تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۹۱۰۷۴
تحلیل رویترز از حضور سیدحسن خمینی در انتخابات:

«سیدحسن» ارتباط نزدیکی با اصلاح‌طلبان دارد

(روزنامه آفتاب يزد – 1394/09/29 – شماره 4503 – صفحه 3)

گروه سیاسی: حضور سید حسن خمینی برای ثبت نام در محل خبرگان همچنان با واکنش های داخلی و خارجی همراه است به همین دلیل رویترز نیز به تحلیل این ثبت نام پرداخته و گفته است محبوبیت نخستین عضو از خانواده خمینی در صندوق‌های رای سنجیده می‌شود. رویترز نوشت نوه آیت الله خمینی به دنبال آن است تا در انتخابات سال آینده میلادی در مجلسی شرکت کند که وظیفه آن انتخاب رهبر آینده ایران است. به گزارش نامه نیوز، این خبرگزاری در گزارشی به خبر ثبت نام سید حسن خمینی برای شرکت در انتخابات خبرگان رهبری واکنش نشان داد و گفت : ثبت نام داوطلبان شرکت در انتخابات خبرگان رهبری از روز پنجشنبه آغاز شد تا محبوبیت نخستین عضو از خانواده موسس انقلاب اسلامی ایران در صندوق های رای سنجیده شود.

نامزدی سید حسن خمینی برای حضور در انتخابات آینده خبرگان رهبری منجر به ایجاد بحث و تنش داغی میان تندروها و میانه روها شده است، چرا که در صورت پیروزی خمینی جوان در این انتخابات وی را به بالاترین عرصه سیاست در ایران خواهد برد. حسن خمینی 43 ساله، روحانی سیاستمدار میانه رو است که برای حضور در انتخابات خبرگان رهبری ثبت نام کرده است. وی با در اختیار داشتن حامیان قدرتمند تقریبا از پیروزی در مجلس خبرگان مطمئن است. حسن خمینی ارتباط نزدیکی با اصلاح طلبان در ایران دارد و به عنوان وارث اصلی این خانواده در سیاست محسوب می‌شود و تصمیم وی برای ورود به سیاست، دنیای سیاست در تهران را معطوف به خود کرد.

حسن خمینی به حسن روحانی، رئیس جمهوری میانه رو و عملگرای ایران نزدیک است، کسی که محبوبیتش به دلیل توافق هسته ای با قدرت های جهانی افزایش یافته است. روحانی و هاشمی رفسنجانی، متحد قدرتمند خود امیدوارند با محبوبیتی که در اختیار دارند بتوانند اکثریت کرسی های مجلس خبرگان و پارلمان را در اختیار بگیرند.

سلیقه‌ها را تحمل کنیم

در همین رابطه مسعود پزشکیان وزیربهداشت دولت اصلاحات به نامه نیوز گفت:" حضور سید حسن خمینی می تواند استقبال و حضور مردم را افزایش دهد،اینکه ما فقط تلاش کنیم که یک سلیقه به صحنه بیاید و یک سلیقه در صحنه حضور داشته باشد طبیعتا نمی توان انتظار داشت که مردم به صحنه بیایند و رای بدهند ،زیرا آنهایی که آن افراد را می خواهند به صحنه می آیند و رای می‌دهند."پزشکیان بیان کرد:"اگر سلیقه ای مخالف آن چیزی که ما می خواهیم نباشد و اجازه مطرح شدن به آن سلایق را به هردلیل و بهانه ای ندهیم خود به خود جامعه را تک بعدی می کند و باعث می‌شود که فقط با یک نگاه مسائل طرح شود و رقابت را ازبین می برد و مانع پیشرفت و توسعه می شود و این در حالی است که توسعه در رقابت بیشتر معنا می دهد ،باوجود رقیب است که انسان سعی می‌کند بیشتر بدود و تلاش کند ووقتی رقیبی نباشد که رقابتی نیز نیست و پیروزی نیز معنا ندارد.

وزیر بهداشت دولت اصلاحات در مورد اهدافی که برخی گروههای تندرو در چندروز اخیر برای تخریب سید حسن در پیش گرفته اند گفت:اگر منطقی وجود داشته باشد که افراد دعوا نمی کنندو فحش نمی‌دهند،چه کسانی جلسات پیامبران را به هم می زدند؟کدامیک از پیامبران و یا مصلحی جلسه ای را به هم زده است؟تمام کسانی که جلسات رابه هم زدند کسانی بودند که از شنیدن حق واهمه داشتند.

وی اضافه کرد:اگر ما حق هستیم و حرف حق را می زنیم که نباید بترسیم و فحش دادن و دعوا کردن نشان می دهد که کسانی که دست به این کار می زنند منطق و دلیلی ندارند وگرنه اگر دلیلی داشتند این کار را نمی کردند. پزشکیان گفت:قانون اجازه داده است که افراد در جایگاه قانونی حرف بزنند اما عده ای این جلسات را به هم می زنند و این نشان می دهد که این افراد منطق ندارند.

نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: این افراد هدفشان این است که غیر از خودشان فرد دیگری نباشد و کاری کنند کسانی که حرف حق دارند جرات به میدان آمدن را نداشته باشند . پزشکیان تاکید کرد:شاید عده ای بخواهند خالص و برای خدا کاری کنند،مثلا الان عده ای از داعشی ها در حال حاضر به خیال خود فقط برای خدا کار می کنند ولی نگاهشان است که مشکل دارد،پس لازم است که نگاه‌ها اصلاح شود. وی ادامه داد:کسی که معتقد به انقلاب،اسلام وولایت باشد حق ندارد خارج از قانون به هر دلیلی عمل کند،اگر کسی مشکل دارد قانون برایش محل مشخص کرده است و از آن مجرا عمل کند،آنهایی که خلاف قانون عمل می کنند خلاف فرمایشات رهبری و امام عمل می کنند و این قابل قبول نیست.

تخریب‌ها فایده‌ای ندارد

در همین رابطه یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت:تخریب ها و مخالفت های افراد افراط گرا، تاثیریدراراده مردم درجهت توجه به حضور حاج حسن آقای خمینی درعرصه انتخابات مجلس خبرگان نخواهدداشت. حجت الاسلام والمسلمین ناصرقوامی در گفتگو با "نواندیش" دربیان ویژگی های حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی و مورد توجه قرار دادن ورود ایشان به عرصه انتخابات مجلس خبرگان گفت:" ایشان این موضوع را به اثبات رسانده اند که فراجناحی حرکت و عمل می کنند ضمن اینکه این شخصیت به بیت رهبرکبیرانقلاب اسلامی وابسته هستند وبه طورطبیعی با سیره علمی وعملی حضرت امام (ره ) آشنایی زیادی دارند." وی افزود: "حاج حسن آقای خمینی درقم تدریس می کنند و مدارج علمی و اجتهادی ایشان حائزاهمیت است همچنین موقعیت اجتماعی ایشان نیز بسیار مهم است و توجه مردم نیز به ایشان بالاست که البته حق هم همین است.

" وی حضور حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی و آیت الله موسوی بجنوردی درعرصه انتخابات مجلس خبرگان را عاملی درجهت افزایش مشارکت مردم دراین راستا عنوان کرد. این فعال سیاسی اصلاح طلب درادامه درباره وجود برخی مخالف خوانی ها نسبت به حضور سید حسن خمینی درانتخابات مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: درکشورما باندها و گروه هایی هستند که در اختلاف افکنی و توهین کردن و همچنین آسیب رساندن به شخصیت ها منافعی دارند. با این حال باید گفت که تخریب ها و مخالفت های این افراد افراط گرا، تاثیری در اراده مردم نخواهد داشت.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=21904

ش.د9405025

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات