تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۰۸۶۹
پيروزي اصلاح‌طلبان در گرو تعامل با نهادهاي تصميم‌گير است

اعتدال اصلاحات؛ تعامل شورای نگهبان

پایگاه بصیرت / مطهره شفیعی
(روزنامه آرمان - 1394/09/15 - شماره 2919 - صفحه 2)

«تعامل با شورای نگهبان» کلید برهم زدن بازی رقیب در انتخابات است. بسیاری آگاهند که طی سال‌ها رقیب اصلاحات سعی کرد با القای این موضوع که شورای نگهبان درصدد حذف اصلاح‌طلبان از عرصه سیاست‌ورزی و انتخابات است به نوعی جنگ روانی راه بیندازد و اگر اصلاح‌طلبانی از سوی این نهاد ردصلاحیت شدند به نشانه پیروزی خود تلقی کرده و بگویند: «ما که گفته بودیم نباید بیایید!» اما آیا واقعا شورای نگهبان مرزی برای حضور اصلاح‌طلبان ترسیم کرده است؟ به‌طور حتم این گمانه اصلا قابل باور نیست و جز به عنوان ترفند رقیب اصلاحات کاربرد دیگری ندارد چنانکه مسئولان شورای نگهبان هم بارها بر بی‌طرفی این نهاد تاکید کرده و بر آن اصرار کرده‌اند. باید از اصولگرایان این سوال را داشت که مگر انتخابات‌های دهه دوم سال۷۰ در شرایطی برگزار نشد که اصلاح‌طلبان توانستند علاوه بر ریاست‌جمهوری اکثر کرسی‌های مجلس ششم را کسب کنند پس این ادعا که اصلاحات خط قرمز تاییدصلاحیت‌هاست بی‌معنی است.

اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان رابطه خوبی دارند اما هیچگاه سعی نکردند این روابط را به رخ رقیب بکشند و به عنوان برگ برنده جریان خود از آن استفاده کنند چون همواره قانون را پیش روی خود قرار داده و تنها انتظارشان این بوده که تمام نهادها و جریان‌ها و شخصیت‌های درگیر انتخابات مطابق آن عمل کنند. چنانکه همگان شاهد بودند در برخی اوقات که مشخص شد گزارشهای رسیده به این نهاد قابل گذشت بوده، رد صلاحیت تبدیل به تایید صلاحیت شده است. اکنون هم که اصولگرایان می‌دانند به دلیل آشفتگی موجود در اردوگاهشان توان رقابت با اصلاح‌طلبان که پس از یک دوره سکوت با قوای بیشتر به عرصه وارد شده‌اند را ندارند بار دیگر بر طبل ردصلاحیت اصلاح‌طلبان می‌کوبند اما اصلاح‌طلبان مطمئن هستند تیر رقیب بار دیگر به سنگ خواهد خورد.

تاکید بر تعامل با شورای نگهبان

وزیر کشور دولت اصلاحات هم دیروز به انتخابات سال۷۶ اشاره کرد و گفت: سال۷۶ علاوه بر استانداران و فرمانداران ما که در مناطق مختلف فعال بودند، بنده و معاون سیاسی وقت یعنی آقای تاجزاده به شکل فعال با شورای نگهبان در تماس بودیم و درخواست داشتیم افرادی که به ناحق حقشان ضایع شده بود، بتوانند به فعالیتشان ادامه دهند. عبدالواحد موسوی‌لاری در پاسخ به این سوال که در انتخابات مجلس ششم چه اتفاقی افتاد که صلاحیت بسیاری از افراد تایید شد، عنوان کرد: فضای امروز و فضای انتخابات مجلس ششم تفاوت زیادی دارد، ولی با همه این‌ها معتقدم دولت باید رسالت خود را جدی تلقی کند. مسئولیت دولت تنها برگزاری انتخابات در هفتم اسفندماه نیست، دولت باید ضمن فراهم کردن مقدمات انتخابات، فضای باز سیاسی و نشاط اجتماعی را ایجاد کند. این از کارکردهای دولت است.

وی یادآور شد: در سال۷۶ در ماه رمضان من در هفته سه روز در شورای نگهبان بودم و در جلسات رسمی با افراد و شخصیت‌ها شرکت داشتم. وزیر کشور دولت اصلاحات تاکید کرد: در این جلسات ما از شورای نگهبان تقاضا کردیم نماینده‌ای تعیین کند که آیت‌ا... رضا استادی را معرفی کردند و ما مرتب با ایشان در تماس بودیم و انصافا آیت‌ا... استادی به شکل بی‌طرفانه مسائل را می‌شنید و به پرونده‌ها رسیدگی می‌کرد و همین عاملی شد برای اینکه افرادی که در مراحل قبل حقشان ضایع شده بود، مجددا بتوانند وارد رقابت انتخاباتی شوند و انتخاباتی به یادماندنی برگزار شد. وی افزود: الان هم فکر می‌کنم آقای روحانی و همکارانش در دولت باید همین روند را دنبال کنند و طی تماس‌های مداوم، با شورای نگهبان ارتباط برقرار کنند و فکر نکنند که همه واقعیت‌ها به شورای نگهبان و تصمیم‌گیرندگان حوزه نظارت منتقل می‌شود.

موسوی لاری ادامه داد: توصیه من این است که دولت از‌‌‌ همان روش انتخابات سال ۷۸ استفاده کند و امیدوارم بتوانیم انتخاباتی کاملا در تراز جمهوری اسلامی و رقابتی داشته باشیم. وزیر کشور دولت اصلاحات با اشاره به موضوع استعلام از مراجع چهارگانه برای تایید صلاحیت کاندیداها تصریح کرد: استعلام یک مرجعیت قانونی دارد و‌‌‌ همان مراجع چهارگانه است. بالطبع هیات‌های اجرایی که منتخب معتمدان هستند‌‌‌ همان نمایندگان عرف محله‌ها هم هستند. تحقیقات محلی نیز باید از همین افراد صورت بگیرد. موسوی‌لاری ادامه داد: اگر ما قانون را مبنا قرار دهیم و شورای نگهبان، هیات‌های اجرایی و دولت روی قانون و پایبندی به آن تاکید کنند، قطعا ما مشکلی نخواهیم داشت. اما گاهی اوقات تفسیرهای سلیقه‌ای از قانون می‌شود و آن بحث دیگری است و ما آنها را قبول نداریم و معتقدیم همه باید واقعیت‌های قانونی را ملاک عمل قرار دهند.

پیشنهاد برای کاهش رد صلاحیت‌ها

نباید از شورای نگهبان توقع تایید صلاحیت همه کاندیداهای مجلس از طیف اصلاح‌طلب و حتی اصولگرا را داشت اما باید راهکاری اندیشید که تعداد کمتری رد صلاحیت شوند و اصلاح‌طلبان ظاهرا تمایلی به انتقاد از ردصلاحیت شدن اعضایشان ندارند بلکه معتقدند باید پیش از ارائه لیست انتخاباتی در اندیشه کاهش تعداد ردصلاحیت‌ها بود که بر همین اساس عبدا... رمضانزاده یکی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب پیشنهاد کرده «برخی چهره‌های اصلاح‌طلب که رای میلیونی دارند، مثل آقای محمدرضا خاتمی و دکتر میردامادی و بهزاد نبوی در انتخابات نامزد نشوند و در مقابل شورای نگهبان صلاحیت دیگر گزینه‌ها را تایید کند تا بتوانیم به مجلسی از عقلا برسیم تا کشور را از وضعیت نا‌مناسب فعلی خارج کند.» از سوی دیگر محمدرضا عارف که از او به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان یاد می‌شود هم چندی پیش در پاسخ به این سوال که «مهم‌ترین نگرانی اصلاح‌طلبان بحث تأیید صلاحیت‌هاست. برای این مساله چه راهکاری دارید؟»

گفت: «با دوستان و مسئولان مذاکراتی داشته‌ام و ان‌شاءا... این مذاکرات را در ماه‌های آینده هم ادامه می‌دهم.» وی در مورد اینکه دوستان چه کسانی هستند هم تصریح کرد: اشخاص مختلف؛ در شورای نگهبان مسئولان اجرائی و... بزرگانی که نقش‌آفرینند یا در حل مشکلات می‌توانند نقش‌آفرینی کنند. البته نمی‌خواهم خودم را به افراد خاصی محدود کنم. برنامه‌ام این است که با اعضای محترم شورای نگهبان و بزرگان حوزه، ملاقات‌هایی داشته باشم. همچنین با دست‌اندرکاران اجرای قانون انتخابات، وزارت کشور و دست‌اندرکاران انتخابات در استان‌ها مثلا نمایندگان شورای نگهبان مذاکره خواهیم کرد. نظر ما این است که با همه دست‌اندرکاران انتخابات تعامل خوبی داشته باشیم تا چنانچه ذهنیت یا پیشداوری وجود دارد، حتی‌الامکان رفع شود.

درعین‌حال که به قانون تمکین می‌کنیم و قانون را مبنا قرار می‌دهیم، راهبرد ما این است که بتوانیم در سطوح مختلف با دست‌اندرکاران انتخابات، تعامل داشته باشیم. البته نباید فراموش کرد که چندی پیش نماینده اصلاح‌طلب مجلس از دیدار برخی روحانیون شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان با فقهای شورای نگهبان در قم و تهران خبر داد. محمدرضا تابش با اعلام دیدار جمعی از فعالان اصلاح‌طلب با فقهای شورای نگهبان گفت: در جلسه‌ای که ما با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات داشتیم اعلام کردند که شورای نگهبان اطمینان داده انشاءا... حرکاتش بر مدار قانون بوده و تعلقات حزبی و جناحی تأثیری در تأیید صلاحیت‌ها نداشته باشد.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس همچنین تصریح کرد: شایستگی کاندیداها و دلبستگی آنها به نظام و انقلاب امری است که ما نیز باید مراعات کنیم و همین موضوع ملاک است. پس از این دیدار بود که قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: در رابطه با شورای نگهبان تنها می‌توانیم با آنها صحبت و رایزنی کنیم. در حال حاضر با بعضی از اعضای شورای نگهبان و برخی علمای قم رایزنی‌هایی را صورت داده ایم. حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا ادامه داد: در همین راستا کمیته‌ای در شورای عالی اصلاحات برای رایزنی با شورای نگهبان تشکیل شده است. این کمیته تلاش دارد با واسطه‌گری بزرگان سیاسی کشور با شورای نگهبان در خصوص مساله ردصلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب رایزنی کند. وی در ادامه یادآور شد: اصلاح‌طلبان به‌رغم سلایق گوناگون، توانسته اند در انتخابات پیش‌رو به وحدت دست پیدا کنند.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/136384

ش.د9404619

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات