صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۰۷۰۱
رأی‌الیوم:

اسرائیل با دیده حقارت به عربستان می‌نگرد

سردبیر روزنامه رأی‌الیوم تصریح کرد دو مقام امنیتی سابق سعودی و صهیونیست به اسم مناظره در آمریکا مغازله کردند و این نشانه انحطاط دربار سعودی است.
عبدالباری عطوان از مناظره شاهزاده ترکی‌الفیصل رئیس سابق استخبارات عربستان با ژنرال یعقوب عمیدور (مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل) به عنوان بهبود مناسبات ریاض و تل‌آویو و پایه‌گذار  آغاز روابط ائتلاف راهبردی علیه ایران نام برد. این مناظره پنجشنبه گذشته توسط مرکز تحقیقات خاور نزدیک واشنگتن (وابسته به لابی صهیونیستی) برگزار شد.
عطوان می‌نویسد: هر کس این مناظره را دنبال کند به خوبی درخواهد یافت که روند عادی‌سازی مناسبات میان عربستان و اسرائیل ادامه دارد و این مناظره صرفا یکی از حلقه‌های این روند به شمار می‌آید. این مناظره پایه‌گذار یک همکاری راهبردی میان عربستان و اسرائیل علیه ایران وحزب‌الله است زیرا از نظر ریاض اسرائیل دیگر دشمن محسوب نمی‌شود.
وی خاطر نشان کرد: ژنرال عمیدور در طی مناظره تاکید کرد اتحادیه عرب تغییر یافته و تقسیم شده است و تاریخ مصرف طرح صلح اعراب سپری شده و غیرقابل استفاده است و چاره‌ای جز بهبود مناسبات و همکاری با کشورهای دارای منافع مشترک یعنی اسرائیل و کشورهای خلیج(فارس) وجود ندارد.
عطوان افزود: خطرناک‌ترین و گمراه‌کننده‌ترین مطلب ابراز شده از سوی شاهزاده ترکی‌الفیصل این است که «من همواره به تماشاگران یهود می‌گویم که با عقل و اندیشه عربی و اموال یهودی می‌توانیم در تمامی زمینه‌های علمی و فن‌آوری به شکل خوبی پیش برویم.» مشکل ما در اینجا است که دولت‌ها و حکمرانان عرب و در راس آنها سعودی‌ها دارایی‌ها را از بین بردند و اندیشه‌ها را کشتند و اندیشه‌های زنده مانده را وادار به مهاجرت کردند.
عطوان می‌نویسد: اسرائیل با اعراب مذاکره نخواهد کرد و اگر هم مذاکره کند هیچ امتیاز اساسی نخواهد داد و ژنرال اسرائیلی در مناظره این موضوع را توضیح داد زیرا اعراب هیچ قدرت خطرناکی برای اسرائیل به شمار نمی‌آیند.
وی اظهار داشت: اسرائیل به اعراب در گذشته که با آن در نبرد به سر می‌بردند، برای انجام مذاکره توسل می‌جست اما هم اکنون وضع فرق کرده و این اعراب و یا بخشی از آنان هستند که برای بهبود مناسبات با صهیونیست‌ها توسل می‌جویند. اسرائیل هم‌اکنون به اعراب به عنوان افرادی ضعیف می‌نگرد که شایسته‌ ترحم هم نیستند.
وی افزود: عربستان هم‌اکنون در سردرگمی بسر می‌برد و تصمیمات سرانش چه در داخل و یا در سطح منطقه و جهان از جمله عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل و جنگ‌هایش در یمن، سوریه و عراق از این سردرگمی حکایت دارد. عربستان همچون کسی است که از گرما به آتش پناه آورده است. بدون شک سیاست عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل بر بحران داخلی عربستان خواهد افزود.
عطوان تاکید کرد: آقای شاهزاده! اگر اندیشه‌های خلاق در حکومت عربستان وجود داشت هم‌اکنون امت عرب دچار چنین انحطاطی نمی‌شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات