تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۹۰۴۱۶

اکبر تركان: مقام‌هاي دولت قبل به دليل سرمايه‌گذاري در آمريکا بايد محاكمه شوند

مقدمه: « اكبر تركان» مشاور ارشد رييس‌جمهوري از مجلس شوراي اسلامي‌و قوه قضاييه خواست مسئولان دولت قبل را به دليل خريد اوراق قرضه از آمريکا و سرمايه‌گذاري در يك«كشور متخاصم» محاكمه كنند. تركان در واكنش به برداشت بيش از دو ميليارد دلار از دارايي‌هاي جمهوري اسلامي‌ايران توسط دستگاه قضايي آمريکا به خبرنگار ايرنا گفت: « واقعيت اين است كه در زمان دولت گذشته، در آمريکا كه يك دولت متخاصم است، سرمايه‌گذاري كرديم در حالي كه اين كار تخلف بود و بايد قوه قضاييه به اين قضيه ورود كند.» وي افزود: علاوه بر اين، اقدام به سرمايه‌گذاري توسط مسوولان وقت بانك مركزي ايران كه به خريد اوراق قرضه دولتي آمريکا به‌ عنوان يك كشور متخاصم انجاميد با سياست جمهوري اسلامي‌ايران در تضاد بوده است و مجلس بايد به اين قضيه رسيدگي مي‌كرد. مشاور ارشد رييس‌جمهوري با انتقاد از عملكرد مجلس در اين زمينه گفت: «بايد سوال شود چرا از آن زمان تا امروز ما نظارتي از سوي مجلس نداشته ايم.اين افرادي كه امروز كميسيون برجام تشكيل داده اند، آن روز كجا بودند؟!» وي با بيان اينكه در طول دوره احمدي‌نژاد، بي‌تدبيري‌هاي زيادي رخ داد كه مساله توقيف دو ميليارد دلار دارايي ايران در آمريکا تنها يك مورد آن است، تصريح كرد: اين اقدام دولت قبل تخلف مشخص از قانون محسوب مي‌شود و بايد قوه قضاييه به اين مسئله ورود كند. مشروح گفت‌وگوي ايرنا با تركان را پيش رو داريد:

(روزنامه مردم‌سالاري - 1395/02/07 - شماره 4023 - صفحه 11)

* اين روزها دولت يازدهم به دليل آنچه دستاوردها يا ناكامي‌هايش در برجام و مسائل اقتصادي خوانده مي‌شود، از سوي منتقدان تحت فشار است. وضعيت دولت يازدهم را پس از سه سال چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

** آقايان 8 سال به اقتصاد، صنعت و تجارت كشور لطمه وارد كردند و امروز نگران اقدامات دولت يازدهم هستند كه اين دولت از سوي ناچاري بايد دنبال مي‌كرد و چاره اي نداشت. ادعا مي‌كنند دولت موفق عمل نكرده و به طرف خارجي امتياز داده است و اكنون دستاوردي نصيب ايران نشده است و يا ادعا مي‌كنند كه دولت عملكرد اقتصادي موفقي نداشته است اما هيچگاه نمي‌گويند كه ما ويرانه اي را به دولت يازدهم تحويل داديم! هيچگاه نمي‌گويند در طول دوره‌هايي كه تحريم‌ها را كاغذ پاره مي‌دانستند 35 ميليارد دلار كجا رفت؟! البته مي‌دانيم كه دولت روحاني بايد پاسخگوي بي‌تدبيري دولت قبل باشد.

اگر سيستم بانكي ما متلاشي شده به همين خاطر است. بدهي‌هاي سيستم بانكي مگر در اين دولت درست شده است؟! اين بدهي‌هاي هنگفت در دولت قبل ايجاد شده و تبعات آن گريبانگير ما شده است. اگر 35 ميليارد دلار منابع بانك مركزي به دست شركت نيكو بوده و غير‌موجه هزينه شده، در دولت قبل بوده است. اگر 540 ميليارد تومان جمعا دولت به بانك‌ها و سيستم بانكي و غيربانكي از جمله پيمانكاران و صندوق‌هاي بازنشستگي بدهكار است، در دولت پيشين بوده است.

مثل اينكه برخي افراد فراموش كرده‌اند كه اينها به دولت آقاي روحاني به ارث رسيده است. من حاضر هستم در مورد تك‌تك آنها صحبت كنم كه بدهي‌هاي ارزي به بانك مركزي از طريق شركت نيكو و بدهي به پيمانكاران و صندوق‌هاي بازنشستگي از دولت قبل به ما رسيده است. تمام اين موارد از برجام يا از ناتواني دولت روحاني نيست‌. اينها اسمش، ارثيه دولت روحاني است.

من معتقدم عامل ناكارآمدي سيستم بانكي در وصل شدن به سيستم جهاني را نبايد در اقدامات دوسال قبل جست بلكه بايد در عملكرد 8سال پيش در قضيه پول شويي جستجو كرد. بالاخره زمان مي‌برد تا ما با جهان اعتماد‌سازي كنيم.

* مخالفان برجام معتقدند كه آمريکا بعد از توافق هسته‌اي، فشارها را بيشتر كرده و دولت روحاني در كنترل اين فشارها ناتوان است.مثلا تصرف اموال ايران در آمريکا و يا تحريم‌هاي بيشتر. آيا اين ادعا در مورد عملكرد دولت يازدهم درست است؟

** تركان: در تبليغات عليه دولت روحاني مسائل بسياري گم شده است. واقعيت اين است كه ما در آمريکا كه يك دولت متخاصم است سرمايه‌گذاري كرديم. اولا اين كار تخلف محسوب مي‌شود و بايد قوه قضاييه به اين قضيه ورود كند. ثانيا، اقدام به سرمايه‌گذاري توسط مسوولان وقت بانك مركزي ايران كه به خريد اوراق قرضه دولتي آمريکا به‌ عنوان يك كشور متخاصم انجاميد با سياست جمهوري اسلامي‌ ايران در تضاد است. مجلس بايد به اين قضيه رسيدگي مي‌كرد كه از آن زمان تا امروز ما نظارتي از سوي مجلس نداشته‌ايم.

اين افرادي كه امروز كميسيون برجام تشكيل داده اند، آن روز كجا بودند؟! در همان زمان كه پرونده‌هايي در آمريکا عليه ايران مطرح بود، امكان ضبط اموال دولت‌ها براي پرداخت به قربانيان آمريکايي را مجاز دانسته بود. بنابراين، اين اقدام دولت قبل، تخلف مشخص از قانون محسوب مي‌شود و بايد قوه قضاييه به اين مساله ورود كند. درطول دوره احمدي‌نژاد ما با بي‌تدبيري‌هاي زيادي روبرو بوديم كه اين فقط يك مورد آن است.

* ارزيابي شما از اينگونه رفتار مخالفان دولت يازدهم چيست. آيا آنها مي‌خواهند از دريچه مسائل اقتصادي پس از برجام، براي خود راي جمع كنند؟!

** مرحوم فرج‌الله سلحشور فيلم حضرت يوسف (ع) را چند سال پيش ساخت. در آنجا به يك روايت قرآني اشاره كرد كه در جريان داستان حضرت يوسف آمده است. اينكه پس از 7 سال وفور نعمت و فراواني؛ 7 سال خشكسالي نصيب ملت مصر شد. اما اگر دقت كنيد خود ما در طول سال‌هاي گذشته با اقدامات‌مان مسبب گرفتاري امروز سيستم بانكي و اقتصادي كشور شده‌ايم.به تعبير بهتر، عامل قحطي و وضعيت نامساعد اقتصادي امروز ما، بي‌تدبيري ديروز ماست.

امروز عربستان محصول و سرمايه حاصل از افزايش 7 سال پيش قيمت نفت را عليه ايران استفاده مي‌كند. قيمت نفت براي هر دو كشور افزايش يافت و به بشكه اي فراتر از 100 دلار رسيد. عربستان ذخيره‌سازي و سرمايه‌گذاري كرد و امروز حاصل سرمايه‌گذاري اش را در اختيار گروه‌هاي تروريستي قرار مي‌دهد تا عليه منافع ايران اقدام كنند اما ما در طول دولتهاي نهم و دهم چه كرديم؟! علاوه بر اينكه معلوم نيست آن پول‌ها چگونه هزينه شده است و اينكه ما چه استفاده‌اي از آن برده‌ايم؛ امروز دولت يازدهم 540 ميليارد بدهي دارد.

اين خشكسالي و بي‌بهره بودن امروز، محصول دولت‌هاي نهم و دهم است. اينها عدم موفقيت دولت روحاني نيست. دولت روحاني اين مشكلات را شناسايي كرده و براي حل آن دارد در قالب برنامه ششم توسعه كشور اقدام مي‌كند.

ما به مانند داستان حضرت يوسف حالا با خشكسالي گسترده كه البته حاصل بي‌تدبيري دولت گذشته است، روبرو هستيم. از سوي ديگر، با فساد گسترده و فرار از ماليات روبرو هستيم. من معتقدم در جريان افشاي اسناد پاناما هم بايد بررسي شود كه دولت قبل چه نقشي داشته است؟! قوه قضاييه بايد به اين موضوعات رسيدگي كند. نمي‌توانيم از اين مسائل عبور كنيم و بگوييم حالا كارنامه دولت يازدهم را بررسي كنيد. هر چند فكر مي‌كنم ما در دولت تلاش كرده‌ايم كه تنها آواربرداري كنيم. تنها سه ماه است كه برجام مصوب شده و بايد پرسيد آيا در اين مدت كوتاه، اقتصاد كشور پس از 36 ماه تخريب مداوم و قطعنامه‌هايي كه عليه ايران اجرا شد، بازسازي مي‌شود؟ آيا توفيق اقتصادي به ضرر كشور است؟ وقتي عده‌اي فقط درباره تقابل با جهان صحبت مي‌كنند معلوم است كه سرمايه‌گذاران خارجي به كشور نمي‌آيند و حتي سرمايه‌گذاران داخلي نيز تحريك مي‌شوند كه وارد صحنه نشوند.

* سال 96 چه گروهي برنده انتخابات رياست جمهوري مي‌شود؟ آينده روحاني چگونه خواهد بود؟

** بدون شك روحاني برنده انتخابات آينده است. البته عليه دولت تخريب و شايعه سازي فراوان انجام مي‌شود اما هرآنچه در هفتم اسفند 94 اتفاق افتاد در خرداد 96 هم روي مي‌دهد. مي‌دانيم در اسفند ماه هم سرو صداي برخي زياد بود اما وقتي به آراي آنها نگاه مي‌كنيم متوجه مي‌شويم كه مردم به چه كساني اعتماد دارند. اصولگرايان چقدر هزينه و تبليغات در انتخابات انجام دادند و اگر نتيجه را نگاه كنيد مي‌بينيد با آن همه سرو صدا در شهري مثل تهران نفر چهلم و پنجاهم شدند.

اينها چهره‌هاي نا‌شناخته‌اي نبودند اما مردم اينگونه آنها را رد صلاحيت كردند و كنار زدند. با اين حال، اينكه مخالفان و منتقدان روحاني، خود را در معرض راي مردم قرار دهند امتحانش ضرري ندارد. من از همه كساني كه منتقد و مخالف سياست‌هاي روحاني هستند دعوت مي‌كنم تا در انتخابات آينده با روحاني رقابت كنند. معتقدم منتقدان روحاني به جاي تخريب، بايد در انتخابات 96 حاضر شوند و تفكرشان را به راي بگذارند. خوشبختانه، در كشور ما دموكراسي برقرار است و مردم به كارنامه روحاني راي مي‌دهند.

* يعني دولت روحاني با چالشهاي جدي در زمينه‌هاي مختلف روبرو نيست؟

** چرا، ما در طول سال‌هاي گذشته با چالش‌ها، موانع و ضعف‌هاي متعددي روبرو بوده‌ايم. اينكه دولت يازدهم با چالش‌هاي متعددي روبرو است يك واقعيت است اما حل چالش‌ها و مشكلات نيازمند يك عزم ملي و همراهي ساير دستگاه‌هاست. متاسفانه در كشور ما چنين رويكردي كمتر به چشم مي‌خورد.

ما براي حل مشكلات كشور نيازمند همراهي تمام قوا، نهادها و دستگاه‌ها هستيم اما مشكل امروز ايران برداشت‌هاي متفاوت و رويكردهاي گوناگون دستگاه‌ها نسبت به اين چالش‌هاست، اين موارد كار دولت را سخت تر مي‌كند. كساني به دولت انتقاد مي‌كنند كه سياست‌هايش بر اساس اقتصاد مقاومتي نيست. اما، زماني كه با حرف‌هاي‌شان اجازه سرمايه‌گذاري در كشور را نمي‌دهند آيا اين رفتارشان تخريب اقتصاد مقاومتي به حساب نمي‌آيد؟ البته اين تبليغات منفي كه به نظر كور مي‌آيد تاثيرگذار نخواهد بود چرا كه برنامه‌هاي اقتصادي دولت با وجود نقايص زيادي كه در كشور وجود دارد، منطقي و اصولي است.

* چالش‌هاي دولت روحاني چيست؟

** دولت روحاني با چالش‌هاي يازده‌گانه‌اي مواجه است كه از آن جمله بحران آب، بحران نابودي محيط زيست، بحران انرژي، يارانه، ناكارآمدي نظام بانكي، بنگاهداري و... است. البته اينها، محصول عملكرد يك يا چند دولت نيست بلكه سال‌هاست ما با آن دست به گريبان هستيم.

اما بي‌ترديد، بخشي از چالش‌هاي دولت يازدهم محصول عملكرد احمدي‌نژاد است. اينكه با تبليغات كسي بخواهد واقعيت را وارونه نمايش دهد، نمي‌شود. اصولگرايان و منتقدان روحاني در دولت نهم و دهم كارنامه‌اي دارند كه بايد مسووليت آن را بپذيرند.

روحاني براي حل چالش‌ها نيازمند يك عزم ملي و همراهي همه دستگاه‌هاست اما متاسفانه يك رويكرد مشخص در كشور وجود ندارد تا در قبال چالش‌ها در پيش گرفته شود.

من معتقدم تنها راه حل مشكلات ايران اتخاذ يك تصميم‌گيري مشترك در تمام نهادها و قواست.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=246213

ش.د9500075

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات