تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۱۸۲۷
آيت‌الله مكارم شيرازي در صف نخست اعتدال

پرچم اصلاح در دست مرجع تقليد

پایگاه بصیرت / مطهره شفيعي

(روزنامه آرمان ـ 1394/10/17 ـ شماره 2944 ـ صفحه 6)

بدون شك مراجع تقليد نقش عمده‌اي در جهت‌گيري‌هاي جامعه در عرصه‌هاي مختلف دارند، از تحريم تنباكو در سال‌هاي بسيار دور تا برخي موضوعات در سال‌هاي اخير كه چشم جامعه به نظر مراجع دوخته شده است. مرجعيت نقش اساسي در پيشبرد اهداف اسلامي واستحكام ديني و احكام آن ايفا مي‌كند و همواره مورد اعتماد مردم بوده و مي‌توان اين‌گونه اذعان داشت كه هدايت و استحكام عقايد ديني مردم منوط به حضور آنان است. مراجع تقليد تا جايي كه امكان داشته است در جبهه‌هاي سياسي خاصي ورود نداشته‌اند، سليقه‌ها براي آنان اهميت نداشته و هميشه بر اساس مصالح دين خدا فتوا داده‌اند و اين خود باعث اعتماد مردم به آنان در ساير شئونات نظام ديني بوده و هست. اگرچه سكوت بر مرجع ديني در احكام جاري جامعه جايز نيست ولي زمان سنجي و تشخيص مصلحت جهت صدور حكم مساله مهمي است كه حتي در رسالت پيامبر خدا نيز ديده مي‌شود. در طول تاريخ گاهي يك حرف و يك فتواي مرجع تقليد شيعيان، مسير سياسي، فرهنگي و اقتصادي جامعه را تغيير داده است. اكنون نيز مراجع مانند هميشه در صحنه هستند و به هدايت جامعه در فضاي آرام كه پديد آمده از تدبير دولت است مي‌پردازند.

از جمله اين مراجع آيت‌ا... مكارم شيرازي است كه اين روزها بيش از ساير مراجع توصيه‌هاي لازم را دارد. البته برخي توصيه‌هاي اين مرجع به مذاق طيفي خوش نمي‌آيد كه البته مشخص است و از همين رو بود كه ايشان گفته است: « برخي‌ گاهي به بنده ايراد مي‌گيرند ولي وظيفه شرعي‌ام حرف زدن با استدلال و با دليل شرعي و قانوني است ولي مي‌دانيم همين‌ها كه در گوشه و كنار حرفي مي‌زنند بعد عذرخواهي مي‌كنند كه ما را ببخشيد». اين مرجع تقليد وارد موضوعات روز مي‌شود و با توجه به جايگاهي كه دارد به تندروها هشدار و اخطار مي‌دهد، مردم را به آرامش دعوت مي‌كند و...

افراد نادان سفارت عربستان را تخريب كردند

او روز گذشته بار ديگر در نقش يك مصلح يعني همان نقشي كه براي مرجعيت تعريف شده ظاهر شد و قطع رابطه چند كشور كوچك با ايران را محور قرار داد. آيت‌ا... مكارم شيرازي اظهار داشت: «قطع ارتباط برخي دولت‌هاي وابسته، فقير و ناتوان كه هيچ نقشي در عالم ندارند، نمي‌تواند در روحيه ملت ما تاثير بگذارد» و البته اين مرجع تقليد پيش بيني‌هايي هم براي آينده داشت: «درپي اقدام عربستان در قطع رابطه با ايران، چند دولت مزدور نيز ممكن است پول بگيرند و به دنبال آن كارهاي نامناسبي انجام دهند. روزي مي‌رسد كه همين‌ها با التماس برگشته و تقاضاي تجديد رابطه مي‌كنند ولي اكنون خواستند شيطنت كنند و زماني كه همه دنيا به واسطه كشتن يك عالم بي‌گناه در عربستان كه مسلح به سلاح نبوده و قيامي بر ضد حكومت نكرده است عربستان سعودي را محكوم كردند، اين دولت كاري كرد كه آثار محكوميت‌ها برچيده شود و اقدام به قطع رابطه با ايران كرد و برخي افراد نادان نيز برخي مركزهاي آنها را تخريب كرده و به سعودي‌ها بهانه دادند». مكارم شيرازي مانند چند روز گذشته كه حمله به سفارت عربستان را نادرست خوانده بود ديروز هم در همين راستا گفت:

« اين تخريب‌ها بهانه غلطي بود چرا كه تمام مسئولان ما آن كار را محكوم كردند كه توسط برخي افراد نادان صورت گرفته است و زماني كه مسئولان كشور ما عنوان كرده‌اند كه تخريب‌ها كار درستي نبود و افرادي كه اين كار را كرده‌اند بر خلاف قانون بوده است و آنها را دستگير كرده‌ايم، ديگر چه بهانه‌اي براي سعودي‌ها باقي مي‌ماند؟»

توصيه‌هاي انتخاباتي مكارم شيرازي

موضع‌گيري‌هاي آيت‌ا... مكارم شيرازي به بحث كشورهاي منطقه و موضوعات بين‌المللي معطوف نمي‌شود چنان كه او بر مسائل داخلي هم نظر دارد و هرگاه لازم بداند در راستاي هدايت جامعه سخنراني مي‌كند. از آنجا كه مهم‌ترين موضوع روز كشور به انتخاباتي بازمي‌گردد كه قرار است در اسفندماه برگزار شود، اين مرجع تقليد بر خود لازم دانست براي هر چه باشكوه‌تر برگزار شدن اين انتخاباتها نكاتي را گوشزد كند. چند روز پيش بود كه مكارم شيرازي تاكيد كرد: «پرهيز از تخريب جناح‌ها، تهمت و دروغ از مباحثي است كه بايد به آن توجه شود. پرهيز از تخريب يكديگر، تخريب جناح‌ها، تهمت، دروغ و توهين، از مباحثي است كه نامزدهاي انتخاباتي بايد به آن توجه داشته باشند، چراكه اين افعال، آثار سوئي براي آينده دارد كه يكي از آنها ادامه اين مشاجرات در زمان‌هاي بعد است. نامزدها از وعده‌هاي دروغين به مردم بپرهيزند، ممكن است كه اين وعده‌ها در برخي از افراد ساده لوح موثر باشد، اما ضررهاي زيادي همچون بي‌اعتمادي و فاصله‌گيري مردم از آنان دارد. بايد صداقت داشت و امكانات و شرايط را در نظر گرفت و در حد آن امكانات، براي مردم سخن گفت و وعده داد».

هشدار به تندروها

شايد برخي آيت ا... مكارم شيرازي را مرجعي بدانند كه تنها از طيف سياسي اصولگرايان حمايت مي‌كند كه البته واقعيت فرسنگ‌ها با اين تصور تفاوت دارد؛ چرا كه شرط اول مرجعيت بي‌طرفي سياسي در عملكرد است. براي نمونه مي‌توان به موضع‌گيري او درباره برجام توجه داشت. يعني در برهه‌اي كه طيف بزرگي از اصولگرايان عزم خود را براي هجمه به تيم مذاكره‌كننده‌اي هسته‌اي جزم كرده بودند و برجام را با تركمنچاي مقايسه مي‌كردند، آيت‌ا... مكارم شيرازي گفت: «نسبت تركمانچاي دادن به برجام خلاف موازين شرع و قانون است در حالي كه بايد كاري كنيم اتحادي در اين مساله پيدا شود و بايد درباره چيزي كه مرحله‌هاي شرعي و قانوني آن گذشته صحبت نكرده و اختلاف ايجاد نكنيم و مساله بر همگان روشن است.»

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/139648

ش.د9405245

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات