تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۹۱۵۹۲
آیت‌الله هاشمی: حق نداریم برای نمایندگان تعیین تکلیف کنیم

برائت از حمایت!

(روزنامه آرمان ـ 1395/02/30 ـ شماره 3042 ـ صفحه 3)

شاید مهم‌ترین موضوعی که این روزها در مجالس و گعده‌های سیاسی مطرح می‌شود، ریاست مجلس دهم است و البته اعضای هیات رئیسه! برای ریاست دو شخصیت به نام‌های محمدرضا عارف و علی لاریجانی مطرح هستند که البته به دلیل نزدیک بودن مواضع آنها به یکدیگر و اعتدالی که نمونه بارز آنهاست در تلاش هستند که کرسی ریاست به روزهای آغاز مجلس و رقابت کشیده نشود . مانند همیشه هم بازار شایعات داغ داغ است و نقل قول‌های نادرست از سوی بزرگان در حمایت از عارف یا لاریجانی که چاشنی این موضوعات است قابل کتمان نیست. به تدریج نادرست بودن این شایعات عیان می‌شود اما محو شدن تبعات آن به سادگی بیان شایعه نیست و ضررهای آن متوجه مجلسی می‌شود که وعده آرامش در آن به ملت داده شده است. باید فضا تا زمان برگزاری نخستین جلسه رسمی مجلس به نحوی پیش رود که در صورت انتخاب یک گزینه برای ریاست، نفر بعدی مقام دوم مجلس و مورد احترام و تکریم باشد نه اینکه با شایعات بی اساس زمینه انزوا و دلخوری نفر دوم را فراهم آورد.
یک روز می‌گویند ناطق نوری با رئیس جمهور اسبق دیدار کرده تا راهکاری برای ریاست شخص مورد نظر خود پیدا کند و یک روزی هم نزدیکان رئیس دولت اصلاحات از تمایل او برای ریاست یکی از دو گزینه می‌گویند، روز دیگراما اصرار به القای این موضوع دارند که نظر رئیس جمهور و دولت بر گزینه‌ای دیگر است و مانند همیشه آیت‌ا... هاشمی را از این شایعات بی نصیب نمی‌گذارند و ادعا می‌کنند که او هم تمایل دارد یکی از گزینه‌های ریاست مجلس شود. جمهوری اسلامی هم دیروز به این معضل اشاره کرد و نوشت: فعالان سیاسی بعضی جناح‌ها در دیدار با بزرگان انقلاب و نظام برای جلب نظر آنان به فرد موردنظر خود جهت ریاست مجلس تلاش می‌کنند. شگرد این دیدارکنندگان این است که بعد از دیدار، خبرهای دلخواه خود را منتشر می‌کنند و آن را به بزرگان نسبت می‌دهند در حالی که این بزرگان چنین نظری ندارند و حاضر نیستند از قول آنها گفته شود فلان شخص باید رئیس مجلس شود.

حق نداریم برای نمایندگان تعیین تکلیف کنیم

از جمله کسانی که این روزها تقاضاهای زیادی برای دیدار با ایشان وجود دارد و بعد از بعضی دیدارهایی که صورت می‌گیرد از قول ایشان مطالبی منتشر می‌شود که بیانگر خواست منتشرکنندگان است، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی است. عده‌ای درصدد هستند با استفاده از جایگاه خاص و نفوذ آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در میان مردم، چنین وانمود کنند که ایشان به ریاست فلان شخص نظر دارند. برای روشن شدن این مطلب و رفع هرگونه ابهام در این زمینه، روزنامه جمهوری اسلامی این موضوع را با آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در میان گذاشت و نظر ایشان را جویا شد. آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی گفتند: انتخاب رئیس مجلس، حق قانونی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است و ما حق نداریم برای نمایندگان تعیین تکلیف کنیم. همه باید صبر کنیم تا مجلس دهم کار خود را شروع کند و طبق قانون، افرادی که مایل هستند ریاست را برعهده بگیرند خود را نامزد کنند و نمایندگان مردم در مجلس نیز با آزادی کامل، آرای خود را به گلدان‌ها بریزند تا مشخص شود منتخب نمایندگان مردم برای ریاست مجلس چه کسی است. آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی افزودند: طبیعی است افراد، تمایلاتی داشته باشند ولی انتخاب رئیس مجلس راهکار قانونی دارد و باید در وقت و جایگاه قانونی خود، عملی شود.

پدرم معتقد به عدم دخالت است

پیش از آیت‌ا... هاشمی، فرزند او یعنی محسن هاشمی بر شایعات حمایت پدر از یکی از گزینه‌ها خط بطلان کشیده بود. وی درباره گزینه‌های ریاست مجلس و حمایت هاشمی رفسنجانی از علی لاریجانی بر مسند ریاست مجلس نیز گفت: موضوع مجلس مربوط به نمایندگان است و نباید از بیرون دخالتی در موضوع مدیریت مجلس شود و باید این تصمیم در مجلس گرفته شود. ۲۵ اردیبهشت هم حجت الاسلام علی عسگری گفت: ریاست مجلس مساله‌ای مربوط به منتخبان دهمین دوره این مجلس است و ارتباطی به افراد بیرون نخواهد داشت، بنابراین آیت ا...هاشمی رفسنجانی هیچ نظر یا دخالتی در انتخاب رئیس آینده پارلمان نخواهد داشت و همه چیز به نمایندگان این نهاد قانونگذاری مرتبط است.

دولت هم اعلام برائت کرد

از سوی دیگرمحمد باقر نوبخت سه شنبه شب موضع دولت در مواجهه به امور دولت را این‌گونه مشخص کرد: «برای دولت معقول نیست که وارد جریانات و مسائل مجلس شود و البته دولت نیز قصد دخالت در امور مربوط به مجلس را ندارد.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/151958

ش.د9500263

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات