تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۸۱۲
رئیس‌ دفتر مرکزی مطبوعاتی حزب «التحریر» لبنان در گفت‌وگو با «شرق»:

از نظر ما انتخابات بی‌فایده است

اشاره: کراوات می‌زند اما غرب را جهان کفر می‌داند؛ مانند سید قطب جهان را به دو بخش حق و باطل تقسیم می‌کند و معتقد است از عربستان سعودی تا دولت‌های غربی، فاسد و باطل هستند اما قویا رد می‌کند که از حزبی که به آن تعلق دارد، تحت عنوان «سلفی» یاد شود. برنامه تشکیل خلافتش آن‌قدر بلندپروازانه است که می‌گوید حتی سلفی‌ها نیز این برنامه را بیش از اندازه «ناممکن» و رادیکال می‌دانند. نوک پیکان حملاتش را به سوی «دموکراسی» و «سکولاریسم» گرفته است و از این نظر نقطه اشتراک زیادی با داعش و القاعده دارد اما هرگونه ارتباط با گروه‌های تروریستی را اتهامی از جانب مخالفان می‌داند. «عثمان بخاش» رئیس دفتر مرکزی مطبوعاتی حزب «التحریر» بزرگ‌ترین گروه اسلام‌گرا به موازات اخوان‌المسلمین که فعالیتش در بسیاری از کشورهای غربی و آسیایی به اتهام خشونت و برهم‌زدن نظم عمومی ممنوع شده است، در گفت‌و‌گو با «شرق» نظرات آن حزب درباره مسائل مختلف را مطرح کرد.
پایگاه بصیرت / نوژن اعتضادالسلطنه
(روزنامه شرق ـ 1395/03/01 ـ شماره 2588 ـ صفحه 9)
* آیا شما به این موضوع باور دارید که ظهور داعش نشانه‌ای از وجود بحران در جهان سنی است؟

** ایده خلافت نشئت‌گرفته از باور اسلامی (عقیده) است. این موضوع به فلان فرد و فلان افراد بستگی ندارد و هم‌چنین به طرز فکر آنان نیز ارتباطی ندارد. دولت در قالب خلافت، شکل تازه رژیم سیاسی است که نشئت‌گرفته از اسلام است. این شکل از حکومت‌داری نشئت‌گرفته از شریعت اسلام و درون چارچوب آن است. خلافت جایگزینی مناسب برای رژیم‌های سکولار حاکم‌شده بر جهان اسلام است که نتیجه استعمار قدرت‌های غربی بوده‌‌اند؛ رژیم‌هایی که فضا و جوی نفرت‌انگیز و خفقان‌آور ایجاد کرده‌اند. این رژیم‌ها از طریق ایجاد فضای پلیسی نظراتشان را بر جمعیت تحمیل می‌کنند. هیچ‌یک از این رژیم‌ها بازتاب‌دهنده شیوه زندگی اسلامی نیستند و تمام آنها از سیاست‌های استعماری غرب پیروی می‌کنند.

* چه تفاوتی میان ایده‌های حزب التحریر با ایده‌های داعش و القاعده وجود دارد؟

** حزب التحریر برای ایجاد خلافت اسلامی از سال ١٩٥٣ میلادی آغاز به کار کرد و در آن زمان القاعده یا داعشی وجود نداشت. حزب التحریر به طور آشکار نشان داده که درصدد تغییرات بنیادی است و مبارزه سیاسی و فکری تعریف‌شده‌ای را آغاز کرده است. حزب التحریر به طور آشکار هرگونه استفاده از اهرم‌های خشونت‌آمیز را در مسیر ایجاد خلافت رد کرده است. این یک موضوع دینی است و به مصلحت‌اندیشی سیاسی نیز مربوط می‌شود. روش اتخاذشده از سوی حزب التحریر، برگرفته از سیره و زندگی حضرت محمد(ص) است. این یک انتخاب فردی نیست که بگوییم از آن پیروی می‌کنیم یا نمی‌کنیم. در یک سو مفهوم بنیادگرایی اسلامی قرار دارد که مفهومی کاملا استعماری است و ما آن را رد می‌کنیم. جهان‌بینی مسلمانان به ما به‌عنوان مسلمان می‌گوید که باید کاملا اعمال اسلامی و باورهای دینی را رعایت کنیم.

* حزب التحریر به دیدگاه حق و باطل باور دارد؛ شما فکر می‌کنید که در جبهه حق قرار دارید و سایرین در جبهه باطل. با این حال، برخی از متفکران مسلمان از جمله «راشد الغنوشی» مخالف دیدگاه شما هستند. آنان به راه سومی باور دارند و معتقدند در عرصه سیاسی همکاری بین اسلام‌گرایان و سکولارها از طریق ایجاد یک رژیم سکولار دموکراتیک امکان‌پذیر است.

** راشد غنوشی و سایر متفکران مشابه ممکن است بر این باور باشند که مصالحه یا پیداکردن راه سومی امکان‌پذیر است. با این حال، ما بر این باوریم که اسلام و کفر نمی‌توانند با یکدیگر آمیخته شوند. نسبت میان آنها مانند نسبت میان آب و آتش است که قابل انطباق و آمیزش با یکدیگر نیستند. ماهیت دین اسلام مبتنی بر باور توحیدی به یگانگی خالق است و این در تضاد کامل با نوع نگرش سرمایه‌داری، سکولاریسم، مارکسیسم یا هر ایسم دیگری است که اصالت را به انسان می‌دهد و معتقد است انسان خالق همه‌چیز است. آنهایی که در جست‌وجوی راه سوم هستند، شکست خورده‌‌اند و به طور کامل از درک ماهیت واقعی اسلام و ماهیت واقعی سایر ایدئولوژی‌های ساخته‌شده توسط انسان‌ها عاجز مانده‌اند.

* برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهند گروه‌های سلفی مانند حزب التحریر در لبنان از اردوگاه‌های پناهندگان در بخش‌های شمالی آن کشور نیرو جذب می‌کنند. آیا فکر نمی‌کنید این موضوع سوءاستفاده از پناه‌جویان برای منافع سیاسی گروه‌های سلفی باشد؟

** قطعا اطلاعات و گزارش‌هایی که به آنها استناد می‌کنید غلط هستند. ما هرگز خود را به عنوان گروهی سلفی نمی‌شناسیم. ما در هیچ شکل و عنوان و قالبی خود را سلفی نمی‌دانیم. حزب التحریر یک حزب سیاسی است که هدف آن تعامل با امت مسلمان در سطح کلان آن است. ما به مسلمانان جهان می‌گوییم وظیفه دارند تا راه و روش اسلامی را در زندگی خود اعمال کنند و به کار گیرند. حزب التحریر هدفش ازبین‌بردن تمام عواملی است که منجر به تفرقه در میان مسلمانان می‌شود. به همین خاطر حزب التحریر نظم ژئوپلیتیکی ساختگی از سوی قدرت‌های استعماری را نمی‌پذیرد و معتقد است تمام مسلمانان، یک امت و کلیت واحد هستند؛ بدون‌توجه به عناوین‌شان بدون توجه به اینکه سنی، شیعه، شافعی، حنفی، جعفری یا زیدی هستند.

* برخی از گروه‌های سلفی از جریان المستقبل در لبنان حمایت می‌کنند. با وجود آنکه این گروه موردحمایت عرب قرار دارد و سلفی‌ها خود با آمریکا و غرب مخالف هستند. آیا فکر نمی‌کنید این رویکردی متناقض است؟ رویکرد حزب التحریر در قبال المستقبل چگونه است؟

** حزب التحریر مخالف هرگونه جنبش و حزبی سکولار است. المستقبل و جریانات مشابه نیز یا معتقد به سرمایه‌داری سکولار هستند یا سوسیالیسم سکولار. جنبش المستقبل چیزی بیش از ابزاری ارزان‌قیمت برای خدمت به جاه‌طلبی‌های شخصی حریری و دوستان او نیست. این واقعیت موجود است که آن حزب از سوی رژیم عربستان‌سعودی مورد حمایت قرار می‌گیرد. حزب التحریر چندین بیانیه مطبوعاتی را منتشر کرده که به‌وضوح در آنها اشاره شده است که نه‌تنها ائتلاف با چنین نیروهایی را رد بلکه آنها را محکوم می‌کند.

* شما به طور علنی مخالفت خود را با دموکراسی سکولار بیان کرده‌اید درحالی‌که رژیم سیاسی لبنان یک دموکراسی سکولار است. آیا فکر نمی‌کنید که دولت لبنان حق دارد شما را به‌عنوان یک تهدید امنیتی قلمداد کند چراکه شما مخالف کلیت نظام سیاسی لبنان هستید؟ در سایر کشورها از جمله آلمان و روسیه نیز فعالیت حزب التحریر نیز ممنوع شده است. آیا فکر نمی‌کنید که مشکل از رویکرد حزب شماست؟

** یک دموکراسی سکولار به طور دائم بر حقوقی چون آزادی بیان و عقیده تأکید می‌کند درحالی‌که واقعیت تلخ آن است که در عمل سانسور تندوتیزی را بر ایده‌ها و باورها اعمال می‌کند. حزب التحریر به‌دنبال گفتمانی سیاسی است که با ایده‌های مادی‌گرایانه مخالف است. دولت لبنان علیه اعضا و هواداران ما شیوه خشنی را در پیش گرفته است و رسانه‌ها نیز تهمت‌هایی را علیه ما وارد می‌کنند.

* حزب «عدالت و توسعه» در ترکیه تلاش کرده تا خود را مدل موفقی از تلفیق اسلام، دموکراسی و سکولاریسم نشان دهد. نظر شما درباره آن مدل چیست؟

** همان‌گونه که پیش‌تر گفتم، اسلام و کفر غیرقابل‌ترکیب با یکدیگر هستند. همه آنها تلاش می‌کنند تا اسلامی ساختگی را درست کنند. همچنین حزب عدالت و توسعه به طور آشکار و علنی اعلام کرده که به دموکراسی سکولار پایبند است. در نتیجه، هیچ نشانه‌ای از اعتقاد آن حزب به اسلام و احکام آن وجود ندارد.

* اعضای حزب شما مجاز به شرکت در انتخابات و فعالیت‌های سیاسی در لبنان نیستند. رابطه شما با سایر سیاست‌مداران و احزاب سیاسی لبنانی چگونه است؟

** در لبنان، ارتباط ما با دولت از طریق وزارت کشور است که مسئول تنظیم روابط دولتی با احزاب سیاسی است. باید بگویم که برداشت شما از ما اشتباه است. ما انتخابات را غیرقانونی نمی‌دانیم، از نظر ما انتخابات بی‌فایده و مسخره است چراکه هیچ‌گونه تغییری در نتیجه آن ایجاد نمی‌شود. در فرایند انتخابات در سرتاسر جهان تقلب دیده می‌شود و نتایج آن نیز آلوده و همراه با جعل است. هیچ انتخاباتی در هیچ نقطه‌ای از جهان وجود ندارد که توانسته باشد تغییر رژیم کامل را به ارمغان آورد.

* نظر حزب التحریر درباره حزب‌الله لبنان متناقض است. در یکی از مصاحبه‌ها خود شما مقاومت حزب‌الله علیه اسرائیل را مورد تحسین قرار داده بودید. از سوی دیگر معتقد هستید حزب‌الله دیدگاه فرقه‌گرایانه دارد. نظر شما در این‌باره چیست؟

** حزب‌الله ممکن است دشمن جنبش‌های سکولار باشد؛ این مشکل ما با آنان نیست و در اینجا نیز از جانب المستقبل صحبت نمی‌کنیم. حزب التحریر از تمام جنبش‌های جهادی علیه اشغالگران خارجی در سرزمین‌های مسلمان دفاع می‌کند.

* نقش مردم در نظام خلافت مدنظر شما چیست؟ حزب التحریر اعلام کرده به نظام سیاسی - استبدادی باور ندارد و بر انتخابی‌بودن خلیفه تأکید دارد و از سوی دیگر شما مخالف دموکراسی و حاکمیت مردم‌برمردم هستید. گمان نمی‌کنید این ایده‌ها با یکدیگر تناقض دارند؟

** زمانی که شما جهان‌بینی سکولار اروپایی‌محور را به‌عنوان معیار و ارزیابی ایده و مفاهیم در نظر می‌گیرید خب، به همین نتیجه نیز می‌رسید. بااین‌حال، زمانی که درک خوبی از اسلام به‌عنوان راه زندگی داشته باشید می‌توانید مبتنی‌بر عقیده اسلامی به پرسش‌های مختلف پاسخ دهید. سکولاریسم انسان را در جایگاه خدا قرار می‌دهد. اسلام به معنای تسلیم همه مردان و زنان به خالق و شریعت است. شریعت و قوانین آن نیز برگرفته از قرآن کریم و وحی هستند. نتیجه آنکه در نظام سکولار پیگیری جاه‌طلبی‌های شخصی هر فرد یا جامعه با هزینه جمع صورت می‌گیرد. بحران‌های اخیر بشریت به‌خوبی به ما نشان می‌دهند که نه‌تنها مارکسیسم و سوسیالیسم به خاک سپرده شده‌‌اند بلکه زمان دفن سرمایه‌داری سکولار ورشکسته و فاسد نیز فرارسیده است.

* شما در مصاحبه‌ای گفته بودید که ائتلاف هشتم مارس و ١٤ مارس و ایران دارای منافع مشترکی با یکدیگر هستند. شما همچنین گفته بودید که ایران و سوریه با آمریکا منافع مشترکی دارند. بااین‌حال، اگر آنان با یکدیگر منافع مشترکی دارند چرا در سوریه مشغول جنگ و منازعه علیه یکدیگر هستند؟ به نظر می‌رسد حزب التحریر معتقد به تئوری توطئه است.

** دو ائتلافی که خود را ١٤ مارس و هشتم مارس می‌خوانند، منافع مشترکی در تطبیق‌دادن خود با سکولاریسم دارند و آن را مرجع اصلی خود قلمداد می‌کنند. درعین‌حال، آنها اهداف سیاسی متفاوتی را نیز دنبال می‌کنند. اخیرا عربستان‌سعودی اعلام کرده است که کمک‌های نظامی به ارتش لبنان که در حدود سه میلیارد دلار بوده است و عمدتا سلاح‌ها و تجهیزات نظامی فرانسوی بوده‌‌اند را متوقف کرده است. هم‌زمان با آن بانک سعودی «اهلی» تمام شعب خود را در لبنان در اعتراض به کنترل ایران بر اوضاع سیاسی در لبنان تعطیل کرده است. بر کسی پوشیده نیست که به ایران اجازه داده شده تا نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد. این موضوع پس از توافق هسته‌ای به طور آشکار مشخص شده است.

* حزب التحریر چگونه رابطه‌ای با جماعت اسلامی و جبهه امل اسلامی دارد؟ چرا شما با یکدیگر ائتلاف تشکیل نمی‌دهید؟ علت اصلی واگرایی میان این احزاب چیست؟

** همان‌طور که گفتم، درباره گروه‌های سلفی لبنانی باید از آنان سؤال کنند. موقعیت حزب التحریر در قبال سایر جنبش‌های اسلامی مبتنی‌بر مشاوره صادقانه است. ما آنان را به تلاش برای دفن و نابودکردن نظم استعماری فرامی‌خوانیم. آنان بر این باورند که این ایده ما بیش از اندازه افراطی و بلندپروازانه است.

* آیا شما سازوکاری برای انتخاب خلیفه مدنظر خود دارید؟ آیا هیچ‌گونه نقشی برای عالمان مذهبی در مدل ایده‌آل خود قائل هستید؟ نیازهای مالی حزب التحریر چگونه تأمین می‌شوند؟

** روند انتخاب خلیفه با رأی مردم است. خلافت، قراردادی میان مسلمانان و خلیفه است. این قراردادی است که با عنوان تعهد یا بیعت صورت می‌گیرد. حاکم و مسلمانان هر دو باید به مفاد این قرارداد پایبند باشند: اجرای کامل شریعت. اگر زمانی خلیفه ناقض این قرارداد باشد، او باید از طریق دیوان «مظالم» (دادگاه قضائی مسئول بررسی نقض قوانین) مورد قضاوت قرار گیرد. اسلام هیچ‌گونه مفهومی از «گروه ویژه» به‌عنوان طبقه‌ای خاص را نمی‌پذیرد و تمام مسلمانان خود مسئول اجرای احکام اسلامی هستند. علما مورد احترام هستند تا زمانی که راهنمایی صادقانه خود را به جامعه و دول حفظ کنند و زمانی که استفاده نادرست از احکام شریعت صورت گیرد، این موضوع را خاطرنشان کنند. روحانیون نقش مشاوره را برعهده دارند.

درباره بخش دوم پرسش شما باید بگویم که نیازهای مالی حزب صرفا از طریق منابع داخلی تأمین می‌شوند. اعضای حزب التحریر نه‌تنها مایل به ارائه کمک مالی هستند بلکه حاضرند جان خود و در زمان نیاز دین خود را نیز تقدیم راه حزب کنند.

* نظر شما درباره اخوان‌المسلمین چیست؟

** اخوان‌المسلمین گروهی از مسلمانان هستند که درک خود را از اسلام دارند و برای گسترش آن می‌کوشند. متأسفانه آنان رویکرد سکولار را برای پیاده‌سازی راه‌حلی اسلامی اتخاذ کرده‌‌اند، بنابراین جای تعجب ندارد که آنان در مصر قدرت را به دلیل سوءمدیریت خود از دست دادند. ما صمیمانه دعا می‌کنیم و امیدواریم که آنان از اشتباهات خود درس بگیرند. حزب التحریر یک حزب مستقل با ایدئولوژی منحصربه‌فرد است که براساس روش نبوت عمل می‌کند و ادعای ارتباط آن با اخوان‌المسلمین کاملا اشتباه است.

* نظر شما درباره چشم‌انداز انتخابات ریاست‌جمهوری در لبنان چیست؟

** هر فردی که در چارچوب یک نظام کفر کار می‌کند، نمی‌تواند بهتر از فردی باشد که در نظام کفر دیگری مشغول به کار است. راه‌حل برای امت مسلمان آن است که خود را از سیاست‌های استعماری آزاد کرده و تحت انقیاد نباشند. این سیاست‌ها تنها سبب بدبختی و مصیبت برای همگان می‌شوند. ما از یک فرصت تاریخی برای بازسازی دولت و جامعه برخوردار هستیم تا بتوانیم انسان‌ها را از ایدئولوژی سکولار به نور و عدالت اسلام دعوت کنیم. ما اطمینان داریم که آینده‌ای روشن برای بشریت در پیش است.

http://www.sharghdaily.ir/News/93329

ش.د9500303

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات