تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۳۶۴
سردار سلامي در همايش ملي فرهنگ دفاعي:

ديپلماسي ما بايد بر بال انديشه «فرهنگ دفاعي» سوار شود

پایگاه بصیرت / جعفر تکبيري

(روزنامه جوان – 1395/02/27 – شماره 4813 – صفحه 2)

همايش ملي فرهنگ دفاعي روز گذشته با حضور نخبگان عرصه دفاعي در مرکز همايش‌هاي صداوسيما برگزار شد.

به گزارش «جوان»، اين همايش با هدف ترويج و نهادينه‌سازي فرهنگ دفاعي کشور و تقويت مؤلفه‌هاي فرهنگي با همکاري و مشارکت نهادها و سازمان‌هاي کشوري و لشکري توسط معاونت فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد کل نيروهاي مسلح برگزار شد و در آن محمدرضا مخبردزفولي، دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي و همچنين سردار حسين سلامي جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به سخنراني پرداختند. در بخشي از اين همايش نيز برخي از محققان که مقالات آنها پذيرفته شد، به ارائه مقالات خود پرداختند و همچنين از تعداد ديگري از برگزيدگان اين همايش تقدير به عمل آمد.

اما در ابتداي اين همايش دکتر داوود عامري، دبير همايش ملي فرهنگ دفاعي، ضمن خوشامدگويي به حضار عنوان کرد که فرهنگ دفاعي در فرهنگ ايراني اسلامي ريشه‌اي ديرينه دارد که متناسب با شرايط سخت روحيه دفاعي در ملت ما ظهور و بروز داشته است. هويت قوي و فرهنگ دفاعي ريشه‌دار يکي از عوامل مهمي بوده است که باعث شده انقلاب اسلامي در تاريخ پرفراز و نشيب خود محفوظ بماند و مايه مباهات و افتخار ملت‌هاي آزاديخواه شود.

همچنين وي در بخش ديگري از سخنراني خود اظهار کرد که امروز ما در معرض تقابل‌ها و رقابت‌هاي تمدني بزرگي قرار داريم و فرهنگ دفاعي در ابعاد مختلف خود در حوزه‌هاي فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي يک سرمايه و ابزار بسيار کارآمد و توانمند براي مقابله با دشمن است که بايد روي آن سرمايه‌گذاري کرد و نسبت به تقويت آن پيوسته فعال بود.

اقتصاد مقاومتي در کشور قوام پيدا نکرده است

همچنين در بخش ديگر همايش محمدرضا مخبردزفولي، دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي به ايراد سخنراني پرداخت و در سخنان خود عنوان کرد که پيروزي انقلاب با محوريت فرهنگي اتفاق افتاد.

مخبر دزفولي همچنين تأکيد کرد که اگر برنامه‌ريزي داشته باشيم، مي‌توانيم در برابر قدرت‌هاي جهاني، ظرفيت‌سازي و برنامه‌ريزي براي خلق تمدن نوين اسلامي کنيم. وي گفت: تمدن نوين اسلامي سه ضلع دارد که اگر بتوانيم آنها را بشناسيم، طراحي کنيم و برنامه عملي براي آن تدارک ببينيم، قطعاً يک ديوار دفاعي مستحکم فرهنگي را در برابر دشمن طراحي کرده‌ايم. مخبر دزفولي، سه ضلع تمدن نوين اسلامي را علم وفناوري، فرهنگ و اقتصاد عنوان و اضافه کرد: اگر اين سه ضلع شکل بگيرد و امکان تحقق پيدا کند، جهت تمدني اتفاق مي‌افتد. دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي همچنين با بيان اينکه هنوز اقتصاد مقاومتي در کشور قوام پيدا نکرده است، گفت که بايد ذيل سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، برنامه‌ها و تقسيم کار ملي صورت گيرد و يک ميثاق مشترک براي تحقق کامل آن تدارک ديده شود.

زماني يک ملت بزرگ هستيم که قدرت‌هاي بزرگ را کوچک بشماريم

اما در بخش پاياني نشست عمومي همايش فرهنگ دفاعي، سردار حسين سلامي، جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران به سخنراني پرداخت.

سردار سلامي در تشريح اهميت مؤلفه دفاع عنوان کرد: همانگونه که مقام معظم رهبري در کلامي بسيار فشرده، اما عميق فرمودند دفاع جزئي از هويت يک ملت است و فرهنگ که مجموعه نظام ارزش‌ها، نگرش‌ها، باورها، اعتقادات، الگوهاي رفتار و خزائن تفکر و انديشه يک جامعه را شکل مي‌دهد، يکي از مهم‌ترين عناصر حيات هر ملت محسوب مي‌شود.

سردار سلامي سپس با بيان اينکه استکبار به دنبال جداسازي ذهن ملت‌ها از جسم آنهاست تا حرکات فيزيکي و رفتار جوامع تابع مدل‌هاي فکري رفتار دروني آنها نباشد، گفت: اين يعني استعمار وابستگي ذهني، عقل و مرگ يک ملت، تنفس در فضاي فيزيولوژيک حيات يک ملت نيست و اين بيشتر به يک زندگي حيواني شبيه است.

جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران همچنين ادامه داد: فرهنگ دفاعي ما از درون گذرهاي سختي، از فرازهاي تاريخ نزديک عبور کرده و بلوغ فرهنگي جامعه ما از درون شکيبايي‌ها، مقاومت‌ها، خودباوري‌ها، جاده نوراني جهاد در راه خدا، محاصره‌هاي سخت، پذيرش شهادت‌ها، فشارهاي ويرانگر از درون، تحمل رنج‌ها و مصيبت‌ها شکل گرفته که ملت ايران را به عنوان شاهد مثالي از يک ملت زنده، مقتدر، توانمند، خودباور و با ترازهاي منزلت جهاني، عميق ثابت‌قدم در برابر قدرت‌هاي به ظاهر جهاني، ملتي استوار که بزرگي‌اش به بزرگي شخصيت‌هاي منحصر به فردي است که دامنه‌هاي عظمت اين کشور و ملت را هزاران کيلومتر وسعت دادند که شخصيت و هويت اين جامعه از اسلام سرچشمه گرفته است.

سردار سلامي با بيان اين موضوع که ما زماني يک ملت بزرگ هستيم که قدرت‌هاي بزرگ را کوچک بشماريم، ادامه داد: ما با اين آموزه‌ها و از مردمک چنين نگاهي مي‌نگريم، زيرا فرهنگ، نگرش يک جامعه به جهان، استحکام‌بخشي به باورهاي يک جامعه است و عنصر اصلي اقتدار و قدرت او محسوب مي‌شود.

جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران با بيان اينکه ژئوپلتيک، قدرت اقتصادي، حجم و ابعاد نيروهاي مسلح جزو عناصر ملي قدرت محسوب مي‌شوند، افزود: آن چيزي که به ژئوپلتيک يک ملت حيات مي‌دهد، فرهنگ دفاعي است؛ اين ژئوپلتيک امروز ما در دوران طاغوت نيز بود، اما فرهنگ دفاعي امروز آن را به يک مزيت مهم تبديل کرده است.

سردار سلامي ادامه داد: اگر غير از يک فرهنگ دفاعي مبتني بر روح جهادي و مقاومت و ثابت‌قدم و وفاداري نبود آيا اين ملت مي‌توانست هشت سال در مقابل ائتلافي از امپراطوري‌هاي بي‌بديل تاريخ حيات بشر ايستادگي کند و از هويت خود و آبروي خود اينگونه دفاع کند، تنها و تنها تکيه بر اين ارزش‌ها بود که ملت توانست بي‌دفاع و در عين حال کم‌توان از نظر فيزيکي يک قدرت شکست‌ناپذير و افسانه‌اي در تاريخ بسازد و به عنوان يک مدل و نمونه به جهان معرفي شود.

ملتي که مي‌ترسد هر روز مي‌ميرد

جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران پيوند اسلام، مردم و ولايت را يک حقيقت عنوان کرد و گفت: آنگاه روح بزرگ رهبري در شخصيت جامعه تکثير شد و انسان‌ها قد کشيدند و از جسم مادي خود عبور کردند و جامعه ما يک روح قوي و جديد پيدا کرد.

سردار سلامي افزود: زماني که روح عاشورا در جامعه ما دميده شد، اين عناصر تشکيل‌دهنده معنوي او شدند، وقتي يک ملت رشد مي‌کند و به بلوغ در آگاهي و ايمان مي‌رسد شايسته چنين عظمت‌هايي مي‌شود و مي‌تواند تمام سناريوهاي وابسته به استعمار را خنثي کند.

وي تأکيد کرد: اين ملت صبر کرد و نترسيد؛ هر ملتي که مي‌ترسد هر روز مي‌ميرد، ملتي که نمي‌ترسد هرگز نمي‌ميرد، انسان‌ها مي‌ميرند، اما ملت‌ها نمي‌ميرند و ما به ملتي تبديل شده‌ايم که هرگز نمي‌ميريم. جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به تحريم‌هاي اقتصادي که از سوي دشمن عليه جمهوري اسلامي ايران اعمال شده است، گفت: دشمن مي‌خواست با تحريم اقتصادي ما را به تسليم سياسي وادار کند و اين يک سناريوي جهاني و کاملا واقعي بود. در تاريخ هرگز ملتي را نمي‌يابيد که در مقياس جهاني محاصره و تحريم بوده باشد، ما در عين محاصره، فشار اقتصادي، تهديد و عمليات نظامي، عمليات رواني جهان استکبار براي تخريب زيرساخت باورهاي اعتقادي و فشار سياسي براي منزوي کردن اين نظام در سطح جهاني که همه اين موارد همزمان بود توانستيم موفق شويم.

سردار سلامي افزود: اين تمرکز قوا در نقطه قدرت و همزمان‌سازي آن براي شکست دادن اين ملت دهه‌هاست که اجرا مي‌شود، اما ملت ايران همواره توطئه دشمن را خنثي کرده و جبهه‌هاي وسيعي را در نقاط مختلف عليه او گشوده است.

وي تصريح کرد: براي اولين بار است که در تاريخ مي‌بينيد يک جامعه با ايستادگي در يک ميدان نبرد هم مي‌جنگد و هم رشد مي‌کند و هم آسيب مي‌بيند، اين يک فرهنگ دفاعي است، اين ملت براي دفاع از خود به ملت ديگري تکيه نمي‌کند، اين فرهنگ است که ما را پيروز مي‌کند.

جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران به مشکلات جوانان در امريکا اشاره کرد و گفت: در بين جوانان امريکايي خودکشي رواج پيدا کرده، جوانان ما نبايد مثل جوانان غربي شوند. مسجد، مدرسه و خانه بزرگ‌ترين معلمان جوانان ما هستند. دلبستگي به غرب به عنوان مدينه فاضله يک بعيد و دروغ است، حقيقت نيست زيرا از تاريخ ياد گرفته‌ايم مسير سعادت مسلمانان از ايستادگي و توکل به خدا مي‌گذرد‌ نه از توکل به قدرت غيرخدا.

سردار سلامي با بيان اينکه اين آرزو که تعامل با غرب مي‌تواند جاده سعادت براي ما باشد، کوتاه‌بيني سياسي و بي‌احترامي به ملت ماست، گفت: ما تجربه کرده‌ايم که هرگاه با مدل جهاد با دشمن برخورد کرده‌ايم، موفق بوده‌ايم.

وي با طرح اين سؤال که چرا ما در قدرت دفاعي يکي از قدرت‌هاي منطقه و برتر جهان هستيم، گفت: چون دشمن قصد نداشت ما پيشرفت کنيم و ما مي‌خواستيم، ما غير از اين راه ديگري نداشتيم. به کشورهايي که خود را با جغرافياي دشمن ادغام کردند، توجه کنيد، آيا توانستند به جايي برسند؟

جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: خطري که امروز احساس مي‌کنيم زدودن تفکر انقلابي و سست کردن تفکر استقلال‌طلبانه اين ملت است. ما نمي‌توانيم از مظلومان، مستضعفان و مسلمانان دفاع نکنيم و اجازه دهيم رژيم‌ صهيونيستي بر روي آنها آتش بريزد. قدرت ما در طبيعت از منطق اسلام و احساس اينکه ما در جنگ هستيم مهم است.

سردار سلامي تصريح کرد: ما امروز در جنگ با دشمنان هستيم و با منطق جنگ به سراغ دشمنان جنگ‌طلب خود مي‌رويم، اما در عين حال ما طرفدار عدالت نيز هستيم، ما به دنبال شرف و انسانيت هستيم و در مناطق دفاعي خود هرگز به دنبال قتل انسان‌ها نيستيم. ديپلماسي ما بايد بر بال ارزش‌هاي فرهنگ دفاعي سوار شود و حامل قدرت اين جامعه و اراده او به دشمنان باشد.

وي تأکيد کرد: دشمنان ما فروريخته و پاشيده شده‌اند. در معنويت، اخلاق، سياست و حتي در نظامي‌گري نبايد از آنها بترسيم، در حالي که قدرتمند پيش برويم و اين فرهنگ دفاعي ما است. جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران در پايان گفت: ما امروز در حال افزودن اضلاع جديدي در هندسه قدرت جهاني هستيم و با ايمان قوي و اميد به آينده خود را براي ايفاي يک نقش بزرگ براي به حاکميت رساندن اسلام حداقل در بلاد اسلامي آماده مي‌کنيم. اسلام امروز يک فرصت تاريخي يافته است.

از عصبانيت تجهيز ايران بميرند

اما در حاشيه همايش فرهنگ دفاعي، سردار سيدمسعود جزايري، معاون امور بسيج و فرهنگ دفاعي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالي پيرامون عزل فرمانده تفنگداران بازداشت شده امريکايي در خليج فارس، گفت: امريکايي‌ها به‌لحاظ نوع برخورد ايران با متجاوزين دچار چالش شدند؛ امريکايي‌ها عادت کردند که کدخدا و بزرگ محله باشند و هر زماني که اقدامي کردند در مقابل آنها کوتاه بيايند. وي سپس تصريح کرد: کوتاه‌آمدن در برابر امريکايي‌ها در قاموس جمهوري اسلامي ايران نيست و برخورد ما با تفنگداران‌ امريکايي مسالمت‌آميز بود و مي‌توانست برخورد قهرآميز نيز باشد لذا امريکايي‌ها از اين اتفاق عصباني هستند.

سخنگوي ارشد نيروهاي مسلح همچنين در خصوص نگراني امريکا از تحويل سامانه اس300 به ايران گفت: امريکايي‌ها مي‌توانند از نحوه مجهز شدن جمهوري اسلامي ايران عصباني باشند و از آن عصبانيت نيز بميرند. سردار جزايري همچنين در خصوص پيام شهادت شهيد بدرالدين نيز گفت: روند مقاومت منطقه نشان داده که به‌خلاف آنچه دشمنان از جمله‌ امريکا و صهيونيست‌ها در تصورشان است زماني که يک فرمانده بزرگ در جبهه‌ها به شهادت مي‌رسد، نه‌تنها تأثير منفي در منطقه ندارد بلکه عنصري خواهد بود که مقاومت را يک‌گام به جلوتر مي‌برد. وي در پايان تأکيد کرد: بارها اين تجربه را هم در دوران دفاع مقدس خودمان و هم در دفاع مقدس منطقه شاهد بوديم و شهادت اين برادر بزرگ و فرمانده عزيز در آينده به‌نفع جبهه مقاومت اثرات مثبتي را خواهد داشت.

http://javanonline.ir/fa/news/784494

ش.د9500106

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات