تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۴۶۶
مرتضي مبلغ در گفت‌وگو با روزنامه «ابتكار»؛

مجلس آینده مجلس تدبیر و عقلانیت است

اشاره: معاون سياسي وزير كشور دولت اصلاحات با حضور در ساختمان روزنامه ابتكار ميهمان كلبه ابتكار بودند اين فعال سياسي اصلاح‌طلب در رابطه با انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري با خبرنگار روزنامه ابتكار به گفت‌وگو نشست.
پایگاه بصیرت / علي فراهاني

(روزنامه ابتكار – 1394/10/02 - شماره 3322 – صفحه 7)

* ارزیابی شما از آرایش و ترکیب سیاسی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی چگونه است؟

** به طور کلی در ایران دو جریان سیاسی عمده و اصلی وجود دارد و آرایش سیاسی طبق این دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا شکل می‌گیرد. اصلاح طلبان در این دور به دلیل فعالیت‌های مختلفی که انجام داده‌اند و همین طور با استفاده از تجاربی که در این چند دهه کسب کرده‌اند به طور ملموس و مشخصی به سمت یکپارچه شدن در تصمیم‌گیری‌ها و رویکردهای خود پیش می‌روند. خوشبختانه رویکرد‌ها و اقدام‌های سازنده در عین تکثر در ذات اصلاح طلبی باعث شکل گیری چتر وحدت در مسائل راهبردی و اساسی شده است. بنابراین چند گانگی در جریان سیاسی اصلاحات به خصوص در انتخابات امسال نمی‌بینم، اما متاسفانه در جریان اصولگرایی این طور نیست و دلیل اینکه می‌گویم متاسفانه این است که اصولگرایان تصور می‌کنند اصلاح طلبان از این موضوع خوشحال هستند در حالیکه این چنین نیست. نگاه اصلاح طلبان به سیاست نگاهی راهبردی و ملی است لذا اگر این دو جریان سیاسی رشید و قدرتمند در فضایی عادلانه و برابر با یکدیگر رقابت داشته باشند قطعا به صلاح نظام و کشور خواهد بود در غیر این صورت ممکن است دچار آسیب و خساراتی شویم که دودش در چشم نظام و کشور خواهد رفت.

* فکر می‌کنید آرایش سیاسی در بین نیروهای اصولگرا چگونه است؟

** به عقیده من، سه گروه جریان اصولگرایی را تشکیل می‌دهند؛ یعنی جریان تندرو اصولگرا در قالب پایداری، جریان سنتی و دیگری جریانی که ساز مستقل می‌زنند اصولگرایان را تشکیل می‌دهند. از زمانی که پدیده تندروی و افراط در اصولگرایان غلبه کرد و به میدان‌داری پرداخت خسارات و آسیب‌های بی شماری نه تنها به کشور بلکه به خود اصولگرایان هم رساند و نتیجه این می‌شود که می‌بینید به این معنا که در زمینه وحدت، اتحاد و حتی سیاست ورزی هم اصولگرایان زمین گیر شده اند. طبق شواهد و قرائن موجود آن هم در آستانه انتخابات بعید است جریان اصولگرایی به این موضوعات فائق شود.

* در ابتدا فرمودید از انسجام اصولگرایان استقبال می‌کنید، اما متاسفانه جریان اصولگرایی دچار انشقاق شده است لطفا در این زمینه و علل آن بیشتر توضیح دهید؟

** به نظر من، به وحدت نرسیدن اصولگرایان سه دلیل عمده دارد که باعث شده این طیف دچار انشقاق شود؛ اولا: اصولگرایان بیش از دو دهه ست که از رانت‌های گسترده سیاسی و تبلیغاتی برخوردار شده اند. رانت شکل و ظاهر خوبی است، اما مانند اموال باد آورده‌ای است که فرد را تن پرور می‌کند و نمی‌تواند خودش را توانمند سازد. بنابراین اصولگرایان دچار چنین خصوصیتی شده و اعتماد به نفس خودشان را از دست داده‌اند. این عوامل باعث شده تا این طیف به دنبال رقابت سیاسی نباشند و علاقه دارند تا همه چیز برای آن‌ها فراهم شده باشد.

ثانیا: از سال 84، اصولگرایان به شکل گسترده‌ای به جریان تندرو گره خوردند و همه حیثیت خود را برای آن فدا کردند و بعدها برای جدا کردن خود از آن جریان با مشکل و دشواری رو به رو و آسیب‌های فراوانی به خودشان وارد کردند. خوشبختانه تعدادی از اصولگرایان میانه رو و سنتی خود را از تندرو‌ها دور کردند، اما همچنان این گره به قوت خود باقی است. ثالثا: اصولگرایان یاد گرفته‌اند که اغلب با هر گونه نوع آوری، برخورد منفی کنند و به یک دهه زمان نیاز دارند تا خودشان را با تحولات و نوآوری‌ها هماهنگ کنند اگر اصولگرایان به این مسائل فائق آیند، می‌توانند به سر و سامان سیاسی برسند. بنابراین تا زمانی که اصواگرایان رانت‌های خود را نقد نکنند مشکلاتشان حل و بر طرف نخواهد شد مثلا به عنوان نمونه دیگر اگر توجه کرده باشید اصولگرایان در صدا و سیما به راحتی جولان می‌دهند اما جای اصلاح‌طلبان خالی است.

* به نظر شما، اصلاح طلبان و اعتدالگرایان می‌توانند به لیست واحد برسند یا خیر؟

** جریان اعتدال، پدیده جدید و مستقلی نیست و فقط نوعی نامگذاری است و علت این قضیه به دولت تدبیر و امید که در سال 92 شکل گرفت مربوط می‌شود. جریان اعتدال را دو بخش تشکیل می‌دهد: اقلیتی از اصولگرایان که طرفدار دولت یازدهم هستند و اکثریت اصلاح طلبان. بنابراین «اعتدال» هویت سیاسی جدیدی نیست که فکر کنیم این جریان به تازگی در کشور متولد شده است. اینکه فکر کنیم در کنار دو جریان سیاسی کشور یعنی؛ اصولگرا و اصلاح طلب جریان جدیدی به نام «اعتدال» شکل گرفته است، وجود ندارد. بنابراین در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، لیست اصلی، مستقل و تاثیرگذاری تحت عنوان «اعتدال» نداریم.

* برخی از کارشناسان معتقدند، بهتر است تا اصلاح طلبان 30 درصد از لیستشان را به چهره‌های برند و 70 درصد دیگر را به چهره‌های جدید اختصاص دهند در این خصوص چه نظری دارید؟

** ببینید، یکی از راهبردها و رویکردهای اصلاح طلبی روزآمدی است بالاخره روزآمدی به یکی از مولفه‌های ذاتی اصلاحات تبدیل شده است. مسلما با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی، شرایط جدیدی در کشور و جامعه به وجود آمده و طبیعی است که گفتمان‌های نو و جدیدی هم رخ داده باشد. بنابراین این شرایط اقتضا می‌کند تا در مورد نیروها هم رویکردهای متفاوتی لحاظ شود با توجه به نکاتی که پیشتر گفتم مجلس آینده، مجلسی باید باشد تا کاستی‌های مجلس فعلی را جبران کند به هر حال، باید بپذیریم مجالس هشتم و نهم با ضعف‌های جدی رو به رو بوده و متاسفانه وظایف خود را به درستی انجام نداده است.

بنابراین برای جبران این ضعف‌ها و کمبودها به نیروهای جدید و قدرتمندی در مجلس دهم نیاز داریم، اما بعد از مرحله تایید و رد صلاحیت‌ها و شناسایی نیروها مشخص و روشن می‌شود که لیست‌ها بر چه اساس، مبنا یا درصدی شکل خواهد گرفت، اما باید به نیروهای جوان، نخبه، زنان و ... توجه جدی نشان داد که خوشبختانه اصلاح طلبان این رویکردها را برای ارائه لیست بر اساس درصد و معیارها لحاظ کرده اند. امیدواریم با موج رد صلاحیت‌ها توسط نهادهای مربوطه مواجه نشویم، اما لیست‌ها جامع و فراگیر بسته خواهد شد تا همه چیز به نفع مصالح عمومی کشور و نظام رقم بخورد.

* آقای مبلغ در پاسخ به پرسش قبلی فرمودید «اصلاح طلبان به حضور زنان در انتخابات مجلس دهم توجه جدی نشان داده اند» و جریان اصلاحات این موضوع را پیگیری می‌کند در حالیکه حضور و نقش زنان در مجلس گذشته و حتی فعلی که اکثریت آن‌ها را اصولگرایان تشکیل می‌دهند بسیار کمرنگ بوده است در این رابطه چه نظری دارید؟

** اگر یادتان باشد اصلاح طلبان از همان سال 76 هم رویکردی مبنی بر حضور حداکثری زنان، جوان گرایی و به خصوص توجه به قشر زنان که در عقب‌ماندگی‌های مختلفی به آن‌ها تحمیل شده است را در مجلس شورای اسلامی مد نظر داشتند. خوشبختانه زنان ایرانی ظهور و بروز قدرتمندی در موضوعات علمی، فرهنگی و اجتماعی از خود نشان داده‌اند. در حال حاضر میزان سواد و آگاهی زنان با مردان ایرانی برابری می‌کند و سرمایه‌های عظیمی در کشور به شمار می‌آیند و باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند تا آن عقب ماندگی‌های گذشته جبران شود، اما بسترهای اجتماعی و فرهنگی هم برای انجام چنین اقداماتی باید فراهم شود یعنی این مساله در جامعه نیاز به «گفتمان اجتماعی و فرهنگی» دارد تا لایه‌های مختلف جامعه به این نتیجه برسند که از این سرمایه‌های کشور به خوبی استفاده کنند. بنابراین اصلاح طلبان به دنبال بستر سازی برای ورود و حضور حداکثری زنان، جوانان و نخبگان کشور در سطوح مختلف مدیریتی کشور هستند.

* میزان تاثیرگذاری حضور آیت‌الله سیدحسن خمینی در مجلس خبرگان رهبری را چطور می‌بینید؟

** آیت‌الله سید حسن خمینی از شخصیت‌های برجسته این کشور و نظام به شمار می‌روند وی مجتهد، عالم و توانایی‌های بسیاربالایی دارد. بنابراین حضور شخصی مانند آیت الله سید حسن خمینی که میراث‌دار حضرت امام است در سطوح مدیریتی به خصوص مجلس خبرگان رهبری تاثیرگذار خواهد بود ضمن آنکه علاوه بر اینها سید حسن بوی امام را نیز با خود دارد.

* آیا اشخاصی از جریان اصلاحات با شورای نگهبان مذاکره می‌کنند؟

** جاده سیاسی و تبلیغاتی اصلاح طلبان مسیری کوهستانی است، درحالیکه در این رابطه اصولگرایان در اتوبانی هموار قرار دارند، اما در خصوص مذاکره با شورای نگهبان اصلاح طلبان به دنبال تعامل و گفت‌وگو با تمام نهادها و سازمان‌ها هستند تا تعادل واقعی در سیاست کشور فراهم شود. متاسفانه در برخی از گروه‌ها تفکری مبنی بر «طرد و نفی» حاکم و بر قرار است یعنی یکسری از افراد، جریانی را طرد یا نفی می‌کنند و فقط خودشان را مبنا قرار می‌دهند. متاسفانه به جای هم افزایی در حال نفی کردن جریان‌ها هستند به طور مثال در سال 84 دولتی به سر کار آمد که کارها و اقدامات دولت‌های ماقبل خود را قبول نداشت و همه را متهم به خیانت کرد و مشاهده کردید که چه اتفاقات اسف باری در کشور رقم خورد آن هم به این دلیل که فقط خودش را قبول داشت.

* آقای مبلغ، از نظر شما تا چه اندازه تعامل دولت با شورای نگهبان جهت تایید صلاحیت‌ها می‌تواند اهمیت داشته باشد؟ آیا این موضوع قابلیت اجرایی شدن دارد البته با توجه به اینکه هفته گذشته حجت الاسلام موسوی لاری تاکید فراوانی به تعامل دولت با شورای نگهبان داشتند؟

** ببینید، قطعا هر گونه تعاملی تاثیرگذار خواهد بود حتی اگر اثرگذاری این تعامل کم و اندک باشد. اگر دولت و وزارت کشور به عنوان مسئولان اجرایی انتخابات در کشور مصر بر اجرای قانون باشند به طور حتم باعث می‌شود تا دستگاه نظارتی هم بهتر رفتار کند. همچنین اگر دولت با دستگاه‌های نظارتی رابطه و تعامل خوبی داشته باشد اثرگذار خواهد بود، اما اینکه این تعامل تا چه اندازه می‌تواند تاثیرگذار باشد را نمی‌دانم چراکه این قضیه به دولت و شورای نگهبان مربوط می‌شود.

به هرحال طبق قانون، برررسی صلاحیت‌ها چه در هیئت‌های اجرائی و چه در هیئت‌های نظارتی باید صرفا براساس اسناد و مدارک معتبری که از مراجع چهارگانه قانونی و اصل می‌شود انجام گیرد و از هرگونه اعمال سلیقه‌ای و یا گزارش‌های خارج از مراجع چهارگانه پرهیز شود. دولت یا وزارت کشور می‌تواند در این مساله نیز با شورای نگهبان رایزنی‌هایی داشته باشد.

* اخیرا جریان تندرو جلسات وسخنرانی‌های قانونی و مجوزدار اصلاح طلبان را به هم می‌زنند ضمن اینکه روز به روز به انتخابات نزدیک می‌شویم به نظر شما، وزارت کشور برای جلوگیری از این گونه اقدامات چه تدابیری را باید مد نظر قرار دهد؟

** متاسفانه «سامان سیاسی منسجم، سازنده و مناسب» در کشور وجود ندارد و عدم سامان سیاسی در کشور نمودهای مختلفی دارد که یکی از آن‌ها به فضای رقابت مربوط می‌شود در فضای رقابت سازنده است که صلاحیت‌ها و توانمندی‌های جریان‌های سیاسی خود را نشان می‌دهد. اما متاسفانه برخی از جریان‌های سیاسی هنگامی‌که احساس شکست می‌کنند، به جای اینکه به درون خود بنگرند و خودشان را ترمیم کنند به دنبال تخریب رقیبشان هستند تا به هر قیمتی رقیب را از پای در آورند در حالیکه چنین رفتاری بر خلاف دموکراسی، عقل و منش جمهوری اسلامی است. متاسفانه این اشخاص و جریان‌ها از حاشیه امن عجیبی هم برخوردار هستند و این موضوع نا به سامانی‌های سیاسی را مضاعف و تشدید می‌کند.

به نظر من، این قضیه عقب ماندگی جریان تندرو را نشان می‌دهد یعنی به جای اینکه خودشان را توانمند سازند می‌خواهند رقیب را از پای در آورند. پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 برای آن‌ها به کابوس تبدیل شده و احساس می‌کنند این شکست همچنان در مجلس امسال برای آن‌ها رقم خواهد خورد. به همین دلیل به دنبال جنجال و اقدامات این چنینی هستند و ممکن است تا پایان انتخابات این گونه رفتارها تشدید هم بشود. بنابراین وزارت کشور باید جهت برقراری نظم در کشور، مقتدرانه عمل و رفتار کند به علاوه دستگاه‌هایی از جمله قوه قضاییه، نیروی انتظامی و... باید به کمک وزارت کشور بیایند و به وظایف قانونی خودشان عمل کنند تا دیگر شاهد این گونه اقدامات مخرب و قانون شکنانه در کشور نباشیم.

* پیش بینی شما از ترکیب مجلس آینده و مشارکت مردم در انتخابات چگونه است؟

** پیش بینی از ترکیب مجلس آینده، کار بسیار دشواری است از همه مهمتر اصلاح طلبان اطلاعی از نحوه برخورد دستگاه‌های نظارتی ندارند که چه سرنوشتی برای تایید یا رد صلاحیت‌ها رقم خواهد خورد و نباید فراموش کنیم در گذشته به طور گسترده نامزد‌های این جناح رد صلاحیت شدند. نگرانی‌های جدی در زمینه تبلیغات و تخریب‌های تبلیغی و انتخاباتی وجود دارد. همچنین مسئله پول‌های کثیف که بعضی مقامات به آن اشاره کرده‌اند و احتمال ورود آن به جریان انتخابات وجود دارد. در گذشته رسما معاون اول آقای احمدی نژاد در نامه خود نوشت که چه اقداماتی را اجرایی کرده بود و مسائل دیگری را اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری و رحمانی فضلی، وزیر کشور در این زمینه‌ها اعلام کرده اند. بنابراین این گونه مسائل پیش بینی‌ها را دچار مشکل می‌کند.

* پس مجلس دهم با مجلس فعلی تفاوتی ندارد؟

** خیر این طور نیست، مجلس آینده با مجلس فعلی بسیار متفاوت خواهد بود به دلیل اینکه میانگین مجلس نهم، مجلسی است که بیشتر به دنبال حاشیه سازی و جنجال بوده و کمتر به منافع ملی و حل مشکلات مردم پرداخته است به طور مثال در قضیه برجام مشاهده کردید برخی از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی چه رفتارهایی از خود نشان دادند. بنابراین مجلس دهم مانند مجلس فعلی نیست و وجه غالب آن تدبیر و عقلانیت و تعادل خواهد بود.

* به نظر شما کدام طرح‌ها و لوایح باید در دستور کار مجلس آینده قرار بگیرد؟

** متاسفانه در مسائل اقتصادی با مشکلات جدی رو به رو هستیم. دولت تدبیر و امید وارث خرابی‌ها و ویرانی‌های بسیار است و هنوز به مردم در این خصوص اطلاع رسانی دقیقی نشده که چه مشکلاتی از دوره قبل به این دولت به ارث رسیده است. به طور مثال بحث یارانه‌ها به گونه‌ای که اجرا شد و از آن به عنوان شیرینی به ملت ایران تعبیر می‌کردند اما در واقع زهری بود که در کام ملت ایران ریخته شد. بنابراین مجلس آینده باید همگام با ملت و دولت باشد و برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار دهد تا مشکلات رکود، معیشت و بیکاری مردم و به خصوص جوانان به‌تدریج بر طرف شود. متاسفانه در سیاست داخلی مسائل اجتماعی و فرهنگی و سایر زمینه‌ها نیز دچار خلاء‌هایی هستیم برای همین مجلس باید در زمینه‌های مختلف با کمک دولت درصدد جبران آسیب‌ها و کاستی‌های به‌جود آمده بر آید.

http://ebtekarnews.com/?newsid=29767

ش.د9405361

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات