تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۹۱۵۰۴
فصل جدید همکاری‌های تهران و رم در دوران پساتحریم آغاز شد؛

استقبال به سبک ایتالیایی

(روزنامه ابتكار – 1394/11/06 – شماره 3350 – صفحه 2)

گروه سیاسی – حجت‌الاسلام حسن روحانی در اولین سفر اروپایی پساتحریم خود، به ایتالیا قدم گذاشت. این سفر که با حضور در فرانسه ادامه می‌یابد، در واقع برای ماه‌های پیش از این برنامه‌ریزی شده بود که به دلیل حملات تروریستی پاریس به تعویق افتاد. این سفر که به نظر می‌رسد آغاز سفرهای دنباله‌دار رئیس دولت یازدهم به کشورهای اروپایی باشد در حالی انجام می‌شود که در طول هشت ساله دولت‌های نهم و دهم، پایتخت‌های اروپایی چندان به عنوان مقصد سفر محمود احمدی‌نژاد مطرح نبودند و در معدود مواردی مانند سفر وی به ایتالیا، هیچ استقبال یا ملاقات رسمی بین رئیس‌جمهوری وقت و مقامات اروپایی برگزار نشد. در شرایطی که از اوایل انقلاب تا پایان دوران دولت سازندگی نشانه چندانی از سفرهای اروپایی روسای جمهوری ایران دیده نمی‌شود، سفر دیروز روحانی بیش از همه یادآور سفرهای حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی، روز گذشته با دعوت رسمی روسای جمهوری ایتالیا و فرانسه در صدر هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی، با بدرقه رسمی علی‌اکبر ولایتی مشاور بین‌الملل رهبر انقلاب و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری تهران را به مقصد رم ترک کرد. رئیس‌جمهوری پیش از ترک تهران در فرودگاه مهرآباد طی سخنانی، گسترش روابط با کشورهای اتحادیه اروپا را از سیاست‌های تهران برشمرد و تاکید کرد که باید از فضای پسابرجام، برای رشد و توسعه کشور و اشتغالزایی بهره گرفت و سفر به ایتالیا و فرانسه با این هدف انجام می‌شود. وی در تشریح اهداف سفرش به خبرنگاران گفت: این سفر در مقطع تاریخی بسیار مهم و پسابرجام و پساتحریم انجام می‌شود و از این رو از اهمیت بسزایی برخوردار است .

رئیس‌جمهوری با اشاره به اهمیت گسترش روابط با کشورهای اروپایی مخصوصا کشورهایی که در گذشته روابط خوبی با ایران داشته‌اند، از بررسی و توافق دو سند مهم در جریان این سفر 4 روزه به فرانسه و ایتالیا خبر داد و گفت: در این سفر سند نقشه راه میان‌مدت و بلندمدت همکاری‌های تهران با ایتالیا و فرانسه مورد بررسی و توافق قرار خواهد گرفت. همچنین در خصوص موسساتی که بیمه صادراتی را تضمین می‌کنند تفاهماتی انجام می‌گیرد. رئیس‌جمهوری با اشاره به آمادگی ایران برای جذب فناوری‌های نوین گفت: ایران پیشرفت‌های خوبی در خصوص فناوری‌های نوین داشته است و جذب این نوع فناوری‌ها برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.

روحانی همچنین از امضای اسنادی در بخش های مختلف اقتصادی در جریان سفر به ایتالیا و فرانسه خبر داد و گفت: در خصوص حمل و نقل و نوسازی ناوگان هوایی و نیز ریل لوکوموتیو و خودرو اسناد زیادی آماده است که در جریان این سفر مورد مذاکره و تفاهم قرار خواهد گرفت. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: همکاری در بخش‌های مختلف صنعتی، دانشگاهی، کشاورزی، گردشگری و تجهیزات پزشکی و محیط زیست از دیگر موضوعاتی است که در جریان این سفر در خصوص آن مذاکرات و تفاهماتی انجام خواهد گرفت. رئیس‌جمهوری همچنین ملاقات با پاپ و مقامات واتیکان و دیدار و گفت‌وگو با فعالان اقتصادی و سیاسی را از دیگر برنامه های این سفر دانست.

نقطه آغاز سرمایه‌گذاری، فناوری‌های جدید و همکاری‌های صادراتی

رئیس جمهوری اسلامی ایران دیروز پس از ورود به فرودگاه «چامپینو» شهر رم شد و مورد استقبال «پائولو جنتیلونی» وزیر امور خارجه ایتالیا قرار گرفت. وی سپس در کاخ موزه شهرداری رم توسط «سرجو ماتارلا» رئیس‌جمهوری ایتالیا مورد استقبال قرار گرفت و هیات‌های دو کشور بعد از آن وارد گفت‌وگو شدند. روحانی در دیدار با رئیس‌جمهوری ایتالیا، دو ملت ایران و ایتالیا را دارای روابط تاریخی، صمیمی و برخوردار از سابقه تمدنی درخشان دانست و گفت: امروز اراده دو طرف بر این قرار گرفته تا از فرصت‌های بعد از توافق هسته‌ای به خوبی استفاده کرده و همکاری‌های خود را در راستای منافع دو ملت و صلح و ثبات در منطقه و جهان هر چه بیشتر گسترش دهند. وی با اشاره به اینکه ظرفیتهای مشترک فراوانی برای ارتقای سطح همکاری‌های تهران - رم وجود دارد، اظهار کرد: دو کشور در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های ناعادلانه و نادرست نتوانستند از فرصت‌ها و ظرفیت‌های متقابل به خوبی استفاده کنند و اکنون زمان جبران است و باید همکاری‌های خود را با تعامل و در راستای منافع متقابل افزایش دهند.

رئیس‌جمهوری که با دعوت رسمی مقامات ایتالیا به رم سفر کرده است، با اشاره به اینکه شرایط کنونی ایران برای ورود سرمایه و فناوری‌های جدید و سپس همکاری‌های صادراتی کاملا آماده است، یادآور شد: ایران و ایتالیا می‌توانند در بخش‌های مختلف انرژی، صنعت، معدن، کشاورزی، تبادلات علمی و فرهنگی و نیز فناوری‌های جدید همکاری‌های مشترک و گسترده‌ای داشته باشند. روحانی با تحلیل ریشه‌های بی ثباتی در منطقه و تاکید بر اینکه ایران کشوری باثبات و مردمسالار است، تصریح کرد: برای جمهوری اسلامی ایران ارتقای روابط با اروپا به ویژه ایتالیا از اهمیت بسزایی برخوردار است و در فضای جدید ایجاد شده باید سطح این روابط هر چه بیشتر گسترش یابد.

رئیس‌جمهوری ظرفیت‌های ایران در حوزه‌های انرژی، سرمایه انسانی و موقعیت ممتاز جغرافیایی را بر شمرد و تصریح کرد: ایران تنها یک کشور ۸۰ میلیونی نیست، بلکه در نقطه اتصال آسیای مرکزی، قفقاز و اقیانوس هند قرار دارد که از این موقعیت استراتژیک می‌توان برای صادرات مشترک به نحو شایسته‌ای بهره گرفت. روحانی در ادامه با تاکید بر اینکه برجام می‌تواند الگویی برای حل و فصل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی باشد، از مواضع سازنده ایتالیا در فرایند مذاکرات هسته‌ای کشورمان قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود که راه حل مسایل جهانی و از جمله موضوع هسته‌ای مذاکره و دیپلماسی است و توافق هسته‌ای نشان داد که دیپلماسی بهترین راه برای حل و فصل مسائل و صلح پایدار است.

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود تحولات منطقه‌ای و بی‌ثباتی و ناامنی‌های موجود در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را مورد اشاره قرار داد و گفت: تهران و رم همچون گذشته می‌توانند در بسیاری از مسائل منطقه‌ای، و از جمله مبارزه با تروریسم، خشونت و افراطی‌گری با یکدیگر رایزنی و همکاری‌های مفیدی داشته باشند. رئیس‌جمهوری تروریسم را بزرگترین معضل منطقه و تهدیدی برای اروپا و سراسر جهان دانست و اضافه کرد: بدون همکاری‌های جامع و جدی نمی‌توان تروریسم را ریشه‌کن کرد و بدون شک اگر خاورمیانه بی‌ثبات شود، آثار خسارت بار آن به اروپا هم می‌رسد.

روحانی با تاکید بر اینکه مشکلات موجود در برخی کشورهای منطقه راه حل سیاسی دارد و نه راه حل نظامی، اظهار کرد: ایران و ایتالیا به عنوان دو بازیگر مهم در منطقه خاورمیانه و اتحادیه اروپا می‌توانند در مسیری که منافع دو ملت، منطقه و جهان را تضمین می‌کند؛ همکاری‌های موثر و سازنده‌ای با یکدیگر داشته باشند. وی تاکید کرد: برای ریشه‌کن کردن تروریسم و نا امنی مهم این است که تفکر خشونت و افراط‌گرایی از اذهان زدوده شود و زمینه‌های جذب جوانان به اینگونه تفکرات ریشه‌یابی و مسدود شده و با فرهنگ خشونت مبارزه شود.

رئیس‌جمهوری با اظهار تاسف از اینکه برخی کشورها برای مبارزه با تروریسم فعالیت و اراده جدی ندارند، یادآور شد: متاسفانه کشورهایی هم وجود دارند که برای تامین منافع سیاسی کوتاه مدت خود در منطقه به دنبال استفاده ابزاری از تروریسم هستند. لذا باید تلاش کرد تا زمینه حمایت‌های سیاسی، مالی و تسلیحاتی برخی از کشورها از تروریسم قطع شود.

دعوت روحانی از رئیس‌جمهوری ایتالیا برای سفر به ایران

سرجیو ماتارلا رئیس‌جمهوری ایتالیا نیز در این دیدار با اظهار خرسندی از انجام اولین سفر خارجی حجت‌الاسلام حسن روحانی پس از آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به ایتالیا، آن را نشانه دیگری از دوستی و صمیمیت عمیق دو ملت و دو دولت ایران و ایتالیا دانست و گفت: ایتالیا مصمم است زمینه‌های دوستی و همکاری خود را با جمهوری اسلامی ایران مستحکم کرده و همکاری‌های پایداری با تهران برقرار سازد. رئیس‌جمهوری ایتالیا از آغاز دور جدید همکاری‌های پرشتاب ایتالیا با ایران به ویژه در بخش‌های اقتصادی خبر داد و یادآور شد: شرکت‌های مختلف صنعتی و تجاری ایتالیا بسیار مشتاق حضور و همکاری با ایران هستند.

ما با سرمایه‌گذاری و حضور فعالانه به دنبال جبران عقب‌ماندگی‌ها و فرصت‌هایی هستیم که تحریم‌ها آنها را از ایتالیا گرفتند. ماتارلا با ابزار رضایت و خشنودی ایتالیا از توافق هسته‌ای و پایان تحریم‌ها علیه ایران و با تاکید بر اشتراک نظر خود با رئیس‌جمهوری ایران درباره مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی تصریح کرد: بی تردید شرایط جدید به ایران این امکان را می‌دهد که نقش اصلی و ثبات‌آفرین خود را در منطقه هر چه بیشتر و بهتر ایفا کند. رئیس‌جمهوری ایتالیا تاکید کرد: ایتالیا هم مانند ایران بر این باور است که دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به صلح پایدار است. وی با اشاره به بحران‌های موجود در عراق، سوریه، افغانستان و شمال آفریقا تصریح کرد: ایتالیا نقش ایران برای حل و فصل این بحران‌ها و ثبات منطقه را موثر می‌داند و روی آن حساب ویژه‌ای باز می‌کند.

رئیس‌جمهوری ایتالیا در ادامه تروریسم را خطر واقعی و بزرگترین تهدید برای جامعه جهانی دانست و اضافه کرد: برای مقابله با تروریسم همه باید همکاری سازنده و منسجمی را شکل دهند. ماتارلا اظهار کرد: ایتالیا از نقش سازنده ایران برای حل و فصل دیپلماتیک مسائل در کشورهای منطقه استقبال کرده و از آن حمایت می کند و معتقدیم برای رسیدن به راه حلهای نتیجه بخش نیازمند نقش موثر ایران هستیم. روحانی در پایان این دیدار از رئیس‌جمهوری ایتالیا برای سفر به کشورمان دعوت کرد که مورد استقبال سرجیو ماتارلا قرار گرفت.

از دیدار با پاپ تا گفت‌وگو با مدیرکل یونسکو

رئیس جمهوری که دیدار از واتیکان و گفت‌وگو با پاپ و نخست‌وزیر واتیکان را نیز در برنامه دارد، در ادامه سفر خود به پاریس رفته و پس از استقبال رسمی از سوی رئیس‌جمهوری فرانسه، با وی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و هیات‌های عالیرتبه دو کشور نیز مذاکرات مشترک خواهند داشت. ملاقات و گفت و گو با مدیرکل یونسکو بازوی فرهنگی سازمان ملل متحد، از دیگر برنامه‌های روحانی در پاریس است. همچنین دیدار با تعدادی از سرمایه‌گذاران، مدیران اقتصادی و صاحبان ارشد صنایع بزرگ فرانسه، نشست و مصاحبه با سردبیران ارشد رسانه های اروپایی، ایتالیایی و فرانسوی، دیدار با نخبگان و اندیشمندان، نشست مشترک با صاحبان صنایع و سرمایه گذاران از سایر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای رئیس جمهوری در این سفر 4 روزه است.

همزمان با سفر رئیس‌جمهوری، نشست‌های تخصصی و ملاقات‌هایی نیز میان سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی بخش خصوصی دو کشور انجام خواهد شد. رئیس‌جمهوری را در این سفر وزرای امور خارجه، نفت، صنعت، معدن و تجارت، مسکن و شهرسازی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و دستیار ویژه رئیس‌جمهوری همراهی می‌کنند. روحانی پنجشنبه 8 بهمن ماه به ایران باز می‌گردد.

http://ebtekarnews.com/?newsid=33035

ش.د9405342

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات