تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۱۲۷
ناصري و خباز در گفت‌وگو با آرمان تحليل كردند

دغدغه‌‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور

مقدمه: « باید بگذاریم خانه ملت آینه ملت باشد.» این جمله کلیدی را بسیار از زبان بزرگان و دلسوزان کشور شنیده‌ایم و هدفشان از بیان این جمله واضح است بدین معنا که می‌خواهند بر لزوم حضور همه سلایق در انتخابات تاکید کنند و آن را رمز شکوفایی و پیشرفت کشور می‌دانند. در روزی که مشخص شد تعداد زیادی از کاندیداهای مجلس ردصلاحیت شده‌اند برخی به یاد شنبه ۱۸فروردین ماه۶۳ افتادند که آیت‌ا... هاشمی اینگونه درباره آن روز نوشته است: «آقای احمد جنتی از شورای نگهبان تلفن زدند واز اینکه امام حذف آقایان صادق خلخالی و سیدحسین موسوی‌تبریزی را به مصلحت ندانسته‌اند و به اعضای شورای نگهبان هم اجازه ملاقات نداده اند، ناراحت بودند. ازمن کمک خواستند که وقت ملاقات بگیرم. ساعتی بعد اطلاع دادند که تعقیب نکنم . دوباره عصرآقای امامی کاشانی خواستند که یا خودم مطالب آنها را به امام عرض کنم ویا اجازه ملاقات بگیرم دومی را ترجیح دادم. تلفنی ازاحمد آقا خواستم مشکل را رفع نمایند. برایشان وقت گرفتند.» روایت عدم‌احراز و ردصلاحیت کاندیداها روایتی طولانی است و در هر انتخابات شاهد آن هستیم اما در این دوره از انتخابات که به گفته مرعشی ۹۹ درصد اصلاح‌طلبان به عنوان یک بال پرواز پرنده سیاست ایران رد شده‌اند، ماجرای رد یا عدم‌احراز صلاحیت‌ها معنای دیگری می‌گیرد. پس از مشخص شدن میزان ردصلاحیت‌ها در پیام اینستاگرامی به نقل از آیت‌ا... اکبر هاشمی رفسنجانی آمد: «اگر کسی با نگاه سیاسی و به خاطر مسائل شخصی، مردم را از رأی دادن به یک نفر با رد صلاحیت محروم کند، با توجه به فتوای رهبری در حق الناس دست برده است.» اینچنین ردصلاحیت‌ها در انتخابات‌های اخیر کشور مسبوق به سابقه نبوده است و به مثابه یک شوک بود چنانکه دکتر حسن روحانی گفت: « من به عنوان رئیس‌جمهور از همه اختیاراتم در این زمینه استفاده خواهم کرد. » اکنون همه چشم‌ها به شورای نگهبان دوخته شده تا با رسیدگی به اعتراضات به بازنگری در صلاحیت‌ها بپردازد و به گفته حسین مرعشی شاهد این نباشیم که ۹۹درصد اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شوند. میزان بالای ردصلاحیت‌ها یا عدم‌احراز صلاحیت‌ها سبب نگرانی رئیس‌جمهور هم شد. او که طبق قانون، مجری قانون اساسی است قول داده تا موضوع ردصلاحیت‌های گسترده را پیگیری کند و روز پنجشنبه هم در همایش استانداران، معاونان ومدیران کل سیاسی و انتخابات و فرمانداران سراسر کشور به موضوعاتی اشاره کرد که نشان از مواضع او داشت که در ادامه می‌خوانید:
پایگاه بصیرت / مطهره شفیعی

(روزنامه آرمان ـ 1394/11/03 ـ شماره 2957 ـ صفحه 3)

بگذاریم خانه ملت، آینه ملت باشد

رئیس‌جمهور انتخابات را آزمایش الهی برای همگان دانست و تصریح کرد: بزرگ‌ترین کار دولت یازدهم در سیاست داخلی، انتخابات قانونمند مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفند است و همه باید تلاش کنند نظر مقام معظم رهبری مبنی بر حضور پر شور همه ملت عملی شود. حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی گفت: باید در این انتخابات، بی‌طرفی، عدم‌مداخله، اجرای مرّ قانون، امنیت کامل، رقابتی سالم و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ انتخاباتی پرشور و با نشاط، به نمایش گذاشته شود. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید بگذاریم خانه ملت آینه ملت باشد، اظهار داشت: مجلس خانه ملت است؛ نه خانه یک جناح، و دولت طرفدار جناح و حزب و کاندیدای خاصی نیست و با این وضعیت جهانی، باید بهترین‌ها به مجلس بروند.

رئیس‌جمهور در ادامه افزود: این روز‌ها زمان بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات است و البته باید همه کاندیدا‌ها به دین و آیین خود متعهد و ملتزم به قانون اساسی و ولایت فقیه باشند اما آیا همه التزام آنان باید به همین مسایل باشد؛ پس محیط زیست، صنعت، توسعه، رفع رکود، بیکاری و رونق اقتصادی چه می‌شود؟ روحانی با طرح این سوال که آیا امیرالمؤمنین علی (ع) هم زمانی که می‌خواستند، حاکم و فرمانداری تعیین کنند، فقط به نماز شب خواندن، حضور او در نماز جماعت، پرداخت زکات و امثال این‌ها توجه می‌کردند و یا توانمندی، کاربلدی، مدیریت و فهم او از جامعه را نیز ملاک عمل قرار می‌دادند؟، اظهار داشت: اگر فقط عبادت و ایمان ملاک بود، چه کسی از قنبر در کنار امیرالمؤمنین(ع) بر‌تر بود؟ چرا حضرت علی(ع) او را فرماندار نکردند؟ وی تصریح کرد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) علاوه بر این ویژگی‌ها، کارآمدی و سیاستمدار بودن افراد را نیز ملاک قرار می‌داد و حالا اگر آن فرد جایی اشتباه هم می‌کرد، حضرت او را مورد عتاب قرار می‌دادند. رئیس‌جمهور با طرح این سوال که چرا آدرس غلط به مردم می‌دهیم و فقط التزام به دو اصل را ملاک قرار می‌دهیم، خاطرنشان کرد: میزان الحراره‌های انتخاباتی باید درست کار کند. در شرایط امروز منطقه، سیاست پیچیده جهانی و معضلات پیچیده پیش روی کشور، که اداره امور را سخت‌تر از همیشه کرده است، ما باید بهترین‌ها را به مجلس شورای اسلامی بفرستیم. روحانی گفت: ما هم به تبعیت از مقام معظم رهبری تأکید داریم که در بررسی صلاحیت‌ها باید مرّ قانون ملاک عمل باشد و نه مرّ سلیقه.

مجلس، خانه ملت است نه خانه یک جناح

رئیس‌جمهور که سخنانش با تشویق حاضرین همراه می‌شد، ادامه داد: قانون اساسی برای یهودیان، زرتشتیان و آشوریان و ارمنی‌های کشورمان که جمعیت قابل توجهی هم ندارند، حق برخورداری از نماینده قایل شده که این هم خیلی خوب است، اما اکنون آیا ما باید یک جناحی در کشور را که جمعیت خود و هوادارانش به چیزی حدود ۱۰ میلیون نفر می‌رسد، نادیده بگیریم؟ آیا باید قانون اساسی را اینگونه تفسیر و اجرا کنیم؟ روحانی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی، نامش خانه ملت است نه خانه یک جناح؛ بگذاریم خانه ملت آینه واقعی ملت باشد و متعلق به همه مردم. البته که در این میان جناح‌ها و احزاب مختلف باید بهترین‌ها را به مردم معرفی کنند و باید بر امر انتخابات هم نظارت بشود، اما معیار در همه این مراحل باید فقط قانون باشد. رئیس‌جمهور تأکید کرد: نکته مهم بعدی آن است که بدانیم اداره کشور متعلق و در اختیار مردم است؛ صاحب و ولی‌نعمت کشور و ما، مردم هستند و هیچ مقامی در این کشور بدون رأی مستقیم و غیرمستقیم مردم مشروعیت ندارد. اگر این مهم را قبول داریم، که البته هم همه قبول دارند و تصریح قانون اساسی نیز به این است، پس باید بدانیم که کار بسیار بزرگی در پیش رو داریم.

وی با اشاره به اینکه اگر قرار است یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و یک جناح نه، دیگر به چه دلیل انتخابات برگزار می‌کنیم؟، خاطرنشان کرد: همه باید برای ایجاد فضایی رقابتی و امیدآفرین تلاش کنیم تا شاهد حضور حداکثری در انتخابات باشیم چرا که این کشور متعلق به همه است و همه بخش‌ها، گروه‌ها و جناح‌ها باید بتوانند نمایندگان خودشان را در خانه ملت داشته باشند. روحانی تأکید کرد: احراز صلاحیت واقعی، متعلق به مردم است و این ملت بزرگ است که پای صندوق رأی آن کسی را که بهتر و اصلح است، برمی‌گزیند. البته در همه جای دنیا سیستم‌های نظارتی و فیلترهایی وجود دارد که بیشتر در ساختار خود احزاب آن کشور‌ها تعبیه شده و احزاب برای حیثیت خودشان و اقبال عمومی کشور، سعی می‌کنند بهترین‌ها را در معرض انتخاب مردم قرار داده و به نهادهای تصمیم‌گیری و اداره کشور‌هایشان بفرستند. رئیس‌جمهور گفت: البته در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وضع به این شکل نیست و قانون اساسی ما اداره کشور را به سمت سیستم حزبی نبرده است که می‌توانیم در آینده درباره این موضوع اندیشه کنیم، اما امروز باید با همین قانون اساسی، کار را به بهترین شیوه به پیش ببریم. حجت‌الاسلام روحانی با اشاره به اینکه به معاون اول خود نیز مأموریت داده است در این زمینه رایزنی کند، اظهار داشت: امیدوارم همانطور که همیشه با خردورزی و ایمان به خدا کار‌ها را به پیش برده‌ایم از این عرصه نیز با موفقیت عبور کنیم. قرار نیست ما دین خودمان را برای نماینده شدن دیگران بفروشیم. ما می‌خواهیم اخلاق اسلامی در همه عرصه‌ها حاکم باشد و کسی دیگران را تخریب نکرده و آبروی کسی را نریزد.

تاکید بر مرّ قانون و نظارت

پس از اظهارات رئیس‌جمهور بود که عبدا... ناصری به آرمان گفت: «سخنان آقای روحانی در ادامه صحبت‌های ایشان درباره عمل به قانون در انتخابات بود. میزان گسترده عدم‌احراز و رد‌صلاحیت‌ها در این دوره از انتخابات واقعیتی انکارناپذیر است. مساله صلاحیت‌ها در این دوره حتی سبب شده است که صدای اصولگرایانی چون آیت ا... دری نجف آبادی هم شنیده شود. ایشان گفته‌اند عدم‌احراز صلاحیت بازی با آبروی افراد است. ناصری ادامه داد: با اینکه این رویه در دوره‌های قبل نیز وجود داشته است، اما این بار شاهد حجم گسترده‌تری از رد و عدم‌احراز صلاحیت‌ها هستیم که بخشی از آن هم ناشی از میزان بیشتر ثبت‌‌نام‌ها نسبت به دوره‌های قبل است که توجه افکار عمومی در داخل و خارج از کشور را به خود جلب کرده است. بنابراین انتظاری که از آقای رئیس‌جمهور می‌رود آن است که به عنوان مجری قانون اساسی برعمل کردن به مرّ قانون تاکید و نظارت کند. وی تصریح کرد: نکته قابل تامل در این دوره پدیده عدم‌احراز صلاحیت‌ها است که با این بهانه که وقت کافی برای بررسی صلاحیت‌ها موجود نبوده است، انجام گرفته است. در حالی که در قانون آمده است که صلاحیت یا عدم‌صلاحیت باید اثبات شود. نمی‌توان گفت که ضیق وقت دلیل قابل قبولی برای این میزان از عدم‌احراز‌ها است. این فعال سیاسی افزود: آقای روحانی و وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات موظف هستند این مساله را پیگیری کنند. استنباط من حتی قبل از سخنان روز پنجشنبه رئیس‌جمهور این است که مقداری از رد یا عدم‌صلاحیت‌ها شده را هر چند محدود به عرصه انتخابات باز می‌گردانند. ما امیدواریم که آقای روحانی با رایزنی با رهبری و شورای نگهبان به سخنان خود عمل کنند و بتوانند تایید صلاحیت تعداد بیشتری از کاندیداها را اخذ کنند. چراکه صرف گفتن این سخنان و عملی نشدن آنها مساله‌ای را حل نمی‌کند.

اصل بر برائت است

از سوی دیگر محمدرضا خباز استاندار سمنان در تحلیل سخنان رئیس‌جمهور به آرمان گفت: رئیس‌جمهور برای حفظ قانون اساسی و حقوق ملت سوگند یاد کرده است. بر همین مبناست که ایشان در جمع استانداران و فرمانداران از حقوق کاندیداهای انتخابات دفاع کردند. وی افزود: انتقاد ایشان به این مساله بود که این میزان از رد صلاحیت‌ها توسط هیات‌های نظارت دفاع قاطعانه از حقوق شهروندی بود. آقای روحانی گفتند که مجلس خانه ملت است نه خانه یک جناح خاص. اگر قرار باشد یک جناح حذف شود، انتخابات رقابتی نخواهد بود. آقای روحانی گفتند که بنا بر فرمایش رهبری باید مرّ قانون رعایت می‌شد، اما به اعتقاد رئیس‌جمهور در بررسی صلاحیت‌ها به مرّ سلیقه رفتار شده است. مرّ قانون نظر مراجع چهارگانه است. مساله دیگر این است کسانی که عدم‌احراز برایشان منظور شده است معنایش این است که مساله‌ای مبتنی بر عدم‌صلاحیتشان وجود نداشته است. استاندار سمنان گفت: حال باید اذعان داشت که مبتنی بر قانون اساسی اصل بر برائت است و همه مردم صالحند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. حتی کسانی که محکومیتی هم داشته باشند پس از مدتی محدودیت در موردشان برطرف می‌شود. ما امیدواریم که به حرف‌های رئیس‌جمهور توجه شود و مساله رد و عدم‌احراز صلاحیت‌ها توسط هیات مرکزی اصلاح شود.

وزیر کشور: هیچ نگرانی از گروه‌هایی که به مجلس راه می‌یابند، وجود ندارد

وزیر کشور در جلسه شورای هماهنگی اطلاعات در سخنانی گفت: اجرای برجام یک بار دیگر قدرت مقاومت و استقامت مردم، قدرت رهبری و هدایت‌های ایشان و همچنین قدرت دیپلماسی کشورمان را به رخ جهانیان کشید. عبدالرضا رحمانی‌فضلی افزود: اگر امنیت داخلی ما آسیب‌پذیر بود امکان داشت که برجام شرایط دیگری پیدا کند؛ لذا در درجه اول تدابیر رهبر معظم انقلاب، نقش مردم و بعد از آن، اقتدار در امنیت داخلی کشورمان باعث شد تا با ما وارد مذاکره شوند. وی تصریح کرد: اگر دشمن می‌توانست از طریق برهم زدن امنیت اهداف خود را دنبال کند همچنان این شیوه را دنبال می‌کرد اما نتوانستند مخل امنیت کشور شوند؛ بنابراین ناگزیر از مذاکره شدند. رحمانی‌فضلی اظهار کرد: انتخابات یکی از صحنه‌های بزرگ حضور مردم و نمایش انسجام و وحدت ملی است؛ انتخابات، تجلی اراده ملت در صحنه سیاسی کشور است و الحمدلله ساختار نظام آن‌چنان مستحکم، باهوش و قوی است که هیچ تهدیدی در فرآیند فعالیت‌ها و ساختارهایمان نداریم، بنابراین چنانچه هر گروهی پس از طی مسیرهای قانونی، در مجلس حضور یابد هیچ‌گونه نگرانی وجود نخواهد داشت.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/141396

ش.د9405195

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات