تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۹۹۵

گفت‌وگو با حمید رسایی: به منتقدان حمله کنید مشکل حل می‌شود؟

مقدمه: بسیار جالب است؛ مدت‌هاست به تیم مذاکره‌کننده و وزیر امور خارجه هجمه می‌برند که چرا توافق هسته‌ای امضا شده و آسمان و ریسمان را به هم می‌بافند که برجام نتیجه نداشته است و حتی این انتقادات را به حدی رساندند که مراجع تقلید هم به انتقاد از عملکرد این مخالفان می‌پردازند، اما حمید رسایی عضو جبهه پایداری که نتوانست رای مردم برای حضور در مجلس دهم را کسب کند و از مخالفان اصلی برجام است با این جمله که «به منتقدان حمله کنید مشکل حل می‌شود؟ » مسیر فرافکنی را پیش می‌گیرد و به رویه سابق خود ادامه می‌دهد. به اعتقاد این عضو جبهه پایداری ظریف زحمت کشیده و می‌کشد اما بی‌فایده است؛ او پاسخ نمی‌دهد چه مولفه‌ای باید جایگزین مذاکره شود. او دیروز متن گفت‌وگوی منتشرنشده‌ای را در تلگرام خودش منتشر کرد که «آرمان» به انتشار آن پرداخته و در ادامه آن می‌خوانید:

(روزنامه آرمان – 1395/02/12 – شماره 3027 – صفحه 6)

* چرا شما و دوستان‌تان که ادعای پاسداری از ارزش‌ها را دارید با وجود حمایت مراجع تقلید از برجام و آقای ظریف، باز هم بی‌توجه به این حمایت‌ها، به مخالفت با برجام اقدام می‌کنید؟

** یعنی نظر مراجع تقلید برای شما مهم است؟ نظر مراجع تقلید در مورد حمایت از اقدامات دستگاه‌های مختلف از جمله نیروی انتظامی، در برخورد با بدحجابی و موارد مشابه چطور است؟ اگر برای دولت و رسانه‌های حامی آن، این نظرات مهم است پس چرا وقتی تأکیدات مراجع تقلید نسبت به این موضوع منتشر می‌شود، دولت و روزنامه‌های حامی آن برخلافش موضع می‌گیرند؟ وزیر بهداشت به منظور دیدار با علما و حمایت‌هایی که مراجع تقلید و علما در آن دیدارها از دولت آقای روحانی و به‌ویژه آقای ظریف و مجموعه وزارت خارجه در تحقق توافق هسته‌ای و برجام داشتند به قم سفر کردند.

وزیر بهداشت گزارش‌هایی می‌دهد که من از آن اطلاع ندارم اما من می‌گویم شما همین الان از مراجع محترم تقلید سوال کنید که آیا برجام با آن ویژگی‌ها و شروطی که مقام معظم رهبری گفته‌اند باید اجرایی شود یا نه؟ مثل استفتایی که بنده از آیت‌ا... مکارم کردم پس از اینکه رسانه ها به نقل از ایشان گفته بودند نباید عده‌ای با برجام مخالفت کنند؛ بنده پرسیدم از ایشان که اگر برجام برخلاف نامه مشروط ولی فقیه در حال اجرا بود آیا می‌شود انتقاد کرد که در پاسخ گفتند حتما می‌شود انتقاد کرد و حتی گفتند اگر دولت به تذکرات شما توجه نکرد اقدام قانونی کنید.

این نظر مراجع است البته می‌دانید که در قانون هم ذکر شده در صورت بی‌توجهی به قانون و فرامین ولی‌فقیه، اقدامات قانونی شامل تذکر، سوال تا اعلام عدم‌کفایت سیاسی می‌شود. آیا روند اجرایی برجام در حال حاضر همان چیزی است که مقام معظم رهبری به صورت مکتوب و مشروط اجازه دادند؟ در نامه مشروط رهبر انقلاب گفته شد که اگر تحریم جدید به هر بهانه‌ای صورت گرفت، برای جلوگیری از تحریم‌های جدیدتر، باید اجرای برجام متوقف شود و الا آنها دائما ما را به بهانه‌های دیگر تحریم می‌کنند. مگر بند ۲ نامه رهبر انقلاب، اشاره نمی کرد که در صورت تحریم‌های جدید، دولت باید به بند ۳ مصوبه مجلس عمل کند، چرا عمل نمی شود؟ چرا با انفعال اجازه تحریم‌های بیشتر را به طرف مقابل می‌دهند؟ بالاخره اعلام می‌کردند که فایده اجرای برجام این است که تحریم‌ها برداشته می‌شود، اما وقتی همین، بهانه‌ای شده برای اجرای تحریم‌های بیشتر، باید انتقاد کرد یا نکرد؟

* بسیاری افراد از جمله برخی اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سخنان شما و دوستان‌تان را نه انتقاد که سیاه‌نمایی علیه دولت، وزارت خارجه و برجام می‌دانند.

** وقتی آمریکایی‌ها بعد از تاریخ اجرای برجام به بهانه‌های مختلف تحریم می‌کنند و بعد هم ۲ میلیارد دلار از اموال ما را به بهانه‌های واهی در جیب‌شان می‌گذارند، ما باید جشن بگیریم و به خیابان بیاییم؟ حتما دولت توقع دارد که با شنیدن این خبرها مردم بزنند و برقصند و بگویند درست است که ۲ میلیارد دلار از اموال ما را آمریکایی‌ها برداشتند ولی برجام نقض نشد!؟ وقتی به بهانه موشکی و بهانه‌های دیگر در حال تحریم شدن هستیم؛ وقتی معاون بانک مرکزی می‌گوید ما حق وارد کردن پول نفت را به کشورمان نداریم، به نظر شما باید هورا بکشیم و خوشحال باشیم که برجام نقض نشده؟! به نظر شما بیان این واقعیت‌های تلخ سیاه‌نمایی است؟ شما اگر این انتقادات را خدمت مراجع عظام تقلید بگویید، قطعا آنها هم نظرشان مخالفت با این است که ما برجامی داشته باشیم که در سایه آن به بهانه‌های دیگر همچنان ما را تحریم کنند. حتی تحریم بیشتر چون دیگر امکانات و قدرت هسته‌ای را هم نداریم. در حالی که اگر دولت به شروط رهبری و قانون مجلس پایبند باشد و به آن عمل کند، وضعیت خسارت‌های حاصله از برجام تا این اندازه نخواهد بود.

* نظر شما راجع به تشکرهای مراجع تقلید از اقدام آقای ظریف و وزارت خارجه برای تحقق برجام و توافق هسته‌ای چیست؟

‌‌** آقای ظریف سفر می‌کنند، مسائل را دنبال می‌کنند؛ بله آقای ظریف زحمت می‌کشند، ما هم می‌گوییم خسته نباشید اما لازم است برخی نکات را صریح‌تر بگوییم تا مشخص شود که چرا رهبر انقلاب می‌فرمودند من به نتایج این مذاکرات با شیطان بزرگ خوشبین نیستم. به نظرم این زحمات بی‌فایده است؛ چون شما روی چیزی شرط می‌بندید که به وسیله همان خیلی راحت در حال مات کردن شما هستند. بنده در مجلس به آقای ظریف گفتم که شما مثل به دروازه‌بانی می‌مانید که یک چهارم دروازه‌اش را محکم گرفته و سه چهارم را رها کرده و این یعنی شما به طرف مقابل می‌گویید که بفرمایید در آن سه‌چهارم گل بزنید.

اگر مشروح مذاکرات هسته‌ای در سنای آمریکا را بخوانید، هم جان کری هم اوباما و هم وندی شرمن وقتی مورد اعتراض نمایندگانشان قرار گرفتند که چرا تا همین میزان اندک هم به ایران امتیاز دادید؟ گفتند اولا فقط ۵ درصد تحریم‌های ایران متوقف می‌شود و ساختار اصلی تحریم‌ها باقی می‌ماند. به اضافه اینکه شما به هر دلیل دیگری غیر از قضیه هسته‌ای می‌توانید ایران را تحریم کنید و آنها هم دارند همین کار را می‌کنند و شما هم دلتان خوش است و دائما تیتر می‌زنید و جشن می‌گیرید که برجام نقض نشد، برجام نقض نشد. خب نقض نشود یا بشود، چه فرقی می‌کند وقتی ما داریم دائما تحریم می‌شویم؟ وقتی یک‌بار ساختمان ما را مصادره می‌کنند و یک‌بار اموال ما را به بهانه‌های واهی مصادره می‌کنند! اموالی که در طول سی و چند سال گذشته جرأت نمی‌کردند دست بزنند، حالا در سایه برجام و انفعال دولت و بعد از اینکه آقای روحانی تلفنی با اوباما صحبت کرد و آقای ظریف رفت بغل جان کری و با اوباما دست داد، به راحتی مصادره می‌شود و شما خوشحال باشید که برجام نقض نشده!

* ادعاها سیاه‌نمایی است

** سیاه‌نمایی یعنی اتفاقاتی نیفتاده باشد و شما نسبت بدهید یا اتفاقاتی را بیش از اندازه بزرگ‌نمایی کنید؛ اما وقتی اتفاق افتاده و ما برای جلوگیری از ادامه و بیشتر شدن می‌گوییم به شروط رهبری و قانون مجلس عمل کنید که شما نمی‌توانید بگویید این سیاه‌نمایی است. اتفاقا چشم روی این حقایق بستن سیاه‌نمایی است. اتفاقا ما می‌گوییم که مگر قرار نبود با اجرای برجام تحریم‌ها نباشد الان برجام هست، تحریم‌ها هم هست فقط قدرت و توان هسته‌ای ما نیست. این سیاه‌نمایی نیست، بیان این واقعیت‌ها کمک به دولت است. ما قبول داریم این دولت هدفش از مذاکرات برداشتن تحریم‌ها بود همان‌طور که قبلی‌ها هم هدف‌شان همین بود منتها اینها گفتند شیوه ما جدید است و ما هم گفتیم که این شیوه جواب نمی‌دهد، هسته‌ای را هم می‌گیرند و تحریم‌ها هم بیشتر می‌شود، همین هم شد. متاسفانه دیپلماسی ما در حال حاضر به دیپلماسی التماسی تبدیل شده است.

* اگر کار دولت التماس بود، آیا آمریکا به ما باج می‌داد؟

** آمریکا می‌گوید عمر این دولت کوتاه است اگر من فشار بیشتری بیاورم بیشتر می‌توانم از این دولت باج بگیرم برای همین برخلاف تصور آقای روحانی که آمریکایی‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری سال بعد به این دولت امتیاز می‌دهند، من معتقدم آقای روحانی و ظریف اشتباه می‌کنند و آنها چنین امتیازی نمی‌دهند. آنها می‌گویند وقتی آقای روحانی در فرودگاه جان اف کندی آمریکا در سفر به نیویورک از خزانه خالی سخن می‌گوید و از وجود تحریم‌ها می‌نالد، اگر ما بیشتر فشار بیاوریم بیشتر امتیاز می‌گیریم. بنابراین آنها با خود می‌گویند یا در انتخابات سال بعد همین‌ها می‌مانند یا کس دیگری رئیس‌جمهور می‌شود.

اگر همین‌ها ماندند که فشار ما همچنان جواب می‌دهد، اگر کس دیگری هم بیاید پس یعنی ما باید از این فرصت یک سال و نیم استفاده کنیم و امتیاز بگیریم. آقای زنگنه التماس می‌کند، ‌آقای سیف گلایه می‌کند که قرارمان در برجام این نبود، آقای ظریف می‌گوید ما درخواست می‌کنیم که آمریکایی‌ها فشار نیاورند و بگذارند برجام اجرا شود! این حرف مثل این می‌ماند که شما بهره خودتان را دو دستی تقدیم گرگ کنید و به او بگویید درخواست می‌کنم این بره را نخور؛ خب می‌خورد. مگر می‌شود شما جلوی گرگ درنده گوشت بگذارید و او نخورد؟ درندگی در ذات گرگ است همان‌طور که در ذات دولتمردان آمریکاست و برجام، مکانیزم قرار دادن بره شما در دستان گرگ است. او با استناد به همین برجام در حال پاره کردن شکم این بره است.

* مگر شما غیر از برجام راه حل دیگری داشتید؟

** هیچ کس مخالف مذاکره نیست، حرف این است که باید متن برجام طوری نوشته می‌شد که این سوءاستفاده‌ها نمی‌شد. این متن حقوقی نیست. او می‌گوید طبق برجام مشکلی ندارد، راست هم می‌گوید چون مشکل اصل این متن مبهم است. شما می‌توانید یک طور تفسیر کنید و او هم یک‌طور. قطعا آقای ظریف نظرش این بوده که تحریم‌ها برداشته شود ولی این متن برداشت‌کننده تحریم‌ها نیست؟ این متن ابهام دارد و لذا در مجوزنامه مشروط رهبر انقلاب به آقای روحانی، تعریف ایشان از برجام این است که برجام متنی است پرابهام با ساختار ضعیف برای رفع تحریم‌ها و برای همین، ایشان در کنار ۹ شروط مجلس و ۱۰ شورای عالی امنیت ملی

۹ شرط جدید می‌گذارد و می‌گوید اگر اینها رعایت نشود با خسارت عظیمی مواجه می‌شویم. حالا شما به منتقدان حمله کنید، مشکل حل نمی‌شود. ما دلسوزانه می‌گوییم باید به آمریکایی‌ها ثابت کرد که اگر شما بخواهید به این شیوه‌ها متوسل شوید و تحریم جدید کنید ما کارمان را دوباره شروع می‌کنیم. در مجلس به آقای لاریجانی گفتم طبق نامه رهبر انقلاب باید تبادل اورانیوم غنی شده و کیک زرد‌، مرحله‌ای باشد، برای چه شما همه اورانیوم غنی شده را یک کاسه دادید به روسیه و در قبال آن یک کاسه کیک زرد گرفتید؟ ایشان گفت وقتی می‌توانیم یک کاسه کیک زرد بگیریم یک کاسه هم اورانیوم غنی‌شده دادیم و این به ضرر ما نیست. در حالی که این دریافت و پرداخت مرحله‌ای برای همین مواقع بود که اگر آمریکایی‌ها عهدشکنی کردند ما چیزی دستمان باشد تا فشار بیاوریم. آیا این پیروزی است؟

* الان غنی‌سازی در خاک ایران انجام می‌شود؟ در حالی که در دوره احمدی‌نژاد، توافق نشد در ترکیه غنی‌سازی بشود؟

** مگر قبلا در کره ماه غنی‌سازی انجام می‌شد؟ این کار مثل این می‌ماند که یک کوه به ما بدهند که در دلش یک کیلو طلا دارد و ما وقتی با زحمت یک کیلو طلا را استخراج کردیم باید آن را به آنها بدهیم و آنها هم مجددا یک کوه دیگر به ما می‌دهند تا طلای آن را استخراج کنیم و به آنها بدهیم. ما الان کیک زرد می‌گیریم با هزار زحمت آن را به اورانیوم غنی شده تبدیل می‌کنیم دوباره می‌دهیم به آنها و دوباره کیک زرد می‌گیریم، بعد می‌گوییم هورا ما پیروزیم! حالا شما به منتقدان حمله کنید مشکل حل می‌شود؟ نمی‌شود و من تعجب می‌کنم واقعا .

شما آمده‌اید به این می‌پردازید که مراجع از ظریف تعریف کردند شما چرا انتفاد می‌کنید؟ واقعا مشکلات با عدم انتقاد ما حل می‌شود؟ بنده استفتائی نوشتم خدمت آیت‌ا... مکارم شیرازی که این چیزی که اکنون به نام برجام اجرا می‌شود، مطابق شروط ولی فقیه و رهبری نیست درحالی که آن چیزی که دولت باید اجرا کند نامه مشروط رهبر انقلاب است، حال تکلیف مومنان چیست؟ ایشان هم پاسخ دادند که آن چیزی که دولت وظیفه‌اش است اجرا کند، همان چیزی است که ولی فقیه شرط گذاشته و اگر نکرد، تذکر بدهید، اگر باز هم توجه نکرد به تکلیف قانونی خودتان عمل کنید.

ولی نکته مهم این است که الان اموال کشورمان به دست اوباما که آقای روحانی او را مودب و باهوش نامیده در حال غارت شدن است ولی متاسفانه دلخوشی برخی مسئولان ما این است که الحمدلله برجام نقض نشده! متاسفانه برجام تبدیل به گوساله سامری شده که عده‌ای در حال پرستیدن آن هستند ولی تکلیف این همه تحقیر و توهین و غارت اموال ما چه می‌شود، آقای ظریف می‌گوید که آمریکایی‌ها خودشان می‌دانند که باید آن را برگردانند. خیلی ممنون از این همه فشار به آمریکا، او هم حتما برمی‌گرداند.

http://armandaily.ir/fa/Main/Detail/150155

ش.د9500464

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات