تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۹۱۸۳۲

صفار هرندي: فعلاً آمريكايي‌ها نسخه خود را از برجام اجرا مي‌كنند

(روزنامه جوان – 1395/02/21 – شماره 4808 – صفحه 2)

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه دشمنان در برجام‌هاي ٢ و ٣ مي‌گويند بايد از تجهيز ارتش دست برداريد، گفت: در حال حاضر نسخه امريكايي برجام اجرا مي‌شود

به گزارش تسنيم، محمدحسين صفارهرندي روز گذشته در همايش «بعد از برجام» كه در دانشکده مهندسي عمران دانشگاه خواجه نصيرالدين‌ طوسي برگزار شد با اشاره به شرايط ايران در فضاي بعد از اجراي برجام اظهار داشت: در ابتدا با طرح يک مقدمه فرض مي‌کنيم از يک جايي به بعد پذيرفته شد که با چارچوب‌هايي برجام انتخاب نظام باشد و شرط‌هايي تعيين شد و مجوزهايي صادر گرديد که در قالب آن چارچوب‌ها مذاکره‌کنندگان نتوانستند حرف بزنند و مذاکره کنند، اما هر کدام از طرف‌هاي مذاکره‌کننده در توافق هسته‌اي بعد از برجام چه تصوري داشتند؟

وي با ابراز اينکه حرف‌هايي که زده شده است و عمل آنها را بايد بررسي کرد، خاطرنشان کرد: يک طرف ماجرا امريكايي‌ها و کشورهاي غربي بودند که عمدتاً در تضاد با منافع ما سال‌ها وارد محيط‌هاي نبرد ديپلماتيک شدند. صفارهرندي در ادامه با طرح اين پرسش که فضاي بعد از برجام از نگاه امريكا و غرب چه بود، گفت: امريكايي‌ها در صدر اين جريان قرار دارند، از ديد آنها اقداماتي که غرب از قبيل تحريم‌ها به ما فشار آورد مؤثرترين اقدامات تحريمي بوده و اين فشارها باعث شده که نظام ما پاي ميز مذاکره با آنها بنشيند. وي افزود:آنها تدبير تحريم را بهترين روش براي آوردن ايران پاي ميز مذاکره دانستند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با يادآوري اين نکته که در مرحله بعدي مطالباتي دارند که يک به يک مطرح مي‌کنند، تصريح کرد: آنها سايه روشني از تصويرشان را براي بعد از برجام منعکس کرده بودند و ديدگاه خالص‌تر خودشان را در جلسات مختلف داخلي و مجامع مختلف ابراز مي‌کردند.

مي گفتند برجام با خودش گشايش مي‌آورد

صفارهرندي در ادامه با اشاره به تصورات مختلف از سوي طيف‌هاي مختلف درباره بعد از برجام، تأکيد کرد: نگاه ديگري در بين برخي افراد در داخل کشور وجود داشت و تصويري داشتند مبني بر اينکه اگر مذاکرات به نتيجه نهايي برسد تنگناهاي کشور جاي خودش را به گشايش‌ها خواهد داد.

وي يادآور شد: اينکه در جريان انتخابات رياست جمهوري يازدهم کليد نشان دادند اين کليد معناي گشايش داشت، از ديد اين افراد که بايد فرض کنيم نگاه ملي دارند و دولت مستقر است و حتماً خير و صلاح مملکت را مي‌خواهند اما تصورشان اين بود بعد از به نتيجه رسيدن برجام موانع برداشته مي‌شود.

صفارهرندي بر همين اساس خاطرنشان کرد: مقصود اين افراد اين بود که عدم ارتباط با دنياي غرب به صلاح ما نيست و اگر مي‌خواهيم به رستگاري واقعي دست پيدا کنيم چاره‌اي نداريم مگر اينکه از چيزهايي به هر قيمتي بگذريم و حتي از بعضي مسائل مانند وفاداري به انقلاب بگذريم. وي عنوان کرد: در کنار دولتمردان ما افراد صاحب‌نظري وجود دارند که نظري دارند مبني بر اينکه اصولا انقلاب اسلامي عامل معطلي ماست. صفارهرندي در توضيح نگاه اين دسته از افراد، تأکيد کرد: آنها مي‌گويند علت ناکامي ما عدم ارتباط با غرب در طول 37 سال گذشته بوده و اينکه نگاه ما به اسرائيل را دنيا قبول نمي‌کند و چون تا به حال به اين نگاه عادت کرده‌ايم دنيا حاضر به تعامل با ما نيست و تا از ارزش‌هايي که در دوران بعد از انقلاب داشتيم کوتاه نياييم کار درست نخواهد شد، اين افراد همان کساني هستند که به افراد حوزه اجرايي مشورت مي‌دهند. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه نگاه خوشبينانه‌اي وجود داشت مبني بر اينکه تنازل‌هاي بيشتري داشته باشيم تا قفل‌ها را باز کنيم، گفت: تا حدي اصل نگاهشان خيرخواهانه است اما برآوردشان مخدوش و مبتني بر داده‌هاي غلط است.

مردم تحت تأثير القائات دلبسته مذاکره شدند

صفارهرندي در ادامه گفت: دسته ديگري از افراد که با برجام مخالفت مي‌کردند، مخالفت با اصل اين نوع از مذاکره کردن بود. چنانکه در دولت‌هاي قبلي نيز مذاکراتي صورت گرفت و اين دسته از افراد با مذاکره مشکلي ندارند، در دوره‌هاي گذشته گاهي نتيجه مذاکرات وسوسه‌کننده بود و حتي از پيشنهاداتي که اين اواخر مي‌دادند يک سر و گردن پيشنهادات قبلي بالاتر بود. اما چون اين نگاه بين وفاداران به انقلاب وجود داشت که آنها قابل اعتماد نيستند و خيانت مي‌کنند به مخالفت پرداختند.

مشاور فرمانده کل سپاه ادامه داد: يک دسته از عامه مردم حقيقتاً از شرايطي که در کشور وجود داشت و آزاردهنده بود ناراضي بودند، دولت‌ها در پنج، شش سال اخير اصرار داشتند که به مردم القا کنند که اگر مشکلاتي در زندگي شما وجود دارد محصول تحريم است و اگر اين باب گشوده شود اوضاع بهبود پيدا مي‌کند. وي افزود: تحت تأثير اين القائات افکار عمومي دلبسته شد که اگر مذاکره راه‌حل درستي است چرا همراهي نکنند و شايد بتوان گفت رأيي که رئيس‌جمهور آورد تحت تأثير اين باور بود که حل مشکلات با تعامل با غرب ممکن است چون وعده داده مي‌شد که در 100 روز اول نتايج اقدامات و شيريني اقدامات را مردم خواهند ديد.

پس از برجام بيشتر از هيچ نصيب ما شد

صفارهرندي با طرح اين پرسش که در فضاي پس از برجام چه اتفاقي افتاده است، خاطرنشان کرد: شاهد حضور هيئت‌هاي مختلفي بوده‌ايم و حرف‌هاي عجيبي رد و بدل مي‌شود اما چيزي در عمل محقق نشده و حتي بنده مي‌گويم بيشتر از هيچ نصيب ما شده، چراکه 2 ميليارد دلار هم از اموال ما برداشته شد و خسارت مضاعف به کشور وارد شد. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه اين گزاره را مطرح مي‌کنند که برجام خيلي خوب است اما کافي نيست، گفت: برجام‌يک از نظر آنها بايد تبديل به برجام‌ها شود، قبلاً گفته مي‌شد مشکلات زير سر صنعت هسته‌اي است اما امروز متهم به تروريسم و نقض حقوق بشر هستيم و در برجام 2 و 3 بايد به دشمنان اطمينان بدهيم که دست از کارهايي که آنها ادعا مي‌کنند، برداريم.

برجام‌هاي 2 و 3 اصل انقلاب را نشانه رفته است

صفارهرندي ادامه داد: در برجام‌هاي بعدي پيشنهاد مي‌کنند دست از تلاش براي تجهيز ارتش برداريم، مي‌گويند چرا از سيستم پدافندي مؤثر استفاده مي‌کنيد آنها روي هر جايي که ترديد داشته باشند حمله نظامي مي‌کنند حتي اگر آن نقطه بد باشد. وي خاطرنشان کرد: در برجام 2 توقع دارند ايران خودش را خلع سلاح کند و در برجام 3 فرض بر اين است که چون ايران داراي حق استراتژيک در کشورهاي مجاور خودش است و سرشاخ شدن با چنين ايراني هزينه بالايي دارد و لازم است اين هزينه پايين بيايد بايد قدرت ايران را قطع کرد.

مشاور فرمانده کل سپاه تصريح کرد: در برجام 3 مي‌گويند امنيت ملي کشور به شما ارتباطي ندارد، تجانس فرهنگي با کشورهاي اطراف به ما ارتباطي ندارد، تعلقات ايدئولوژيک به ما ارتباطي ندارد و نتيجه اين است که ضامن تحقق برجام يک عملي شدن برجام 2 و 3 است. وي در پايان اظهار داشت: تا نتيجه اين مرحله به درستي مشخص نشود نبايد باب‌هاي ديگري گشوده شود، اين قضيه مانند سانتريفيوژها نيست بگوييم بعد از سه سال به حالت اول برمي‌گردد بلکه در اين راه اصل انقلاب زير سؤال خواهد رفت.

منبع: تسنيم

http://javanonline.ir/fa/news/783104

ش.د9500321

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات