صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۸۳۴۵۱

اخبار ویژه روزنامه‌ها 13 آبان

روزنامه کیهان **

اگر کس دیگری جای هاشمی بهانه دست نتانیاهو داده بود

اگر کس دیگری جز هاشمی بهانه دست دشمن داده و گفته بود دنبال بازدارندگی اتمی بودیم، با او چه برخورد و معامله‌ای می‌شد.

روزنامه وطن امروز در تحلیلی نوشت: بیایید با هم فکر کنیم یکی از منتقدان برجام، یا یکی از اصولگرایان یا یکی از رسانه‌های منتقد دولت درباره اینکه «زمانی به این فکر می‌کردیم که کشور باید عوامل بازدارنده هسته‌ای داشته باشد» صحبت می‌کرد. در این هنگام از سوی دولت با چه واکنشی مواجه می‌شد؟ رسانه‌های دولتی چه واکنشی نشان می‌دادند؟ بگذارید اولین پاسخ را به نقل از هاشمی بیاوریم که ماه‌ها تلاش کرد نقدهای مستدل منتقدان توافق بد را تخطئه کند. هاشمی رفسنجانی اسفند ماه سال گذشته در همایش الگوی توسعه پایدار گفت: «در مهمترین پروژه دولت که تیم مذاکره‌کننده است و مورد حمایت مقام معظم رهبری قرار دارد، خودشان هم تکرار می‌کنند که با برنامه رهبری کار را پیش می‌برند اما این دلواپسان چه بر سرشان می‌آورند و با نتانیاهو همنوا شده‌اند.

نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا رفته و اوباما را تحریک می‌کند و اینجا هم دلواپسان می‌گویند که ما اسرار را می‌گوییم؛ نمی‌دانیم این چه سری است؛ آنها هم از شیطان هستند.

قطع به یقین مطرح کردن عباراتی که در فراز اول این یادداشت آمد از سوی دولت با برخورد قهری و انتظامی مواجه می‌شد و هر آن‌که این سخن را گفته بود؛ کمتر از 24 ساعت به جرم اقدام علیه امنیت ملی کشور دادگاهی شده بود و روزنامه یا رسانه منتشرکننده آن امروز در دوران توقیف و تعلیق و جریمه به سر می‌برد؛ آن هم با نوع نگاه انتظامی و امنیتی که در دولت حاضر وجود دارد. و از سوی رسانه‌های بزک‌کننده آمریکا، دولتی و حامی آن نیز قطعا ناقل این سخن به عنوان عاملی که می‌خواهد «چوب لای چرخ مذاکرات بگذارد» یا «مذاکرات و توافقات غرورآفرین را با شکست مواجه کند» یا از جمله افراطی‌هایی که با تندروهای اسرائیلی و آمریکایی جزو «اقلیت ناخرسند از توافق در جهان» هستند، معرفی می‌شد.

اما ناقل این سخن در چند روز گذشته از سوی دولت یا رسانه‌های آن، از سوی اصلاح‌طلبان و طرفداران آن و از سوی هیچ کدام از طوایف اطراف دولت مورد نقد قرار نگرفت، کما اینکه بسیاری دیگر از ویژه‌خواری‌ها و امتیازات ویژه اطرافیان ناقل مثل هفت‌تیرکشی یا پدرسوخته‌بازی خواندن حکم زندان مهدی هاشمی مورد نقد قرار نگرفت، چرا که آقای هاشمی رفسنجانی این سخن را گفته بود! بله هاشمی چند روز قبل در مصاحبه با سایت امید هسته‌ای مدعی شده بود: «در سفر پاکستان می‌خواستم با عبدالقدیرخان دیدار کنم اما به من نشان ندادند. او معتقد بود کشورهای اسلامی باید بمب اتم داشته باشند.» در سال 61 ذهنیت ما این بود که باید خود را به عوامل بازدارنده مسلح کنیم» و «درست است که ما اجازه رفتن به طرف سلاح هسته‌ای را نداریم ولی اگر شرایطی پیش بیاید و ضرورتی پیدا کند یا دشمنی پیدا کنیم که بخواهد از این سلاح استفاده کند، قدرت ما محفوظ است.»

وطن امروز می‌افزاید: این جملات رئیس مجمع تشخیص مصلحت(!) تیتر یک همه رسانه‌های ضد انقلابی است که دنبال بهانه برای حمله به ایران می‌گردند. این صحبت‌ها باعث شده روزنامه صهیونیستی هاآرتص بگوید «رئیس‌جمهور پیشین ایران اعتراف کرد ایران همواره به طور پنهانکارانه‌ای به دنبال بمب اتم بوده است. اکبر هاشمی هدف از برنامه هسته‌ای ایران را بازدارندگی در سایه جنگ طولانی مدت با عراق اعلام کرده است.»

رادیو سراسری رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی با عنوان «گزارشات نشان می‌دهد یک رئیس‌جمهور سابق اعتراف کرده ایران به دنبال بمب هسته‌ای است» نوشت «رفسنجانی در مصاحبه‌ای گفت برنامه هسته‌ای ایران با قصد کسب قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای شروع به کار کرده است و گفته که «اوایل که شروع کردیم، در جنگ بودیم و دنبال این بودیم که چنین امکانی برای روزی که دشمن ما بخواهد از سلاح هسته‌ای استفاده کند، داشته باشیم.»

البته این نخستین بار نیست که سخنان هاشمی تیتر یک رسانه‌های ضد انقلاب می‌شود اما حقیقتا اگر این حرف‌های ضد امنیت ملی از سوی شخص دیگری هم زده می‌شد، باز با بی‌تفاوتی و عدم برخورد مواجه می‌شد؟

*********************************

روزنامه قدس **

پلمب «کی. اف. سی» سوءتفاهم بود!

تسنیم: مدیرعامل رستوران «کی.‌اف.‌سی» در تهران پلمب این مرکز عرضه فست‌فود را ناشی از سوءتفاهم به‌دلیل تشابه اسمی با کی‌اف‌سی آمریکا بیان کرد.

اعتراض ها سیاسی نشود

مهر: حسن ابراهیمی، فرماندار بوشهر گفت: نباید بگذاریم مشکلات و اعتراض مردم خارگ سیاسی شود و لازمه جلوگیری از این اتفاق عملی شدن وعده‌های مسؤولان است.

شهادت سرهنگ‌ سلیمانی درسوریه

صراط: «عزت ا... سلیمانی» یکی دیگر از پاسداران ایران اسلامی هنگام مأموریت مستشاری و در جریان عملیات انتقام سخت در سوریه، به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

علي ضياء ممنوع التصوير شد

خبرگزاری صدا و سیما: علی اصغر پورمحمدی معاون سیما درباره ممنوع التصویر شدن سیدعلی ضیاء گفت: به دلیل اینکه کلیپی از این مجری در فضای مجازی منتشر شده که این مجری در این کلیپ به هواداران و سرمربی استقلال توهین کرده است، علی ضیاء تا اطلاع ثانوی ممنوع التصویر است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* «در پی بارش اولین باران پاییزی در خوزستان، 17 هزار نفر از مردم اهواز و برخی شهرهای استان با مشکل شوک تنفسی به بیمارستان‌های خوزستان مراجعه نمودند که اکثریت آنها درمان و تعداد کمی هم بستری شدند که هیچ مورد فوتی وجود نداشت.» دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اعلام این خبر گفت: «علل این پدیده آلاینده‌های گازی با منشا صنعتی و آلاینده‌های طبیعی از نوع پوشش گیاهی است.» تاکنون مسئولین رده بالای استان هیچگونه علت قطعی برای این پدیده عجیب ذکر نکرده‌اند. این پدیده تنفسی همراه با اولین باران پاییزی سه سال است در خوزستان برای مردم مشکل ایجاد کرده است. متاسفانه این مشکل و پدیده گردوغبار، خوزستان را با نوعی مهاجرت اهالی به سایر استان‌های کشور مواجه کرده است که به گفته کارشناسان اثرات نامطلوب اجتماعی در پی خواهد داشت.» خوشبختانه آمادگی قابل تحسین تمام بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و واحدهای درمانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز و مسئولین آن در خوزستان باعث شد که بحران بطور قابل توجهی کنترل و مهار شود. انتظار مردم رسیدگی مسئولین کشوری به این معضل بصورت دقیق و کارشناسانه است.

* گزارش وزارت امور خارجه آمریکا درباره وضعیت دینی مغرب و نبود مسجدی برای شیعیان در این کشور، واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته است. به گزارش العالم، وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی درباره جمعیت شیعیان در مغرب اعلام کرده بود که تعداد شیعیان در این کشور بین سه تا هشت هزار نفر است که اغلب تابعیت خارجی دارند و از کشورهای سوریه، لبنان و عراق هستند و فقط تعداد کمی از آنان شهروند مغربی هستند. در این گزارش آمده است که شیعیان به دلیل نداشتن مسجد، امکان انجام شعائردینی خود را ندارند. «کمال الغزالی» سردبیر روزنامه «المواطن الرسالی» درباره این بخش از گزارش وزارت امورخارجه آمریکا گفت از نظر مبنایی، در مغرب هم مانند کشورهای دیگر ساخت مساجد توسط شیعیان مشکلی ندارد. سایت مغربی هسپرس به نقل از الغزالی نوشت: مساله فقط به مجوز ساخت یا عدم ساخت مساجد برای شیعیان در مغرب محدود نمی‌شود و زمینه بسیاری برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع وجود دارد. به گفته وی، سخن گفتن از صدور مجوز ساخت مساجد بدون وجود شرایط یاد شده، بی‌فایده است.

* دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواستار عقب‌ نشینی ایران از سوریه و مذاکره تهران درباره جزایر سه‌گانه ایرانی مورد ادعای امارات شد. عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در گفت‌وگویی با شبکه «العربیه» ایران را به شکایت در دادگاه لاهه تهدید کرد. الزیانی در حاشیه اجلاس امنیتی سالانه منامه بدون اشاره به حمایت کشورهای عربی از گروه‌های مسلح در سوریه، گفت ایران باید از سوریه عقب بنشیند. وی درباره روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران گفت: فرصت صلح در دسترس است زیرا دولت‌های خلیج (فارس) دائما به دنبال آن هستند و دست‌های ما به سمت صلح دراز است، امیدواریم ایران فرصت صلح را مغتنم شمارد، حسن نیت خود را اثبات کند و به یک گفت‌وگوی جدی برای حل مساله جزائر اماراتی – به تعبیر وی - فرا بخواند وگرنه به دادگاه جنایات کیفری رجوع خواهیم کرد. وی با تکرار ادعاهای همیشگی گفت: تهران همچنین از مداخله در امور کشورهای عربی و حمایت از حزب‌الله دست بردارد. الزیانی در پایان بدون آنکه حدود هشت ماه حمله همه‌جانبه عربستان و متحدانش به یمن را محکوم کند خواستار راه‌حل سیاسی برای مساله یمن شد و هیچ اشاره‌ای به جنایات داعش و سایر گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه و حمایت ارتجاع عرب از آنها نکرد.

*********************************

روزنامه ایران**

روایت ضرغامی از عذرخواهی سیما از مردم

رئیس سابق صدا و سیما درباره حوادث سال 88 گفت: «ما براساس همان روالی که داشتیم، اطلاع‌رسانی کردیم و دادگاه‌ها را نیز آن طور که بر اساس قانون بود و می‌توانستیم آن را منتشر کنیم، پخش کردیم. ما سخنرانی آقای احمدی‌نژاد که رئیس‌جمهوری وقت کشور بود را نیز پخش کردیم و ایشان در آن شرایط کلمه خس و خاشاک را به کار برد که در آن شرایط نادرست بود چراکه در فضای ملتهبی که یک عده معترض هستند کلمات بار خاص خود را دارد البته آقای احمدی‌نژاد توضیح داد که منظورش از خس و خاشاک عده قلیلی بود که اموال عمومی را آتش زدند اما به نظر بنده بار رسانه‌ای یک کلمه در فضای خاص می‌تواند نتیجه دیگری داشته باشد.»

عزت‌الله ضرغامی در گفت‌وگو با «فارس» افزود: «از سوی دیگر یک عده شعار تند دادند، چون برنامه به‌صورت مستقیم پخش می‌شد علیه آقای هاشمی رفسنجانی نیز شعار داده شد و با وجود تلاش همکاران ما، این شعارها از تلویزیون پخش شد، بلافاصله رهبری معظم انقلاب به ما پیغام دادند که این کار درست نبوده و شما حتماً این را تصحیح کنید. از این ‌رو من متن عذرخواهی را خودم نوشتم و در آخرین لحظه به بخش 21 خبری اعلام کردیم که همان اول عذرخواهی و تأکید کنند این مطلبی که درباره آقای هاشمی پخش شده، مورد تأیید ما نیست، یعنی ما شاهد عذرخواهی رسانه ملی هم بودیم.»

چند بازداشت توسط اطلاعات سپاه

«تسنیم» با اعلام اینکه «سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی هفته جاری، چند نفر از اعضای شبکه نفوذی همکار با دولت‌های متخاصم غربی را که در فضای مجازی و مطبوعات کشور فعال بودند بازداشت کرد»، افزود: اقدامات و تحولات بعدی در این حوزه متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در همین حال؛ خبرگزاری«ایلنا» از بازداشت عیسی سحرخیز خبر داد. «تسنیم» هم دوشنبه گذشته خبر بازداشت احسان مازندرانی مدیرمسئول روزنامه «فرهیختگان» را منتشر کرده بود. خبرگزاری «صدا و سیما» نیز به نقل از «منابع آگاه» دستگیری یک تبعه امریکایی- لبنانی به نام «نزار- زاکابا» در ایران را رسانه‌ای کرد و نوشت: «برخی منابع با اشاره به ارتباطات بسیار ویژه «نزار- زاکابا» با جامعه اطلاعاتی و نظامی امریکا، از وی به عنوان یک «گنج پنهان» یاد می‌کنند.»

رفیقدوست: من هم بودم با «اوباما» دست می‌دادم

محسن رفیقدوست درباره مقایسه رویکرد مذاکراتی تیم جلیلی و دولت احمدی‌نژاد با ظریف و دولت روحانی گفت: «آن زمان، زمان فحش دادن علنی دولت به دیگران بود که من آن روش را نه تنها نمی‌پسندیدم بلکه معتقدم فایده‌ای هم نداشت و حرف‌های بی‌خودی بود ولی این شیوه دولت روحانی را قبول دارم. یعنی رفتن و رو در رو پای میز مذاکره نشستن و مذاکره کردن که قطعاً باید با رهبری هماهنگ باشد.»

وزیر پیشین سپاه درباره دست دادن ظریف و «اوباما» هم تصریح کرد: «آن زمان معلوم نیست چه اتفاقی افتاده، اوباما آمده دستش را دراز کرده ظریف پشتش را بکند و برود؟ منم جای ظریف بودم، دست می‌دادم. با یک دست دادن اتفاقی نمی‌افتد.» رفیقدوست در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به «خبرآنلاین» گفت: «خدا نکند احمدی‌نژاد به سیاست برگردد! آن دوره تمام شد و دیگر برنمی‌گردد. مردم هم فهمیدند که دیگر نباید به آن دوران بازگشت. حتی معتقدم در فضای سیاسی هم اقبالی به آن تفکر وجود ندارد. از اول معلوم بود که ایشان خیلی پایبند به ولایت فقیه نیست. تا جایی دوام آورد، اما بعد دستش رو شد. از آن سفره استفاده کرد اما در بزنگاه رفوزه شد.»

*********************************

روزنامه خراسان **

پارس نیوز مدعی شد:

رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان و دانش آموزان به مناسبت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی به یک خاطره از یک دیپلمات ارشد آمریکایی اشاره کرده و فرمودند: « در مذاکرات هسته ای مأمورآمریکایی گفت ازجوانی با جنگ مخالف بودم و گریه کرد. عده ای ساده لوحانه ممکن است بگویند اینها آدمهای خوبی شدند.همین آدمی که ازیادآوری جنگ جلوی دوربین اشک می ریزد، از قساوت و بی رحمی عنصر جلاد قصاب خبیث صهیونیست در غزه وکرانه باختری و قتل عام کودکان در یمن حمایت می کند.» بررسی های خبرنگار پارس نشان می دهد این دیپلمات ارشد آمریکایی، جان کری است.

پارسینه نوشت:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستوری به مدیر خبرگزاری ایرنا، مانع از انحلال دانشکده خبر شد. از چندی پیش موضوع تامین هزینه اجاره ساختمان دانشکده خبر توسط ایرنا، مشکلات بسیاری را برای مسئولان، استادان و دانشجویان این واحد آموزشی به وجود آورده بود و مدیران ارشد ایرنا هم به علت مشکلات اقتصادی گسترده، در صدد تفویض اختیارات دانشکده خبر به نهادی دیگر یا انحلال این دانشکده بودند.

خبرآنلاین نوشت :

محسن رفیق دوست می گوید :من به خاطرات آیت ا... هاشمی اعتماد می کنم. ببینید نزدیکی ایشان به حضرت امام خیلی زیاد بود.اینکه رهبری، آقای هاشمی را در راس مجمع تشخیص قرار می دهند، یعنی حتما مورد وثوق ایشان هستند. آقا با هیچ کس رودربایستی ندارند، من آقا را 52 سال است که می شناسم و مطمئنم که باید با طیب خاطر از ایشان تبعیت کرد. وی همچنین با بیان اینکه معتقدم احمدی نژاد خیلی اهل ولایت فقیه نبود افزود: خدا نکند احمدی نژاد به سیاست برگردد.

سایت آنا نوشت :

حجت الاسلام ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی گفت : زنان اگر مجتهد باشند منعی برای حضورشان در مجلس خبرگان رهبری وجود ندارد. چون برای حضور ذکر نشده که مرد باشند. همچنین برای امتحان گرفتن از حضور زنان جلوگیری نشده است.

انتخاب نوشت :

محمد مهدی عبدخدایی دبیرکل جمعیت فداییان اسلام که یک تشکل اصولگراست،خواستار کاندیداتوری آیت ا...سیدحسن خمینی شد.

نامه نیوز نوشت :

بهروز نعمتی ،عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس در مورد اینکه با توجه به تخریب لاریجانی از سوی برخی اصولگرایان آیا احتمال گرایش وی به سمت اصلاح طلبان نیست گفت:بعید می دانم چنین اتفاقی بیفتد و آقای لاریجانی چنین تمایلی ندارد. ما رسما اعلام کرده ایم و گفته ایم که پایداری ها جو راخراب کرده اند و باید جواب بدهند و مطمئنم که آقای لاریجانی هیچگاه با پایداری چی ها دور یک میز نمی نشیند

*********************************

روزنامه جام جم **

فتنه چهارم علیه ایران به بهانه هسته‌ای

سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران دیروز در جمع دانشجویان دانشگاه تهران گفت: شرایط پس از برجام و تلاش دشمن برای انحراف افکارعمومی و نفوذ، فتنه چهارم است که باید مراقب بود.

به گزارش تسنیم، وی افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون چهار فتنه علیه ملت ایران صورت گرفته است؛ فتنه اول جنگ تحمیلی بود که توسط دشمن به ما تحمیل شد. فتنه دوم فرهنگی یا سیاسی و امنیتی با تکیه بر ایدئولوژ‌ی‌زدایی و دین‌زدایی در کشور بود که اوج آن در حوادث سال 78 بروز یافت. در فتنه 88 نیز که فتنه‌ای به مراتب خطرناک‌تر از جنگ تحمیلی بود که دشمن می‌خواست کار انقلاب را یکسره کند. نفوذ بعد از برجام، فتنه چهارم است که در این فتنه بهانه آنها مباحث هسته‌ای است.

وی همچنین با اشاره به تحولات سوریه گفت که کسی را به عنوان جایگزین اسد نمی‌شناسیم. او همچنین با اشاره به حمایت از مردم یمن بر استمرار کمک‌ها به این کشور تاکید کرد. علیرضا زاکانی، نماینده تهران در مجلس نیز دیگر سخنران این مراسم بود که با تشریح روند بررسی برجام، گفت: از این به بعد هرکسی با موضوع برجام سلیقه‌ای برخورد کند، آن را مورد دودستگی قرار دهد و به مسیری که خلاف تفسیر شورای عالی امنیت، کمیسیون ویژه مجلس و مهم‌تر از همه 9 بندی که رهبری تاکید داشتند، برود، او را باید وحدت‌شکن بدانیم.

تهدید تهران به خروج از مذاکرات وین

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با شبکه العالم درباره شروط تهران برای ادامه حضور در گفت‌وگوهای وین درباره صلح سوریه گفت: چنانچه این نشست بخواهد ادامه پیدا کند، جمهوری اسلامی ایران از مسیر گفت‌وگو و کمک به تقویت سیاسی و مبارزه با تروریسم حمایت خواهد کرد و چنانچه ارزیابی ما از این نشست‌ها مثبت باشد، در ادامه نسبت به حضور در این نشست‌ها هم همراهی خواهیم داشت.

اما اگر نشست‌ها صرفا نشست‌های نمایشی و اعلام مواضع و نشست‌هایی باشد که حقوق مردم سوریه بخواهد در آن نادیده گرفته شود و واقعیت‌های سوریه مورد توجه قرار نگیرد، طبیعی است که یا باید مسیر این نشست‌ها و گفت‌وگوها اصلاح شود یا این‌که چنانچه گفت‌وگوها بی‌ثمر باشد، نه جمهوری اسلامی ایران و نه خیلی از کشورهایی که منطقی در آنان حاکم است، از گفت‌وگوی بی‌ثمر استقبال نخواهند کرد.

سیدحسن خمینی درباره ظریف چه گفت؟

سیدحسن خمینی در دیدار با وزیر امور خارجه، مدیران این وزارتخانه، سفرا و مسئولان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با اشاره به علاقه و اعتماد بی‌سابقه مردم و مجموعه حاکمیت به وزیر امور خارجه و همکارانش گفت: کار بزرگ، هم محبوبیت زیاد و هم سختی‌های بزرگ دارد؛ همان‌طور که امام راحل ما نیز از دل مصائب به عظمت رسیدند.

به گزارش «انتخاب»، وی اظهار کرد: به‌جرأت می‌توان گفت که دستگاه سیاست خارجی ایران در هیچ دوره‌ای، به‌اندازه امروز مورد اعتماد مردم و جامعه اسلامی‌مان نبوده است.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات