تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۹۱۵۶۷

سه مأموريت کليدي!

پایگاه بصیرت / سيدمسعود علوي

(روزنامه رسالت – 1395/02/28 – شماره 8663 – صفحه 1)

مقام معظم رهبري در ديدار با علما و طلاب و اساتيد حوزه هاي علميه تهران سه مأموريت و وظيفه کليدي را براي روحانيت مطرح فرمودند؛ 1- هدايت فکري و ديني 2- هدايت سياسي و بصيرت افزايي 3- راهنمايي و حضور در عرصه خدمات اجتماعي.

امروز وضع حوزه هاي علميه در تهران و شهرستان ها اصلاً قابل مقايسه با قبل از انقلاب نيست. نشاط و سرزندگي و شوق دانش اندوزي و علم دوستي، عطر هميشگي حوزه هاست. علما و فقهاي بزرگ تهران يکي پس از ديگري به ديار باقي مي شتابند. امروز در تهران جاي آنها خالي است. بي ترديد طي 30 سال گذشته علماي بزرگي تربيت شده اند، اما ظهور و بروزي در جامعه ديني ما در اندازه اي که مثلاً حضرات آيات شاه آبادي ،خوانساري و مهدوي کني ظاهر شدند، ندارند. اين ظهور، بايد خود را در حضور قدرتمندانه علمي در پاسخ به شبهات و تفکرات انحرافي نشان دهد. امروز از مارکسيسم خبري نيست. اما آموزه هاي فاسد ليبراليسم و فلسفه غرب همچون موريانه در تار و پود تفکرات رايج در کشور در عرصه هاي اقتصاد، سياست، فرهنگ و مسائل اجتماعي وجود دارد و مي خواهد آن را از درون بپوساند. امروز اخلاق و معنويت در جامعه ما مورد هجوم بي امان فرآورده هاي فرهنگي غرب است که هيچ مرزي را بر آن نمي شناسند. سبک زندگي اسلامي در جامعه امروز مورد هجوم اين انديشه هاي ناپاک است.

چرا از ميان تربيت شدگان حوزه هاي علميه تهران شخصيتي همچون مرحوم کافي که اصل ارتباط خود را در متن مردم، آن هم محروم ترين و ضعيف ترين اقشار جامعه قرار داده بود، ظهور نمي کند؟ امروز 133 مدرسه، 6 مرکز تخصصي و 15 هزار طلبه و 1600 استاد مبرز در سطح استان تهران فعال هستند. آيا اين تعداد پاسخگوي نياز ام القراي اسلام که مورد تهديد بزرگ ترين قدرت هاي جهاني به ويژه آمريکا و صهيونيسم خبيث است، مي باشد؟

بزرگ ترين دانشگاه هاي کشور که در سطح جهان، حرف براي گفتن دارند، در استان تهران است. آيا نوع تعامل با دانشگاه از زاويه هدايت فکري و ديني به ويژه هدايت سياسي و بصيرت افزايي در اتاق فکري بدين منظور، تعريف شده است؟

امروز مي توان به مبلغان جواني همچون حضرات حجج اسلام پناهيان، رفيعي، عالي و... افتخار کرد، وجود ارزشمند محقق بزرگوار، آيت الله صادقي رشاد در رأس شوراي حوزه هاي علميه استان تهران را غنيمت شمرد. اما تهران پس از مقام معظم رهبري، حد اقل بايد ميزبان يکي دو مرجع مسلم و مجتهد جامع الشرايط باشد. آيا به پاسخگويي به اين نياز، فکر کرده ايم؟

ديدار مهم علماي تهران با مقام معظم رهبري مي تواند به يک دستور کار کليدي براي حوزه هاي تهران و سراسر کشور براي پاسخگويي به سوالاتي که مطرح شد، برسد. در اين دستور کار، سه مسئوليت و مأموريت که در مطلع نوشتار آمد، کليد پاسخگويي به برخي نيازهاي ياد شده است.

مردم مي خواهند قبل از اينکه نسل اول انقلاب برخاسته از حوزه ها به ديار باقي بشتابند، در زمان حيات نورآفرين آنها شاهد درخشش علمايي همچون شهيدان بهشتي، باهنر، مفتح، صدوقي، قاضي طباطبايي، اشرفي اصفهاني، دستغيب، مدني و... باشند.سامان يابي جامعه ديني همان طور که مقام معظم رهبري فرمودند بر عهده علما، روحانيت و طلاب است. روحانيت از يک طرف بايد دستي در ساخت دولت اسلامي داشته باشد و از طرف ديگر دستي در معماري جامعه ديني. روحانيت بايد خود را براي حضور در يک جنگ تمام عيار فرهنگي با مظاهر غرب در ايران، آماده کند. تهاجم فرهنگي غرب سال هاست شروع شده است و اکنون سربازان دشمن در داخل خانه هاي ما هستند. بايد آرايش جنگي را طوري طراحي کنيم که آنها را اول از خانه ها، بعد کوچه ها و خيابان هاي شهر بيرون کنيم. اين شدني است. روحانيت بايد عملاً حضور خود را در جنگ نرم دشمن عليه ملت نشان دهد.

سخن آخر، حضور روحانيت در عرصه خدمات اجتماعي است. گرد فقر و مشکلات معيشتي در حاشيه نشين هاي تهران، چيزي نيست که بشود آن را پنهان کرد. امروز همه توان دولت، همين بودجه ناچيز کميته امداد و سازمان بهزيستي و يا يارانه هايي است که برخي مسئولين دولت، پرداخت آن را مصيبت عظما مي دانند. مردم با تشکيل خيريه هايي در مساجد و غير آن به سرپرستي برخي علما، اين خدمات رساني را تکميل کرده اند. به نظر مي رسد اين کفايت نمي کند. روحانيت در اين مورد بر حسب بيانات مقام معظم رهبري وظيفه دارد. بايد کمک به محرومين را به صورت يک جنبش اجتماعي هدايت کرد، و اين کار فقط از روحانيت برمي آيد. براي تعميق حرکت هاي اجتماعي در اين مورد بايد فکر و اقدام کرد و اين فکر و اقدام و عمل، متوجه روحانيت است.شرط اصلي انجام درست سه مأموريت کليدي حوزه ها اين است که حوزه ها «انقلابي» بمانند تا بتوانند براي انقلاب هزينه کنند. اين هزينه کردها حتي با بذل جان خود، بايد مانند گذشته ملموس باشد.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=229605

ش.د9500251

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات