تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۹۱۵۴۹

به دستور آمریکا تروریست ها در سوریه تغییر تاکتیک داده اند

گروهک های تروریستی به دستور آمریکا به جای رودروی مستقیم با نیروهای دولتی سوریه ،انجام عملیات انتحاری را در دستور کار خودشان قرار داده اند. انفجارهای اخیری که در سوریه صورت گرفت و همچنین شهادت یکی از فرماندهان ارشد حزب الله به نام مصطفی بدرالدین در اطراف فرودگاه دمشق نشان می دهد که گروهک های تروریستی به دستور بازیگران غربی بحران سوریه تغییر تاکتیک داده اند
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/وحید قاسمی
چند روز قبل آمریکائی ها ادعا کردند که برنامه حمله مستقیم به رقه، پایتخت خودخوانده داعش را دارند. این در حالی بود که برنامه ارتش سوریه ناظر به آزادسازی حلب طرح ریزی شده بود و اساسا با توجه به نقش مشکوک امریکا در سوریه و حمایت های این کشور و همپیمانانش از تروریست ها، اعلام خبر حمله به رقه، سوالات زیادی را برانگیخته است. برای بررسی بیشتر این مسئله گفتگویی را با دکتر هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه انجام داده ایم که در ذیل می آید:

بصیرت: طبق نظر کارشناسان، ارتش سوریه و همپیمانانش در حال مسدود کردن کانال های ورود تروریست ها به حلب هستند تا سپس برای باز پس گیری حلب اقدام کنند، اما طی روزهای اخیر آمریکائی ها از حمله به رقه، پایتخت خودخوانده داعش، سخن گفتند و ارتش  سوریه هم در جبهه رقه وارد شده است. نظر شما درباره این تغییر سیاست چیست؟
دکتر هانی زاده: طی ماه های اخیر پس از آزادسازی دو شهر استراتژیک «نبل و الزهرا» توسط نیروهای مسلح سوریه و حزب الله در شمال حلب، وضعیت میدانی به سود دولت سوریه تغییر کرد. تقریبا نیروهای مسلح  سوریه بر مناطق  مرزی اعزاز در شمال حلب و در نزدیکی مرز مشترک ترکیه مسلط شدند و راه های مواصلاتی گروهک های تروریستی را قطع کردند. از آنجایی که بازیگران بحران سوریه مانند آمریکا، عربستان، ترکیه و قطر به این نتیجه رسیدند که گروهک های تروریستی در حال شکست خوردن هستند، لذا طی هفته های اخیر آمریکایی ها 200 نفر از نیروهای زبده خود را برای آموزش گروهک های تروریستی وارد شمال حلب کردند و با کمک ترکیه آموزش های لازم را به گروهک های تروریستی دادند و تغییر تاکتیکی در مورد وضعیت میدانی سوریه به وجود آمد به این مفهوم که گروهک های تروریستی به دستور آمریکا به جای رودروی مستقیم با نیروهای دولتی سوریه ،انجام عملیات انتحاری را در دستور کار خودشان قرار داده اند. انفجارهای اخیری که در سوریه صورت گرفت و همچنین شهادت یکی از فرماندهان ارشد حزب الله به نام مصطفی بدرالدین در اطراف فرودگاه دمشق نشان می دهد که گروهک های تروریستی به دستور بازیگران بحران سوریه تغییر تاکتیک داده اند و اکنون از رودروی مستقیم با نیروهای دولتی و هم پیمانان دولت بشار اسد به انجام عملیات تروریستی و انتحاری تغییر تاکتیک داده اند و به نظر می رسد که در حوزه میدانی و نظامی سوریه تغییراتی صورت گرفته و آمریکایی ها تلاش می کنند به طور مستقیم به بحران سوریه ورود پیدا کنند.
آنچه که آمریکایی ها اخیرا اعلام کردند قصد دارند داعش را از رقه بیرون کنند تا زمانی که اقدام آمریکایی ها با هماهنگی دولت  سوریه و زیر نظر سازمان ملل عملیاتی نشود قطعا این نوع اقدامات زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی و بی توجهی به قوانین بین المللی و نادیده گرفتن تمامیت ارضی سوریه از سوی آمریکا تلقی می شود.

بصیرت: با توجه به ایفای نقش آمریکا در این زمینه، آیا این تغییر در عملیات نوعی فریب از سوی آمریکا نیست و آیا سوری ها بر اوضاع مسلط هستند و می توانند اوضاع را مدیریت کنند؟
دکتر هانی زاده: اگر آمریکایی ها کمک خودشان را به گروهک های تروریستی داعش، جبهه النصره، جیش الاسلام، فتح الاسلام و احرارالشام قطع کنند قطعا بحران سوریه در سال جاری با برنامه ریزی هم پیمانان سوریه مانند حزب الله، ایران و دولت سوریه بر طرف خواهد شد و گروهک های تروریستی به کلی دچار شکست خواهند شد. اما به نظر می رسد تلاش آمریکایی ها بر این است بحران سوریه تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنان ادامه پیدا کند و به همین منظور به نظر می رسد آمریکایی ها سعی می کنند که به بهانه سرکوب داعش، گروهک های تروریستی دیگری که از آن ها به عنوان مخالفان معتدل دولت سوریه نام می برند را تقویت کنند و این یک نوع فریب افکار عمومی و نقض آشکار حاکمیت ملی سوریه تلقی می شود. آمریکایی ها از یک سو با گروهک های تروریستی همکاری دارند و از سوی دیگر افکار عمومی را فریب می دهند به این بهانه که می خواهند رقه را از گروهک داعش آزاد کنند.

بصیرت: به نظر شما تا چه اندازه حمله مستقیم به رقه می تواند به نابودی داعش کمک کند؟
دکتر هانی زاده: اگر ابتکار عمل میدانی در دست نیروهای مسلح سوریه و هم پیمانانش بازگردد قطعا دولت سوریه قادر خواهد بود بدون کمک خارجی، داعش و سایر گروهک های تروریستی را سرکوب کند، اما رفتار کشورهای آمریکا، ترکیه و عربستان نشان می دهد به دلیل شکست گروهک های تروریستی تلاش دارند به طور مستقیم به بحران سوریه ورود نظامی پیدا کنند و وضعیت میدانی و شطرنج نظامی سوریه را به سود گروهک های تروریستی تغییر دهند. اقدام اخیر سازمان ملل در تمدید تحریم های سوریه نشان می دهد که یک نوع هماهنگی میان نهادهای بین المللی و آمریکا برای فشار بر دولت بشاراسد وجود دارد.

بصیرت: در پایان این بحث نکته خاصی اگر درباره وضعیت کنونی جنگ سوریه دارید بفرمائید؟
دکتر هانی زاده: در حقیقت آن چیزی که در عراق و سوریه می گذرد ارتباط تنگاتنگی با هم دارد. آزادسازی شهر استراتژیک فلوجه و احتمال آزادی شهر موصل در عراق قطعا در شکست کامل گروهک های تروریستی در سوریه تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و از آن جایی که آمریکایی ها و بازیگران بحران سوریه مانند رژیم آل سعود، قطر و ترکیه تلاششان بر این است که گروهک های تروریستی شکست نخورند، لذا الان سعی می کنند که موضع داعش را در سوریه تقویت کنند تا از شکست تروریست ها جلوگیری کنند./
با تشکر از جناب دکتر هانی زاده که وقت خود را در اختیار پیاگاه بصیرت قرار دادند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
سرباز
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۵
0
0
از زحمات شما و دیگر دوستان کمال تشکر را دارم.به امید موفقیت و پیروزی روز افزون تمام سربازان اسلام و وطن .
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات