تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۹۱۲۶۷
ایران به خشم آمده از اعدام آیت‌الله نمر توسط خون‌آشامان سعودی

انتقام سخت

(روزنامه وطن امروز – 1394/10/13 – شماره 1786 – صفحه 1)

گروه سیاسی: به‌رغم آنکه طی ماه گذشته برخی منابع سعودی احتمال تجدیدنظر شاه عربستان درباره اعدام آیت‌الله نمر باقر النمر، روحانی سرشناس شیعه را مطرح کرده بودند اما آل‌سعود صبح دیروز و بدون اطلاع قبلی آیت‌الله نمر را اعدام کرد. به گزارش «وطن امروز»، دستگاه اطلاع‌رسانی آل‌سعود صبح دیروز از اعدام آیت‌الله نمر خبر داد و مجریان تلویزیونی سعودی با اعلام این خبر سجده شکر به جا آوردند! اما اعدام آیت‌الله نمر، روحانی شجاع اهل قطیف همانگونه که از قبل انتظار می‌رفت با واکنش سریع و قاطع ایران مواجه شد. قم و مرجعیت شیعه بلافاصله به اعدام آیت‌الله نمر واکنش نشان داد و آل‌سعود را به انتقامی سخت وعده داد.

مراجع عظام تقلید روز گذشته با اظهارنظرها و صدور بیانیه‌هایی درباره این ماجرا و عواقب سنگین آن برای آل‌سعود مطالبی را مطرح کردند. آیت‌الله‌العظمی حسین نوری‌همدانی پیش از ظهر دیروز و به محض انتشار خبر اعدام این روحانی مبارز شیعه، در دیدار برگزارکنندگان نخستین اجلاس نماز قم و اعضای ستاد اقامه نماز این استان، اظهار داشت: با کمال تأثر خبری مبنی بر اعدام مغرضانه و ظالمانه شیخ نمر از سوی عربستان سعودی منتشر شده است که جای تأسف بسیار دارد. این مرجع تقلید با محکوم کردن این جنایت بزرگ آل‌سعود، تأکید کرد: اعدام این عالم دینی در شرایطی که علمای جهان اسلام عربستان سعودی را نسبت به این امر تهدید کرده بودند، دهن‌کجی بزرگی بود.

وی بیان کرد: عربستان سعودی از مذهبی خرافی برخوردار است؛ مذهبی که با بهره‌گیری از پشتیبانی‌های آمریکا و صهیونیسم، تکفیری‌ها، داعش و بوکوحرام را تربیت می‌کند تا اسلام را خشن و بدنام معرفی ‌کند. حضرت آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی ضمن محکوم کردن اعدام شیخ نمر از سوی عربستان سعودی، تصریح کرد: در برابر این جریان که دهن‌کجی بزرگی به اهل خرد شیعه و سنی است، همگان باید به میدان بیایند. وی خاطرنشان کرد: علمای شیعه و سنی بلاد اسلامی باید درباره اقدام نابجای عربستان سعودی در اعدام مغرضانه عالم دینی، تصمیم بگیرند. آیت‌الله‌العظمی‌ ناصر مکارم‌شیرازی نیز با صدور بیانیه‌ای شدیداللحن به این اقدام خبیثانه آل‌سعود واکنش نشان داد.

در پیام آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی آمده است: «ما بشدت این جنایت هولناک را محکوم مى‌کنیم و به یقین انتقام آن گرفته خواهد شد». متن بیانیه حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی بدین شرح است: بسم‌الله الرحمن الرحیم انا‌لله و انا الیه راجعون خبر وحشتناک اعدام آیت‌الله شیخ نمر جهان اسلام را در بهت و تعجب فرو برد، بویژه اینکه این جنایت تحت عنوان خوارج و تکفیر صورت گرفت؛ اگر کسانى تاکنون تردید داشتند که کانون فتنه و تکفیر در جهان، آل‌سعود هستند با این نمونه آشکار جاى تردیدى باقى نماند. ما بشدت این جنایت هولناک را محکوم مى‌کنیم و به یقین انتقام آن گرفته خواهد شد و مى‌دانیم این جنایت انتقام شکست‌هایى است که آل‌سعود در عراق، سوریه و یمن دامنگیرشان شده است، ولى باید در انتظار شکست‌هاى مهم‌ترى در این 3 منطقه باشند.

به یقین این جنایت، بدون اطلاع آمریکا نبوده است، آنها در مسائل کم‌اهمیت‌ترى با نظر آنها اقدام مى‌کنند و مى‌دانیم در راستاى ایجاد جنگ طائفه‌اى میان سنى و شیعه است، اما هم سعودى‌ها و هم آمریکا کور خوانده‌اند، ما با برادران اهل سنت اختلافى نداریم، اختلاف ما با تکفیرى‌هاست که همه مسلمین در برابر آنها اتفاق نظر دارند. آل‌سعود بدانند این جنایت فراموش نشدنى است و آثار این کار نابخردانه را در آینده خواهند دید. نه‌تنها شیعیان جهان و اهل سنت این جنایت را شدیداً محکوم مى‌کنند، بلکه تمام آزادگان دنیا نیز آن را محکوم خواهند کرد. آنها چه گناهى داشتند، قیام مسلحانه کردند؟! کسى را کشته بودند؟! تنها گناه‌شان این بود که مى‌گفتند اقلیت شیعه در عربستان سعودى از حقوق حقه خویش باید برخوردار شوند و براى انجام مراسم مذهبى آزاد باشند.

آیا این گناه است و در خور آن جنایت سنگین؟ ان ربک لبالمرصاد». آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی نیز با صدور بیانیه‌ای آل‌سعود را یک رژیم خون‌آشام دانست و بر انتقام از آل‌سعود تاکید کرد. در پیام آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی آمده است: خبر دردآور و اندوه‌ناک شهادت علامه شیخ باقر النمر به‌دست رژیم سفاک و دژخیم آل‌سعود واصل گردیده و دل و جان ما را در غم و اندوه فرو برد. این عالم جلیل‌القدر و این مجاهد نستوه پس از مرارت‌های فراوان و فشار و رنج اسارت و شکنجه در زندان‌های مخوف این ابرجنایتکار روسیاه منطقه، جان خویش را در راه عزت و شرف اسلامی و انسانی و تعالی کلمه طیبه توحید و اقامه قسط و داد فدا کرده و صفحه زرین و افتخارآفرین دیگری را بر تاریخ مشعشع جهادی شیعه جعفری اضافه نمود. قطرات خون مطهر شیخ نمر، در عین آنکه دل‌های همه مسلمانان بلکه همه انسان‌های آزاده جهان را در غم و اندوه فرو برد لکن بشارتی بزرگ را نوید می‌دهد.

جنایت اعدام این روحانی بصیر به لطف خدا، شلیک نهایی و تیر خلاصی بود که رژیم خون‌آشام صهیونیستی آل‌سعود را به تاریکخانه ابدی تاریخ خواهد فرستاد و ایشان را با اشقیاء عالم محشور خواهد نمود و سرزمین مطهر وحی از لوث وجود پلیدشان پاک خواهد گردید. جریان خون مطهر شیخ نمر، موجی را برخواهد افراشت و توفانی را به‌پا خواهد کرد که جز با سرنگونی این نماد حقیقی شیطان در منطقه، آرام نخواهد گرفت. اکنون وقت آن رسیده که امت بزرگ اسلامی با هر سلیقه و فکری، تحت بیرق نبی اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم جمع گردند و برای نابودی این چرثومه فساد و نماینده رژیم اسرائیل و مزدور آمریکا، به‌پا خاسته و دست آلوده به خون هزاران هزار مسلمان شیعه و سنی را از حاکمیت و حکومت بر حرمین شریفین و سرزمین‌های اسلامی، کوتاه کنند.

تردیدی نیست اضمحلال و نابودی این رژیم شیطانی، به محو شدن تروریسم داعشی و تکفیری منجر خواهد شد و عالم اسلام را از این مصیبت فراگیر نجات خواهد بخشید. اینجانب، شهادت این عالم برجسته و مجاهد را به ساحت قدسی قطب عالم امکان و محور تکوین، بقیه‌00‌الله الاعظم ارواحنا‌له الفداء و رهبر فرزانه انقلاب، مراجع معظم تقلید، امت اسلامی و به طور خاص خانواده و بستگان و نزدیکان این فقید سعید، تبریک و تسلیت می‌گویم و از ذات قدس ربوبی می‌خواهم او را با انبیا، اولیا و شهدای کربلا محشور فرماید و حسن اولئک رفیقا».

آیت‌الله‌العظمی لطف‌الله صافی‌گلپایگانی نیز در این‌باره پیامی صادر کرد. در پیام آیت‌الله صافی‌گلپایگانی آمده است: حکام آل‌سعود که ان‌شاء‌‌الله تعالی سقوط آنان نزدیک است بدانند که خون به ناحق ریخته‌ این روحانی شهید، خواب راحت را از آنان سلب نموده، جهان اسلام را بیدار کرده و راه سقوط را برای این رژیم هموار خواهد نمود. مسلماً این جنایت ددمنشانه را آزادگان دنیا و مجامع آزاد بین‌المللی محکوم خواهند نمود و فریاد مظلومیت این شهید بزرگوار به گوش جهانیان خواهد رسید. اینجانب به جهان اسلام و مردم غیور و مسلمان عربستان که از ستم و جنایات رژیم سفاک خود خسته شده‌اند و به خانواده بزرگ و داغدار این شهید بزرگوار تبریک و تسلیت گفته، ترفیع درجات این شهید سعید و سایر شهیدان را از خداوند متعال مسألت دارم». جامعه مدرسین، شورایعالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نیز در بیانیه‌ای مشترک رژیم آل‌سعود را فاقد بنیان‌های مشروعیت دانستند.

همه علیه آل‌سعود

طلاب و دانشجویان نیز که طی یک سال گذشته و بویژه پس از شیطنت‌ها و خباثت‌های آل‌سعود علیه مردم ایران همواره سردمدار اعتراضات به این خاندان کثیف بوده‌اند؛ بلافاصله پس از انتشار خبر اعدام آیت‌الله نمر به این موضوع واکنش نشان داده و برای ابراز اعتراضات خود برنامه‌ریزی کردند. در قم امروز دروس حوزه‌های علمیه تعطیل شده است. آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در این‌باره به رسا گفت: حوزه‌های علمیه سراسر کشور، مراجع تقلید و علما در اعتراض به این جنایت دروس خود را در روز یکشنبه تعطیل می‌کنند. مدیر حوزه‌های علمیه همچنین از برگزاری تجمع عظیم روحانیون، اساتید و طلاب حوزه علمیه قم در مسجد اعظم قم خبر داد و گفت: این تجمع یکشنبه 13 دی‌ماه از ساعت 10 صبح با حضور علما و فضلای حوزه در مسجد اعظم قم برگزار می‌شود.

جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه تهران نیز عصر دیروز در اعتراض به اقدام ظالمانه آل‌سعود در اعدام شیخ نمر مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران تجمع کردند. تجمع‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی حکام سعودی را نوکران و غلامان آمریکا، استکبار و صهیونیسم جهانی توصیف کردند. طلاب تجمع‌کننده همچنین خواستار واکنش سریع و فوری سازمان‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر در قبال این جنایت ظالمانه سعودی‌ها شدند. اما تجمع بزرگ دانشجویان و مردم تهران در اعتراض به این جنایت آل‌سعود امروز بعدازظهر در مقابل سفارت سعودی در تهران برگزار می‌شود. بسیج دانشجویی8 دانشگاه تهران طی بیانیه‌ای از عموم مردم تهران خواست در این تجمع بزرگ شرکت کنند.

مجلس: نرمش‌های ظریف بی‌نتیجه است

در بعد سیاسی نیز روز گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نامه‌ای به وزارت امور خارجه نوشت و خواستار کاهش سطح روابط با عربستان سعودی شد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نامه‌ای برای وزارت امور خارجه تنظیم کرده که وزارت خارجه حتما کارکنان و عوامل سفارت عربستان در ایران را به حداقل ممکن تنزل دهد. حسین سبحانی‌نیا، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره اعدام آیت‌الله نمر و واکنش ایران در بعد سیاسی به بسیج‌نیوز گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این‌باره نامه‌ای برای وزارت امور خارجه تنظیم کرده که وزارت خارجه حتما ارتباط با سفارت عربستان در ایران را به حداقل ممکن تنزل دهد. سبحانی‌نیا در ادامه گفت: این موضوع را در اولین جلسه رسمی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به صورت جدی‌تر بررسی خواهیم کرد و مواضع لازم را از ناحیه اعضای کمیسیون در جلسات آینده کمیسیون خواهیم گرفت.

وی در ادامه یادآور شد: دستگاه دیپلماسی در مقابل عربستان سعودی نرمش نشان داده و این نرمش‌ها نشان داد جواب نمی‌دهد؛ چه در قضیه منا که جنایت بزرگی مرتکب شدند و انتظار مردم ما موضع محکم‌تری نسبت به آل‌سعود بود و چه در جنایت دیروز که به‌رغم نظر مراجع عظام، اما این جنایت آل‌سعود نشان داد این کشور در صدد حل مسائل و رفع چالش فی‌مابین نیست. سبحانی‌نیا در خاتمه خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی باید از موضع عزت، حکمت و مصلحت در قبال رژیم عربستان سعودی برخورد کند؛ ضعف در قبال این رژیم برای مردم ما امروز پذیرفته نیست، لذا دستگاه دیپلماسی ما یک بازنگری در سیاست خارجی با عربستان سعودی داشته باشد.

دستگاه دیپلماسی که این روزها به خاطر ناتوانی در مدیریت عالمانه برجام و تحریم‌های پیاپی پسابرجامی مورد انتقاد جامعه است؛ روز گذشته و در سطح سخنگو به این موضوع واکنش نشان داد. در حالی که افکار عمومی در ایران به خاطر انفعال وزارت امور خارجه در مقابل آل‌سعود بویژه در ماجرای قربانی شدن نزدیک به 500 زائر ایرانی در منا، بشدت از دیپلمات‌ها انتقاد دارند؛ حسین جابرانصاری دیروز گفت آل‌سعود تاوان اعدام آیت‌الله نمر را خواهد داد. جابرانصاری گفت: عربستان از تروریست‌ها حمایت و منتقدانش را اعدام می‌کند.

حسین جابرانصاری افزود: «دولت عربستان در حالی که از جریان‌های تروریستی و افراط‌گرایان تکفیری حمایت می‌کند با منتقدان داخلی خود با زبان اعدام و سرکوب سخن می‌گوید». وی تصریح کرد: «روشن است که نتایج این سیاست عقیم و غیرمسؤولانه متوجه عاملان آن شده و دولت عربستان تاوان سختی بابت پیگیری این سیاست‌ها خواهد پرداخت». بعدازظهر دیروز نیز کاردار سعودی به وزارت امور خارجه احضار و معاون عربی وآفریقای وزیر امور خارجه اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به کاردار عربستان ابلاغ کرد.

سپاه: انتقام سختی در انتظار آل‌سعود است

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با محکومیت شدید جنایت آل‌سعود در به شهادت رساندن آیت‌الله شیخ نمر، این اقدام را نشانه رفتار داعش‌گونه و زوال رژیم سعودی دانست. به گزارش روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در بخشی از این بیانیه آمده است: «اقدام خباثت‌آمیز و جنایتکارانه رژیم آل‌سعود در به شهادت رساندن آیت‌الله شیخ نمر باقرالنمر، رهبر شیعیان عربستان، بخشی از یک توطئه صهیونیستی برای تشدید تفرقه بین امت اسلامی و اختلاف بین شیعیان و اهل تسنن است که به فضل الهی و به برکت خون‌های پاک شهیدان از جمله این شهید عزیز، ناکام و با هوشیاری، هوشمندی و وحدت مسلمانان به گونه‌ای معکوس، آثار خود را در صحنه مقاومت اسلامی و آرمان آزادی قدس شریف هویدا خواهد ساخت».

در بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح شده است: «تردیدی نیست خون پاک این شهید والامقام، وحدت امت اسلامی را تقویت خواهد کرد و با طنین‌انداز شدن پیام راستین و آگاهی‌بخش شیخ نمر در جای جای سرزمین حجاز، پرچم مقاومت و مبارزه آن روحانی جلیل‌القدر به دست آحاد ملت مسلمان عربستان بویژه جوانان غیور حجازی برافراشته نگه داشته شده و در آینده‌ای نه چندان دور انتقام سختی از جنایتکاران آل‌سعود گرفته و سقوط و فروپاشی پایه‌های این رژیم تروریست‌پرور، منفور و ضد اسلام را رقم خواهد زد».

http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/1786/2/151280/0

ش.د9405157

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات