تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۹۱۲۳۴

عبدالله نوري: انتخاب‌كننده واقعي مردمند

(روزنامه آرمان – 1394/10/07 – شماره 2936 – صفحه 2)

عبدا... نوري برنامه انتخاباتي كه براي خود در نظر گرفته نه حمايت از گروه‌ها و كانديداها بلكه برنامه‌اي گسترده‌تر است يعني روشنگري و كمك به مردم در تعيين شاخص‌هاي نمايندگان خوب. او مي‌داند همدلي و همراهي دولت و مجلس گره‌گشاي بسياري از مسائل كشور است و از اين رو با بازگو كردن اين موضوع از مردم مي‌خواهد به كانديداهاي همسو با تفکر دولت راي دهند. 

عبدا... نوري در ديدار اعضاي شوراي مركزي و عمومي انجمن اسلامي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به ضرورت خودانتقادي گفت: به عنوان نمونه بررسي كنيم آيا عملكرد ما در دوران انقلاب اسلامي خوب بوده و آيا نمي‌توانسته بهتر باشد و آيا نمره قبولي مي‌گيريم؟ پس از گذشت ۳۷ سال از انقلاب، فيلمي هم درباره عملكرد پس از انقلاب خودمان بسازيم تا اگر اشكالي داشته‌ايم معلوم شود در كجا بوده است. اينكه ما الان درباره دوران شاه، فيلم و سريال بسازيم چنانچه بيان حقايق تاريخي باشد اشكالي ندارد، ولي به شرط آنكه نشان دادن زشتي‌هاي آن دوران براي فراموش كردن اشكالات خودمان نباشد.

وی با طرح اين سوال كه آيا مجالي را براي انتقاد گشوده‌ايم و حتي براي آن پاداش قرار داده‌ايم؟ افزود: يكي از دستورات دين ما امر به معروف و نهي از منكر است. معناي اين دستور مهم دين اين نيست كه وقتي سوار تاكسي مي‌شويم به راننده بگوييم اين آهنگ را خاموش كن يا با حضور مسلحانه در خيابان‌ها و اماكن عمومي و در ميان اقشار مختلف مردم، دنبال حجاب و عفاف اجباري در جامعه باشيم، اما در مقابل مافوقمان يا مسئولان بالادست‌مان، جرات حرف زدن نداشته باشيم.

چه اشكالي دارد هر سال به بهترين منتقدان دولت جايزه داده شود؟ بهترين منتقدان مستقل و عالم در سال به عنوان عناصر تاثيرگذار در ارتباط با فرد انتقاد شونده يا جامعه مورد تشويق قرار گيرند و اعلام شود كه اين نكته را از فلان منتقد آموختيم. عبدا... نوري افزود: آيا مناسب نيست در كنار نقد پيشينيان يك برنامه هم در نقد خود داشته باشيم و دستاوردهاي مثبت و منفي خود را در طول دوران پس از انقلاب بررسي كنيم و از تمامي صاحبنظران هم بخواهيم در محيطي آزاد به نقد گذشته انقلاب و عملكرد تمام چهره‌هاي نقش‌آفرين در جريانات قبل و بعد ار انقلاب تا امروز بنشينند و از جمع‌بندي محاسن و معايب خود آينده خود را رقم بزنيم؟ ما از ابتداي انقلاب تا امروز دولت‌هاي مختلفي را داشته‌ايم، اما تا به حال نديديم يكي از اين دولت‌ها پس از پايان كار، به‌جاي نقد ديگران عملكرد خود را بررسي و ايراداتش را اعلام كند.

آيا تا به حال بررسي شده كه مثلا نقاط ضعف و قوت جنگ هشت ساله، چه بود؟ نقاط ضعف و قوت دوران سازندگي و اصلاحات بررسي شده است؟ عبدا... نوري در ادامه اين جلسه به پاسخگويي به سوالات مطرح شده از سوي دانشجويان پرداخت و در پاسخ به سوالي درباره راهبرد اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش رو و تدابير انديشيده شده براي اينكه دوباره به هشت سال قبل از ۹۲ بازنگرديم، گفت: ما اميدواريم اين انتخابات با توقعات جامعه همخواني داشته باشد و انتظارات اكثريت مردم برآورده شود. البته مفهوم انتخابات يك مفهوم شرعي نيست كه از دين استخراج شده باشد، بلكه مقوله‌اي عرفي است كه ضوابط و شرايطش هم بايد با مفهوم انتخابات سازگار باشد و در همين راستا روشن و واضح است كه انتخاب‌كننده واقعي مردمند.

بنابراين تاييد و رد صلاحيت افراد نبايد به‌گونه‌اي باشد كه موجب خدشه‌دار شدن انتخاب مردم شود. با وجود اين اصلاح‌طلبان هم بايد بدانند و به خوبي مي‌دانند كه چنانچه در محدوده اقتضائات كشور هم مجال حضور يابند به فضل الهي به دستاورد مناسبي خواهند رسيد و در خبرگان، مجلس خبرگان مطلوب‌تري تشكيل خواهد شد و در مجلس شوراي اسلامي هم نيروهاي معتدل و متخصص و دلسوز، پيروز نهايي انتخابات خواهند بود. اما اگر فضا سخت شود، بايد منتظر ماند و ديد آنچه از شوراي نگهبان بيرون مي‌آيد چيست و بر اساس آن تصميم گرفت.

نحوه مواجهه با رد صلاحيت‌ها

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سوالي درباره نحوه مواجهه با ردصلاحيت‌هاي احتمالي گفت: برخي ممكن است تاييدصلاحيت نشوند ولي اصلاح‌طلبان بازهم نبايد عقب‌نشيني كنند و با افرادي كه تاييد مي‌شوند بايد شركت كنند تا كشور از مجلس مناسب‌تري برخوردار شود. البته معناي اين حرف آن نيست كه جريان اصلاحات به همين مقدار راضي است و از آرمان‌ها و اهداف اصلاح‌طلبي دست برداشته است.

اصلاح‌طلبان در هر حال به دنبال سقف مطالبات و اهداف خود هستند. وی با تاكيد بر اينكه البته سقف مطالبات جريان اصلاحات هيچ‌گاه برهم زدن قواعد و قوانين نظام و كشور و فروپاشي آن نبوده و نيست، افزود: كساني كه حضور جريان اصلاحات را به ضرر خود و از دست رفتن منافعشان مي‌دانند و احساس مي‌كنند با آمدن اصلاح‌طلبان از عرصه حذف مي‌شوند، ممكن است به شوراي نگهبان و نهادهاي بالاتر اينگونه القاء كنند كه اصلاح‌طلبان به دنبال فروپاشي‌اند، تا براي ماندن خودشان زمينه را فراهم كنند.

نوري در پاسخ به سوال يكي از دختران دانشجو كه درباره اقدام عملي اصلاح‌طلبان براي اختصاص سهميه به زنان در ليست‌هاي انتخاباتي سوال كرده بود، تاکید کرد: در جلسات دوستان اصلاح‌طلب من شاهد بوده‌ام كه درباره سهم قابل توجه زنان در ليست‌هاي انتخاباتي بحث مي‌شود، به عقيده من اين چيزي نيست كه فقط با حمايت آقايان محقق شود. خود خانم‌ها هم بايد تلاش كنند و از جايگاه واقعي خود در جامعه دفاع كنند.

بايد اين اعتماد به نفس به گونه‌اي در خانم‌ها تقويت شود كه حداقل خود خانم‌ها به كانديداهاي خانم توانمند راي دهند. به اعتقاد من، پس از نظر نهايي شوراي نگهبان، در تنظيم ليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان جهت انتخابات مجلس در حوزه‌هاي مختلف در سطح كشور، مي‌توان بر ترجيح و اولويت تخصص و تعهد بر جنسيت تاكيد کرد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درپاسخ به سوال ديگر اين دانشجو درباره حضور زنان در انتخابات مجلس خبرگان گفت: اين يك مساله غير سياسي است و به نظر من بايد زنان اصلاح‌طلب و اصولگرا، اين موضوع را خودشان فارغ از بحث‌هاي سياسي پيگيري كنند و كانديداهايي را معرفي كنند.

عبدا... نوري در پاسخ به سوال يكي ديگر از دانشجويان درباره نظارت مجلس خبرگان به رهبري و جايگاه اين مجلس در قانون اساسي و نتيجه عملكرد آن تاکید کرد: در اصل۱۱۱ قانون اساسي آمده است «هرگاه رهبر از انجام وظايف قانوني خود ناتوان شود. يا فاقد يكي از شرايط مذكور در اصول پنجم و يكصد و نهم شود، يا معلوم شود از آغاز فاقد بعضي از شرايط بوده است، از مقام خود بركنار خواهد شد. تشخيص اين امر به عهده خبرگان مذكور در اصل يكصد و هشتم است.» قانون اساسي با اين اصل و عبارت که تشخيص اين امر به عهده خبرگان مذكور در اصل يكصد و هشتم است، چه وظيفه‌اي را بر دوش خبرگان قرار داده است؟ و آيا خبرگان بدون مراقبت مستمر مي‌توانند به وظيفه سنگيني كه بر دوش او قرار دارد، عمل كند؟

به نظر مي‌رسد برخي احساس كرده‌اند این کلمه معناي منفي دارد، در حالي كه نه تنها چنين نيست، بلكه برعكس با روش مي‌توان طرفداري آگاهانه و مبتني بر استدلال و منطق قدرتمند را داشت. بر همين اساس مي‌توان گفت نظارت نه تنها وظيفه خبرگان است بلكه نظارت بر عملكرد تمامي مسئولان وظيفه تمامي مردم است و قطعا براي جلوگيري از هر گونه اشكال و نقيصه‌اي، بهترين راهكار تقويت نظارت و ابزارهاي نظارتي است، خصوصا نهادهاي نظارتي برآمده از راي مردم كه مي‌توانند در اصلاح و ترميم مشكلات موثر باشند.

عبدا.... نوري در ادامه گفت: سياست نظام جمهوري اسلامي ايران مبتني بر سياست تنش زدايي در روابط بين‌الملل و گفت‌وگو و تعامل و همكاري با كشورهاي غير متخاصم است و اين شيوه را بهترين شيوه در راستاي تامين منافع ملي خود مي‌داند. همچنين اين شيوه را بهترين راه و كار براي مقابله با كشورها و گروه‌هايي مي‌داند كه خواهان به انزوا كشاندن ايران هستند. در ارتباط با ايالات متحده آمريكا، توجه به همه جوانب امر لازم است و نمي‌توان سرسختي‌هاي طرف مقابل را ناديده گرفت.

به عنوان نمونه مي‌توان به مورد اخير، يعني مصوبه كنگره آمريكا در ارتباط با محدوديت ويزا، اشاره كرد. اگر به حوادث تروريستي اروپا و آمريكا و اقدامات تروريستي داعش در منطقه و مليت عاملان وحاميان اين اقدامات توجه شود، در تمام اين اتفاقات شايد يك ايراني هم وجود نداشته باشد. با وجود اين در همين شرايط، ايالات متحده آمريكا، براي سفر به ايران محدوديت ايجاد مي‌كند و با كشورهايي كه خاستگاه فكري و اعتقادي اين تروريستها و بزرگ‌ترين حاميان مالي و لجستيكي و تامين‌كننده نيروي انساني آنها هستند، برخوردي دوستانه دارد.

اين نوع تصميم‌گيري‌ها چه معنايي دارد و از چه منطقي برخوردار است؟ و آيا منطق كساني كه مي‌گويند آمريكايي‌ها دنبال تضعيف ايران و نهايتا براندازي هستند را تقويت نمي‌كند؟ در يك ارزيابي كلي‌تر از سياست خارجي آمريكا مي‌توان به بررسي اين موضوع پرداخت كه قدرت سياسي، نظامي، اقتصادي، رسانه‌اي و تبليغاتي آمريكا در جهت تقويت چه جريان و به دنبال تضعيف چه جرياني در سطح جهان است؟ وضعيت دموكراسي و حقوق بشر خاصي كه در آمريكا مطرح است، موجب شده برخي، سياست خارجي آن را با خوشبيني تحليل كنند، ولي در عمل چنين نيست، گرچه تناقضات فراوان و اختلافات گسترده‌اي هم داخل آمريكا مشاهده مي‌شود. در هر حال آمريكا براي خود، منافع ملي تعريف كرده و در جهت تامين آن در سطح جهان اقدام مي‌كند.

در برخي از نقاط جهان، مانند فلسطين، نسبت به حقوق فراواني كه از ملت‌ها پايمال مي‌شود، نه تنها واكنش نشان نمي‌دهد كه با جنايتكاران همنوايي مي‌كند. دموكراسي خواهي آن با ديكتاتوري‌هاي منطقه‌اي و حتي ديكتاتوري‌های قرون وسطايي كه هيچ فصل مشتركي با دموكراسي و ارزش‌هاي حقوق بشري ندارد، همخواني دارد و صلح‌طلبي او هم با كشتار هزاران انسان بي‌گناه در تعارض نيست. شعار او مبارزه با جريان‌هاي افراطي است و لكن با بنيانگذاران و تعزيه گردانان افراط هم پيمان است.

برداشت من از سخنان رهبري برداشت‌ام اين است كه ملت ايران به عمق اهداف و برنامه‌ها و خط مشي‌هاي آمريكا و رفتار دوگانه آن در مناسبات بين‌المللي آگاهي داشته باشد و بر اساس فهم و بصيرت كامل نسبت به رابطه با او بيانديشد. به هر حال گاهي اوقات ايستادگي در مقابل زياده خواهي‌ها، حال از سوي هر كشوري كه باشد، در راستاي تامين منافع ملي است و گاه گفت‌وگو، مذاكره و تعامل. نمي‌توان با قاطعيت گفت كه هميشه، فقط يكي از اين شيوه‌ها درست است و ديگري غلط.

دولت خواستار اصلاحات جدي‌تري بود

عبدا... نوري همچنين در پاسخ به سوال يكي ديگر از دانشجويان درباره نسبت دولت روحاني با اصلاح‌طلبان و تكليف مطالبات بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان از دولت روحاني هم تصريح كرد: به عقيده من دولت آقاي روحاني تاكنون در حد مقدوراتش، خوب عمل كرده است. البته نه اينكه همه انتظار‌ها را برآورده باشد، بلكه فكر مي‌كنم باوجود اينكه دولت خواستار اصلاحات جدي‌تري بود، اما بيش از آنچه تاكنون انجام شده، براي آن ممكن نبود. مسائل و گلايه‌هايي كه آقاي روحاني گه گاه در سخنراني‌هايش، مطرح مي‌كند، نشان مي‌دهند كه با وجود انگيزه و خواست انجام برخي كارها، امكانش فراهم نيست، از اين رو ناچار است در حرف هايش، خواسته‌هاي خود را بيان كند. شايد شما و بسياري از مردم بگوييد كه به همين حرف هايي كه مي‌زند، عمل كند، ولي محدوديت هايي دارد.

موانع فرا روي او تنها سياسي نيست، بلكه به لحاظ اقتصادي هم دست اين دولت بسته است، به طور مثال الان بسياري از سرمايه‌گذاران خارجي آمادگي سرمايه‌گذاري در كشور ما را دارند، ولي با چند موضع‌گيري يا ايجاد تشنج ممكن است احساس ناامني كرده، عقب‌نشيني كنند و لكن در عمل، اين آقاي روحاني است كه بايد پاسخگوي حل مشكلات باشد. عبدا... نوري تاكيد كرد كه عملكرد آقاي روحاني فراتر از چيزي است كه من قبل از رياست‌جمهوري از ايشان انتظار داشتم و در عمل هم كساني كه درگير كار اجرايي بوده‌اند مشكلات او را بهتر درك مي‌كنند.

عبدا... نوري در پايان خطاب به دانشجويان گفت: شرايط كشور ما واقعا سخت است و به عقيده من در اين شرايط آقاي روحاني مناسب‌ترين فردي است كه مي‌توانست مسئوليت رياست‌جمهوري را به عهده بگيرد و تا اينجا هم در حد امكان خودش خوب عمل كرده است. او به عنوان كسي كه اصلا مدعي اصلاح‌طلبي نبود، فراتر از حد انتظار ظاهر شده و چه بسا همين موضع‌گيريها و كارهايي كه كرده است، برايش محدوديتها و مشكلاتي درست كرده باشد و خيلي محدوديت‌های ديگر هم برايش به وجود خواهد آورد. البته شايد با تغيير تركيب مجلس، فضا قدري تغيير كند.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/138541

ش.د9405140

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات