تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۸۴۰
نايب‌رئيس مجلس خبرگان:

فقه منهاي ولايت فقيه در خدمت سکولار است

(روزنامه جوان – 1395/02/29 – شماره 4815 – صفحه 2)

نايب‌رئيس مجلس خبرگان رهبري با تأکيد بر اينکه درک ولايت فقاهت هدف اصلي علم فقه و اصول است، از کساني که در حوزه، ولايت فقيه را جداي فقاهت مي‌دانند انتقاد کرد و گفت: فضلاي حوزه بفهمند اگر خود را سرباز امام زمان(عج) و شاگرد مکتب امامين صادقين(ع) مي‌دانند فقه منهاي ولايت فقيه در خدمت سکولار است و هيچ ارزشي ندارد.

به گزارش رسا، آيت‌الله سيدمحمود هاشمي‌شاهرودي در ديدار جمعي از طلاب، اساتيد و فضلاي حوزه علميه، دلسوزي و دل‌نگراني طلاب نسبت به انقلابي ماندن حوزه علميه را مثبت ارزيابي کرد و عنوان داشت: اين نگراني‌ها و دغدغه‌ها لازم است؛ انقلابي ماندن براي همه ضروري است به ويژه مسئولان و روحانيون که خود را سرباز نظام مي‌دانند بايد نسبت به اين امر حساس باشند. وي ادامه داد: اين حساسيت برکات زيادي دارد که يکي از آنها حفظ روحيه انقلابي است که اتفاقاً بهترين راه مقابله با افرادي است که مي‌خواهند با استفاده از فضاي پيش آمده در کشور فضا را متشنج کرده و با همکاري دشمنان خارجي روحيه انقلابي مردم و مسئولان را کمرنگ کنند.

انقلابي ماندن در فکر و جان رسوخ کند

عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري با بيان اينکه انقلابي ماندن نياز به کارهاي زيادي دارد، يادآور شد: دشمن هميشه مترصد به دست آوردن فرصت براي ضربه زدن به نظام اسلامي است و دائماً در حال نقشه‌کشي و برنامه‌ريزي براي نفوذ و جلوگيري از رشد و صدور انقلاب اسلامي ماست، از همين رو ما نيز بايد برنامه‌ريزي جامعي داشته باشيم. وي افزود: نقشه‌هاي دشمن براي از بين بردن انقلاب بدون تعارف وحشتناک است چراکه آنها مي‌دانند نبايد بگذارند آرمان‌هاي انقلابي و انديشه امام که آثار و برکات زيادي در منطقه و جهان داشته است و تحول عظيمي را به وجود آورده، به نتيجه برسد؛ دشمن خطرات را حس کرده و در داخل و خارج کشور در حال برنامه‌ريزي است و فعاليت‌هاي خود را در عرصه‌هاي مختلف و به شکل‌هاي مختلف نشان داده است، بنابراين حفظ روحيه انقلابي در اين شرايط ارزش بسيار زيادي دارد. عضو فقهاي شوراي نگهبان با اشاره به اينکه بايد انقلابي ماندن در فکر و جان و عقيده ما رسوخ کند، خاطرنشان کرد: همين انقلابي ماندن مي‌تواند زمينه هدايت افراد را فراهم کرده و در جهت کشف و خنثي‌سازي توطئه‌هاي دشمنان و انجام وظايف فردي و اجتماعي به ما کمک کند.

انقلابي ماندن برنامه‌ريزي مي‌خواهد

وي تأکيد کرد: هرکاري نياز به برنامه‌ريزي دارد و انقلابي ماندن هم از اين مقوله مستثني نيست؛ يکي از دلايل به نتيجه رسيدن اين انقلاب بزرگ به دست امام راحل همين برنامه‌ريزي جامع او بود؛ امام متفکر، عالم و حکيم بود و با علم و حکمت خود توانست ريشه انقلاب را بنا نهاده و آن را رشد بدهد و انقلاب را در تاريخ جهان ثبت کند. آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي يکي از راه‌هاي اساسي در جهت حفظ روحيه انقلابي در ميان مردم و حوزه‌ها را استفاده از ابزارها دانست و تصريح کرد: بايد با همان ابزاري که دشمن به ما ضربه مي‌زند و درصدد نفوذ است براي حفظ انقلاب تلاش کنيم؛ يکي از اوليات اين امر، تأکيد بر اهميت جايگاه ولايت فقيه و شخص مقام معظم رهبري است؛ رهبري سنگ بناي انقلاب است و برکات وجودي او بسيار زياد است و خوشحاليم بعد از امام راحل خلف صالحي براي ايشان در مقام رهبري جامعه انتخاب شد و ستون خيمه انقلاب به دست او سپرده شد. وي افزود: رهبري صرفاً يک مقام سياسي نيست بلکه رهبر در جايگاه ديني و فقهي قرار دارد و مرجع است و از امور حوزه علميه آگاهي کامل دارد، بنابراين يقيناً اجراي فرامين ايشان زمينه را براي رشد حوزه علميه فراهم مي‌کند؛ رهبري مبناي مشروعيت اسلاميت نظام است و اگر آن را از نظام جدا کنيم به سمت نظام‌هاي سکولار و بي‌دين رفته‌ايم.

قوام فقه شيعه به ولايت فقيه است

استاد درس خارج حوزه علميه با تأکيد بر اينکه امتياز نظام ما نسبت به نظام‌هاي ديگر همين نهاد رهبري و ولايت فقيه است، گفت: نظام ما متکي به ولايت شخص فقيه و آگاه به زمان و مکان بوده و ادامه راه انبيا و جانشيني امام زمان(عج) است بنابراين فضلاي حوزه بفهمند اگر خود را سرباز امام زمان(عج) و شاگرد مکتب امامين صادقين(ع) مي‌دانند فقه منهاي ولايت فقيه در خدمت سکولار است و هيچ ارزشي ندارد.

وي يادآور شد: اصلاً تمام تلاش ما در حوزه و فقه و اصول خواندن براي رسيدن به هدف اصلي يعني درک ولايت در فقاهت است و قوام فقه شيعه به همين است در غير اين صورت فقه انحرافي بيش نيست؛ بنابراين خيلي بد است که گاهي در حوزه‌ها حرف‌هاي منافقانه جدايي دين از سياست شنيده شود که آقا ما درس خودمان را بخوانيم و فقه ربطي به ولايت و حکومت ندارد. وي تصريح کرد: مبناي انقلاب اسلامي فقاهت است و براي رسيدن به حکومتي برپايه اسلام و فقه بايد طلبه‌هايي فاضل و انقلابي داشته باشيم و بدانيم در غير اين صورت ضربه مي‌خوريم و زمينه براي نفوذ دشمن فراهم مي‌شود؛ امام از همه فاضل‌تر و انقلابي‌تر بود و اصحاب امام هم همين‌گونه بودند و توانستند اثرات زيادي بر جاي بگذارند.

خطر نفوذي‌ها جدي است

وي بيان نکات مطرح شده در کلام رهبري را راه اصلي رسيدن به حوزه انقلابي دانست و تشريح کرد: بايد سخنان رهبري براي مردم تبيين شود و شاخص‌هايي که در کلام ايشان آمده است، فهميده شده و براي ديگران نيز بيان شود و از اين راه بتوانند حق را از باطل تشخيص دهند؛ خطر نفوذي‌ها جدي است، هم در بين مسئولان و هم ديگران؛ رهبر بيشترين اطلاعات را در مورد کشور دارد بنابراين وقتي هشدار مي‌دهند واقعاً چيزي هست و معلوم مي‌شود دشمن با همه تجهيزات به ميدان آمده است. ‌

http://javanonline.ir/fa/news/785412

ش.د9500328

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات