تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۰۸۸۷
رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان:

به دنبال حذف اصولگرایان نیستیم

(روزنامه ابتكار – 1394/09/29 – شماره 3319 – صفحه 10)

گروه بازتاب - محمدرضا عارف همزمان با آغاز ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی، اولین نشست خبری خود به عنوان رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان را با حضور رسانه‌ها برگزار کرد. وی در این نشست ضمن تشریح برنامه اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات اسفندماه امسال، تاکید کرد: به دنبال حذف اصولگرایان نیستیم، رقیب ما هم مثل ما اصیل است و ریشه در انقلاب دارد.

محمدرضا عارف در ابتدای سخنانش با تبریک هفته وحدت، اظهار کرد: امیدواریم دنیای اسلام در راستای تحقق این آرمان همه مسلمان‌ها یعنی وحدت، گام‌های جدی بردارد. امروز شاهد برادرکشی در دنیای اسلام هستیم. بهترین راه در برابر این اتفاقات وحدت و انسجام در دنیای اسلام است. وی با انتقاد از فجایع و کشتار شیعیان در نیجریه، ادامه داد: از دولت نیجریه انتظار جدی داریم تا با گروه‌های تکفیری که شیعیان را می‌کشند و رهبرش را دستگیر می‌کنند برخورد کنند. عارف با تشکر از تیم هسته‌ای و مذاکره کننده دولت یازدهم، اظهار کرد: خوشحالیم که بعد از گذشت این سال‌ها پرونده PMD در آژانس هسته‌ای بسته شد.

این اتفاق بیانگر صداقت جمهوری اسلامی ایران و استفاده صلح‌آمیزش از انرژی هسته‌ای بود. بنده این پیروزی را به مردم خوب کشورمان و مقام معظم رهبری تبریک می‌گویم. ان‌شاءالله در دوران پسابرجام دولت آقای روحانی گام‌های خوبی بردارد. وی ادامه داد: انتخابات اسفندماه در سال همدلی و همزبانی برگزار می‌شود. شرایط منطقه از یک طرف ایجاب می‌کند که انتخاباتی پرشور و حداکثری را دنبال کنیم. قبل از اینکه به راهبردهای جبهه اصلاحات اشاره کنند باید به جایگاه والای مجلس اشاره‌ای داشته باشم. مجلس در راس امور است، نگاه امام (ره) به جمهوری اسلامی هم بر مبنای قانون بوده است. ما هم به دنبال آن هستیم که به صورت قانونی مجلس در راس امور باشد تا مجموعه نخبگان و متقاضیان نمایندگی مردم با شجاعت بتوانند آرمان‌های مردم را دنبال کنند.

قانون‌مداری اصل اول اصلاح‌طلبان

رئیس بنیاد امور ایرانیان با تاکید بر ضرورت افزایش مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو، یادآور شد: هم بر اساس گفتمان اصلاحات و هم بر اساس ضرورت‌هایی که با آن مواجه‌ایم طی دو سال گذشته به افزایش مشارکت مردم و خلق حماسه‌ای مانند سال 92 فکر کرده‌ایم. تلاشمان بر این است که بخش اعظمی از خاکستری‌ها به صحنه بیایند. قانون‌مداری اصل ماست، انتظارمان از همه احزاب، تشکل‌ها، مردم و ناظران قانون این است که قانون را رعایت کنند. وی ادامه داد: خواهشمندیم تا از بگو مگوها و حاشیه‌سازی‌ها پرهیز شود. مبنا این است که با رعایت اخلاق و عقلانیت عمل کنیم. هیچ‌گاه برای کسب کرسی بیشتر به دنبال حذف رقیب نخواهیم بود. همگرایی و انصاف، پایبندی به اصل گفت‌وگو و اقناع با حفظ هویت از اصول ماست. بارها اعلام کرده‌ایم که می‌خواهیم با رقبا با حفظ هویت‌مان گفت‌وگو کنیم.

بر وحدت جبهه اصلاحات اصرار می‌ورزیم

عارف با بیان اینکه بر وحدت جبهه اصلاحات اصرار می‌ورزیم، گفت: برنامه‌های خود را به زودی اعلام خواهیم کرد، اصرار ما بر وحدت جبهه اصلاحات است. راهبرد دیگرمان بر محوریت حوزه‌های انتخابیه است تا خود این حوزه‌ها تصمیم نهایی بگیرند. شورا در صورتی که اختلافی ایجاد شود دخالتش را به عنوان داوری اعمال خواهد کرد. وی همچنین گفت: بیش از چهل روز از عمر شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌گذرد. قبل از آن از یک سو احزاب فعال بودند و از سویی مراکزی با نگاه اجماعی حرکت می‌کردند. شورای عالی سیاست‌گذاری از مجموع این عزیزان تشکیل شد. اینکه می‌گویند ترکیب شورای عالی جامعیت لازم را ندارد رد نمی‌کنیم. برخی اشخاص و احزاب باید در این شورا حضور می‌داشتند که الان حضور ندارند اما مشکل این بود که زیاد زمان نداشتیم و راهکارمان بر این بود که زودتر این شورا را به راه بیاندازیم.

انتقاد عارف از صداوسیما به دلیل نادیده گرفتن اخبار انتخاباتی اصلاح‌طلبان

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان با ضروری خواندن توجه به منافع ملی، گفت: باید منابع ملی بر منافع بخشی و جناحی اولویت داشته باشد. انتظارمان از همه رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی این است که اخبار انتخاباتی را به خوبی پوشش دهند. متاسفانه تا به حال هیچ خبری از رسانه ملی در مورد تشکیل و یا تصمیمات این شورا اعلام نشده است. رسانه ملی باید به تکلیف و وظیفه خود توجه کند تا کمتر از 10 هفته آینده انتخابات باشکوهی داشته باشیم.

به دنبال لیستی متشکل از 290 سرلیست

عارف در پاسخ به این پرسش که چرا حزب کارگزاران سازندگی با سرلیستی شما مخالفت می‌کند، گفت: ما امیدواریم بتوانیم لیستی متشکل از 290 سرلیست ببندیم. اینکه می‌گویید با من مخالفتی دارند را نشنیده‌ام. کارگزاران عضو فعال شورای سیاست‌گذاری است. خواهشم از همه این است که نظر فرد را به نظر جمع و حزب ربط ندهند. خوشحالیم که این ظرفیت در اصلاحات وجود دارد که نظر مخالف هم به خوبی در آن مطرح می‌شود. عارف همچنین در ارتباط با همراهی اصلاح‌طلبان با دولت یادآور شد: ما همچنان الگوی سال 92 را ادامه می‌دهیم. اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در آن سال به نتیجه خوبی رسیدند. فضا به سمت اجماع آنهاست. در اکثر حوزه‌های انتخابیه هم شاهد این همکاری هستیم. وی در راستای حاشیه‌های ائتلاف اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل، گفت: ما از همه ظرفیت‌های نظام برای خلق یک حماسه انتخاباتی استفاده می‌کنیم. از مدت‌ها قبل پیشنهاد لیست مشترکی را که هر دو جناح در آن افرادی داشته باشند داده شد اما این مساله پذیرفته نشد.

هنوز هیچ لیست انتخاباتی ارائه نشده است

عارف با بیان اینکه هیچ لیست انتخاباتی ارائه نشده است، گفت: برخی رسانه‌ها برداشت اشتباهی از اتفاق اخیر داشتند. ما در جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری خواهش کردیم تا شخصیت‌های غیرحزبی برجسته‌ای که دوستان می‌شناسند را معرفی کنند. این درخواست به معنای در لیست بودن آنها نیست. تاکید می‌کنم که ما هیچ لیستی ندادیم، در تهران هم تاکنون هیچ لیستی نداریم. ما اگر به مجلس راه پیدا کنیم بر اساس برنامه های اقتصاد مقاومتی و برنامه سوم که دولت اصلاحات در بخش اقتصادی فعال بود،‌ عمل خواهیم کرد.

بداخلاقی‌ها و افراطی‌گری‌ها را به رقیب منتسب نمی‌کنم

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، اظهار کرد: دولت در بخش اقتصادی مهار تورم را به عنوان دستاوردی کسب کرد. درست است که بر اساس نظر اقتصاددان‌هایی می‌شد رکود و تورم با هم کنترل شود اما باید بدانیم ما قبل از سال 93 رشد اقتصادی منفی داشته‌ایم و حالا به مثبت رسیده‌ایم. امیدواریم یک مجلس همراه با دولت روی کار آید که به نتیجه بهتری برسیم. وی همچنین در ارتباط با عملکرد تندروها تصریح کرد: من بداخلاقی‌ها و افراطی‌گری‌ها را به رقیب منتسب نمی‌کنم. رقیب ما در انقلاب ریشه دارد و اصیل است. صادقانه می‌گویم که باید همدیگر را درک کنیم و بپذیریم. همچنین جریان افراطگرا را نصیحت می‌کنم که منفعت کل نظام را در نظر بگیرد. اصرار داریم تا مبنای همه عمل‌ها بر اخلاق باشد.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان همچنین گفت: جبهه اصلاحات به وحدت خوبی رسیده است. من ائتلاف را رد نکردم، مدت‌ها حتی بر ائتلاف با اصولگرایان پافشاری کردیم. در بهمن سال 92 اولین بار ائتلاف نسبی با اصولگرایان را توضیح دادم. به جای آنکه بیایند صحبت کنیم برخی‌هایشان در فضای رسانه‌ای پاسخ‌هایی گاهاً بی‌اخلاقانه دادند. حالا امروز ما قرار را بر آن گذاشتیم که در خود مجلس به ائتلاف و وحدت برسیم. عارف در پاسخ به شایعه‌ای مبنی بر حضور احمدی نژاد در انتخابات و حمایت دولت از او گفت: این شایعه‌ای که می‌گویند مقامات دولتی یا حامیانشان از احمدی نژاد حمایت می‌کنند را تا به امروز نشنیده بودم. مقامات دولتی قاعدتاً و قانوناً نمی‌توانند در انتخابات دخالت داشته باشند.

تشریح جزئیات ساختاری شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان

وی در ادامه در ارتباط با جزئیات ساختاری شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، اظهار کرد: سه کارگروه اصلی داریم. کارگروه تشکیل شورای استان، مجمع عمومی استان و حوزه انتخابیه که 15 نفر عضو این کارگروه است. در کارگروه دیگر 11 نفر روی راهبردها و سیاست‌ها و دو سال گذشته کار کردند که جمع بندی آن اسنادی بوده است که به منشور انتخاباتی چهارده بندی اصلاح‌طلبان رسیده است. همچنین شاخص‌های ارزیابی نامزدها نیز در هفت بند اعلام شده است. عارف ادامه داد: کارگروه سوم،‌کارگروه رایزنی و تعامل است چرا که به تعامل اعتقاد داریم. اول با جریان‌ها درون اصلاحات رایزنی و تعامل داشته‌ایم و در ادامه با رقیب‌مان چرا که اعتقاد داریم چه ما چه رقیب برای مصلحت کشور فعالیت می‌کنند.

وی با تاکید بر حق‌الناس بودن رای مردم گفت: این فرمایش مقام معظم رهبری که رای مردم حق‌الناس است فصل‌الخطابی برای همه دوران‌ها و همه انتخابات‌ها است. انتخابات و آرای مردم وظیفه سنگینی است که امیدواریم از پس آن بربیاییم. رئیس بنیاد امور ایرانیان در ادامه توضیح کارگروه تعامل و رایزنی اظهار کرد: این کارگروه مشخص می‌کند که چه کسی در چه سطحی با چه کس دیگری رایزنی کند. خوشبختانه تعاملات خوبی از سال 92 تا به امروز انجام شده است. رایزنی‌هایمان محدود به دولت نمی‌شود. در هفته‌های گذشته خود من با شخصیت‌های بزرگ نظام صحبت داشتم. شرایط کشورمان ایجاب می‌کند که با پشتوانه قوی در صحنه انتخابات حضور پیدا کنیم.

این مساله حضور محور اصلی همه صحبت‌هایمان است که سرمایه اجتماعی خلق شده در سال 92 را افزایش دهیم. عارف تاکید کرد: ما هیچ انتظاری جز اجرای قانون از هیچ دستگاهی نداریم. نمی‌گوییم که اصولگرایان نباید هیچ سهمی داشته باشند اما چند درصد از اصولگرایان در انتخابات سال 92 پشتوانه دولت بوده‌اند. همچنین اینجا باید بگویم که لیست اصلاح طلبان در هیچ نهاد و جایی تایید نخواهد شد و همچنین امیدواریم که هیچ کدام از احزاب اصلاح‌طلب از عنوان خود به عنوان عضو شورای عالی سیاست‌گذاری سوءاستفاده نکنند چرا که این شورا سخنگو و روابط عمومی دارد.

http://ebtekarnews.com/?newsid=29417

س.د9405070

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات