صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۹۰۶۰۱

اخبار ویژه روزنامه‌های 20 اردیبهشت ماه

روزنامه کیهان **

آبروی نامزد فاقد صلاحیت هزینه اهداف نامشروع مدعیان اصلاحات

غرض‌ورزی‌های سیاسی اصلاح‌طلبان و رسیدن به اهداف نامشروع، جایی برای اندیشیدن به آبروی افراد همسو باقی نمی‌گذارد.

روزنامه جوان با اشاره به جنجال افراطیون مدعی اصلاحات نوشت: نباید این اتفاق می‌افتاد اما متاسفانه شد آنچه نباید می‌شد و یک‌شنبه شب تصاویر منتسب به کاندیدای اصفهان در فضای مجازی منتشر شد. گفته می‌شود دلیل رد صلاحیت او پس از برگزاری انتخابات، رسیدن این تصاویر به دست شورای نگهبان است. این «گفته می‌شود» البته از فحوای متن‌ها و سخنان اعتراضی اصلاح‌طلبان برمی‌آید، وگرنه شورای نگهبان شرعا و قانونا اجازه علنی کردن دلیل رد صلاحیت افراد را ندارد و چنین کاری را هم نکرده و صرفا به اطلاع خود فرد می‌رساند.

اصلاح‌طلبان تن به تدبیر شورای نگهبان نسپردند؛ تدبیری که هم مانع ورود فرد بی‌صلاحیت به دستگاه قانونگذاری کشور می‌شد و هم آبروی فرد رد صلاحیت شده را حفظ می‌کرد، اما اصلاح‌طلبان از این مسیری که مرجع اصلی تفسیر قانون اساسی در ایران پیش پای کاندیدای مذکور و هم جناحی‌هایش گذاشت، نه تنها استقبال نکردند، بلکه بهانه لازم برای تسویه حساب‌های سیاسی با این نهاد قانونی کشور را یافتند و حتی با کلید واژه‌هایی نظیر «دست دادن با نامحرم» و «سرک کشیدن به عکس‌های خصوصی و خانوادگی» دست به افشای غیرمستقیم دلیل رد صلاحیت زدند. به نظر می‌رسید اهمیت اهداف سیاسی برای اصلاح‌طلبان، جایی برای اندیشیدن به «آبروی افراد» باقی نمی‌گذاشت. در این زمینه، حساسیت قابل ذکری از سوی کاندیدای مورد نظر هم دیده نشد. شاید هم تصور می‌شد چون پای حرمت یک زن در میان است، شورای نگهبان تسلیم فشارها می‌شود و از رد صلاحیت مینو خالقی صرف‌نظر می‌کند. نماینده‌ای (ع-م) که دیروز عکس ساپورت‌پوشان را در صحن علنی نشان می‌داد تا همه ببینند وضع حجاب چقدر بد شده، حال سخن از عکس‌های خصوصی می‌گوید و حامی کاندیدای کشف حجاب کرده می‌شود!

مرعشی: تیم فعلی دولت قادر به ایجاد گشایش اقتصادی نیست

سخنگوی حزب کارگزاران خواستار برکناری رؤسای سازمان مدیریت، بانک مرکزی و وزیر اقتصاد شد.

حسین مرعشی در مصاحبه با ارگان دینی (نشریه صدا) می‌گوید: در سیاست هیچ چیز بدتر از نفاق نیست. در سیاست فرد اگر شکست هم خورد، اما خودش باشد، ارزشمند است. تنها خطری که من متوجه مجلس دهم می‌بینم ژله‌ای بودن مواضع سیاسی برخی از منتخبان است. این افراد باید زودتر تکلیف خود را روشن کرده و به هر جبهه‌ای که نزدیکتر هستند، بپیوندند.

وی با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند، گفت: من اولویت اول (کاری دولت) را تغییر ستاد اقتصادی دولت می‌دانم منظور از ستاد اقتصادی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد است. امروز اولویت اقتصاد ایران دیگر تورم نیست، بلکه اولویت اقتصادی ایران ایجاد رونق در اقتصاد، استفاده از منافع خارجی، تشویق مردم به سرمایه‌گذاری و مصرف و ایجاد گشایش در بازار است. امروز سیاست دیگری لازم است و این سیاست را باید تیم دیگری به عهده بگیرد. من آقای محمد باقر نوبخت، ولی‌الله سیف و علی طیب‌نیا را ترکیب خوب و موفقی دانسته و می‌دانم. تیمی که تمام مأموریت خود را کنترل تورم می‌دانسته و موفق هم عمل کرده باید جای خود را به تیمی بدهد که بتواند در کشور گشایش اقتصادی ایجاد کند.

مفهوم صریح این سخن مرعشی این است که تیم اقتصادی دولت قدرت ایجاد گشایش و رونق اقتصادی را ندارد و این در حالی است که افرادی مانند نیلی و نجفی و دیگر همفکران کارگزاران در پشت صحنه از طراحان سیاست‌های اقتصادی دولت هستند.

قمپز در کردن سخنگوی کارگزاران (رئیس دفتر رئیس دولت سازندگی) برای رشد و رونق اقتصادی در حالی است که رکورد بالاترین تورم (49/4 درصد) در همین دولت کارگزاران زده شد و از دل سیاست‌های اقتصادی کاپیتالیستی، شکاف طبقاتی و اشرافیگری و زراندوزی برخی نوکیسه‌های شبه دولتی پدید آمد.

نگرانی گاردین برای سرانجام مخالف‌خوانی‌های روحانی

روزنامه گاردین مدعی شد روحانی پس از 3 سال، بالاخره راه خود را در تقابل با حاکمیت پیدا کرده است!

این روزنامه با مرور برخی سخنان حاشیه‌ساز روحانی نوشت: این مواضع ممکن است برای او هزینه داشته باشد. 3 سال طول کشید تا روحانی خود را بیابد اما بالاخره با صراحت لهجه بیشتری سخن می‌گوید و حتی بعضا از بیان دیدگاه‌هایی که در تضاد با حاکمیت و نظام است، ابایی نداشته است.

گاردین از قول سعید برزین (همکار شبکه دولتی انگلیس و مقیم لندن) به ساز مخالف با نظام اشاره می‌کند و می‌نویسد: روحانی در یک ارکستر بزرگ (حاکمیت) تکنوازی می‌کند. شما در حال شنیدن صدای موسیقی هستید که ناگهان او ساز خود را می‌زند و توجهات را به خود جلب می‌کند. روحانی با عدم صدور اعتبارنامه‌ برای یک نماینده که اتهامش رعایت نکردن معیارهای اسلامی در یک سفر خارجی است، مخالفت کرد.

گاردین ادامه می‌دهد: روحانی که از دانشجویان دانشگاه گلاسکو بوده از زبان انگلیسی دفاع می‌کند.

در ادامه تحلیل این روزنامه آمده است: برخی نگران خطر رویارو شدن او با حاکمیت هستند. اما احمد سلامتیان (عضو دفتر هماهنگی بنی‌صدر) می‌گوید روحانی از خاتمی بهتر عمل کرده است.گاردین همچنین از قول «علی-ع» (دیپلمات فراری فعال در فتنه 88) نوشت: نمی‌توان با اطمینان گفت که آیا روحانی در بلندمدت می‌تواند از خود در مقابل نظام محافظت کند یا نه.

این روزنامه خاطر نشان کرد: روحانی اطمینان چندانی به چشم‌انداز موفقیت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده ندارد. توافق هسته‌ای هنوز هیچ ثمره اقتصادی نداشته است. برخی کارشناسان بیم آن دارند که امتناع آمریکا از لغو تحریم‌ها، برای دور دوم ریاست روحانی پر هزینه باشد و صبر مردم را که منتظر منافع اقتصادی توافق بودند سر ببرد. روحانی حالا صدای دفاع از آزادی‌ها را پس از 3 سال بلند کرده است.

حامیان لاریجانی در مجلس دهم زیر بلیت اصلاح‌طلبان نمی‌روند

عضو رهروانی فهرست انتخاباتی امید تأکید کرد طیف متبوع وی در مجلس دهم فراکسیونی مستقل از اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دهند.

بهروز نعمتی عضو فراکسیون رهروان ولایت در مورد اینکه آیا در مجلس دهم فراکسیون رهروان ذیل فراکسیون امید فعالیت خواهد کرد گفت: شکل آینده فراکسیونی مجلس اینگونه است که سه فراکسیون اصلاح‌طلبان و یا همان امید، معتدلان که همان مجموعه رهروان هستند و اصولگرایان تشکیل می‌شود.

وی در مصاحبه با عصر ایران درباره اینکه برخی اصلاح طلب‌ها معتقدند اگر از اعضای لیست امید در سایر فراکسیون‌ها عضو شوند میثاق‌نامه را نادیده گرفته‌اند گفت: ما هیچ کدام میثاق نامه و یا پیمان‌نامه‌ای امضا نکرده‌ایم زیرا لیست امید یک لیست ائتلافی و تلفیقی بین اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اعتدال و توسعه بود و بنده نعمتی هم حی و حاضر می‌گویم که میثاق نامه‌ای را امضاء نکرده‌ام زیرا از ما نیز نخواستند که چنین پیمان‌نامه‌ای را امضا کنیم.

نعمتی ادامه داد: مشی بنده و آقای جلالی مشخص است و فکر می‌کنم این مجموعه‌ای که از مجلس نهم به عنوان معتدلین و رهروان شروع شده است در مجلس دهم نیز یک فراکسیون قوی خارج از مجموعه امید را تشکیل می‌دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معدن درباره اینکه شواهد حکایت از تقابل اعضای فراکسیون امید و رهروان در مجلس دهم با هم دارد گفت: شاید فکر کنیم برای عضویت یا بحث ریاست این دو فراکسیون با هم تقابل داشته باشند ولی این دو فراکسیون می‌توانند تعاملات خوبی با هم داشته باشند.

وی گفت لاریجانی و عارف جلسه‌ای برای ریاست مجلس نداشته‌اند.

تأثیر فرسایشی شدن اجرای برجام در افت بازار بورس

یک کارشناس بازار سرمایه بااشاره به منفی شدن اوضاع بورس، نسبت به فرسایشی شدن نتایج اجرای برجام هشدار داد.

مالک رحمتی در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی خبر آن‌لاین اظهار داشت: وضعیت بازار بورس از ابتدای سال 1395 چندان منطبق بر انتظارات سرمایه‌گذاران پیش نرفت به گونه‌ای که بازاری عمدتاً متعادل و بعضاً منفی را شاهد بودیم. این روند در سومین هفته کاری بورس در سال جدید نیز تشدید شد اما با دخالت برخی از بازیگران بازار تنها از افت شاخص در برخی از روزها جلوگیری شد. اما در اولین روز هفته و با تشدید فشار فروش، شاخص بورس اوراق بهادار تهران با افت 2 درصدی به رقم 77/984 واحد رسید که اولین ریزش سنگین در سال 1395 بود. علل متعددی برای تشریح این عملکرد وجود دارد که از آن جمله می‌توان موارد مشخصی را ذکر کرد.»

رحمتی در تشریح علل مؤثر در عملکرد بورس از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: «بورس تهران از زمستان سال گذشته با لیدر قراردادن صنعت خودرو و تزریق نقدینگی در این گروه با رشد غیرمعقول و ناهماهنگ همراه شد. انتشار اخباری از جمله مشارکت با خودروسازان و کمپانی‌های خارجی، فروش سهام شرکت‌های خودرویی به سرمایه‌گذاران خارجی و خبر دریافت غرامت از شرکای قبلی، از جمله پژو و رنو و همچنین فروش سهام ایران خودرو به فیات باعث بهبود قیمت سهام و افزایش ارزش دارایی دارندگان این سهام شد. با سفر نخست‌وزیر ایتالیا به ایران و عدم تحقق برخی از شایعات، روند نزولی گروه آغاز و با توجه به لیدر قرار گرفتن این گروه در بازار موجبات سقوط دسته‌جمعی نمادها را فراهم کرد.»

وی افزود: «رئیس کل بانک مرکزی ایران در سخنرانی خود در آمریکا که از صدا و سیما نیز پخش شد از عدم عمل آمریکا به تعهداتش در چارچوب برجام و خودداری از ایجاد گشایش در روابط بانکی ایران خبر داد. سیف به این موضوع اشاره کرد که بابت این عدم همکاری آمریکا، ایران نتوانسته است آنچه انتظار داشته بدست آورد بنابراین تا زمان رفع مراودات تجاری با ارز دلار، این مشکلات همچنان وجود خواهد داشت. این خبر که در فضای داخل ایران با کلیدواژه «تقریباً هیچ» مشهور شد فضایی منفی در بازار ایجاد کرد.»

این تحلیلگر اقتصادی تأکید کرد: «در شرایط فعلی مهم جلوگیری از فرسایشی شدن نتایج برجام است زیرا در سال گذشته شاهد عدم رونق در بازار سرمایه به دلیل فرسایشی و طولانی بودن مذاکرات بودیم و ضروری است در شرایط و ایام پساتحریم با سرعت قابل قبولی نتایج برجام را برای مردم و بازیگران اصلی اقتصاد ملموس کنیم تا اعتماد آنها جلب شود در صورت تحقق این مهم، بازار سرمایه نیز رونق و بازدهی مناسبی خواهد داشت.»

آقای روحانی! بعد از این با ماشین آخرین مدل به جمع کارگرها نرو

«من به آقای روحانی رأی داده‌ام اما از او می‌خواهم دیگر با ماشین تجملاتی به جمع کارگران نرود.»

مسعود فراستی منتقد سینمایی که در برنامه «هفت» حضور پیدا کرده بود، در ابتدای این برنامه گفت: چند روز پیش فیلمی یک دقیقه‌ای از رئیس‌جمهور‌مان دیدم که با ماشین آخرین مدل ژاپنی سیاه وارد سالن یک کارخانه و جمع کارگران می‌شود از درون ماشین دست به کارگران دراز می‌کند.

فیلم من را متعجب کرد. من به آقای روحانی رای دادم و در مصاحبه با آقای ظریف از برجام دفاع کردم و گفتم آنها که می‌گویند هم ظریف می‌خواهیم هم سلیمانی درست می‌گویند، مخلص سردار سلیمانی هم هستم.

وی می‌افزاید: اگر رئیس‌جمهور عزیزمان بپذیرد این نقد را که این رفتار واقعا اشتباه بود و از دست‌شان در رفت، خیلی خوب است. و اگر بی‌اعتنایی کند و نپذیرد که با ماشین آخرین مدل ژاپنی سیاه و کمی ترسناک‌ نمی‌شود رفت پیش کارگران، نشان می‌دهد نقدپذیر نیست. امیدوارم این نقد کوچک من به جایی برسد تا بتوان گفت؛ می‌شود رئیس‌جمهور را هم نقد کرد. این باب باز شود.

هدف آمریکا از مذاکرات ژنو زمان خریدن برای تروریست‌ها در سوریه است

آمریکا به دنبال وقت‌کشی در مذاکرات سوریه برای تقویت گروه‌های تروریستی است.

پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در تحلیلی نوشت: جنگ سوریه پس‌زمینه حقیقی نمایشی است که در ژنو در جریان است، جایی که دیپلمات‌های آمریکایی، بر عملیات مخفی سیا و پنتاگون در سوریه سرپوش می‌گذارند و برای اجرای آن زمان می‌خرند.

گلوبال ریسرچ افزود: آنچه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد بسیار گویا بود و هر فردی که می‌خواهد به بررسی هدف واقعی واشنگتن در سوریه بپردازد، باید از آن بهره‌ گیرد. وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه روسیه تلاش می‌کند از حکومت اسد حمایت کند، تاکید کرد که آمریکا هم در تلاش است به مخالفان اسد کمک کند.

در این بیانیه آمده است: «روسیه و ایران حامیان اصلی بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه‌اند در حالی که آمریکا گروهی از کشورهای منطقه‌ای و اروپایی را رهبری می‌کند که از مخالفان حکومت اسد حمایت می‌کنند.»

با توجه به این حقیقت که سازمان سیا و انگلیس هم با گروه‌های مخالف همکاری می‌کند، از آنها حمایت‌های لجستیکی به عمل می‌آورد، سلاح در اختیارشان قرار می‌دهد و نیروهای ویژه را آموزش می‌دهد و هم اینکه از تلاش‌های آمریکا برای گنجاندن مناطق تحت کنترل جبهه النصره در توافقنامه‌ آتش‌بس پرده برداشته شد، می‌توان به سادگی نتیجه گرفت که جنگجویان مخالف تحت حمایت غرب در سوریه متشکل از تروریست‌های شبه نظامی اسلام‌گرا و فرقه‌گرا هستند. در نتیجه بنا به آنچه آمریکا خود به آن اذعان کرد، این کشور به «مدیریت کردن» النصره و القاعده در سوریه می‌پردازد و به این ترتیب موجب طولانی‌تر شدن خونریزی‌ها می‌شود.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* بار دیگر شایع شده محمد سرافراز قرار است از ریاست سازمان صدا و سیما کنار برود. سایت خبری پایش که این خبر را منتشر کرده افزوده است علی عسگری جای سرافراز را خواهد گرفت. چندی قبل نیز چنین خبری منتشر شده بود ولی سازمان صدا و سیما آن را تکذیب کرد.

* یک شاعر معروف سوری عربستان سعودی را عامل گسترش تفکرات افراطی دانست. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از «هسپرس»، ادونیس که نام واقعی او «علی احمد سعید اسبر» است، گفت: جهان عرب در آخرین مرتبه پیشرفت قرار دارد، ولی از بزرگترین مصرف کنندگان تولیداتی است که در دنیای پیشرفته تولید می‌شود. وی تاکید کرد که بارها گفته است مخالف اسلام نیست، ولی مخالف سوء استفاده از ادیان آسمانی برای ایجاد جوامعی نابرابر است که انسانیت را زیر پا می‌گذارد آن هم به دلیل تفکری که به اعتقاد خود برتر است. این شاعر سوری که در پاریس زندگی می‌کند اطاعت کورکورانه را دلیل پیدایش داعش دانست و گفت، این گروه تروریستی حاصل برداشتی افراطی از اسلام است. ادونیس با انتقاد از نظام سعودی به دلیل حمایت شدید از عقاید «ابن تیمیه» گفت: حمایت از این عقاید یکی از دلایل گسترش تفکرات افراطی است.

* یک نشریه آلمانی با انتشار مقاله‌ای از گسترش فساد مالی در خانواده رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه خبر داد. نشریه بیلد با انتشار مقاله‌ای درباره فساد مالی در خانواده اردوغان، فاش کرد: درحالی که درآمد رسمی اردوغان سالانه بیشتر از 500 هزار یورو نیست، چهار فرزند وی در ثروت کلانی غوطه‌ور شده‌اند. این نشریه نوشت: فرزندان اردوغان که اغلب آنها کار نمی‌کنند، در خانه‌های مجلل و اشرافی زندگی می‌کنند و طرح و پروژه‌های سودآور غیر شفافی دارند. به نوشته نشریه «بیلد»، هیچ اطلاعات رسمی درباره اموال خانواده اردوغان وجود ندارد، درحالی که نزدیکان وی بویژه، بلال و اسراء دو فرزند وی، متهم به رسوایی مالی و پولشویی هستند. در پائیز سال گذشته فاش شد که شرکت حمل و نقل وابسته به بلال اردوغان، نفت تروریست‌های داعش را صادر می‌کند. همچنین بلال اردوغان به قاچاق نفتی که از مناطق اشغالی عراق به دست تروریست‌ها صادر می‌شود، به کشورهای آسیایی متهم است و کار به جایی رسیده است که رسانه‌های محلی وی را «وزیر نفت داعش» لقب داده‌اند.

*********************************

روزنامه خراسان**

سایت پایش مدعی شد :

رفتن سرافراز از صداوسیما قطعی است و دلیل این امر تشدید بیماری او است همچنین با قطعی شدن تغییر سرافراز، خبرها حکایت از انتصاب دکتر علی عسگری به سمت ریاست بزرگترین رسانه کشور دارد. گفته می‌شود حکم انتصاب علی عسگری به زودی اعلام خواهد شد.وی پیش از این معاون فنی سازمان صداوسیما و استاد دانشکده این سازمان بود اما با آمدن سرافراز، وی همانند دیگر معاونین سازمان از سمت خود برکنار شد.گفته می‌شود قرار است سرافراز با اعلام تشدید بیماری دیسک کمر خود از سمت ریاست سازمان کناره‌گیری کند.

تابناک نوشت :

عابد فتاحی رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس با تاکید بر ممانعت از دامن‌زدن به اختلاف‌های قومی و مذهبی توسط مسئولان، خواستار چرخشی شدن ریاست مجلس شد.وی با اشاره به بحث انتخاب رئیس و هیات‌رئیسه مجلس، اظهار داشت: باوجود این‌که من از معدود نمایندگان اصلاح‌طلب در مجلس نهم هستم، فکر می‌کنم ریاست لاریجانی برای مجلس دهم منافع بیشتری داشته باشد. فتاحی همچنین از پزشکیان ،علی مطهری و تاجگردون به عنوان گزینه های مناسب برای حضور در جمع نواب رئیس نام برد.

جام نیوز نوشت: روزنامه النشره نوشت: «کاظم العیساوی» معاون «مقتدا صدر» گفت: «ما با هر گونه شعارهای ضد ایرانی در عراق مخالف هستیم.هر چند که با شعارهای ضد ایرانی مخالفیم ولی دخالت های ایران در عراق را هم هرگز قبول نخواهیم کرد.»

عصر ایران نوشت :

هر چند اصل ارجاع موضوع ابطال نزدیک به 200 هزار رأی مردم اصفهان در هفتم اسفند 1394 به خانم مینو خالقی به «هیأت عالی اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه» خبری مثبت تلقی می شود اما ابهامی هم درباره آن وجود دارد و اینکه آیا اختلاف دولت و شورای نگهبان مصداق اختلاف قوا محسوب می شود؟ مطابق قانون اساسی، کشور دارای سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه است.اگر شورای نگهبان را بخشی از قوه مقننه به حساب آوریم موضع کل قوه مقننه در این باره چیست؟ اگر قوه ای جداست آیا به جز سه قوه، قوه دیگری هم داریم؟

نسیم آنلاین نوشت :

جواد کریمی قدوسی منتخب مردم مشهد در دهمین دوره مجلس گفت : خبر موثقی داشتیم که چندی پیش در کیش جلسه‌ای با حضور برخی نزدیکان دولت برگزار شده و یکی از مباحثشان بررسی مجلس دهم بوده است. البته این صحبت‌ها را پیش خودشان می‌کنند و قرارهایی می‌گذارند؛ همچنین سه نکته برای رئیس مجلس آینده تعیین می کنند که در صورتی که آن نامزد این سه شرط را بپذیرد ما از او حمایت می‌کنیم تا آن فرد رئیس شود اولین شرط این است که نمایندگان هر طرحی دادند قبل از اینکه رئیس مجلس بخواهد آن را در دستور بگذارد باید با دولت هماهنگ کند دوم در بحث سیاست خارجی مجلس دهم خیلی ورود پیدا نکند و سوم هر کسی که رئیس شد برای نامزدی ریاست جمهوری 96 خودش را مطرح نکند.

پارس نیوز مدعی شد :

حزب کارگزاران، چندی پیش با آیت ا... هاشمی رفسنجانی دیدار داشته و با دریافت توصیه های وی، در جلسه ای با دبیران استان‌ها، مطالبی را به آنها متذکر شده اند.بر اساس ابلاغ شورای مرکزی حزب کارگزاران؛حمایت همه جانبه و بدون کمترین انتقادی به دولت روحانی با جدیت باید دنبال شود و در صورت انتقاد صرفا مکتوب و محرمانه در اختیار مسئولین دولتی قرار گیرد.

*********************************

روزنامه ایران**

روایتی از تسلط رهبر معظم انقلاب به زبان انگلیسی

در حالی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان در جمع معلمان، درباره نفوذ و تسلط فرهنگ غرب از راه آموزش زبان انگلیسی هشدار دادند، برخی رسانه‌ها و چهره‌های سیاسی تلاش کردند بیانات معظم له را به مخالفت مطلق با آموزش زبان انگلیسی تحریف کنند. این در حالی است که به روایت محمدحسین صفارهرندی، ایشان از تسلط به زبان انگلیسی برخوردارند. به گزارش خبرآنلاین، صفار هرندی گفته است: «من یک وقتی از مدیر یک مؤسسه آموزشی، فرهنگی شنیدم که گفت آن اوایل انقلاب، حضرت آقا و برخی از مقامات روحانی کلاس‌های زبان را شرکت می‌کردند؛ کسی که به آنها زبان می‌آموخت، می‌گفت فراگیری ایشان خیلی خوب بود و آن استاد مربوطه می‌گفت برای من جالب است که آنها در سن بالای 40 سال فراگیری خوبی دارند. من می‌دانم که در سال‌های اخیر نیز روی این چیزها تمرکز دارند و ایشان متون انگلیسی و مجلات خارجی را خودشان می‌خوانند، البته نمی‌دانم اجازه دارم این موضوعات را بگویم یا خیر... عربی را که قطعاً تسلط دارند اما می‌دانم که در زبان انگلیسی نیز همین الآن ایشان مجلات و ژورنال‌های خارجی را مستقیم بدون اینکه ترجمه را بگیرند، مطالعه می‌کنند.»

دو نشریه امریکایی: جان کری به نفع ایران کار می‌کند

مجله امریکایی «کامنتری» در مطلبی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و «1+5» در مطلبی ضمن انتقاد از وزیر خارجه امریکا، تأکید کرد که برخلاف گفته‌های جان کری، برجام به نفع ایران بوده است. به گزارش «انتخاب»، در بخشی از مطلب این نشریه آمده است: «این توافق باعث افزایش امکان بازرسی و تأیید برنامه هسته‌ای ایران می‌شود؟ یکی باید این را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گفت.» «توافق هسته‌ای جلوی واردات تسلیحات تهاجمی مانند آخرین مدل‌های جنگنده توسط ایران را خواهد گرفت؟ خیر، جان کری فراموش کرد معنی «تهاجمی» را معین کند و نتیجتاً به طور ضمنی به ایران اجازه داد با فهرست خرید عظیمی به سراغ چین و روسیه برود.» «منع موشک‌های بالستیک هم کاملاً بارز است که آنچنان منعی هم نداشت.» «همین طور اصرار کری که تحریم‌های مربوط به تروریسم و حقوق بشر ایران همچنان باقی می‌ماند و دسترسی ایران به دلارهای امریکا را هم فراموش نکنید.» در ادامه این نوشته تأکید شده است: «در عمل هم تقریباً هر زمان دولت ایران مخالفتی درباره درگیری بر سر تفسیر از توافق نشان داد، وزارت خارجه کری کنار ایران ایستاد و او و دستیارانش چنان درمانده شدند که ادعا کردند این توافق یک موفقیت بود.» نشریه «واشنگتن اگزمینر» نیز در گزارشی با مضمون مشابه نوشت: «جمهوریخواهان امریکا به طور فزاینده نگرانند که روابط میان جان کری، وزیر امور خارجه این کشور و محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش، قدرت مذاکراتی وی را تضعیف کرده و نقش وی در اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه «1+5» را تحت تأثیر قرار داده و موجب شده است تا کری به جای امریکا، بیشتر به نفع ایران کار کند.» به گزارش «ایسنا»، سناتور «جان باراسو»،‌ عضو جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنا به واشنگتن اگزمینر، گفت: «من نگرانی‌های زیادی نسبت به روابط زیادی صمیمانه جان کری و ظریف و افراد دیگر از سراسر جهان دارم. او پیش از این نیز در جریان خلع سلاح شیمیایی سوریه، روابط بسیار صمیمانه‌ای با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و همچنین در جریان مذاکرات صلح برای پایان جنگ در سوریه دارد.»

آفتابی شدن زمین‌خواران در «شهر آفتاب»

رئیس سازمان امور اراضی کشور با بیان اینکه «شهر آفتاب» شهر نیست و در واقع یک طرح ویژه است، گفت: «تمام قوانین حفظ و مقررات زمین در آن منطقه حاکمیت دارد اما اخیراً گزارش‌هایی مبنی بر تغییر کاربری اراضی در آنجا به دست ما رسیده است.» به گزارش «تسنیم»، قباد افشار افزود: «مسئولان این طرح نیز خود به سازمان امور اراضی آمده و اعلام کرده‌اند که در این منطقه تغییر کاربری ایجاد می‌شود و شما بروید با آن برخورد کنید.» وی ادامه داد: «بزودی جلسه‌ای با مسئولان شهر آفتاب خواهیم داشت. همچنین بازدیدی نیز از این منطقه به عمل می‌آوریم تا مسائل آن را به صورت دقیق‌تر بررسی کنیم.»

*********************************

روزنامه وطن امروز **

پارلمان یونان در محاصره معترضان

تظاهرات گسترده مردمی بامداد یکشنبه در آستانه تصویب طرح تغییر قانون بیمه‌های تامین اجتماعی و وضع مالیات‌های جدید در سراسر یونان برپا شد و تظاهرکنندگان در آتن ساختمان پارلمان را به محاصره درآوردند. این بزرگ‌ترین تظاهراتی است که علیه دولت چپگرای یونان به رهبری آلکسیس تسیپراس نخست‌وزیر برگزار می‌شود که با شعار مخالفت با ادامه سیاست ریاضت اقتصادی به قدرت رسید اما اکنون خود به مجری سیاست‌های مورد نظر بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپایی در این کشور بدل شده است.

کشته شدن یک نظامی سعودی در طائف

یک نظامی عربستانی، یکشنبه در درگیری مسلحانه میان نظامیان رژیم سعودی و افراد مهاجم در نزدیکی پایگاه پلیس این کشور دراستان طائف کشته شد. رسانه‌های رژیم سعودی با تایید خبر کشته شدن یک نظامی این رژیم، از انجام اقدام‌های امنیتی لازم درباره این موضوع خبر دادند. عربستان پیوسته سعی می‌کند عاملان حمله به نیروهای خود را داعشی‌ها معرفی کند و این در حالی است که تفکرات وهابی و تکفیری سعودی‌ها خود عامل پیدایش تندروها و تروریست‌هاست و دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور عامل آشوب و فساد در منطقه.

قتل 8 پلیس مصری توسط داعش

شاخه گروه تروریستی داعش در مصر در بیانیه‌ای که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، مسؤولیت تیراندازی روز یکشنبه را که به کشته شدن 8 نیروی پلیس در جنوب قاهره منتهی شد، برعهده گرفت. وزارت کشور مصر روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در حمله بامداد یکشنبه 4 فرد مسلح در جنوب قاهره، 8 نیروی پلیس از جمله یک افسر کشته شدند. در این بیانیه آمده است، افراد مسلح یک دستگاه خودروی نیروهای امنیتی مصر را در منطقه حلوان در جنوب قاهره متوقف کردند و آن را به گلوله بستند.

خط قرمز کره‌شمالی

رهبر کره‌شمالی تمامیت‌ارضی این کشور را خط قرمز خود معرفی کرد و قول مساعد داد تا وقتی که تهدیدی علیه پیونگ‌یانگ اعمال نشود، برای بهبود روابط با همه حتی کشورهای متخاصم تلاش می‌کند. کیم جونگ‌اون تأکید کرد کشورش جز در مواقعی که با تهدید تمامیت‌ارضی خود روبه‌رو باشد، از تسلیحات هسته‌ای استفاده نخواهد کرد. پیونگ‌یانگ نخستین‌بار در سال ۲۰۰۶ میلادی با نادیده گرفتن پیمان منع اشاعه هسته‌ای، نخستین آزمایش اتمی خود را انجام داد و تاکنون چندین‌بار آمریکا و کره‌جنوبی را به استفاده از تسلیحات هسته‌ای تهدید کرده است.

مقامات آلبرتا از مهار آتش‌سوزی مهیب «فورت مک موری» ابراز ناتوانی کردند

شهر سوخته کانادا

یک شهر کانادا جلوی چشم ساکنانش دود می‌شود و به هوا می‌رود. پس از آنکه مقامات ایالت آلبرتا از مهار آتش‌سوزی مهیب در شهر «فورت مک موری» و بسیاری دیگر از مناطق این ایالت ابراز ناتوانی کردند، دیروز تقریبا همه ساکنان این شهر نفتخیز تخلیه شدند. این در حالی است که هنوز چند صد نفر از ساکنان شمال شهر گرفتار هستند. به گزارش بی‌بی‌سی، آتش‌سوزی عظیمی بیش از 200هزار هکتار از اراضی ایالت آلبرتا را در برگرفته و احتمال می‌رود منطقه «ساسکاچوان» در همسایگی آن را نیز دربرگیرد. شعله‌های آتش از قبل موجب شده است که 80 هزار نفر از ساکنان شهر نفتخیز «فورت مک موری» خانه‌های خود را ترک کنند. «راشل ناتلی» نخست‌وزیر ایالت آلبرتا رسما از کنترل آتش‌سوزی ابراز عجز کرده و دولت گفته است مهار آن ممکن است چند ماه زمان ببرد. شعله‌های آتش تمام محله‌ها را تخریب کرده و به ساکنان این محله‌ها گفته شده است که ممکن است بازگشت آنها به خانه‌هایشان زمان ببرد. عمق فاجعه آنجاست که برخی از اهالی که گریخته‌اند به وسیله اینترنت از طریق دوربین مدار بسته داخل منزلشان شاهد خاکستر شدن مایملک زندگی‌شان هستند.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات