تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۱۶۱
واكنش آيت‌الله هاشمي به رد صلاحيت‌ها

تبريك هسته‌اي و تاسف انتخاباتي

پایگاه بصیرت / مهدی رضایی

(روزنامه آرمان ـ 1394/10/29 ـ شماره 2954 ـ صفحه 3)

قطعنامه ۵۹۸ تكرار مي‌شود اما نه پشت ميز مذاكره و جنگ بلكه پشت ميز منطق و استدلال! اين قطعنامه چه بود كه سال‌هاي سال در تاريخ ايران زنده مانده و در پس هر تصميم از آن ياد مي‌شود؟ نام آيت‌ا... هاشمي با قطعنامه ۵۹۸ گره خورده است و چنان است كه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام هرگاه خواسته تا درباره اقدامات با اهميت در مسيرهاي سخت سخن بگويد يادي از اين قطعنامه كرده است؛ بي‌شك او در پذيرش قطعنامه ۵۹۸ داراي نقش زياد بوده كه امروز به راحتي به قياس آن با ساير موضوعات مي‌پردازد. براي هاشمي شرايط اين ماه‌ها بسيار با آن ماه‌هايي شباهت داشت كه براي پذيرش يك قطعنامه در فشار از سوي مخالفاني بود كه لباس دوست پوشيده بودند. در آذرماه امسال نيز كه هاشمي پيام تبريكي براي بسته شدن پرونده ايران در شوراي حكام منتشر كرد، آمده بود: « با تبريك پيروزي شيرين رأي شوراي حكام براي بسته شدن پرونده موسوم به «پي‌ام دي» و ابطال ۱۲ قطعنامه عليه ايران اسلامي، به ملت شريف ايران، رهبر معظم و مجموعه دولت و مسئولان كشور، كه از جهات فراواني شبيه تصويب قطعنامه ۵۹۸ در سازمان ملل است، اميدوارم با تداوم تدبير خردمندانه و گسترش دامنه سياست تنش‌زدايي و تقويت روابط جمهوري اسلامي براساس سه اصل «حكمت، عزت و مصلحت» ايران اسلامي به جايگاه شايسته خويش در نظام بين‌المللي برسد و مردم عزيز شيريني پاداش سال‌ها تحمل تحريم‌هاي ظالمانه را با حركت كشور در مسير توسعه و پيشرفت بچشند.»

دغدغه‌هاي انتخاباتي هاشمي

اما آیت ا...هاشمي در عين اينكه از به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته‌اي پس از ۱۳ سال خوشحال است اما اين روزها دغدغه‌هايي هم دارد و آن هم ردصلاحيت تعداد زيادي از كانديداهاي حضور در مجلس دهم است. پيش از اعلام نتايج بررسي صلاحيت ها از سوي شوراي نگهبان بود كه او گفت: «شايد بعضي‌ها ردصلاحيت شوند كه اگر ثبت‌نام‌ها و پيگيري قانوني، براي رضاي خداوند و انجام وظيفه بوده، نبايد ناراحت شوند، بلكه بايد با حفظ هوشياري و منطق، نظر نهايي را به خدا و مردم بسپارند كه البته تاريخ مخصوصاً در سال‌هاي اخير ثابت كرده كه خداوند هيچ‌وقت نمي‌گذارد، حق مظلوم پايمال شود.» شايد او هم تصور نمي‌كرد تعداد ردصلاحيت ها اين باشد كه اگر پيش بيني آن را داشت راهكار ديگري در كنار صبوري ارائه مي‌كرد. فقط هاشمي نبود كه روز يكشنبه پس از اطلاع از ميزان ردصلاحيت ها متعجب شد بلكه رئيس‌جمهور هم همين احساس را داشت و قول پيگيري و استفاده از ظرفيت‌هايي را داد كه طبق قانون به او تعلق دارد. اما هاشمي مرد روزهاي سخت است و در عمل بارها اين ادعا را نشان داده است. ایشان اين‌بار هم بذر نااميدي و يأس نمي‌پاشد و از برجام ۲ سخن‌ مي‌گويد. برجامي كه فاز نخست آن لبخند بر لب دلسوزان آورد و فاز ۲ تداوم‌دهنده همان شادي است.

جدي گرفتن كرسي‌هاي آزادانديشي

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه صبح ديروز در بيست و يكمين جشنواره تحقيقاتي علوم پزشكي رازي سخن مي‌گفت، تاكيد كرد: پس از موفقيت برجام۱ بايد با حراست از دستاوردهاي برجام و باز گذاشتن راه تحقيق و پژوهش و جدي گرفتن كرسي‌هاي آزادانديشي و آزادي بيان و عقيده در برجام ۲ بتوانيم زمينه‌هاي توسعه و رشد و بالندگي كشور را فراهم كنيم. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني گفت: در سال ۱۳۷۴ كه سيستم تحقيقات علوم پزشكي را با محوريت دكتر ملك‌زاده راه‌اندازي كرديم، آرزوهاي بلندي داشتيم، كه طي اين سال‌ها بخشي از آن موفق بوده است. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ضرورت باز كردن فضا براي تحقيق و پژوهش و استفاده از دانشمندان و انديشمندان را مورد تاكيد قرار داد و گفت: طبق آمار، متاسفانه طي سال‌هاي ۹۱ و ۹۲، ۱۵۰ هزار متفكر و نخبه ايراني به خارج از كشور رفتند و اسم سازمان معتبر علمي ناسا را مكاني گذاشتند كه تبلور حضور دانشمندان ايراني‌ است. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني به تاكيد و سفارش مقام معظم رهبري در چند سال گذشته مبني بر ايجاد كرسي‌هاي آزادانديشي اشاره كرد و گفت: متاسفانه آنطور كه شايسته است، به اين امر مهم پرداخته نشد، واقعا چقدر كرسي‌هاي آزادانديشي آزاد است؟! كافي است جرياني حرف محققي را نپسندد! آيت‌ا... هاشمي، آزادانديشي را اساس پيشرفت اسلام دانست و گفت: در زمان امامان معصوم فضا براي علم و دانش باز بوده است و با وجودي كه علم آنان لدني بوده است، به معلم خود هديه به پاس ياد دادن مي‌دادند و در چنين شرايطي بود كه بزرگ‌ترين تمدن دنيا را در جامعه‌اي كه تعداد باسوادان آن بسيار اندك بود، پايه‌گذاري كردند، به‌طوري كه هنوز خيلي‌ها ريزه‌خوار آن تمدن هستند.

تبريك اجراي برجام

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنان خويش با تبريك اجراي برجام در پي موفقيت تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي ايران در مذاكرات با ۱+۵ با حمايت رهبري و مردم و تلاش‌هاي شبانه‌روزي اعضاي تيم، اظهار داشت: كاري كه دولت آقاي روحاني و تيم هسته‌اي ايران انجام داد، كاري خطير و بزرگ است كه بي‌شباهت به پذيرش قطعنامه ۵۹۸ نيست. البته شرايط كشور در مقايسه با آن روز‌ها از جهاتي بهتر و از جهاتي بد‌تر است، ما در آن سال‌ها اين همه انحراف و قرض نداشتيم و با كشورهايي كه دشمن خوني ما بودند، پس از يك سال روابط عادي و طبيعي داشتيم. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به خوشحالي و خرسندي همه دنيا به جز صهيونيست‌ها، جمهوري‌خواهان آمريكا از اجراي برجام، گفت: در موفقيت برجام ۱ تيم هسته‌اي ايران با پشتوانه حق و دانش به مصاف ۱+۵ رفت و حقانيت ايران را به آنها اثبات كرد و در شرايط فعلي وضع هسته‌اي ما خيلي بهتر از گذشته شده است، چرا كه مواد غني شده اورانيوم را به روسيه مي‌فروشيم و در آينده آب سنگين را به آمريكا خواهيم فروخت.

تاسف از رد صلاحيت‌ها

وي با ابراز تاسف از اعلام ردصلاحيت حدود ۶۰درصد از داوطلبان نمايندگي مجلس در روز اول انجام برجام، گفت: پس از موفقيت برجام‌۱ بايد با حراست از دستاوردهاي برجام و باز گذاشتن راه تحقيق و پژوهش و جدي گرفتن كرسي‌هاي آزادانديشي و آزادي بيان و عقيده در برجام ۲ بتوانيم زمينه‌هاي توسعه و رشد و بالندگي كشور را فراهم كنيم. آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني با ابراز تاسف شديد از تفرقه ميان امت‌هاي اسلامي، شرايط بحراني منطقه بويژه در كشورهاي عراق، ليبي، يمن، سومالي، افغانستان و گسترش القاعده و بد‌تر از آن گروهك تروريستي داعش و ويروس تروريسم، گفت: اگر مي‌بينيد كه ايران در اين شرايط، امن و با ثبات است، دليلي جز هوشياري مراكز اطلاعاتي، نظامي و عشق و علاقه و مردم به انقلاب اسلامي و كشور و حمايت از آن نيست.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/141071

ش.د9405203

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات