صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۹۰۹۲۷

اخبار ویژه روزنامه‌های 28 اردیبهشت ماه

روزنامه کیهان **

فرانس 24: اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند مردم آنها را به چشم حامی دولت ببینند

یک شبکه تلویزیونی فرانسه می‌گوید اصلاح‌طلبان در زمینه چگونگی تعامل با دولت روحانی با چالش مواجه شده‌اند.

فرانس 24 در گزارشی گفت: جریان اصلاح‌طلب بار دیگر در انتخابات پارلمانی به صحنه سیاسی آمد اما این بار با حمایت پشتیبانی و حمایت جریان اعتدال. همین موجب چالش برای اصلاح‌طلبان شده است.

این شبکه می‌افزاید: اصلاح‌طلبان از دریچه نفوذ حسن روحانی دوباره به صحنه سیاسی بازگشته‌اند، اما آنها نمی‌خواهند لقب حامی دولت به آنها داده شود. آنها نمی‌خواهند صدایشان برای مردم ایران قابل تحمل نباشد. آنها تجربه دوره ششم پارلمان را دارند و نمی‌خواهند سناریوی آن مجلس دوباره بازگردد زیرا عملکرد این دوره باعث شد اصلاح‌طلبان بیش از یک دهه از صحنه سیاسی دور شوند.

فرانس - 24 افزود: وضع سیاسی جدید بوته آزمایشی برای اصلاح‌طلبان است و هر لحظه ممکن است که مردم این جریان را نیز به کناری پس زنند.

تولید ناخالص ملی دولت قبلم آرزوست!

دولت یازدهم پس از 3 سال شعار آرزو می‌کند تولید ناخالص ملی سال 90 در دولت قبل را عملی کند. با اتمام سال 95 و در صورت تحقق رشد خوش‌بینانه بالای 6 درصدی، دولت یازدهم در حدود 4 سال فعالیت اقتصادی خود، فقط خواهد توانست که وضعیت تولید ناخالص داخلی کشور را به رکورد دولت قبل بازگرداند.

به گزارش مشرق هفته گذشته علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد گفت: در حال حاضر سطح تولید کشور از بالاترین دوران یعنی سال 90 پایین‌تر است که دلیل آن رکود است که تلاش ما این است که به تولید سال 90 و 91 برسیم.

اظهارات طیب‌نیا اعترافی دیرهنگام نسبت به عملکرد دولت در عرصه اقتصادی است. وضعیت تولید ناخالص داخلی (GDP) در 3 سالی که دولت بر سر کار بوده، آنچنان تعریفی نداشته است. دولت در حالی رشد اقتصادی سال 93 را 3 درصد اعلام کرد که با ادامه رکود در سال 94، دولتی‌ها برخلاف سال 93، ترجیح دادند که کاهش شاخص رشد اقتصادی را سانسور کنند.

در این شرایط که انتقادات از بانک مرکزی بابت سانسور آمار رشد اقتصادی سال گذشته همچنان ادامه دارد، وزیر اقتصاد با سخنان اخیرش در واقع اعتراف کرده که سرجمع عملکرد دولت در عرصه اقتصادی کشور مناسب نبوده و نتوانسته در 3 سال اخیر تحرک خاصی در اقتصاد کشور ایجاد کند.

این در حالی است که مسئولان دولت بارها و بارها با ذکر رشد منفی 6/8 درصدی اقتصاد کشور در سال 91، عملکرد دولت قبل را به همین رشد منفی خلاصه می‌کردند. اما این اولین‌بار است که یک مقام دولتی با دوری از سیاه‌نمایی، به بعد نسبتا مثبت وضعیت تولید ناخالص داخلی کشور در دولت قبل اشاره می‌کند.

براساس آمارهای بانک مرکزی، تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1384 بیش از 166 هزار میلیارد تومان بود که در سال 1390 به رکورد 215 هزار میلیارد تومان رسید و پس از آن در سال‌های 1391 و 1392 نزولی شد.

اگر سال 1391 را سال پایانی عملکرد دولت قبل قلمداد کنیم، هر چند در این سال رشد اقتصادی کشور منفی 6/8 درصد بود، اما در مجموع در دوره 8 ساله دولت قبل، سطح تولید ناخالص داخلی کشور 26 درصد افزایش یافت و از 157 هزار میلیارد تومان در ابتدای سال 1384 به 201 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1391 رسید.

به طور میانگین در 8 ساله دولت قبل تولید ناخالص داخلی کشور سالانه 3/3 درصد رشد کرد که رشد بسیار پایینی است. در مقام مقایسه، دولت یازدهم در 3 سالی که بر سر کار بوده، عملکرد بدتری داشته است. در سال اول، رشد اقتصادی منفی 1/9 درصد بود. در سال 1393 تولید ناخالص داخلی کمی رشد کرد، اما آن طور که از شواهد پیدا است در سال 1394 اوضاع تولید ناخالص داخلی خوب نیست که بانک مرکزی از انتشار این آمار خودداری کرده است.

براساس آمار در دسترس، عملکرد دولت یازدهم در حوزه رشد اقتصادی به طور میانگین سالانه 0/5 درصد بوده است.

برای بازگشت تولید ناخالص داخلی کشور از سطح سال 1393 به رکورد سال 1390، اقتصاد کشور نیازمند رشد 6 درصدی در سال 1394 بود.

اما از آنجا که رشد اقتصادی سال گذشته به احتمال زیاد، منفی بوده در سال جاری برای رسیدن به رکورد دولت دهم، رشد اقتصادی کشور باید از 6 درصد هم بیشتر شود.

فشار بر زیباکلام بعد از مخالفت با نامزدی دوباره روحانی در سال 96

من که نوکر اصلاح‌طلبان نیستم. تشخیص دادم باید بگویم روحانی نباید دوباره نامزد شود و گفتم.

صادق زیباکلام به خاطر اظهارات اخیرش درباره اینکه روحانی به خاطر کارنامه اقتصادی نباید در سال 96 مجدداً نامزد انتخابات شود، مورد اعتراض طیفی از حامیان دولت قرار گرفته است؛ به ویژه از این جهت که اظهارات او دلالت بر ناکارآمدی مدل مدعیان اعتدال و اصلاح‌طلبی می‌کند.

در همین زمینه روزنامه اعتماد سراغ زیباکلام رفته و او را مورد سرزنش قرار داده است: علت اصلی استقبال رسانه‌های اصولگرا از این مواضع‌تان را چه می‌دانید؟

مشکل در عدم جسارت و جرأتی است که شماها ندارید. اگر شماها این جسارت را پیدا می‌کردید که حرف‌های من را نشر دهید شاید اصولگرایان این طوری آن را بُلد نمی‌کردند. چه کسی می‌گوید روزنامه اعتماد اصلاح‌طلب است؟...

به نظرتان چرا رسانه‌های اصولگرا از برخی مواضع شما مانند همین پیشنهادتان به آقای روحانی یا حمایت از ریاست جمهوری 96 استقبال کردند؟ فکر نمی‌کنید که این مواضع برای رسانه‌های اصولگرا و جریان سیاسی رقیب خوراک تهیه می‌کند؟

شما دارید تحریک می‌کنید و دارید مرا کتک می‌زنید که چرا من جرأت کردم و این را گفته‌ام... من که نوکر اصلاح‌طلبان نیستم که هر چه شما می‌خواهید من همان را بگویم. من صادق زیباکلام هرچه را که به نفع مملکت تشخیص بدهم، می‌گویم. اگر شماها از این مواضع من خوشتان نمی‌آید برایم اصلاً اهمیتی ندارد. مگر شما می‌خواهید چیزی را بگویید از من اجازه می‌گیرید؟ چرا من بخواهم چیزی را بگویم از شما باید اجازه بگیرم؟... من رابطه سازمانی و تشکیلاتی با دیگران و اصلاح‌طلبان ندارم.

شما در چه نقطه‌ای از جریان اصلاحات قرار دارید؟

من فکر می‌کنم شما بازجوی اطلاعات هستید.

این سؤال که شما اصلاح‌طلب هستید یا نه و مسلمان هستید یا نه درست نیست.

شما دارید تفتیش عقاید می‌کنید.

شما اعلام کرده‌اید که آقای احمدی‌نژاد 10 تا 15 میلیون رأی دارد. این عدد را از کجا آورده‌اید؟ نظرخواهی یا پایش اطلاعاتی انجام داده‌اید؟

برای اینکه شما فقط در روزنامه اعتماد نشسته‌اید و از هیچ کجا خبر ندارید اما من جاهای دیگر می‌روم و همچنان معتقدم آقای احمدی‌نژاد 10 تا 15 میلیون رأی دارد.

من دلایل خودم را دارم. دوزار هم برای اینکه شما و روزنامه‌تان و برخی نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب من را اصلاح‌طلب بداند یا نه، ارزش قائل نیستم.

چرا ناراحت می‌شوید؟ شما که باید سعه صدرتان خیلی بیشتر از ما باشد.

برای اینکه کار بازجو این است شما را عصبی کند.

غارت 2 میلیارد دلار مزه کرد /آمریکا طلبکار 53 میلیارد دیگر!

در پی رفتارهای منفعلانه دولت و وزارت‌خارجه مقابل دستبرد 2 میلیارد دلاری آمریکا، یک عضو اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی مدعی شد ایران باید 53 میلیارد دلار دیگر به آمریکا غرامت بدهد!

اُرد کیتری در نشریه این بنیاد مدعی شد آمریکا می‌تواند با انتساب برخی حملات تروریستی به ایران، علاوه بر 2 میلیارد دلار اخیر، 53 میلیارد دیگر غرامت را مطالبه کند! وی می‌نویسد: دیوان‌عالی آمریکا رای داده است که دولت ایران باید از محل دارایی‌های مسدود شده خود دو میلیارد دلار به بازماندگان انفجار پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا در سال 1983 در بیروت پرداخت کند؛ این اقدام گرچه گام مهمی برای جبران خسارت وارد شده از تروریسم ایران به قربانیان آمریکایی محسوب می‌شود، اما ناقص است. براین اساس قربانیان آمریکایی تروریسم ایران، می‌توانند نزدیک به 53 میلیارد دلار دیگر از دولت ایران طلب کنند و 26 میلیارد دلار از این مبلغ غرامت به بازماندگان است و 30 میلیارد دلار نیز مبلغی است که به عنوان مجازات برای نهادهای دولتی و مقامات ایرانی تعیین شده است.

عضو اندیشکده FDD‌(اف‌دی‌دی) می‌نویسد: «تا زمانی که ایران این پرونده‌های عظیم را که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، حل و فصل نکند، همچنان روابطش با آمریکا و گسترش روابط تجاری این کشور با اروپا و سایر کشورها تحت‌الشعاع آن قرار خواهد داشت.»

ارد کیتری 11 سال به عنوان مشاور در وزارت امور خارجه آمریکا مشغول به کار بوده است.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها اندکی قبل از حوادث تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 تاسیس شد.

این مرکز که در شهر واشنگتن واقع شده، «آسیب‌پذیرترین نقاط ضعف ایران» را «عملیات رسانه‌ای آن، جایگاه آن در آمریکا و اروپا، و سرمایه‌های ایران در خارج از مرزها تعریف و تصریح کرده است که هدف خود در قبال ایران را از طریق تمرکز بر این نقاط ضعف محقق می‌کند.

یادآور می‌شود دولت و وزارت خارجه کشورمان غیر از برخی کلی‌گویی‌های انتقادی علیه رژیم آمریکا هیچ اقدام قاطعی برای بازپس‌گیری اموال ملت ایران انجام نداده و به جای آن مشغول فرافکنی و بدگویی علیه دولت سابق - به جای دولت اصلاحات که عامل اصلی سرمایه‌گذاری 2 میلیاردی مذکور می‌باشد- بوده است.

سوگندی که دولتمردان خوردند برای سانسور آمار اقتصادی بود؟!

آخرین آمار وزارت صنعت از تولیدات صنعتی مربوط به 1394 است اما دولت تدبیر به سوگند خود برای شفافیت اطلاعاتی عمل نمی‌کند.

به گزارش «فردا» دولت در نخستین جلسه رسمی خود در سال 1392 متنی سیزده ماده‌ای را به نام منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید قرائت و در پیشگاه قرآن کریم و در برابر رئیس‌جمهور و با ادای سوگند به درگاه خداوند قادر متعال متعهد شدند که همواره در دوران مسئولیت خود به آن عمل نمایند.

یکی از بندهای سیزده‌گانه این منشور، ارائه آمار و اطلاعات مربوط به عملکرد وزارت و یا سازمان تحت امر می‌باشد.

«حق مردم در دسترسی به اطلاعات را پاس دارم، شفافیت اطلاعاتی را مبنای عمل قرار دهم، در ارائه اطلاعات به آنان و تعامل با رسانه‌‌ها فعالانه و یا رویکرد مثبت عمل کنم و در این مسیر با نظام اطلاع‌رسانی دولت هماهنگ عمل نمایم.»

اینک نزدیک به ده ماه است که وزارت صنعت، معدن و تجارت از ارائه آمار و اطلاعات ماهیانه مربوط به تولیدات صنعتی خودداری می‌کند و آخرین آماری که در سایت این وزارت‌خانه قرار گرفته است مربوط به مرداد ماه سال 1394 است. عملکرد این وزارتخانه در سال 1394 کاملا نامشخص است و آماری از رشد تولیدات صنعتی (منفی و یا مثبت) در سال مزبور در دسترس افکارعمومی، فعالان اقتصادی و اصحاب رسانه‌ قرار داده نمی‌شود. و در واقع مسئولان صنعتی کشور دقیقا برخلاف منشوری حرکت می‌کنند که در آغاز تصدی مسئولیت خود، عمل به آن را در پیشگاه قرآن متعهد شدند. عدم ارائه آمار تولیدات صنعتی بدون هیچ توضیحی، رافع مسئولیتهای پاسخگویی به پیشگاه مردم و فعالان اقتصادی نمی‌باشد و بی‌خبر ماندن جامعه از آن در اصل مطلب خدشه‌ای وارد نمی‌کند.

علیرضا حائری عضو هیئت‌مدیره انجمن نساجی ایران در این تحلیل می‌افزاید: سال گذشته از برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ده سال آینده رونمایی شد. در این برنامه و در صنایع مختلف و منتخب، افزایش تولیدات، افزایش اشتغال، افزایش صادرات و افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده پیش‌بینی شده بود. خوب است که وزارتخانه مزبور اطلاع‌‌رسانی نماید که در جهت تحقق این اهداف چه اقداماتی صورت گرفته است. و آیا اصولا مسیر حرکتی به سمت تحقق آن می‌باشد یا خیر.

از سخنگوی دولت نیز انتظار است تا در نشست هفتگی خود دلایل عدم ارائه آمار و اطلاعات تولیدات صنعتی و همچنین عدم پایبندی برخی از مسئولان به منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید را در ایجاد شفافیت اطلاعاتی توضیح داده و حق مردم در دسترسی به اطلاعات را به ایشان گوشزد نماید.

رئیس نشدن عارف یا آشوب 88 /کدام دهن‌کجی به مردم است؟!

وزیر کشور دولت اصلاحات می‌گوید نظر شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به شکل اجماعی بر حمایت از نامزدی عارف برای ریاست مجلس است.

موسوی لاری در مصاحبه با ایلنا گفته است: در اولین نشست این شورا موضوع ریاست مجلس مطرح شد و شورای عالی با اجماع صد درصدی عارف را که نفر اول انتخابات کشور است، به عنوان رئیس مجلس در نظر گرفت.

او افزود: شورای عالی تردید ندارد رأی مردم در انتخابات تغییرات را دنبال می‌کرد، بنابراین اگر در مدیریت مجلس تغییری حاصل نشود، بی‌احترامی و بی‌اعتنایی به رأی مردم تلقی می‌شود. اگر کاندیدایی غیر از کسی که از طرف مردم بیشترین رأی را داشته و لیست منتسب به او بالاترین رأی را آورده است، معرفی شود، از نظر ما دهن‌کجی به رأی مردم تلقی می‌شود.

موسوی لاری البته به دهن‌کجی سازمان یافته طیف افراطیون متبوع وی به رأی 24/5 میلیونی مردم در سال 88 که تا مرز راه‌اندازی آشوب پیش رفت توضیحی نداد و این در حالی است که به تصریح عارف، برخی هم‌طیفان آقای موسوی لاری صراحتاً از عارف به عنوان اصلاح‌طلب بدلی و قلابی یاد کرده‌اند.

یادآور می‌شود محمدرضا خاتمی نیز در مصاحبه با ایرنا گفته است: عارف و لاریجانی دو پادشاهند که در یک اقلیم نمی‌گنجند.

وی می‌گوید: آقای لاریجانی در مسئله برجام مقابل تندروها ایستادند و ما قدردان آنها هستیم. اما آقای روحانی فقط وعده برجام را به مردم نداده بود. وی قولهایی در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مواردی چون گسترش آزادی رسانه به مردم داده بود که باید آنها را نیز عملی کند. باید کسی رئیس مجلس باشد که به این برنامه‌ها اعتقاد داشته باشد از این رو وقتی اصلاح‌طلبان مجموع این مسائل را در نظر می‌گیرند برای ریاست مجلس آقای عارف تلاش خواهند کرد. البته تلاش ما این است که موضوع انتخاب رئیس مجلس به یک جدایی بین حامیان دولت منجر نشود اما آقایان عارف و لاریجانی دو پادشاهند که در یک اقلیم نمی‌گنجند و هفت درویش نیستند که بر گلیمی بخسبند.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* نیروهای ویژه ارتش عربستان برای شرکت در یک رزمایش مشترک وارد ترکیه شده‌اند. به گزارش حریت، نیروهای عربستانی پس از ورود به خاک ترکیه در پایگاهی در شهر ازمیر مستقر شدند. این رزمایش که 11 کشور در آن حضور دارند تا دو هفته دیگر ادامه خواهد داشت. براساس اعلام مقامات عربستانی روز پنجشنبه نیز هشت فروند جنگنده به این نیروها اضافه می‌شوند. آمریکا، قطر و آذربایجان نیز در این رزمایش حضور دارند.

* مقامات اردنی مقر تاریخی گروه اخوان المسلمین را که توسط ملک عبدالله اول افتتاح شده بود، بستند. اخوان‌المسلمین این اقدام را ضربه‌ای به میراث تاریخی مردم اردن دانست. خالد ابوزید، استاندار امان در گفتگو با شبکه خبری سی. ان. ان گفت: این اقدام براساس قوانین کشور اردن که اخوان المسلمین را گروهی «تروریستی و غیرمجاز» می‌داند، انجام شد. در طول چند روز گذشته در این مرکز فعالیت‌هایی صورت گرفت که موجب تعطیلی آن شد. مرکزی که به عنوان نماد سیاسی تاریخ تاسیس شاخه اخوان المسلمین در سال 1324 شناخته می‌شود.، در قلب امان پایتخت اردن افتتاح شد و در طول سال‌های اخیر تنها مرکز نمادین برای این گروه بود که فعالیتی در آن صورت نمی‌گرفت.

* شاخه القاعده در یمن در بیانیه‌ای امارات را تهدید کرد. روزنامه المسری که اخبار مربوط به القاعده در یمن را منتشر می‌کند در شماره اخیر خود امارات را تهدید و اعلام کرد: پس از گذشت بیش از یک سال از ورود انصارالشریعه به عنوان زیر شاخه‌های سازمان القاعده در شبه جزیره عربستان به شهر مکلا و ارائه خدمات و به راه انداختن طرح‌ها، نیروهای ائتلاف به رهبری امارات به مکلا حمله کرده و با القاعده جنگیدند. القاعده با نشان دادن عکس‌العمل در بیانیه‌ای تهدید کرد که از امارات انتقام خواهد گرفت. تروریست‌های القاعده سال گذشته میلادی کنترل شهر بندری مکلا و مناطقی در جنوب یمن را دردست گرفتند اما اخیراً نیروهای تحت امر عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن با کمک نیروهای اماراتی و عربستانی القاعده را از این شهر بیرون راندند.

*********************************

روزنامه ایران**

محاکمه 30 شهروند سعودی به اتهام جاسوسی برای ایران

یک مقام عربستان سعودی در اتهام‌زنی جدید علیه ایران، تهران را به داشتن شبکه جاسوسی در شهرهای عربستان سعودی متهم کرد. به گزارش عصر ایران، «بسام بن زکی عطیه» مقام ارشد در دادستانی عربستان سعودی مدعی شد «ایران در عربستان سعودی شبکه جاسوسی داشت که در 8 شهر این کشور فعالیت می‌کرد.

هم اکنون اعضای این شبکه در حال محاکمه هستند که در میان آنها 30 شهروند سعودی حضور دارند.» این مقام سعودی برای ادعاهای ضدایرانی خود دلیلی مطرح نکرد اما مدعی شد: «این شبکه جاسوسی از سوی سفارت ایران در ریاض فعالیت می‌کرد. این شبکه 64 مورد اطلاعات نظامی و امنیتی و غیرنظامی از 7 بخش مختلف در عربستان سعودی به ایران منتقل کرده بود. سفارت ایران در ریاض، این افراد را سازماندهی کرده بود.»

روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب با قرار کفالت آزاد شد

یکی از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب با شکایت یکی از نهادهای نظامی احضار و پس از تحقیقات با قرار کفالت آزاد شد. به گزارش ایلنا، سروش فرهادیان از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب با شکایت یکی از نهادهای نظامی به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی به بازپرسی شعبه اول دادسرای اراک احضار و پس از تفهیم اتهام و انجام تحقیقات مقدماتی با قرار کفالت آزاد شد. برخی رسانه‌های اصولگرا از این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب به عنوان سازمان دهنده اصلی «ستادهای اصلاح طلبان (امید) در دور دوم انتخابات در استان مرکزی یاد کردند که اصلاح‌طلبان او را از تهران برای انجام مأموریت پیروزی در انتخابات استان مرکزی در ایام برگزاری دور دوم انتخابات به اراک فرستادند. فرهادیان در حال حاضر مدیرمسئول هفته‌نامه «‌روبه‌رو» است.

مدیر «پرشین بلاگ» بازداشت شد

ایسنا به نقل از یک مقام آگاه خبر داد که «مهدی بوترابی، مدیر گروه سایت‌های پرشین بلاگ بازداشت شد». بوترابی پیش از این در سال 88 بازداشت شده بود و اکنون پرونده‌ای در دستگاه قضایی دارد.

اخبار ضد و نقیض درباره آزادی عامل انتشار عکس‌های منتسب به مینو خالقی

برخی سایت‌های خبری روز گذشته خبر دادند که حامد طالبی، عامل انتشار عکس‌های منتسب به مینو خالقی آزاد شده است. انصاف نیوز به نقل از عبدالرضا داوری یکی از نزدیکان دولت قبل نوشته است که طالبی یکشنبه شب از زندان اوین آزاد شده است. براساس گزارش‌های منتشر شده، طالبی چند روز پیش به اتهام انتشار عکس‌های منتسب به مینو خالقی در کانال تلگرامی قیچی بازداشت شده بود. گفتنی است، با پیگیری‌های خبرنگار «ایران» درخصوص آزادی حامد طالبی مشخص شد که نامبرده هنوز آزاد نشده و در صورت تأمین قرار، از زندان آزاد خواهد شد. همچنین روز گذشته هیچ مقام قضایی آزادی نامبرده را تأیید نکرده است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

تظاهرات جنبش روشنایی کابل را تعطیل کرد

دوشنبه تظاهرات میلیونی «جنبش روشنایی» با حضور مردم مناطق مختلف افغانستان در کابل در اعتراض به تغییر مسیر انتقال برق توتاپ با خواسته تأمین عدالت و دولت وحدت ملی در تمام مناطق این کشور، کابل را به تعطیلی کشاند. به گزارش تسنیم، این راهپیمایی اعتراض‌آمیز در حالی برگزار شد که محمد اشرف‌غنی، رئیس‌جمهور افغانستان در پی اعتراض‌های گسترده مردم با صدور حکمی ادامه کار پروژه انتقال برق ترکمنستان به افغانستان موسوم به پروژه توتاپ را به‌حالت تعلیق درآورد.

پیام تبریک و تسلیت الحوثی به نصرالله

سیدعبدالملک بدرالدین‌الحوثی، دبیرکل انصارالله یمن با ارسال پیامی به سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، شهادت مصطفی بدرالدین، فرمانده نظامی این حزب را تبریک و تسلیت گفت. در این پیام آمده است: جناب سیدحسن نصرالله! شهادت این بزرگوار را به او به خاطر درجه‌ای که به آن دست یافته و به حزب‌الله به خاطر این هدیه و شرافتی که به دست آورده تبریک و از این بابت که چنین شخصیتی از دست رفته تسلیت می‌گوییم و از خداوند می‌خواهیم بر تعداد این مردان جهادگر بیفزاید.

کشته شدن 7 نیروی امنیتی ترکیه

موج تلفات و خسارات سنگین نیروهای دولتی ترکیه در جنگ داخلی این کشور طی هفته‌های اخیر ادامه دارد. یک منبع نزدیک به کردها اعلام کرد حداقل7 نیروی امنیتی ترکیه در درگیری با شبه‌نظامیان کرد در جنوب شرق این کشور کشته شده‌اند. به گزارش خبرگزاری ای‌ان‌اف، در این درگیری که یکشنبه‌شب در منطقه 5 استان سرناک بین نیروهای امنیتی ترکیه و شبه‌نظامیان کرد عضو واحدهای حفاظت غیرنظامی کرد موسوم به «وای‌پی‌اس» انجام شده بود همچنین 20 نیروی دولتی دیگر زخمی شدند.

2 شبه‌نظامی کرد نیز در این درگیری‌ها کشته شدند.

تظاهرات سراسری در اروپا علیه ریاضت اقتصادی

گروه بین‌الملل: ده‌ها شهر اروپا بویژه پاریس و مادرید، یکشنبه به فراخوان جنبش اعتراضی جوانان فرانسه مشهور به «ایستادگی در شب» پاسخ مثبت داده و علیه ریاضت اقتصادی و دیگر مشکلات اجتماعی تظاهرات کردند. بر این اساس، در شهر مادرید، پایتخت اسپانیا هزاران تن از جوانان معترض در میدان مشهور «پوئرتا دل سول» برای همبستگی با ابتکار فرانسوی‌ها و همزمان گرامیداشت پنجمین سالگرد آغاز به کار جنبش اعتراضی جوانان اسپانیایی مشهور به جنبش «خشمگینان» دست به تجمع زدند. جنبش خشمگینان اسپانیا در سال 2011 با برگزاری تجمعات گسترده علیه ریاضت اقتصادی کار خود را آغاز کرد و در نتیجه این جنبش، حزب چپگرای افراطی «پودموس» که اکنون سومین حزب محبوب اسپانیاست شکل گرفت. تاریخ 15 مه به عمد برای فراخوان این تجمع‌ها انتخاب شد تا بر تداوم اعتراضات فرانسه و اسپانیا تاکید شود. وب‌سایت و صفحه‌های اینترنتی منسوب به جنبش اعتراضی «ایستادگی در شب» فرانسه در ابتدا فراخوان برپایی تظاهرات روز یکشنبه را تحت عنوان «روز جهانی اقدام» منتشر کردند. این وب‌سایت اکنون مدعی است که بالغ بر 266 شهر در فرانسه و 130 شهر دیگر در اروپا و سراسر جهان به فراخوان تظاهرات این جنبش پاسخ مثبت داده‌اند. معترضان چندین شهر اروپا شامل شهرهای ژنو، لندن، رم و دیگر شهرها دست به تشکیل جنبش‌های اعتراضی «ایستادگی» زدند و در شبکه‌های اجتماعی در حال جذب پیرو هستند.

*********************************


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات