تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۹۱۴۴۱

مخالفت عباس عبدی با ایده انتخاباتی حجاریان

(روزنامه همدلي ـ 1395/02/19 ـ شماره 313 ـ صفحه 1)

هفته گذشته سعید حجاریان در گفتگویی با این دلیل که دلسرد شدن یک جناح سیاسی (اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان) از انتخابات خطرناک است و اگر قرار باشد در همه انتخابات بازنده باشند دیگر انتخابات برایشان مفهومی نخواهد داشت و ممکن است به طور کلی در نهاد انتخابات تشکیک کرده و آن را هدف قرار دهند، به طرح پیشنهاد خود برای تغییر سیستم انتخابات در ایران پرداخت. این فعال سیاسی اصلاح طلب عنوان کرد با سیستم فعلی انتخابات کشور، گروه‌های سیاسی مختلف به میزان پایگاه رای‌شان کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص نمی‌دهند. لذا باید کل ایران یک حوزه انتخابیه شود و مردم به جناح ها رای بدهند تا به نسبت رای هر جناح، درصدی از کرسی‌های مجلس را در اختیار بگیرند. حجاریان گفته اگر این سیستم حاکم شود به طور مثال در انتخابات اخیر در تهران، تعدادی کرسی به اصولگرایان هم می‌رسید. اما عباس عبدی با این ایده حجاریان مخالفت کرده و معتقد است با این سیاست افراد خیرخواه کناره‌گیری خواهند کرد. این تحلیلگر سیاسی در گفتگو با فرارو درباره ارتباط پروژه«باریابی اصولگرایان» که خود پیشنهاد داده بود و طرح سعید حجاریان گفت: این دو موضوع بطور مستقیم به هم ربطی ندارند. ولی اگر جناح‌ها و گرایش‌ها یکدیگر را به رسمیت بشناسند در این صورت کوشش خواهند کرد نظام انتخاباتی را شکل دهند که بجای اکثریتی بودن سهمیه‌ای باشد. مشکل این نیست که این طرح به ذهن کسی نرسیده، مشکل این است که همه در صدد حذف یکدیگرند و از این جهت نظام اکثریتی زمینه مناسب تری برای تحقق این هدف است.

عبدی درباره قابلیت اجرای این طرح در ایران که به قول حجاریان اکنون در کشورهایی همچون پاکستان و بنگلادش اجرا می‌شود می‌گوید: قابلیت اجرایی به دو نکته برمی‌گردد. یک ساختار حقیقی و دیگری ساختار حقوقی. از نظر ساخت حقیقی همانطور که گفتم تا وقتی همه گرایش‌ها عملاً به رسمیت شناخته نشوند کسی در صدد رفتن به این نظام انتخاباتی برنخواهد آمد. ابتدای انقلاب هم این شکل از انتخابات به همین دلیل برگزیده شد. همه می‌دانستند که اکثریت مطلق از کیست و چگونه سایرین حذف خواهند شد. بنابراین باید کوشید که این نگاه تعدیل شود. به لحاظ ساختار حقوقی اگر چه شورای نگهبان نمی‌پذیرد ولی اگر همه نیروها و حاکمیت به این نتیجه برسند طبعا از طریق مجمع تشخیص می‌توان مشکل را حل کرد.

عبدی با اشاره به این که حجاریان گفته باید این طرح را با عقلای جناح اصولگرا مطرح و مورد بررسی قرار داد، چرا که احتمال اینکه اصولگرایان بعد از این بتوانند در انتخابات آینده با سیستم فعلی پیروز شوند کم است و لذا این طرح در واقع به نفع آنهاست و احتمال پذیرش این موضوع از سوی اصولگرایان با این استدلال گفت: با این استدلال نمی‌توان دیگران را قانع کرد که چنین طرحی را بپذیرند. ضمن این که این فقط یک برداشت احتمالی است. باید از منطقی که گفتم سود جست. مساله مهمتر حزبی شدن نظام تقنینی و اداره کشور است که این نوع انتخابات به آن کمک می‌کند. ولی کسانی که حزبی نیستند زیر بار این ایده نخواهند رفت. کسانی که تعدادشان کم هم نیست. زیرا منافع آنان اقتضا نمی‌کند.

عباس عبدی درباره هشدار حجاریان درباره دلسردی جناح‌های سیاسی از انتخابات (در صورت شکست‌های پیاپی) نیز گفت: فکر نمی‌کنم کسی دلسرد شود. متاسفانه حضور در چنین سیاستی آنقدر منافع شخصی و گروهی دارد که کسانی پیدا شوند تا این چراغ را روشن نگه‌ دارند. مشکل این است که افراد خیرخواه جامعه منفعل شده و کناره‌گیری خواهند کرد و الا این بازار همیشه گرم خواهد ماند. ساختاری که توزیع رانت کند، حضور در آن همیشه برای عده‌ای شیرین خواهد بود.

http://hamdelidaily.ir/?newsid=10476

ش.د9500164

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات