تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۱۴۷۴
در غیاب چهره‌های شاخص شکل گرفت

ائتلاف نیابتی در اردوگاه اصولگرایان

پایگاه بصیرت / مهسا جزینی
(روزنامه شرق - 1394/10/06 - شماره 2480 - صفحه 1)

گروه سياست: چهارشنبه هفته گذشته، درست در همان ساعاتی که «غلامعلی حدادعادل» برای ثبت‌نام پا به ستاد انتخابات وزارت کشور در خیابان فاطمی می‌گذاشت، «علی‌اکبر ولایتی» در کنار «هاشمی‌رفسنجانی» در تالار مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، در حال اعطای جوایز مراسم هفته پژوهش بود. احتمالا همان زمان «قالیباف» هم در دفتر خود در ساختمان خیابان «بهشت» سرگرم کار بوده است و «علی لاریجانی» هم در مجلس سرگرم رتق‌وفتق امور و جمع‌کردن مدارک ثبت‌نام برای سفر به قم و ثبت‌نام از این شهر به‌عنوان نامزد مستقل. از این چهارنفر، سه‌نفر اولی متحد ائتلافی سه‌گانه در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته بودند که ناكام ماند و چهارمی يك دوره است که با پيشي‌گرفتن از حدادعادل، ریاست قوه مقننه را در دست دارد. سخنگویی شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان از میان این چهار نفر به اولی رسیده است.

در غیبت چهره‌های شاخص، حدادعادل، جلودار تنهاست. شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان که دوهفته‌ای است اعلام وجود کرده، آن‌طور که اعلام شده است ٢٢ عضو دارد و آن‌طور که از اخبار برمی‌آید پنج نفرشان از جبهه پایداری‌اند و حدادعادل، تنها عضو وفادار به ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٢ هم سخنگوی آن است. «اسدالله بادامچیان»، «غلامرضا مصباحی‌مقدم» و «حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی» و «حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی» هم دیگر اعضای این شورا هستند. از باقی اسامی و چهره‌های شاخص عضو شورا کسی خبری ندارد. آنچه بیشتر به چشم می‌خورد، حضور نمایندگانی به نیابت از چهره‌های اصلی است. در چهره‌های شاخص اصولگرایی قطعا اعلام اسامی به‌نفع جریان اصولگرا نخواهد بود. اگر شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان را با شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایی در سال‌های قبل و قبل‌تر مقایسه کنیم معلوم می‌شود که چرا تمایلی به اعلام اعضای عضو شورا نیست.

در آستانه انتخابات مجلس هشتم، نشستی با حضور «محمود احمدی‌نژاد»، «غلامعلی حدادعادل»، «علی لاریجانی»، «احمد توکلی»، «علی‌اکبر ولایتی»، «حسین فدایی»، «علیرضا زاکانی»، «محمدرضا باهنر»، «صادق محصولی»، «حیدر مصلحی»، «علی کردان»، «مهدی چمران»، «محمدرضا رحیمی»، «محسن کوهکن» و «حبیب‌الله عسگراولادی» برگزار شد که در نهایت کارگروهی ۹ نفره، متشکل از چمران، باهنر، مصلحی، محصولی، کوهکن، فدایی، زاکانی و... مأموریت تدوین منشور اصولگرایی و توافق برای حصول به وحدت را برعهده گرفت. شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان، شامل ۱۱ نفر بود که سیدشهاب‌الدین صدر و اسدالله بادامچیان به نمایندگی از ۱۴ تشکل و حزب عضو «جبهه پیروان خط امام و رهبری» در این جمع حضور داشتند.

«محمدصادق محصولی» و «حیدر مصلحی» نیز به نمایندگی از «رایحه خوش ‌خدمت» که به طرفداران دولت مشهور بودند، در این شورا حضور داشتند. «حسین فدایی» و «علیرضا زاکانی» نیز نمایندگی «اصولگرایان تحول‌خواه» و «جمعیت ایثارگران» در شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان را برعهده داشتند.

برای انتخابات مجلس نهم هم، شورای مرکزی این جبهه زیر نظر مرحوم آيت‌الله «مهدوی‌کنی» و آيت‌الله «محمد یزدی» تشکیل شد که سخنگویی آن به ولایتی رسید. این شورا دارای یک هیأت داوری و یک هیأت اجرائی بود. هیأت داوری شامل: «سیدهاشم حسینی‌بوشهری»، «عباس کعبی»، «سیدرضا تقوی»، «محمدحسن ابوترابی‌فرد»، «علی‌اکبر ولایتی»، «غلامعلی حدادعادل»، «حبیب‌الله عسگراولادی» و هیأت اجرائی شامل: «حسین فدایی»، «علیرضا زاکانی»، «محمدرضا باهنر»، «سیدمهدی خاموشی» و «کاظم جلالی» بود.

این در حالی است که این‌بار در نشست نخست شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس دهم، خبری از طیف احمدی‌نژاد نیست. نقش و حضور «علی‌اکبر ولایتی» هم به‌شدت کم‌رنگ شده است. او نه‌تنها سخنگو نیست بلکه فقط در جلسه نخست حضور داشت و دیروز هم اعلام کرده که شخصا در این جلسات شرکت نمی‌کند و علاءالدین بروجردی به نمایندگی از او حضور می‌یابد. لاریجانی هم نه‌تنها شرکت نکرده است و نماینده‌ای از سوی خود نفرستاده بلکه فراکسیون رهروان ولایت که نزدیک‌ترین طیف به لاریجانی در مجلسند و زمزمه‌های تبدیل‌شدنشان به حزب هم شنیده می‌شود، علنا از همراهی با اصولگرایان اعلام برائت کرده‌اند.

این درحالی است که کاظم جلالی، یکی از چهره‌های شاخص این فراکسیون و دست راست «لاریجانی»، در آستانه انتخابات مجلس نهم عضو هیأت اجرائی جبهه متحد اصولگرایی بود! از سوی قالیباف و گروه‌های همسو تنها یک نماینده(مهدی ذاکری، مدیر همشهری) به جلسه نخست شورای مرکزی ائتلاف اعزام شد، آن‌هم نه برای بیعت بلکه برای اعلام نقطه‌نظرات و دغدغه‌های قالیباف.

گویا دغدغه‌های قالیباف مورد پذیرش ائتلافیون قرار نگرفته چراکه از آن زمان اعلام شد که نه قالیباف قصد شرکت در این شورا را دارد و نه دیگر نماینده‌ای از سوی خود اعزام می‌کند بلکه به گفته «حسین قربان‌زاده»، دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت، صرفا نماینده‌ای از سوی این جمعیت در جلسات ائتلاف شرکت می‌کند که تازه به گفته دبیرکلش درباره نحوه و شرایط حضور در ائتلاف قرار است امروز در این حزب تعیین‌تکلیف شود. تأکید قربان‌زاده بر عدم شرکت نماینده از سوی قالیباف در جلسات وحدت اصولگرایی در حالی است که اصولگرایان همچنان اصرار دارند بگویند نماینده قالیباف در جلسات ائتلاف حضور پیدا می‌کند.

محسن رضایی هم که در این سال‌ها نشان داده چندان تمایلی به حضور در ائتلاف و جمع و گروه ندارد، این‌بار هم نیامده اما گویا «روح‌الامینی»، به‌عنوان نماینده او در جلسات شرکت می‌کند. به طور مشخص غیبت چهره‌هایی چون«احمد توکلی» که دیروز به «ایسنا» گفته است: «احتمال وحدت و ائتلاف طیف اصولگرایی قابل‌اعتناست اما اینکه پایدار بماند یا خیر نمی‌دانم.» یا «محمدرضا باهنر»، در شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان قابل‌اعتناست، مگر اینکه اخبار جدید از چهره‌های دیگر رونمایی کند. «باهنر» رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری که اعلام کرده دیگر قصد حضور در مجلس را ندارد، ترجیح داده به جای خود، نمایندگانش را بفرستد. درباره جلیلی هم گفته شده او هم نماینده‌اش را فرستاده است. تا اینجای کار شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان مساوی است با فراکسیون اصولگرایان حدادعادل در مجلس فعلی، درحالی‌که هسته اولیه این شورا هم به دعوت حدادعادل شکل گرفت.

مسیری که ولایتی و لاریجانی طی کردند

«ولایتی» همان روز چهارشنبه در حاشیه برنامه دیگری درخصوص ائتلاف اصولگرایان به خبرنگاران گفته بود: «مهم آن است که وفاداران به نظام با یکدیگر ائتلافی را تشکیل دهند، اگر ملاک این باشد باید بگوییم همه کسانی که به اصول جمهوری اسلامی ایران پایبند و وفادار هستند، اصولگرایند. همچنین همه کسانی که به دنبال ایجاد اصلاحاتی هستند که در جهت خطوط اصلی ترسیم‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب است، اصلاح‌طلب واقعی هستند». این گفته ولایتی که در آن چندان نشانه‌ای از دغدغه‌مندی برای ائتلاف و آرزوی پیروزی قطعی اصولگرایان در انتخابات دیده نمی‌شود، وقتی معنادار می‌شود که آن را در کنار نقش نه‌چندان فعال او در شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان قرار دهیم.

نقشی که بیشتر حاکی از نوعی انجام وظیفه و از روی رفع تکلیف است تا دغدغه. این گفته ولایتی وقتی بازهم معنادارتر می‌شود که بدانیم در شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان، پنج عضو پایداری حضور دارند. همان‌هایی که طرفدار سعید جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری بودند و علی‌اکبر ولایتی با نقدهای تندوتیزش و زیرسؤال‌بردن روش جلیلی در پرونده هسته‌ای، در مناظره‌ها، آرزوهای آنها را بر باد داد. البته ریشه دلخوری آنها از ولایتی به پیش از این بازمی‌گردد. پایداری‌ها که زمانی به دولت احمدی‌نژاد بسیار نزدیک بودند، در انتخابات مجلسین گذشته هم چندان سر سازگاری با ولایتی به خاطر انتقاداتش از سیاست خارجی نداشتند.

مشابه این اتفاق برای لاریجانی هم افتاده است. ازهمان دو انتخابات گذشته، لاریجانی هم به خاطر مسائل پیش‌آمده در پرونده هسته‌ای، حاضر به ائتلاف با حامیان دولت که بخشی از آنها همین اعضای جبهه پایداری بودند، نبود. بعد از ماجرای ٢٢ بهمن سه سال پیش و حمله به سخنرانی او در قم که بعدها مشخص شد از سوی حامیان پایداری صورت گرفته است، فاصله لاریجانی از اصولگرایان بیشتر شد. نقطه اوج این درگیری ماجرای یکشنبه سیاه مجلس بود. بعد از آن هم چند بار دیگر بین طیف پایداری و لاریجانی بر سر مسائل مختلف درگیری رخ داد. از جمله آخرین و معروف‌ترین آنها ماجرای پرونده هسته‌ای و ماجرای تصویب اجرائی‌شدن برجام بود. با این اوصاف به نظر می‌رسد شاکله ائتلاف اصولگرایان در آستانه انتخابات مجلس دهم را می‌توان در اینها خلاصه کرد؛ «جریان جبهه پایداری، حزب مؤتلفه و جامعه روحانیت مبارز به اضافه غلامعلی حدادعادل».

http://www.sharghdaily.ir/News/81912

ش.د9405293

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات