تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۰۴۵
گزارش آفتاب يزد از مختصات انتخابات آتي مجلس خبرگان

ورود اعتدال‌گرایان

(روزنامه آفتاب يزد - 1394/09/23 - شماره 4498 - صفحه 2)

گروه سیاسی: فقط سید حسن خمینی نیست که با اعلام ورودش برای کاندیداتوری، عده‌ای را به هول وولا انداخته تا از این حضور گلایه و فغان سر دهند، بلکه این عده چهره‌هایی مثل هاشمی رفسنجانی و احتمالا روحانی را هم برنمی تابند و این موضوع را با برخی سخنان علیه این دو نیز در گذشته به اثبات رسانده اند، اما اگر پای آمدن روحانیون تمام اصلاحاتی! مثل موسوی بجنوردی وشاید محقق داماد و... هم درمیان باشد که دیگر هیچ!

لابد برای بودن چنین افرادی است که دوباره موتور برخی روشن شده و حتی درباره ورود فتنه‌گران هم هشدار و نظر می‌دهند. تا جایی که آنقدر توهم برخی به اوج رسیده که معتقدند حضور کسانی چون سیدحسن خمینی بازی جریان تجدید نظر طلب است که با بیگانگان پیوند دارند و حتما همه شما می‌دانید ته این حرفهایشان هم به واژه فتنه‌گری ختم می‌شود، البته طبیعی است! چون اگر این کلمه (فتنه) را از آنها بگیرید سلاح دیگری برای حمله به رقیب ندارند!

اما شاید واکنش‌های عجولانه و تخریبی اینچنینی مخالفان و صحبت‌هایشان درباره نامزدهای خبرگان بتواند، مصداق بارز حکایت "عدو شود سبب خیر" هم باشد.

چرا که بی گمان این عصبانیت برخی بی‌دلیل نیست،عصبانیتی که پیشتر درباره حضور اصلاح‌طلبان در مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری از این عده می‌دیدیم واکنون به سمت مجلس خبرگان کشیده شده، اتفاقا که حادثه میمون و مبارکی است! چرا که این یعنی برای معدود دفعاتی رقبا حتی در مجلس خبرگان هم، احساس خطر کرده اند و حضور احتمالی اصلاح‌طلبان و برخی شخصیت‌ها در این جایگاه به مزاجشان خوش نمی‌آید و برای همین نیز، اینگونه بی محابا به این و آن حمله می‌کنند.

وهمه اینها یعنی اینکه قرار است اصلاح‌طلبان اینبار متفاوت تر از گذشته برای حضور در خبرگان رخ نمایند و پرصلابت تر از قبل برای این انتخابات برنامه داشته باشند. خبرگانی که پیشتر، آن را به حضور چهره‌های اصولگرا می‌شناختیم، شاید اینبار قرار است طراوتی دوچندان به یُمن وجود تفکرات اصلاح جویانه بیابد و تکثر اندیشه‌ها را بیش از پیش به منصه ظهور گذارد.

احتمالا برای همین است که عده‌ای ناراحت از این تحرکات و اعلام حضورهای اخیر برخی چهره‌ها، بنا را بر ترشرویی سیاسی گذاشته‌اند و تخریب‌های بی پایه و اساسشان را به قوتی روزافزون و در حوزه‌ای متفاوت جهت داده‌اند.

اما آیا به راستی قرار است مجتهدین اصلاح‌طلب نقش پرقدرتی ایفا کنند؟ و بناست برنامه‌های ویژه‌ای برای حضورشان داشته باشند؟ چنانچه چنین قصدو نظری باشد آیا اصلاح‌طلبان، باید همچون انتخابات مجلس شورای اسلامی در مورد مجلس خبرگان هم نگرانی‌هایی از حیث تایید صلاحیتشان داشته باشند؟ درکنارهمه اینها اظهارات اخیر آیت اله هاشمی رفسنجانی را هم بگذارید که گفته منتظر است تا احراز صلاحیت‌ها مشخص شود تا صریحا اعلام کند که برای حضور درانتخابات خبرگان از چه اشخاصی حمایت خواهد کرد؟

اما انتخابات خبرگان امسال از حیثی دیگر نیز قابل توجه است و آن اینکه این انتخابات در هنگامه‌ای برگزار می‌شود که دولت حسن روحانی بر روی کار است و بی‌گمان این موضوع نیز یا می‌تواند نوید بخش روزهایی بهتر برای این مجلس باشد و یا اینکه امتحانی بزرگ برای قوه مجریه کنونی، که ممکن است در آن نمره قبولی کسب نکند!

واقعیتی که باید پذیرفت

حجه الاسلام والمسلمین محسن غرویان در اینباره که انتخابات خبرگان امسال با دوره‌های پیش چه تفاوتی خواهد داشت به آفتاب یزد گفت:" با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور، فضای جدید سیاسی در کشور ما باز شده است، این فضای جدید فضایی اعتدالی است و من تایید می کنم که این فضا در مجلس شورای اسلامی و خبرگان با ورود چهره‌های معتدل، تحول بزرگی را در کشور ایجاد می‌کند."

وی درباره وضعیت تایید صلاحیت‌های اصلاح‌طلبان در مجلس خبرگان هم اظهار داشت: "نمی‌توانم به‌طور قطعی نوع برخورد با کاندیدای مجلس خبرگان را پیش‌بینی کنم ولی فضای سیاسی جدید اقتضا می‌کند تا چهره‌های جدیدی هم در مجلس خبرگان و شورا حضور پیدا کنند و این یک درخواست و مطالبه ملی است."

این استاد حوزه ادامه داد: " همانطور که در ریاست جمهوری با اکثریت آرا، حسن روحانی را انتخاب کردند در خبرگان هم مردم به دنبال چهره‌های متناسب و همراه با دولت می‌گردند و می خواهند آنها را به مجلس بفرستند و این یک واقعیت اجتماعی است ما نیازمند یک چرخش هستیم، امری که در تمام دنیا وجود دارد."

وی تاکید کرد:" نباید عده ای به خاطر اینکه افراد جدیدی می خواهند پای به مجلس خبرگان گذارند، از واژه فتنه‌گران استفاده کنند، ولی متاسفانه گروهی، صحبت از فتنه ای جدید در مجلس خبرگان کرده‌اند، حقیقت این که فتنه ای در کار نیست بلکه چرخش قدرت در خبرگان در راه است. قرار است نوعی از تفکر کمرنگ شود و تفکر دیگری بر روی کار بیاید. پس بهتر است عده‌ای نخواهند جلوی چنین تغییراتی را با برچسب فتنه و نفوذ بگیرند. "

غرویان ادامه داد:" به نظر من واژه فتنه برای داوطلبین مجلس خبرگان بسیار زشت است، بخصوص اینکه این افراد باید از فیلترهایی مثل امتحان اجتهاد و مصاحبه شفاهی هم بگذرند اصلا معنا ندارد که عده ای به مجتهدین و علمایی که دیدگاه‌های متفاوت دارند فتنه‌گر بگویند."

هرکس خلاف سلیقه من حرف زد؛ فتنه‌گراست؟!

این روحانی افزود: "اگر بخواهیم بگوییم کسی که خلاف سلیقه من می اندیشد فتنه‌گر است یک انحصارطلبی است و نباید از همین الان چنین فضاسازی را در کشور انجام دهیم."

وی درباره لزوم تنوع افکار و آرا در مجلس خبرگان گفت:" تنوع آرا یک امر طبیعی است، همانطور که در ریاست جمهوری وقتی تنوع افکار و آرا وجود دارد مردم هم حضور پیدا می‌کنند، ما باید در مجلس خبرگان هم چنین شرایطی فراهم کنیم."

غرویان تاکید کرد:" ما در بین مراجع و علمای تراز اول حوزه‌ها هم اختلاف نظرهای مختلف داریم، باید این موضوع را بپذیریم که مردم دیدگاه‌های متفاوت دارند بنابراین باید شرایط برای ورود همه آنها باز باشد. چرا که اگر در مجلس خبرگان تنوع افکارداشته باشیم."

این استاد حوزه درباره این سخن هاشمی رفسنجانی که گفته است منتظر احراز صلاحیت هاست تا شخصا اعلام کند از چه کسانی حمایت خواهد کرد، گفت: "آقای هاشمی صریحا خودش هم گفته که محکم و استوار در انتخابات حضور پیدا می کند و لیست هم خواهد داد. این حق ملت است که تعیین کنند چه کسانی در خبرگان باشند."

غرویان درباره اینکه آیا اصلاح‌طلبان در این دوره با نیروی پرقدرتی قرار است پای به عرصه انتخابات بگذارند، گفت: "من معتقدم که حضور حداکثری همه احزاب و گروه‌ها در مجلس خبرگان ضرورت دارد و اصلاح‌طلبان نیز اگر می خواهند به پیروزی برسند باید حضور حداکثری مردم را پشت سرخود داشته باشند."

تنوعی که مفهوم پیدا می‌کند

اما حجه الاسلام والمسلمین ناصر قوامی در این‌باره به آفتاب یزد گفت:" جایگاه قانونی مجلس خبرگان جایگاه والایی است."

وی گفت:" امیدوارم در مجلس خبرگان تنوع آرا وجود داشته باشد و همه قشرها بتوانند در این مجلس شرکت کنند."

قوامی اضافه کرد:" اگر امکانات رقبای نامزدها یکسان باشد، تنوع هم معنی و مفهوم پیدا می کند."

این روحانی افزود:" اکثر گرایش‌ها در میان هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان وجود دارد باید شرایط رقابت برای هر دو طرف برابر و تکثر دیدگاه وجود داشته باشد."

http://aftabeyazd.ir/?newsid=21407

ش.د9404598

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات