تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۹۱۸۷۹
«وقایع اتفاقیه» خاستگاه آرای ریاست مجلس را بررسی کرد

رأی خالص عارف؛ رأی ترکیبی لاریجانی

پایگاه بصیرت / الهه محمدی

(روزنامه وقايع‌اتفاقيه - 1395/03/10 - شماره 139 - صفحه 2)

«بنا به مصلحت»، ‌«گامی در جهت اعتدال‌گرایی»، «سابقه هشت ‌سال ریاست»، «جلوگیری از تعامل با نیروهای تندرو» و مواردی از این دست، دلایلی هستند نه‌تنها دیروز بلکه از روزهای آغازین بعد از انتخابات هفتم اسفند، درباره برتری ریاست علی لاریجانی بر محمدرضا عارف از سوی عده‌ای از اصول‌گرایان و بعضی از اصلاح‌طلبان شنیده می‌شد. این دسته معتقد بودند که در سال اول تشکیل مجلس دهم، گزینه‌ای باید بر صندلی ریاست بهارستان تکیه زند که با فضای مدیریتی مجلس آشنا باشد.

گزینه ای که تنش‌های احتمالی را کاهش دهد و به دور از احساسات جمعی برگزیده شده باشد. این اظهارات هم فقط نقطه نظرات اصول‌گرایان نبود. کسانی مانند غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران اسلامی هم همان‌طور که به «وقایع اتفاقیه» گفته بود، ریاست یک فرد با تجربه را حداقل در سال اول مجلس ضروری می‌دانست. نظری که البته منتقدان جدی در جبهه اصلاح‌طلب دارد که معتقد هستند چطور می‌توان به اراده مردم و امیدی که به تغییر داشتند، این‌چنین ساده و به خاطر ملاحظات عمدتا منفعت‌طلبانه پشت کرد؟

منتخبان لیست امید و اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، بارها اعلام کرده‌اند که رأی به ریاست عارف در ادامه رأی به تغییر بدنه مجلس و ادامه حرکت امید بخش مردم در انتخابات اسفند است اما بالاخره، علی لاریجانی با تفاوت 70 رأی بر عارف پیشی گرفت. البته نکته قابل توجه در این میان، تعداد آرای محمدرضا عارف در مقابل آرای علی لاریجانی بود و همین تعداد رأی نشان از تشکیل فراکسیونی قوی از سوی اصلاح‌طلبان مجلس داشت. ناگفته نماند که این احتمال رأی دادن به ریاست مصلحتی علی لاریجانی را بیشتر تقویت کرد. نکته‌ای که نباید از دید اصول‌گرایان پنهان بماند و با توجه به رأی مردم در اسفند و خانه تکانی گسترده در بدنه مجلس، ریاست لاریجانی را پیروزی خود اعلام کنند.

موضوعی که از زبان قدرتعلی حشمتیان، رئیس جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان هم شنیده شد. او با بیان اینکه اصول‌گرایان نباید از انتخاب لاریجانی به خود غره شوند، به ایسنا گفت که فاصله میان آرای آقای لاریجانی و عارف، 70 رأی است که این میزان رأی مربوط به جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان است. نایب رئیس خانه احزاب از جلسه دو شب پیش شورای‌عالی جبهه مستقلین خبر داد که با حضور تعدادی از منتخبان مردم در مجلس دهم تشکیل شد و در این جلسه مقرر شده تا بنا به مصلحت کشور در سال نخست مجلس دهم، جبهه مستقلین و اعتدال گرایان به دلیل سوابق ریاستی لاریجانی در مجالس گذشته از ایشان حمایت کنند.

علاوه بر حشمتیان، چهره‌های اصلاح‌طلبی همچون عبدالله ناصری، عضو بنیاد باران و عبدالله رمضان‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم معتقدند رقابت عارف و لاریجانی و تعداد آرای آنها نشان از سهم معنادار اصلاح‌طلبان در مجلس دارد. ناصری در گفت‌وگو با ندای ایرانیان با اشاره به یک‌دست‌بودن رأی عارف، گفته که رأی لاریجانی، رأی ترکیبی و متنوعی است و چون سال اول است حتی برخی از اعضایی که با لیست امید به مجلس راه یافتند، تحلیلشان این بود که در سال اول بهتر است آقای لاریجانی رئیس مجلس باشد. او البته در این میان یکی از عوامل مهم را در این میان عدم تجانس و رأی واحد در میان دولت‌مردان یعنی مدیران ارشد و وزرا دانسته که در حزب اعتدال و توسعه تجلی پیدا کرده بود. رمضان‌زاده هم اظهارخوشحالی کرده که اصول‌گرایان به کسی رأی داده‌اند که به او توهین می‌کردند و این نشان از گام در جهت اعتدال‌گرایی دارد.

میزان رأی عارف درس واضحی دارد

احمد حکیمی‌پور، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه» با بیان اینکه مسئله چگونگی رأی دادن نمایندگان به ریاست علی لاریجانی باید تحلیل شود، می‌گوید: «اما به نظر من میزان تفاوت رأی عارف با لاریجانی برای جریان اصلاحات یک فرصت است و برای جناح مقابل درس واضحی دارد.»

او ادامه می‌دهد: «مناسبات پشت پرده و دست‌های پنهان باعث شد تا در رأی‌گیری دیروز برای انتخاب رئیس مجلس، نتایج غیرمترقبه‌ای حاصل شود. بدنه جریان اصلاحات که همواره رسالتی را بر دوش داشته و دارد و نباید اعتبار و سرمایه‌ای که این جریان سال‌های سال به سختی جمع‌آوری کرده، با گشاده دستی و بی‌دریغ به حراج بگذارد.»

غره‌ شدن اصول‌گرایان آغاز یک افول است

ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب ایران زمین و از چهرهای اصول‌گرا هم با بیان اینکه من خیلی موافق با بازی اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی در مجلس نیستم، به «وقایع اتفاقیه» می‌گوید: «کسانی که از هم اکنون مجلس را جناحی می‌کنند، باید بدانند که این مرزبندی‌ها به نفع کشور نیست. مجلس، خانه ملت است و این خانه جناح بر نمی‌دارد. چه عارف رئیس می‌شد و چه حالا که لاریجانی رئیس مجلس شده، اینکه بخواهد این ریاست از سوی افراد منتسب به هر دو جناح منتسب به مطلوب شود، شروع یک دعوا است.»

او ادامه می‌دهد: «من معتقدم که دوستان باید خیلی نگاهشان فراتر از این موضوعات باشد. گرچه رئیس و نواب رئیس هم مشخص شده‌اند که موقت است اما باید نتیجه آرای منتخبین مردم در مجلس دهم در انتخاب هیئت رئیسه را ارج گذاشت و هیچ گروه و فراکسیونی نباید به خودش مغرور شود. غره شدن مثلا اصول‌گرایان به واسطه رأی‌آوری لاریجانی آغاز یک افول است. حتی اگر این غره شدن از سوی فراکسیون امید هم بود آغاز یک افول بود؛ لذا من معتقدم که باید به انتخاب مجلس احترام گذاشت.» رئوفیان ادامه می‌دهد: «لاریجانی یک شخصیت فهیم، موقعیت‌شناس و باهوش است. کما اینکه عارف هم از همه این شاخصه‌ها برخوردار است و یک انسان باهوش و اخلاق‌مدار است. به خاطر همین هم هست که به محض مشخص شدن آرای نمایندگان به ریاست لاریجانی، رقیب او یعنی عارف، اولین کسی است که به او تبریک می‌گوید. این موضوع پیام دارد و افراد نباید این موضوعات را جناحی کنند.»

دبیرکل حزب ایران زمین، با بیان اینکه افرادی که منتسب به یک جناح هستند نباید شأن مجلس را پایین بیاورند، ادامه می‌دهد: «نباید در مجلس سیم خاردار بکشیم و حرف از امید و ناامیدی بزنیم. افراد عضو فراکسیون قطعا معتقد به مبانی اصول‌گرایانه هستند و افراد عضو فراکسیون ولایت هم با انگیزه اصلاح امور در مجلس کار می‌کنند. الان زمان رفاقت است و مجلسی‌ها دیگر به یکدیگر پنجه نیفکنند.»

http://vaghayedaily.ir/fa/News/4581

ش.د9500418

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات