تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۴۷۵

چامسکی: عربستان مرکز افراط‌گرایی است

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1395/02/30 ـ شماره 10595 ـ صفحه 12)

چامسکی تاکید کرد عربستان، تروریسم را با سلاحهای آمریکایی و انگلیسی تحریک می‌کند.

نوام چامسکی نظریه پرداز و منتقد سرشناس آمریکایی با تاکید بر اینکه بین باراک اوباما رئیس‌جمهور کنونی و جرج بوش رئیس‌جمهور سابق آمریکا تفاوتی وجود ندارد گفت عربستان، تروریسم را با سلاحهای آمریکایی و انگلیسی تحریک می‌کند و عربستان، مرکز افراط گرایی است.

درحالی که عربستان سعودی به حمایت از جنگ درسوریه و یمن ادامه می‌دهد، چامسکی در گفتگو با پایگاه خبری «دموکراسی اکنون» تاکید کرد این متحد آمریکا نه تنها منبع حامی اسلام افراطی و شاخه‌های جهادی آن است بلکه مساجد، روحانیون، مدارس و حوزه‌های دینی آنها این دیدگاههای افراطی را در تمام مناطق سنی تحت نفوذ عربستان گسترش می‌دهند.

چامسکی تاکید کرد عربستان سعودی یکی از عجیب و غریب‌ترین سابقه‌های حقوق بشر را در جهان داراست. داعش افراد را سرمی برد اقدامی که همه را شوکه می‌کند و من فکر می‌کنم عربستان سعودی تنها کشوری است که به طور معمول اقدام به سربریدن آدم‌ها می‌کند. زنان در این کشور نمی‌توانند رانندگی کنند. این کشور به شدت تحت حمایت آمریکا و متحدان این کشور از جمله فرانسه و انگلیس است.

وی در ادامه افزود علت این حمایت چیست؟ این کشور نفت و پول زیادی دارد. شما می‌توانید سلاح‌های زیادی به آنها بفروشید و من فکر می‌کنم دهها میلیارد دلار از فروش سلاح از این کشور به دست می‌آورید. اقداماتی که عربستان سعودی به طور مثال در یمن صورت می‌دهد فاجعه انسانی عظیمی در یک کشور کاملا فقیر است، عربستان تروریسم جهادی را با سلاح‌های آمریکایی و انگلیسی تحریک می‌کند و فرانسه نیز در تلاش برای وارد شدن به این جمع است. این واقعا ماجرایی بسیار زشت و زننده است.

چامسکی در پاسخ به این سئوال که آیا فکر می‌کند اوباما با عربستان سعودی به شکلی متفاوت از جرج بوش رئیس‌جمهور پیشین آمریکا رفتار می‌کند گفت نه من نمی‌توانم چنین تفاوتی را ببینم. شاید تنها تفاوت‌هایی اندک وجود داشته باشد.

چامسکی گفت حزب جمهوری خواه کنونی آمریکا شایستگی دریافت عنوان خطرناک‌ترین سازمان را در تاریخ بشر داراست.

چامسکی در ادامه گفتگوی ویدئویی با پایگاه خبری «دموکراسی اکنون» در پاسخ به سئوالی درباره حزب جمهوریخواه آمریکا و نامزدی دونالد ترامپ از این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت:« این پدیده‌ای که ما اکنون شاهد آن هستیم نسخه افراطی چیزی است که سال‌ها در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان درجریان بوده است. به دوره‌های قبل نگاهی بیاندازید هر زمان یک نامزد از این پایگاه سردر می‌آورد - باچمن، مک کین، سنتورم، هوکابی، یکی دیوانه‌تر از آن یکی - هر زمانی که یک نفر از این پایگاه سربرمی آورد، جمهوری خواهان سعی می‌کنند آن را کنار بزنند و راه خود را باز کرده و فرد مورد نظر خود را معرفی کنند، شما رامنی را به خاطر دارید. آنها تا امسال در این فرایند موفق بودند. امسال نیز رویه‌ای مشابه رخ داد و آنها موفق نشدند. فشار این پایگاه آنقدر زیاد بود که نتوانستند آن را به عقب برانند. اکنون فاجعه‌ای است که جمهوری خواهان با آن مواجهند. اما این پدیده ریشه‌هایی دارد. شبیه جهادی هاست: شما باید درباره ریشه‌های آن سئوال کنید. ریشه‌های آن چه هستند؟ جمهوری خواهان در دوره نئولیبرال به سمت راستگراها حرکت کردند، دوره‌ای که از ریگان شروع شد و به اواخر کارتر بازمی گردد. دوره ریگان دوره رکود، کاهش دستمزد، مزایا و امنیت مردم و تخصیص ثروت‌های انبوه در بین کسری از جامعه به ویژه نهادهای مالی بود که در اقتصاد نقش داشتند. این روند برای یک نسل ادامه داشت.

تمرکز بیشتر بر ثروت، تمرکز قدرت سیاسی، لوایحی برای افزایش تمرکز قدرت و ثروت و در عین حال بخش اعظم جمعیت به راحتی کنار گذاشته شدند. اکنون سیاست‌های واقعی جمهوری خواهان چه پل رایان باشد چه دونالد ترامپ، قدرت بخشیدن و ثروتمندتر کردن بخش‌های قدرتمند و ثروتمند جامعه است. شما نمی‌توانید به این روش رای به دست آورید. اگر بخواهیم صادق باشیم باید مطلبی را بگوییم که واقعا تکان دهنده است حزب جمهوری خواه کنونی واجد دریافت عنوان خطرناکترین سازمان در تاریخ بشر است. فقط مواضع آنها را در دو موضوع اصلی پیش روی ما - تغییرات آب و هوایی و جنگ هسته‌ای بررسی کنید. این مواضع حتی قابل بحث و گفتگو هم نیست.آنها می‌گویند بیایید تا پرتگاه برانیم و مطمئن شویم نوه‌های ما بدترین زندگی ممکن را سپری کنند. آنها درخصوص جنگ هسته‌ای افزایش نظامی گرایی را خواستارند. بیش از نیمی از بودجه درحال حاضر صرف این موضوع می‌شود آنها با کاهش مالیات ثروتمندان منابع دیگر را کاهش می‌دهند بنابراین چیزی باقی نمی‌ماند. این واقعا رویه‌ای خطرناک است.

چامسکی با تاکید بر اینکه تنها راه حل جلوگیری از وحشی گری‌ها در سوریه توقف انتقال سلاح به این کشور است گفت متحدان آمریکا از جمله قطر و عربستان و نیز سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا [سیا] به تروریستها در سوریه سلاح می‌دهند.

چامسکی در ادامه این گفتگو افزود سوریه به سوی فاجعه‌ای واقعی و خودکشی پیش می‌رود. تنها راهکار و کورسوی امید برای سوریه تلاش برای کاهش دادن خشونت‌ها و نابودی در این کشور، ایجاد مناطق آتش بس منطقه‌ای کوچک و حرکت به سوی نوعی مصالحه سیاسی است. اقداماتی در این مسیر صورت گرفته است. همچنین ضروری است جریان سلاح تاحد ممکن به همه طرف‌های درگیر ازجمله داعش قطع شود که به صورت ضمنی از طریق ترکیه، جبهه النصره حمایت می‌شود که متحدان ما از جمله قطر و عربستان سعودی به آنها سلاح می‌دهند.

چامسکی گفت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز به آنها سلاح می‌دهد. ما نمی‌دانیم این حمایت تسلیحاتی در چه سطحی است چرا که پنهانی است. تاجای امکان، انتقال سلاح و خشونت‌ها باید متوقف شود و تلاش برای نجات مردم از نابودی باید آغاز شود. حمایت از کمک‌های انسانی باید افزایش یابد. همچنین باید از کسانی که در حال ساخت نوعی جامعه در سوریه هستند به ویژه کردها، حمایت شود.

چامسکی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره علت این خشونت‌های فرقه‌ای گفت حمله آمریکا به عراق علت اصلی تحریک مناقشات فرقه‌ای است که اکنون به این وحشی گری‌ها تبدیل شده است. متاسفانه این اتفاقی است که رخ داده و ما تنها می‌توانیم آن را ادامه ندهیم.

وی تصریح کرد آنچه اکنون در سوریه رخ می‌دهد وحشتناک است اما ما نباید فراموش کنیم که این اولین بار نیست. اگر به یک قرن قبل بازگردید در پایان جنگ جهانی اول، صدها هزار نفر در سوریه از قحطی جان باختند. اگر ازنظر تناسب جمعیتی بررسی کنیم، تعداد سوری‌هایی که در جنگ جهانی اول جان باختند بیشتر از کشته‌های کشورهای متخاصم بود. سوریه سرپا ایستاد و یک بار دیگر نیز می‌تواند احیا شود.

http://jomhourieslami.net/?newsid=91420

ش.د9500178

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات