تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۹۱۱۴۹

ارائه گزارش ردصلاحيت ها به رهبري

(روزنامه آرمان ـ 1394/11/01 ـ شماره 2956 ـ صفحه 2)

آمار ردصلاحيت‌شدگان يا آنهايي كه صلاحيتشان احراز نشده است سبب واکنش‌هایی شد و برخي در مدت قانوني تعيين‌شده اعتراض خود را به نهاد مربوطه ارائه كردند تا بازنگري صورت گيرد. ديروز وزير كشور با اشاره به اينكه در مقطع فعلي بحث تاييد صلاحيت‌ها در هيات‌هاي نظارت و اعتراض به اين نتايج مطرح است، گفت: من خودم شايد ۲۰ ملاقات در اين باره داشته‌ام. عبدالرضا رحماني فضلي افزود: ديروز (سه‌شنبه) شخصا خدمت رهبري رسيدم و گزارش‌هاي لازم را به ايشان داده و با ايشان مشورت كرده‌ام. ما همچنين گزارش‌هاي لازم را به شوراي نگهبان و دفتر رهبري داده‌ايم تا حق كسي ضايع نشود. وي در ادامه خاطرنشان كرد: ۱۲هزار نفري كه در انتخابات ثبت‌نام كرده‌اند از نخبگان كشور محسوب مي‌شوند و بايد در فضاي سياسي كشور اثبات كنند كه حقوق‌شان در چارچوب قانون محقق شده است. رهبري هم بر قانون‌مداري تاكيد دارند. ما تلاش‌مان را در وزارت كشور ادامه داده و رايزني و مذاكرات خود را پيش مي‌بريم. رئيس‌جمهور هم اظهار كردند پيگيري‌هاي لازم را انجام مي‌دهند.

رحماني فضلي با بيان اينكه گرايش عمومي شوراي نگهبان و آقاي جنتي در رابطه با رد صلاحيت‌ها مثبت است، افزود: آقاي جنتي معتقد است بايد اين مسائل در يك فضاي منطقي و با رايزني مشترك حل شود و يك فضاي اقناعي ايجاد شود تا همه اطمينان داشته باشند كه حق‌شان ضايع نشده است. ديروز همچنين دبير شوراي نگهبان گفت: شوراي نگهبان براي تحقق برگزاري انتخاباتي سالم، آزاد، قانوني، رقابتي و در كمال امنيت، در كليه مراحل از جمله بررسي صلاحيت‌ها با دقت نظارت و اقدام خواهد كرد و تحت تاثير فشارها و فضاسازي‌ها قرار نخواهد گرفت. آيت‌ا... احمد جنتي در ديدار دست اندركاران انتخابات دهمين دوره مجلس و پنجمين دوره مجلس خبرگان با مقام معظم رهبری در سخناني، انتخابات را نعمتي الهي و پشتوانه امنيت، عزت و آبروي ملت و نظام اسلامي خواند. وي با تشكر از همكاري و همراهي وزارت كشور در مراحل مختلف برگزاري انتخابات افزود: تمام تلاش ما بر برگزاري انتخاباتي سالم، آزاد، قانوني، رقابتي و در كمال امنيت متمركز است و براي تحقق اين هدف، شوراي نگهبان در كليه مراحل از جمله بررسي صلاحيت‌ها با دقت نظارت و اقدام خواهد كرد و تحت‌تاثير فشارها و فضاسازي‌ها قرار نخواهد گرفت.

به رد صلاحيت‌ها مشورت قانوني مي‌دهيم

از سوي ديگر رئيس ستاد انتخابات كشور هم ديروز با تشكر از عملكرد هيات‌هاي اجرايي گفت: معتمدان مردم در هيات اجرايي به خوبي عمل كردند. محمدحسين مقيمي با اشاره به اينكه ما در جريان فعاليت همه هيات‌هاي اجرايي قرار داشتيم‌، اظهار كرد: هيات‌هاي اجرايي در اكثر حوزه‌ها عملكرد بسيار خوبي داشته و اظهارنظر آنها در چارچوب قانوني بوده است. وي ادامه داد: آنها با دقت پرونده همه نامزدهاي انتخابات را بررسي مي‌كردند و حتي تا ساعت يك يا دو نيمه شب هم مشغول بودند. وزارت كشور از معتمدان مردم در هيات‌هاي اجرايي به خاطر عملكرد خوبشان تشكر مي‌كند. معاون سياسي وزير كشور همچنين با اشاره به رد صلاحيت تعدادي از نامزدهاي انتخابات مجلس خاطرنشان كرد: اين افراد سه روز فرصت داشتند تا اعتراض خود را اعلام كنند ما هم اگر لازم باشد به آنها مشورت‌هاي قانوني را مي‌دهيم تا آنها در اين مسير طبق قانون عمل كنند. ما بايد كمك كنيم تا حضور حداكثري مردم در انتخابات تامين شود.

دو حقوقدان شوراي نگهبان در مجلس

روز سه‌شنبه هم دو حقوقدان شوراي نگهبان براي گفت‌وگو با نمايندگان رد صلاحيت شده در مجلس حضور يافتند. غلامرضا اسداللهي با اعلام اين خبر گفت: در پي رايزني‌هاي صورت گرفته از سوي رئيس مجلس دو تن از اعضاي حقوقدان شوراي نگهبان ديروز درمجلس حاضر شدند و برخي نمايندگاني كه صلاحيت آنها احراز نشده يا رد صلاحيت نشده‌اند توانستند با آنها ديدار كنند و توضيحات و دفاعيات خود را ارائه كنند. نماينده تربت جام در مجلس افزود: ‌البته هنوز بعضي از همكاراني كه صلاحيتشان احراز نشده يا رد صلاحيت شدند موفق به گفت‌وگو با حقوق‌دانان شوراي نگهبان نشدند اما به هر حال باب تعاملي باز شده كه اين ملاقات‌ها صورت گيرد.

اصلاح‌طلبان نا‌اميد نشوند

اصلاح‌طلبان سعي دارند با آرام نگه داشتن فضاي كشور در آستانه انتخابات از طرق قانوني شكايات خود را مطرح كنند كه در همين راستا ديروز رئيس ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان استان تهران با رد خبرسازي‌ها درباره تعطيلي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تاكيد كرد: با جديت بيشتري در حال گسترش فعاليت خود در نقاط مختلف استان تهران هستيم. علي صوفي ضمن تكذيب تعطيلي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان تهران، گفت: در مناطق مختلف تهران در حال استقرار هستيم و با قوت و جديت به فعاليت خودمان ادامه مي‌دهيم. سخنگو و قائم مقام ستاد ائتلاف فراگير اصلاح‌طلبان گفت: تحريم انتخابات در برنامه‌هاي ما جايي ندارد. رئيس ائتلاف فراگير اصلاح‌طلبان با بيان اينكه ما همه به عنوان يك شهروند موظفيم همواره در صحنه‌هاي انتخابات حضور داشته باشيم، افزود: در انتخابات سال ٩٢ اين فضا باز شد و ديديم كه چه طور معجزه‌آسا توانست در فضاي بين‌المللي تاثير بگذارد.

وي با اشاره به اينكه در فضاي داخلي سال آينده سال رشد اقتصادي است، خاطرنشان كرد: اصلاح‌طلبان و همه فعالان سياسي دو سال است كه همه تلاششان را براي برگزاري انتخابات با حضور حداكثري مي‌كنند، حتي خود استان‌ها طبق استراتژي‌ای كه تعيين شد، قرار شد در حوزه‌ها خود شوراي منطقه كانديدا را انتخاب كنند، اما حقيقت اين است كه از طرف هيات نظارت شوك بزرگي بر اصلاح‌طلبان وارد شد. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب ادامه داد: ما بايد نمايش وحدت و عقلانيت بدهيم و به دنيا اعلام كنيم نظامي داريم كه همه مردم خواهان آن هستند. صوفي با بيان اينكه خيلي از اصلاح‌طلبان به اين دليل رد صلاحيت شدند كه به قانون اساسي اعتقاد ندارند، گفت: در قانون اساسي آمده هركس قانون اساسي را قبول دارد، اقرار كند. اقرار هم كه به زبان است و ما هم كه اقرار كرديم كه به قانون اساسي متعهديم و آن را قبول داريم. در نهايت اميدواريم روال معقول و منطقي و آرامش بخش در پيش گرفته شود.

شوك بزرگ در اردوگاه اصولگرايان

تصور مي‌شود اصولگرایان هم در شوك هستند و درباره برنامه‌هاي انتخاباتي خود سكوت كرده‌اند چون آنها هم تصور نمي‌كردند ۹۹ درصد كانديداهاي رقيب از صحنه كنار گذاشته شوند. ايرج عبدي يك عضو فراكسيون اصولگرايان رهروان مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: اين فراكسيون هنوز بحثي درباره ردصلاحيت برخي نمايندگان فعلي مجلس نداشته است. دوستاني كه در مجلس رد صلاحيت شده يا صلاحيت آنها هنوز احراز نشده است قطعا ازمجاري قانوني اين مساله را پيگيري مي‌كنند. بهروز نعمتي افزود: رد صلاحيت شده‌ها و احراز صلاحيت نشده‌ها بايد از ظرفيت قانوني پيگيري مطالبات‌شان در مدت زمان باقي مانده نهايت استفاده را برده و با ارائه مستندات قانوني بتوانند شوراي نگهبان را قانع كنند. وي اظهار كرد: قطعا ورود رئيس‌جمهور و رئيس مجلس يا ساير مسئولان نظام كه از آن بي‌خبريد به مساله رد صلاحيت‌شده‌ها مبتني بر مستنداتي انجام شده است. حميدرضا فولادگر نماينده اصولگراي مجلس با تاكيد بر اينكه رد صلاحيت‌هاي انجام شده بر مبناي گرايشات سياسي نبوده است، در توصيه‌اي به شوراي نگهبان گفت كه در فرصت باقي مانده به شكايات رسيدگي كند و صلاحيت نامزدها را به گونه‌اي مورد بررسي قرار دهد تا بنابر تاكيدات رهبري افراد صالح وارد مجلس شوند.

حاميان دولت چه كردند

حاميان دولت هم اين روزها گلايه دارند چون افراد مدنظر آنها تاييد نشدند و بر همين اساس ديروز سخنگوي حزب اعتدال و توسعه گفت: اميدواريم تا زمان فعاليت‌هاي تبليغاتي، بخشي از افرادي كه اكنون رد صلاحيت شده‌اند صلاحيتشان تاييد شود. غلامعلي دهقان درباره رد صلاحيت اعضاي حزب اعتدال و توسعه اظهار كرد: ما در بيانيه خود تاكيد كرديم كه حضور همه سلايق مختلف در انتخابات پيش رو از مصالح كشور است و اميدواريم با رايزني‌هاي آقاي لاريجاني و روحاني اين مساله حل شود. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اعضاي رد صلاحيت‌شده حزب اعتدال و توسعه به شوراي نگهبان اعتراض كرده‌اند، اظهار كرد: ما به كسي توصيه نكرده‌ايم كه براي انتخابات ثبت نام كند اما در سراسر كشور افراد زيادي كه به حزب ما نزديك بوده‌اند در كنار اعضاي حزب اعتدال و توسعه ثبت نام كرده‌اند. اكنون هم ما اعتراض به شوراي نگهبان را به خود افراد رد صلاحيت شده واگذار كرده‌ايم.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/141357

ش.د9405199

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات