوده و اکنون یک ستاد بحران تشکیل داده است. یک سخنگوی ستاد بحران بلژیک دراین‌باره گفت: از عموم مردم خواسته شده از حضور در مکان‌هایی همچون مراکز فروش، کنسرت‌ها و ایستگاه‌های عمومی حمل و نقل اجتناب کنند. همچنین به دستور پلیس بروکسل، چهار ایستگاه اصلی متروی پایتخت دیروز و امروز بسته شد . ستاد بحران بلژیک نیز از مقامات محلی خواست گردهمایی‌های بزرگ را لغو کنند و مسابقات فوتبال تا اواخر هفته جاری در این کشور لغو شد.

اگرچه مقامات جزئیاتی از علت اتخاذ این تصمیم را اعلام نکرده‌اند اما گفته می‌شود صالح عبدالسلام، مظنون ۲۶ ساله حملات پاریس بعد از آن‌که ابراهیم، برادر بزرگ‌ترش خود را در رستورانی در پایتخت فرانسه منفجر کرد، به بروکسل بازگشته است.

دستگیری مظنونان در ترکیه

در خبر دیگری پلیس ضد تروریسم ترکیه از بازداشت سه مظنون به دست داشتن در حملات تروریستی پاریس، از جمله یک مرد بلژیکی مراکشی‌تبار در این کشور خبر داد. به‌گزارش پایگاه خبری دوغان، پلیس ترکیه این مرد بلژیکی را به ظن این‌که وی در حمله اخیر گروه داعش در پاریس مسئول بررسی و کشف راه و اهداف بود، بازداشت کرد. وی که احمد دهمانی نام دارد (26 ساله ) در هتلی در شهر آنتالیا در جنوب ترکیه بازداشت شد.

دو مرد دیگر که هر دو سوری هستند نیز در یک بزرگراه مجاور این شهر بازداشت شدند. در همین رابطه، شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی گزارش داد افراد یاد شده قصد کمک به عبور دهمانی از مرز ترکیه به سوریه را داشتند.

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2177676245743902948

ش.د9404715

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات