تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۸۷۰
دبير شوراي نگهبان سكوت خود را درباره مينو خالقي شكست

نظارت استصوابي شامل تمام مراحل انتخابات است

پایگاه بصیرت / كبري آسوپار

(روزنامه جوان – 1395/02/23 – شماره 4810 – صفحه 2)

جنجالي به نام مينو خالقي؛ غوغايي كه توانست دو ماه فضاي سياسي و رسانه‌اي كشور را تا حد زيادي تحت تأثير خود قرار دهد، حالا تقريباً فيصله يافته محسوب مي‌شود. برخي خواهان دخالت رهبري در اين ماجرا بودند و ايشان هم طبق آنچه گفته شد، ماجرا را به شوراي حل اختلاف قوا ارجاع دادند و سه‌شنبه شب خبر رسيد كه اين شورا، نظر شوراي نگهبان مبني بر رد صلاحيت اين كانديداي انتخابات مجلس دهم را تأييد كرده است. بنابراين مينو خالقي به دليل نداشتن صلاحيت نمايندگي مجلس از ورود به خانه ملت بازماند و آراي داده شده به او نيز مطابق نظر شوراي نگهبان باطل اعلام مي‌شود.

دفاع آيت‌الله جنتي از نظارت استصوابي

آيت‌الله جنتي، دبير شوراي نگهبان، امروز و با نهايي شدن وضعيت اين كانديدا سكوت خود را شكست و اعلام كرد و راجع به ابطال آراي بعضي از نامزدها به علت دستيابي به اسناد جديد که حاکي از عدم صلاحيت آنها بود، نظارت استصوابي شوراي نگهبان را «عام و در تمام مراحل» دانست و تأكيد كرد كه اين اقدام سابقه هم داشته در مورد فردي که بعد از رأي‌آوردن معلوم شد مدرک تحصيلي‌اش فاقد اعتبار است و انتخابات را شوراي نگهبان ابطال کرد. او با اشاره به ادعاي برخي‌ها در مورد اينكه بعد از رأي‌گيري فقط مجلس است که مي‌تواند اعتبارنامه فرد فاقد صلاحيت را تأييد نکند، تأكيد كرد كه «اين ادعا خلاف نظارت استصوابي قبل از ورود به مجلس است.»

سيامک ره‌پيک، سخنگوي هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات نيز، در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه با توجه به تأييد نظر شوراي نگهبان درباره منتخب سوم حوزه انتخابيه اصفهان توسط هيئت حل اختلاف قوا، تصميم اين شورا براي تعيين تکليف نماينده جايگزين حوزه انتخابيه اصفهان چيست، توضيح داد كه «نظر شوراي نگهبان در اين زمينه که نفر پنجم حوزه انتخابيه اصفهان بايد از طريق انتخابات ميان‌دوره‌اي برگزيده شود، تغييري نکرده است.»

آيا اكنون مي‌توان جنجال‌هاي ساختگي پيرامون اين ماجرا را پايان يافته تلقي كرد؟ به نظر مي‌رسد هنوز برخي‌ها قصد تمكين به قانون را ندارند.

موضع‌گيري مجدد حسن روحاني

رئيس‌جمهور حسن روحاني پيش‌تر در اين مورد گفته بود كه «براساس قانون اساسي هر نماينده‌اي كه از هر حوزه انتخابيه انتخاب مي‌شود، پس از رأي آوردن، اعتبارنامه آن بايد در مجلس شوراي اسلامي بررسي شود و هيچ نهاد ديگري نمي‌تواند در آن مداخله كند.»

وي همچنين تعداد نمايندگان زن مجلس دهم را 18 نفر خوانده بود كه نشان مي‌داد مينو خالقي را هم حساب و حتي او را به ضيافت شام نيز دعوت كرد. البته بديهي است تا وقتي صحت انتخابات به تأييد شوراي نگهبان نرسيده، كانديدا صرفاً كانديداست و نه منتخب انتخابات.

او امروز(ديروز) مجدداً بر نظر سابق خود در مورد اين كانديدا كه او را منتخب مردم عنوان مي‌كرد، در پاسخ به سؤال خبرنگاري تأكيد كرد: «من از شعارها و برنامه‌هاي خود عقب ننشسته‌ام و درباره مثالي که ذکر کرديد (ابطال آراي 200 هزار نفر از مردم اصفهان به مينو خالقي) نيز نظر خودم و دولت را هم در يک سخنراني عمومي و هم در قالب نامه به وزارت کشور اعلام و تصريح کرده‌ام که روند قانوني بايد مراعات شود.» او البته تصريح كرد كه در اين زمينه اختياري متوجه او نيست: «منتها بعضي از امور در اختيار دستگاه اجرايي نيست.» با اين همه، حسن روحاني همچنان بر موضع خود در غيرقانوني و بدعت دانستن اين ردصلاحيت تأكيد كرد: «البته هنوز نااميد نيستم و وزارت کشور در حال انجام اقدامات لازم است. نبايد بگذاريم بدعتي گذاشته و قانون نقض شود که اگر چنين شود اميد به آينده از دست مي‌رود.»

روحاني البته سال گذشته با اعلام اينكه تأييد صلاحيت‌ها حق هيئت‌هاي اجرايي است، تلويحاً مخالفت خود با نظارت استصوابي را نشان داده بود.

جنجالي كه غوغازيست‌ها رقم زدند

موضوع مينو خالقي موضوعي نبود كه جنجال شود، اما غوغازيست‌هاي هميشگي به ميدان آمدند و تدبير نجيبانه شوراي نگهبان را برهم زدند. اعضاي شوراي نگهبان در همه دو ماه گذشته، از هياهو و جنجال در اين موضوع دوري و با احترام به شرع و قانون، به‌رغم جنگ رواني اصلاح‌طلبان عليه شورا، از علني كردن دليل رد‌صلاحيت اين كانديدا پرهيز كردند. با اين همه از مصاحبه‌ها و اظهارنظرات هم جناحي‌هاي مينو خالقي بحث‌هايي نظير دست دادن با نامحرم و افشاي عكس‌هاي او به عنوان دلايل ردصلاحيت وی افشا شد. همزمان اصلاح‌طلبان مدعي بودند دلايل رد صلاحيت به اين كانديدا اعلام نشده و معلوم نبود اگر دليلي اعلام نشده، اين گمانه‌هاي پررنگ از كجا بيرون زده است! آنها شوراي نگهبان را براي علني كردن دليل رد صلاحيت تحريك مي‌كردند؛ شورايي كه البته تن به اين كودكانه‌هاي دنياي سياست نمي‌دهد. با وجود آنكه اين كانديدا در آغاز با پذيرش تلويحي ردصلاحيت خود، اعلام كرده بود ميزان حال فعلي افراد است، با ورود تمام‌قد دولت و ورود شخص رئيس‌جمهور براي دفاع از او، رفتار خود را تغيير داد وگرچه عكس‌هاي جنجالي او در فضاي مجازي منتشر شد، اما او با پذيرش دعوت عارف و روحاني در ضيافت شام رئيس‌جمهور به منتخبين مجلس دهم و نيز جلسات منتخبين اصلاح‌طلب حضور يافت و عكس‌ها را هم جعلي خواند و اعلام كرد پيگيري قضايي مي‌كند.

بعدتر البته سخنگوي قوه قضائيه اعلام كرد شكايتي در اين زمينه به دستشان نرسيده است. انتشار عمومي عكس‌هاي او هم پس از آن صورت گرفت كه اصلاح‌طلبان بارها و بارها خواستار انتشار دلايل رد صلاحيت شدند و در نهايت از يك كانال تلگرامي عكس‌هاي او منتشر شد. مدير آن كانال تلگرامي هم دوشنبه شب بازداشت شد و همان هايي هم كه شديداً خواستار انتشار دلايل رد صلاحيت كانديداي مذكور بودند، اين انتشار را محكوم كردند!(انتشار علني عكس‌هاي بي‌حجاب يك خانم البته محكوم است؛ اما حرف اين است كه اصلاح‌طلبان خود اين بي‌اخلاقي را تقاضا مي‌كردند...)

جنجالي به نام مينو خالقي؛ يك غوغاي ساختگي بود كه اصلاح‌طلبان توانستند به وسيله آن و با موج‌سواري روي آبروي يك زن، هجمه‌ها عليه شوراي نگهبان را شدت ببخشند و از اين منظر شايد بتوان گفت چندان هم ناموفق نبوده‌اند. ماجراي مينو خالقي شايد فصل الخطاب همه هجمه‌هاي يك ساله اين طيف عليه شوراي نگهبان به بهانه انتخابات دو مجلس شوراي اسلامي و خبرگان بود. حال بايد منتظر ماند كه ببينيم براي انتخابات 96 آنها چه خوابي براي حمله به نهاد نگهبان قانون اساسي ديده‌اند...

http://javanonline.ir/fa/news/783594

ش.د9500318

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات